O 24 MEDIA CULTUUI ANGELA KIJKT TV X v r De vergelijking met de Tweede Wereldoorlog is deze dagen nooit ver weg. Mondkapjesplicht? Een moderne Jodenster. Avondklok? Sperrzeit, zul je bedoelen. Wie op het punt staat het O-woord in de mond te nemen, adviseer ik dringend de zinnen van Gerdi Verbeet te beluisteren, die ze twee weken geleden uitsprak bij M. Even gedistingeerd als reso luut, zoals alleen zij dat kan, sloeg ze elke vergelijking aan gruzelementen. En anders is er ook de documentaire De Sobibór Tapes, die gisteren op NPO 2 werd uitgezonden. De film is gebaseerd op 'vergeten' interviews die schrij ver Jules Schelvis al in de jaren 80 hield met twaalf overlevenden van het 'vergeten concentratiekamp' waar 'een vergeten opstand' was. Het is wellicht ook een aanrader voor al het tuig dat momenteel niet weet wat het na 21.00 uur moet doen. Steken ze voor de verandering iets op, in plaats van dat ze een auto, winkel of een geliefd Rotterdams kinderparadijs in de fik steken. Enkel en alleen omdat ze voor het eerst in hun verwende leventjes ondervinden dat het univer sum niet louter om hen en hun behoeften draait. Het is mooi dat de interviews door regisseur Piet de Blaauw eindelijk een publiek krijgen. Schelvis, die in totaal zeven kampen overleefde, maar in Sobibór zijn grote liefde verloor, had wel een scenario voor een film geschreven, maar die is er tijdens zijn leven nooit gekomen. De indringende gesprekken - Coen Verbraak avant la lettre - schetsen een huiveringwekkend beeld van de dagelijkse gang van zaken in een perfect georganiseerd vernietigingskamp. Desondanks wis ten gevangenen in 1943 met bovenmenselijke kracht een plan te beramen én uit te voeren om hun bewa kers te doden en te ontsnappen. Een klein deel overleefde het slechts. Een van hen vertelt voor de camera van Schelvis met een haast be zeten blik in zijn ogen hoe hij zijn beulen de hersens insloeg. ,,Ik schreeuwde: deze is voor mijn moeder, voor mijn vrouw, voor mijn zoon en voor het hele Joodse volk. Mijn hart werd lichter, want ik stond in zijn bloed.'' Tegelijk is De Sobibór Tapes een film in een film. We zien hoe de banden van Schelvis uit het archief worden gelicht en bekeken door een histori cus, die ook de interviews duidt. Een vriendin en een collega-journalist vertellen hoe Sobibór het leven van Schelvis heeft bepaald. Alles is omlijst met verstilde beelden van het bos dat op de plek van het kamp is geplant om de gruwelijke sporen uit te wissen. De film maakt een mens stil en nederig. Maar ik kon niet helpen dat ik ook een tikkeltje smalend dacht: benieuwd hoe die zogenaamde stoere 'vrij heidsstrijders' van tegenwoordig hadden gepiept als het echt oorlog was. Quote van de dag Samen met haar drie grote zussen genieten we eindeloos van haar zachte kreetjes en zoekende oogjes. Prijs voor Jan-Willem Start Op VIDEOLAND SERIE^ Het derde seizoen van de succesvolle serie Mocro Maffia verschijnt vandaag op Videoland. Onze eigen misdaad verslaggever Yelle Tieleman, die vaak snel afhaakt bij misdaadseries, kijkt geboeid mee. Hij vindt de serie, losjes gebaseerd op de gelijknamige bestseller van zijn collega's Wouter Laumans en Marijn Schrijver, 'steengoed'. Eén grote maar: de verschillen tussen feit en fictie zijn niet altijd even duidelijk. e meeste misdaad series kunnen mij, als verslaggever die veel schrijft over de georgani seerde misdaad, eerlijk gezegd maar weinig interesseren. Vaak is het te vergezocht, te sensationeel of sim pelweg niet goed genoeg om lang te boeien. Misschien is het beroepsde formatie, maar vaak is het lastig om door de verschillen met de werkelijk heid heen te kijken. Hoe anders is dat in Mocro Maffia, gemaakt door Thijs Römer en Achmed Akkabi - tevens één van de hoofdrolspelers. De serie is - zeker voor Neder landse begrippen - ongekend hard, kil, rauw en daardoor erg realistisch. Het komt door de kleding die de per sonages dragen (trainingspakken van voetbalclubs als PSG en Chelsea) en de manier waarop ze praten. Het is misschien niet fraai, maar het woord 'kanker' valt met de regelmaat van de klok. Precies zoals dat in de straatcul tuur van de echte onderwereld ook om de drie woorden wordt gebruikt. Sowieso vormt de straattaal een be langrijk onderdeel van het succes. Jongeren voelen dat het écht is; het is hun taal. Het geeft Mocro Maffia een extra laagje authenticiteit. En dat maakt de serie juist zo realistisch, maar ook eng. Neem nou Muis, gespeeld door Oussama Ahammoud, die voor deze rol zelfs genomineerd werd voor een Gouden Kalf. Zijn personage staat symbool voor het type waarover ik helaas al vaak heb moeten schrijven. Jonge en leuke gasten van Marok kaanse afkomst, die door verkeerde keuzes terecht komen in een wereld waaruit ze niet meer kunnen ont snappen. Het begint vaak, ook bij "W" Muis, met een kleine klus. Iets kleins, zoals het wegbrengen van wapens of drugs op een scootertje in de stad. Of het stiekem observeren van een ri vaal en zijn bewegingen doorgeven aan iemand die hoger staat in de hië rarchie. Het levert een leuk geldbe drag op voor een jonge jongen. Maar die 1000 euro is ook weer snel uitge geven, waardoor nieuwe klussen noodzakelijk zijn. Van de straat En voor Muis er erg in heeft, raakt hij verzeild in een bloedig onderwereld conflict. Precies zoals dat 'in het echie' ook gaat. Er is geen ontsnap ping meer mogelijk, het is persoon lijk geworden. Muis is een jongen van de straat, zoals er duizenden zijn in Nederland. In een razend tempo ontwikkelt hij zich tot ie mand die moorden pleegt op bestel ling. Zijn transformatie van ondeu gende en recalcitrante tiener tot meedogenloze huurmoordenaar staat helaas symbool voor het verhaal van zoveel jonge jongens in de Rand stad. En het laat goed zien - spoilera- lert - dat zulke stormachtige ontwik kelingen zelden goed aflopen. Poli tiemensen zeggen het vaak: het ein digt of in de cel, of in de kist. Aan het einde van seizoen 2 wordt Muis zélf vermoord. De opmars van Muis vertelt ook een ander sterk verhaal: hoe de drugsoorlogen complete families verscheuren. Zijn acties in de serie hebben desastreuze gevolgen voor zijn zus, broer en vader. De serie maakt goed invoelbaar in welke ge wetensproblemen familieleden ko men te zitten. Ook dat is wat er in duizenden gezinnen en families in Nederland daadwerkelijk aan de hand is. Wat Mocro Maffia bij jongeren ook razend populair maakt, is de losse vrijdag 29 januari 2021 GO oa - Noortje Herlaar en Barry Atsma hebben hun tweede kindje gekregen. Het meisje heet Sam, zo meldt Atsma op Instagram. RADIO-RING Het programma Jan-Willem Start Op heeft gister avond de Gou den Radio-Ring gewonnen. Jan Willem Start Op nam het op tegen Kinkstart, The Boom Room, Mattie Marieke en Ar beidsvitaminen. Mattie Valk won de Zilveren Ra dioSter Man. De prijs voor Zilve ren RadioSter Vrouw ging voor het derde jaar op rij naar Ma rieke Elsinga van QMusic. An dere prijzen gin gen naar Man Man Man, de podcast (in de nieuwe catego rie Gouden Pod- cast Award) en QMusic (Beste Zender). Sophie Hijlkema van 3FM kreeg de Marconi Award voor Aanstor mend Talent. 3 ■o Yelle Tieleman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24