ECONOMIE 19 Passagiers in de knel na strengere coronaregels bij vluchten De sneltest-eis voor passagiers waarmee het kabinet vorige week op de proppen kwam, blijkt grote gevolgen te hebben. Soms stranden er per vlucht tientallen reizigers in het buitenland. Onder meer in New York bleven afgelopen week einde passagiers staan, omdat ze niet op tijd een zogenoemde anti- geentest konden ondergaan. ,,Voor een aantal klanten geeft de tijdslimiet van vier uur voor ver trek praktische problemen, omdat lang niet alle luchthavens ter we reld over antigeentestfaciliteiten beschikken", aldus een woordvoer der van KLM. De vliegvelden waar dat wel het geval is, zoals Dubai waar voor 7 euro getest kan worden, zijn op de vingers van één hand te tellen. Ter wijl het kabinet de eis wel opstelde, zijn er geen stappen genomen om daaraan te kunnen voldoen. ,,Dat is de verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid'', zegt een woordvoerder van KLM. ,,Wij mogen geen tests bij klanten afne men. We kunnen alleen controle ren óf ze zijn afgenomen. Wij zijn een luchtvaartmaatschappij geen sneltestmaatschappij.'' Het had weinig gescheeld of KLM had al haar langeafstandsvluchten en één op de vijf Europese vluchten gestaakt, omdat de sneltest ook voor vliegtuigbemanning geldt. De maatschappij wilde niet het risico lopen dat bij een positieve test een piloot of cabinelid in het buiten land achterblijft - of dat daardoor vanwege veiligheidseisen de terug vlucht moet blijven staan. Dit weekend bleek dat het Out break Management Team (OMT) helemaal niet zo gebrand was op sneltests vóór vertrek uit het bui tenland als het kabinet vorige week deed voorkomen. De test kan vol gens het OMT ook bij terugkeer in Nederland worden afgenomen. KLM besloot daarop toch te blijven vliegen naar landen waar dat nog mogelijk is. Teruggedraaid Ook draaide het kabinet de testeis ijlings terug voor zowel crew als passagiers voor een aantal landen waar het risico op een corona besmetting klein is. Het gaat onder meer om KLM-bestemmingen Bo naire, Aruba, Curasao, Sint-Maar ten, Japan, Singapore, Zuid- Korea, Thailand en China. Ook IJsland, Rwanda, Australië en Nieuw Zeeland zijn uitgezonderd. Volgens Iata, de mondiale brancheorganisatie van luchtvaart maatschappijen, zijn sneltests voor vliegtuigbemanningen in strijd met luchtvaartregels. Nederland Er zijn mensen met familieleden die terminaal ziek zijn of die voor werk of voor een medische behandeling terug moéten heeft zich in juni vorig jaar verbon den aan afspraken van VN-lucht- vaartautoriteit Icao over het vlieg verkeer in coronatijd. 'Bemannin gen die betrokken zijn bij vluchten met een overnachting mogen geen onderwerp zijn van screening of re stricties die gelden voor andere rei zigers', staat in die overeenkomst. Ze mogen niet in quarantaine of worden geobserveerd tijdens hun overnachting of na terugkomst. Ge zondheidsonderzoek voor beman ningsleden moet zo min mogelijk inbreuk maken. Iata heeft in een brief aan minister Cora van Nieu- wenhuizen (Luchtvaart) gevraagd de eis van tafel te halen. Maar volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat het om aanbevelingen van Icao die niet bindend zouden zijn. Volgens een woordvoerder houdt het kabi net vanwege de omvang van de pandemie vast aan de sneltestver- plichting voor de bemanning. Het is onzeker of luchtvaartmaatschap pijen die tests volgens de Neder landse arbeidswetten wel bij hun personeel kunnen afdwingen. Expats Expatstichting SNBN wil dat de nieuwe sneltestplicht van tafel gaat, dat de termijn wordt opgerekt naar tenminste 24 uur of dat de test net als bij crew bij aankomst plaats vindt. „Iedereen snapt dat j e nu niet moet reizen als het niet nodig is'', reageert secretaris Twan Laan van de stichting voor Nederlanders in het buitenland. ,,Als je nu de beel den van rellen ziet, ontgaat je ook de lust om naar Nederland te rei zen. Maar er zijn mensen met fami- lieleden die terminaal ziek zijn of die voor werk of voor een medi sche behandeling terug moéten.'' ,,Wij begrijpen heel goed dat er in Nederland grote zorgen zijn van wege corona'', vervolgt hij. ,,Maar door de Nederlandse regels wordt het überhaupt onmogelijk om naar Nederland te komen.'' Niet alleen ontbreken volgens de belangenclub voor Nederlandse ex pats in de meeste landen voldoende sneltests, ook de Nederlandse eis dat deze maximaal vier uur voor de vlucht moet zijn afgenomen, vormt een onoverbrugbaar obsta kel. ,,We krijgen al reacties van leden uit Jamaica, Kameroen of Nigeria. In zulke landen ben je lang onderweg naar de luchthaven. En je moet van de luchtvaartmaatschap pij al drie uur van te voren aanwezig zijn. Daardoor ontbreekt de tijd om zo'n test te ondergaan. Op de meeste vliegvelden, zeker de klei nere, worden helemaal geen tests aangeboden, of tests die Nederland niet accepteert.'' Laan: ,,We roepen de regering op met regels te komen die werkbaar zijn. In de coronawet die onlangs is aangenomen, staat dat het mogelijk moet blijven om naar Nederland te reizen. Maar met deze maatregel voorkomt dezelfde regering dat. Wij hebben als Nederlanders ook het recht om ons land binnen te komen.'' woensdag 27 januari 2021 GO Vliegtuigbemanning hoeft geen speciale coronatest te ondergaan bij vluchten naar landen met een laag risico op besmetting. foto bart hoogveld 'Kabinet in de fout met eis sneltest luchtvaart' De coronaregels voor vliegtuig passagiers zorgen voor steeds meer chaos. Bovendien zijn de maatregelen die voor lucht vaartbemanning gelden volgens de luchtvaartbranche in strijd met internationale regels. Herman Stil Amsterdam -Twan Laan, secretaris SNBN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19