Egas Reparaz (Ahold) moet Hema weer laten floreren
II
ECONOMIE 17
Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te
vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De
beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten
door het dak.
paalleveranciers - thuis de moge
lijkheid de auto op te laden. De
helft 'tankt' ook op het werk.
Gemiddeld vinden bezitters, vol
gens Newmotion, op 313 meter van
hun huis een openbare laadplek.
Maar de krapte is voelbaar, zeker als
elektrisch voor iedereen de stan
daard wordt. Drie kwart van de Ne
derlanders heeft immers géén
ruimte voor een auto met laadpaal
op eigen terrein.
In 2030 rij den er volgens de voor
spellingen 1,9 miljoen elektrische
auto's in Nederland en de rijksover
heid mikt op 1,7 miljoen laadpalen
in dat jaar. „Genoeg? Ik denk dat dat
er te veel zijn'', zegt Vincent Everts
van de Vereniging Elektrische Rij
ders. Auto's krijgen grotere accu's
dus hoeven ze maar een paar maal
per week te laden. Eén keer per
week is genoeg voor 400 kilometer.
De gemiddelde zakelijke rijder legt
70 kilometer per dag af en een par
ticulier 30 kilometer.'' Kortom, een
elektrische auto hoeft niet dag en
nacht aan de laadpaal te staan. Van
de ongeveer 2 miljoen elektrische
auto's zal ongeveer de helft alleen
thuis en op het werk laden, denkt
Everts. ,,Met 500.000 openbare
laadpalen voor de overige auto's
zijn we er dan wel.''
Maar niets is zo moeilijk als voor
spellen. ,,We moeten scherp blijven
op de laadinfrastructuur, want de
verkoop van elektrische auto's blijft
hard stijgen'', zegt Steinbuch. Hij
denkt dat al in 2024 de helft van alle
nieuwe wagens elektrisch zal zijn.
,,Dit jaar komen we uit op een
kwart van de nieuwe auto's, dus
ruim 100.000 erbij.'' En die goedko
pere elektrische auto's zullen niet
alleen meer gekocht worden door
mensen die een oprit hebben. De
laadpaal op straat wordt daardoor
nog belangrijker, denken beleggers.
Saskia Egas Reparaz(47), nu direc
teur bij Ahold-dochterbedrijf Etos,
neemt het stokje over van topman
Tjeerd Jegen. Verder krijgt de raad
van commissarissen drie nieuwe
gezichten, zo besloten eigenaren
Parcom en Mississippi Ventures
van de Jumbo-familie Van Eerd.
Egas Reparaz werkt al ruim twin
tig jaar bij Ahold, dé concurrent van
Jumbo. Sinds 2018 staat ze aan het
roer bij Etos. Daarvoor werkte ze als
marketingdirecteur bij AH en was
verantwoordelijk voor AH To Go.
Ook de raad van commissarissen
wordt door de nieuwe eigenaren
ververst. Zo wordt Pieter Haas, die
eerder directeur van MediaMarkt-
Saturn was, de nieuwe voorzitter
van de raad van commissarissen.
Verder nemen financieel directeur
Ton van Veen van Jumbo en Bas
Becks van Parcom plaats in de raad.
Parcom en Mississippi Ventures
kondigden een maand geleden de
overname aan. Ze wachten nog op
goedkeuring van de Europese
Commissie en denken de transactie
in de eerste week van februari af te
ronden. Nu de overname zo goed
als is afgehandeld, zegt topman Je-
gen het een 'natuurlijk moment' te
vinden om te vertrekken. ,,Er staat
een nieuw tijdperk voor de deur,
waarin ruimte is voor groei en ont-
wikkeling. Dit is een natuurlijk
moment om plaats te maken voor
nieuw leiderschap'', aldus Jegen,
die zes jaar leiding gaf.
Onder zijn leiding groeide het
aantal vestigingen buiten Europa
hard. Zo opende het een nieuw fili
aal in Dubai en maakte het concern
de gang naar Amerika en Canada.
Parcom en Mississippi Ventures lie
ten eerder al doorschemeren dat ze
met Hema liever dichterbij huis
blijven en investeren in filialen in
Benelux en Frankrijk.
