taboe' BLADCADEAU tiet/ teuUt# adem af afowd Goedkoop en toch veilig en volwassen 8,6 19 Test «N sche aandrijflijn kan zelfs dagen na het ongeval opnieuw ontbranden. Een motor moet ontlucht worden als de benzinetank is leeggereden Niet waar. Ook moderne diesels ont luchten zichzelf. Een lege dieseltank kan wel schade veroorzaken omdat de diesel verschillende bewegende onderdelen smeert. Bij moderne motoren is gebruik van startkabels taboe Waar. Door de grote hoeveelheid elektronica in moderne auto's kan een spanningspiek, veroorzaakt door het geven van starthulp, bepaalde systemen ontregelen en soms blij vend beschadigen. Daarom is het ver standig er een vakman met speciale apparatuur bij te halen en niet zelf te gaan klungelen met startkabels. Duitse auto's zijn het degelijkst Niet waar. Auto's van Japanse make lij blijken veel betrouwbaarder. Zij vertonen, getuige de vele statistieken van pechgevallen en garage-onder zoeken, op de langere termijn de minste mankementen. Winterbanden zijn in de winter altijd veiliger dan zomerbanden Niet waar. Dat is alleen het geval als het wegdek niet droog is en de tem peratuur onder de 7 graden Celsius ligt. Onder alle andere omstandighe den remt een zomerband beter. Aan gezien strenge winters nauwelijks nog voorkomen in Nederland, lijkt een vierseizoenenband een goed al ternatief voor de winterband. Dieselmotoren gaan langer mee dan benzinemotoren Niet waar. Benzinemotoren zijn te genwoordig net zo duurzaam. Beide gaan gemiddeld zo'n 500.000 kilo meter mee. Al is de levensduur van verkleinde downsizedmotoren met turbo wel een dingetje. Die blijken op den duur vaak kwetsbaarder. Biodiesel is goed voor het milieu Waar. Tenminste, wanneer het wordt gewonnen uit koolzaad, planten en afgewerkte spijsolie, want dan wordt nauwelijks CO2 uitgestoten. Helaas wordt de meeste biodiesel gewonnen uit palmolie en soja-olie: die is wel schadelijker voor het klimaat dan fos siele diesel omdat hiervoor bossen worden gekapt. Zweedse auto's zijn het veiligst Niet waar. Een Mercedes S-klasse bijvoorbeeld heeft veel meer veilig heidsvoorzieningen aan boord dan een Volvo. Dit Zweedse merk heeft wel enkele belangrijke veiligheidsin novaties op zijn naam staan, zoals de veiligheidsgordel. Banden mag je niet van links naar rechts wisselen Niet waar. Dat was heel vroeger zo, toen er nog zogenaamde diagonaal banden onder een auto zaten. De apk zegt iets over de conditie van auto Niet helemaal waar. De algemene periodieke keuring (apk) is een mo mentopname waarbij slechts wordt gekeken naar een beperkt aantal vei ligheids- en milieuzaken. Een apk zegt verder niets over de algehele be trouwbaarheid van de auto. I bladcadeau Wie draag jij een warm hart toe? Met Bladcadeau verras je iemand met haar/zijn favoriete tijdschrift. Bestel online via bladcadeaukopen.nl óf koop in de supermarkt Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV (100 pk/74 kW), vanaf €20.295 Het lukt Kia uitstekend om voor weinig geld een volwassen, rijk uit geruste auto neer te zetten. Knap gedaan. Wat koop je nog voor 20.000 euro? Een Kia Rio, de auto die vroeger als een beetje armoedig werd bestempeld. Hij moest toen vooral goed koop zijn en dat zag je eraan af. Maar inmiddels heeft zich een revolutie afge speeld bij Kia. De nieuwe Rio blijkt een gerijpte, volwassen auto met een indrukwek kende standaarduitrus ting, vooral ook op het belangrijke gebied van veiligheid. De Rio is weliswaar niet meer zo goedkoop als vroeger, maar in vergelijking met de concurrentie krijg je verrassend veel waar voor je geld. De Rio heeft niet het mooiste interieur in z'n klasse: sommige materia len doen te goedkoop aan. Maar de stoelen zit ten verrassend goed. Niet altijd blijkt de Rio han dig in het gebruik. Het schermpje van de tempe ratuur in de klimaatrege ling is met de zonnebril op gauw onleesbaar. En de tankklep moet je ont grendelen met een hen- deltje bij de bestuurders stoel: integratie in de centrale vergrendeling zou zoveel handiger zijn. Complimenten daaren tegen voor het vlot en duidelijk werkende info tainment. Belangrijk is ook dat de ingebouwde veiligheidssystemen pro bleemloos werken. De achterbank biedt veel zitruimte en de kof ferbak blijkt eveneens ruim. De vering is iets te Veel ingebouwde veiligheid. Veel ruimte. Prettige stoe len. Zeven jaar garan tie. Opdringerige Eco stand in rijmenu. Niet de stilste. Zicht baarheid klimaatrege ling. stevig voor een gezins auto, maar de wegligging is zonder meer goed. De 1,0 liter driecilinder benzinemotor maakt de Rio zuinig (testverbruik 1 op 17,5), maar Kia draaft te ver door om dat te wil len bewijzen. De auto heeft een keuzemenu voor de rijstijl en dat staat standaard in Eco. Je kunt het wijzigen, maar zodra je de auto opnieuw start, zal hij altijd in Eco terugkeren. Dat is irri tant, want in die stand voelt de aandrijflijn wat geknepen aan. Verder blijkt de Rio ru moeriger dan sommige concurrenten. vrijdag 29 januari 2021 PC wniiT- vtwons -r- j r Zin 'V§'j «1 I dé tijdschriftenbon "flj MarïeOoit» Ou.Je-r.vjrKj' 7 4 U& fc 7 fi AutoWeekl™ SJ* 'J !delicious.j"Wi» »rs FietsActi^ zelen Estft n puzzeien Eigs Vogue mwhCWt* g QuOte Esqu Donald Duck Nu gratis bezorgd tot 1 maart Voor 15.00 uur besteld, volgende dag bezorgd. Abonnement stopt automatisch. De Rio biedt voor z'n prijs veel ruimte, veiligheid en goed infotainment. fotos bart hoogveld De Kia Rio is niet de stilste, niet de comfor tabelste en ook niet de snelste in zijn klasse. Maar dit is een zeer betaalbare, zui nige en ruime auto met verrassend veel veiligheid en goed infotainment. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19