taboe'
BLADCADEAU
tiet/ teuUt# adem af afowd
Goedkoop en toch
veilig en volwassen
8,6
19
Test
«N
sche aandrijflijn kan zelfs dagen na
het ongeval opnieuw ontbranden.
Een motor moet ontlucht
worden als de benzinetank is
leeggereden
Niet waar. Ook moderne diesels ont
luchten zichzelf. Een lege dieseltank
kan wel schade veroorzaken omdat
de diesel verschillende bewegende
onderdelen smeert.
Bij moderne motoren is
gebruik van startkabels taboe
Waar. Door de grote hoeveelheid
elektronica in moderne auto's kan
een spanningspiek, veroorzaakt door
het geven van starthulp, bepaalde
systemen ontregelen en soms blij
vend beschadigen. Daarom is het ver
standig er een vakman met speciale
apparatuur bij te halen en niet zelf te
gaan klungelen met startkabels.
Duitse auto's zijn het
degelijkst
Niet waar. Auto's van Japanse make
lij blijken veel betrouwbaarder. Zij
vertonen, getuige de vele statistieken
van pechgevallen en garage-onder
zoeken, op de langere termijn de
minste mankementen.
Winterbanden zijn in de
winter altijd veiliger dan
zomerbanden
Niet waar. Dat is alleen het geval als
het wegdek niet droog is en de tem
peratuur onder de 7 graden Celsius
ligt. Onder alle andere omstandighe
den remt een zomerband beter. Aan
gezien strenge winters nauwelijks
nog voorkomen in Nederland, lijkt
een vierseizoenenband een goed al
ternatief voor de winterband.
Dieselmotoren gaan langer
mee dan benzinemotoren
Niet waar. Benzinemotoren zijn te
genwoordig net zo duurzaam. Beide
gaan gemiddeld zo'n 500.000 kilo
meter mee. Al is de levensduur van
verkleinde downsizedmotoren met
turbo wel een dingetje. Die blijken
op den duur vaak kwetsbaarder.
Biodiesel is goed voor het
milieu
Waar. Tenminste, wanneer het wordt
gewonnen uit koolzaad, planten en
afgewerkte spijsolie, want dan wordt
nauwelijks CO2 uitgestoten. Helaas
wordt de meeste biodiesel gewonnen
uit palmolie en soja-olie: die is wel
schadelijker voor het klimaat dan fos
siele diesel omdat hiervoor bossen
worden gekapt.
Zweedse auto's zijn het
veiligst
Niet waar. Een Mercedes S-klasse
bijvoorbeeld heeft veel meer veilig
heidsvoorzieningen aan boord dan
een Volvo. Dit Zweedse merk heeft
wel enkele belangrijke veiligheidsin
novaties op zijn naam staan, zoals de
veiligheidsgordel.
Banden mag je niet van links
naar rechts wisselen
Niet waar. Dat was heel vroeger zo,
toen er nog zogenaamde diagonaal
banden onder een auto zaten.
De apk zegt iets over de
conditie van auto
Niet helemaal waar. De algemene
periodieke keuring (apk) is een mo
mentopname waarbij slechts wordt
gekeken naar een beperkt aantal vei
ligheids- en milieuzaken. Een apk
zegt verder niets over de algehele be
trouwbaarheid van de auto.
I bladcadeau
Wie draag jij een warm hart toe?
Met Bladcadeau verras je iemand
met haar/zijn favoriete tijdschrift.
Bestel online via bladcadeaukopen.nl óf koop in de supermarkt
Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV (100 pk/74 kW),
vanaf €20.295
Het lukt Kia uitstekend
om voor weinig geld
een volwassen, rijk uit
geruste auto neer te
zetten. Knap gedaan.
Wat koop je nog voor
20.000 euro? Een Kia
Rio, de auto die vroeger
als een beetje armoedig
werd bestempeld. Hij
moest toen vooral goed
koop zijn en dat zag je
eraan af.
Maar inmiddels heeft
zich een revolutie afge
speeld bij Kia. De
nieuwe Rio blijkt een
gerijpte, volwassen auto
met een indrukwek
kende standaarduitrus
ting, vooral ook op het
belangrijke gebied van
veiligheid. De Rio is
weliswaar niet meer zo
goedkoop als vroeger,
maar in vergelijking met
de concurrentie krijg je
verrassend veel waar
voor je geld.
De Rio heeft niet het
mooiste interieur in z'n
klasse: sommige materia
len doen te goedkoop
aan. Maar de stoelen zit
ten verrassend goed. Niet
altijd blijkt de Rio han
dig in het gebruik. Het
schermpje van de tempe
ratuur in de klimaatrege
ling is met de zonnebril
op gauw onleesbaar. En
de tankklep moet je ont
grendelen met een hen-
deltje bij de bestuurders
stoel: integratie in de
centrale vergrendeling
zou zoveel handiger zijn.
Complimenten daaren
tegen voor het vlot en
duidelijk werkende info
tainment. Belangrijk is
ook dat de ingebouwde
veiligheidssystemen pro
bleemloos werken.
De achterbank biedt
veel zitruimte en de kof
ferbak blijkt eveneens
ruim. De vering is iets te
Veel ingebouwde
veiligheid. Veel
ruimte. Prettige stoe
len. Zeven jaar garan
tie.
Opdringerige Eco
stand in rijmenu.
Niet de stilste. Zicht
baarheid klimaatrege
ling.
stevig voor een gezins
auto, maar de wegligging
is zonder meer goed.
De 1,0 liter driecilinder
benzinemotor maakt de
Rio zuinig (testverbruik
1 op 17,5), maar Kia draaft
te ver door om dat te wil
len bewijzen. De auto
heeft een keuzemenu
voor de rijstijl en dat
staat standaard in Eco. Je
kunt het wijzigen, maar
zodra je de auto opnieuw
start, zal hij altijd in Eco
terugkeren. Dat is irri
tant, want in die stand
voelt de aandrijflijn wat
geknepen aan.
Verder blijkt de Rio ru
moeriger dan sommige
concurrenten.
vrijdag 29 januari 2021
PC
wniiT-
vtwons
-r- j r
Zin
'V§'j «1
I dé tijdschriftenbon
"flj MarïeOoit» Ou.Je-r.vjrKj' 7 4 U& fc 7
fi AutoWeekl™ SJ*
'J !delicious.j"Wi»
»rs FietsActi^
zelen Estft
n puzzeien Eigs
Vogue mwhCWt*
g QuOte Esqu
Donald Duck
Nu gratis
bezorgd
tot 1 maart
Voor 15.00 uur besteld, volgende dag bezorgd. Abonnement stopt automatisch.
De Rio biedt voor z'n prijs veel ruimte, veiligheid
en goed infotainment. fotos bart hoogveld
De Kia Rio is niet de
stilste, niet de comfor
tabelste en ook niet
de snelste in zijn
klasse. Maar dit is een
zeer betaalbare, zui
nige en ruime auto
met verrassend veel
veiligheid en goed
infotainment.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities