ECONOMIE 19
Passagiers in de knel na strengere coronaregels bij vluchten
De sneltest-eis voor passagiers
waarmee het kabinet vorige week
op de proppen kwam, blijkt grote
gevolgen te hebben. Soms stranden
er per vlucht tientallen reizigers in
het buitenland. Onder meer in
New York bleven afgelopen week
einde passagiers staan, omdat ze
niet op tijd een zogenoemde anti-
geentest konden ondergaan.
,,Voor een aantal klanten geeft de
tijdslimiet van vier uur voor ver
trek praktische problemen, omdat
lang niet alle luchthavens ter we
reld over antigeentestfaciliteiten
beschikken", aldus een woordvoer
der van KLM.
De vliegvelden waar dat wel het
geval is, zoals Dubai waar voor
7 euro getest kan worden, zijn op de
vingers van één hand te tellen. Ter
wijl het kabinet de eis wel opstelde,
zijn er geen stappen genomen om
daaraan te kunnen voldoen. ,,Dat is
de verantwoordelijkheid van de
Nederlandse overheid'', zegt
een woordvoerder van KLM. ,,Wij
mogen geen tests bij klanten afne
men. We kunnen alleen controle
ren óf ze zijn afgenomen. Wij zijn
een luchtvaartmaatschappij geen
sneltestmaatschappij.''
Het had weinig gescheeld of KLM
had al haar langeafstandsvluchten
en één op de vijf Europese vluchten
gestaakt, omdat de sneltest ook
voor vliegtuigbemanning geldt. De
maatschappij wilde niet het risico
lopen dat bij een positieve test een
piloot of cabinelid in het buiten
land achterblijft - of dat daardoor
vanwege veiligheidseisen de terug
vlucht moet blijven staan.
Dit weekend bleek dat het Out
break Management Team (OMT)
helemaal niet zo gebrand was op
sneltests vóór vertrek uit het bui
tenland als het kabinet vorige week
deed voorkomen. De test kan vol
gens het OMT ook bij terugkeer in
Nederland worden afgenomen.
KLM besloot daarop toch te blijven
vliegen naar landen waar dat nog
mogelijk is.
Teruggedraaid
Ook draaide het kabinet de testeis
ijlings terug voor zowel crew als
passagiers voor een aantal landen
waar het risico op een corona
besmetting klein is. Het gaat onder
meer om KLM-bestemmingen Bo
naire, Aruba, Curasao, Sint-Maar
ten, Japan, Singapore, Zuid-
Korea, Thailand en China. Ook
IJsland, Rwanda, Australië en
Nieuw Zeeland zijn uitgezonderd.
Volgens Iata, de mondiale
brancheorganisatie van luchtvaart
maatschappijen, zijn sneltests voor
vliegtuigbemanningen in strijd
met luchtvaartregels. Nederland
Er zijn mensen met
familieleden die
terminaal ziek zijn of
die voor werk of
voor een medische
behandeling terug
moéten
heeft zich in juni vorig jaar verbon
den aan afspraken van VN-lucht-
vaartautoriteit Icao over het vlieg
verkeer in coronatijd. 'Bemannin
gen die betrokken zijn bij vluchten
met een overnachting mogen geen
onderwerp zijn van screening of re
stricties die gelden voor andere rei
zigers', staat in die overeenkomst.
Ze mogen niet in quarantaine of
worden geobserveerd tijdens hun
overnachting of na terugkomst. Ge
zondheidsonderzoek voor beman
ningsleden moet zo min mogelijk
inbreuk maken. Iata heeft in een
brief aan minister Cora van Nieu-
wenhuizen (Luchtvaart) gevraagd
de eis van tafel te halen.
Maar volgens het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat gaat
het om aanbevelingen van Icao die
niet bindend zouden zijn. Volgens
een woordvoerder houdt het kabi
net vanwege de omvang van de
pandemie vast aan de sneltestver-
plichting voor de bemanning. Het
is onzeker of luchtvaartmaatschap
pijen die tests volgens de Neder
landse arbeidswetten wel bij hun
personeel kunnen afdwingen.
Expats
Expatstichting SNBN wil dat de
nieuwe sneltestplicht van tafel gaat,
dat de termijn wordt opgerekt naar
tenminste 24 uur of dat de test net
als bij crew bij aankomst plaats
vindt. „Iedereen snapt dat j e nu niet
moet reizen als het niet nodig is'',
reageert secretaris Twan Laan van
de stichting voor Nederlanders in
het buitenland. ,,Als je nu de beel
den van rellen ziet, ontgaat je ook
de lust om naar Nederland te rei
zen. Maar er zijn mensen met fami-
lieleden die terminaal ziek zijn of
die voor werk of voor een medi
sche behandeling terug moéten.''
,,Wij begrijpen heel goed dat er in
Nederland grote zorgen zijn van
wege corona'', vervolgt hij. ,,Maar
door de Nederlandse regels wordt
het überhaupt onmogelijk om naar
Nederland te komen.''
Niet alleen ontbreken volgens de
belangenclub voor Nederlandse ex
pats in de meeste landen voldoende
sneltests, ook de Nederlandse eis
dat deze maximaal vier uur voor
de vlucht moet zijn afgenomen,
vormt een onoverbrugbaar obsta
kel. ,,We krijgen al reacties van
leden uit Jamaica, Kameroen of
Nigeria. In zulke landen ben je lang
onderweg naar de luchthaven. En je
moet van de luchtvaartmaatschap
pij al drie uur van te voren aanwezig
zijn. Daardoor ontbreekt de tijd
om zo'n test te ondergaan. Op de
meeste vliegvelden, zeker de klei
nere, worden helemaal geen tests
aangeboden, of tests die Nederland
niet accepteert.''
Laan: ,,We roepen de regering op
met regels te komen die werkbaar
zijn. In de coronawet die onlangs is
aangenomen, staat dat het mogelijk
moet blijven om naar Nederland te
reizen. Maar met deze maatregel
voorkomt dezelfde regering dat.
Wij hebben als Nederlanders
ook het recht om ons land binnen
te komen.''
woensdag 27 januari 2021
GO
Vliegtuigbemanning hoeft geen speciale coronatest te ondergaan bij vluchten naar landen met een laag risico op besmetting. foto bart hoogveld
'Kabinet in de fout met
eis sneltest luchtvaart'
De coronaregels voor vliegtuig
passagiers zorgen voor steeds
meer chaos. Bovendien zijn de
maatregelen die voor lucht
vaartbemanning gelden volgens
de luchtvaartbranche in strijd
met internationale regels.
Herman Stil
Amsterdam
-Twan Laan, secretaris SNBN