In een gisteren uitgebracht pers
bericht benadrukken ze nog eens
dat 'het oer-Hollandse merk Hema
met de nieuwe eigenaren de stabi
liteit en ruimte voor een gezonde
toekomst en een nieuwe strategi
sche groeifase krijgt'. Egas Reparaz
is volgens de nieuwe eigenaren de
beste kandidaat om die rol op zich
te nemen. 'Op succesvolle wijze
heeft zij de laatste jaren Etos helpen
ontwikkelen.'
Naar verluidt zou Egas Reparaz
rond de zomer het stokje overne
men. Met haar benoeming wordt ze
de eerste vrouwelijke leider van
Hema sinds de opening van de eer
ste winkel in 1926. ,,Hema kan wel
een vrouw aan het roer gebruiken
nadat het jaren is gedomineerd
door mannelijke, Angelsaksische
krachten. Hema heeft meer vrou
wen als klant dan mannen'', aldus
een ingewijde tegenover HetFinan-
cieele Dagblad. Ook Hema wordt
hard geraakt door de coronacrisis.
Sinds half december zijn honder
den vestigingen op slot.
over eens of dat terecht is. Toyota
maakt bijvoorbeeld zes keer meer
winst dan Tesla. En Toyota ver
koopt per jaar meer dan 10 miljoen
auto's, tegen 'slechts' een half mil
joen stuks bij Tesla. Maar de beleg
gers geloven dat Tesla een techno
logische voorsprong behoudt die
zich ooit zal vertalen in gouden
bergen.
Nog een ogenschijnlijk succes
verhaal: laadpalenproducent
EVBox uit Amsterdam gaat in
maart naar de beurs; het bedrijf
krijgt een notering aan de New
York Stock Exchange. Het bedrijf
dat elf jaar geleden werd opgericht,
zal in één klap bijna 1 miljard euro
waard zijn. Er zijn tot dusver
200.000 laadpalen door het bedrijf
gebouwd. Winst? Misschien in
2023. Tot die tijd gaat al het geld
naar de ontwikkeling van nieuwe
producten en naar het winnen van
marktaandeel.
De beurskoersen spreken vooral
hoge verwachtingen uit. Veel be
drijven in de sector verdienen geen
cent. En ook Tesla is nog lang geen
Apple dat een hoge beurswaarde
ook koppelt aan tientallen miljar
den dollars winst. Maar de voorte
kenen voor de sector zijn gunstig.
Ook in Nederland is de branche
booming. Vorig jaar kwamen er
73.000 volledig elektrische auto's
bij, ruim 20 procent van alle nieuwe
auto's is volledig elektrisch. Als ook
de plug-in hybride auto's meegere
kend worden, moeten zo'n 290.000
Dit jaar komen er
ruim 100.000 nieuwe
elektrische auto's bij
automobilisten het doen met
63.700 oplaadpalen: 4,5 stekkerauto
per laadpaal. In 2019 waren het nog
4 auto's per laadpaal en in 2018 nog
3,8.
Geen paniek, stelt hoogleraar au
totechniek Maarten Steinbuch.
„Werkgevers leggen ook laadpalen
aan. En heel veel mensen hebben
een laadpaal thuis waar ze 's nachts
laden.'' Er zijn 151.000 laadpalen bij
mensen thuis. En deze groep is niet
of nauwelijks afhankelijk van open
bare laadplaatsen. Twee derde van
de bezitters van een elektrische
auto heeft volgens Newmotion - de
marktleider onder de thuislaad-
Wie vorig jaar - als goed voorne
men - voor 10.000 euro aandelen
van het Amsterdamse Fastned had
gekocht, zag de waarde van de aan
delen groeien naar ruim 40.000
euro. Heel waardevast is het
aandeel nog niet, het jojoot
nogal want vorige week
had dat aandeel
pakketje nog
een waarde
van 58.000
euro. De
beurswaarde
van Fastned tikte toen de 1 mil
jard euro aan.
Al met al niet gek voor een bedrijf
met 131 laadstations dat nog nooit
een cent winst maakte. Fastned ziet
het anders; er is wel operationele
winst. Op het moment dat het
bedrijf niet langer alle inkomsten
besteedt aan groei noteert het
zwarte cijfers. En Fastned wil
groeien. Niet alleen in Nederland,
maar ook in Duitsland, het Ver
enigd Koninkrijk, België en Zwit
serland staan snellaadstations van
het Amsterdamse bedrijf.
Het lijkt op het verhaal van Tesla;
de onderneming van Elon Musk
werd in 2020 zeven keer meer
waard waardoor het evenveel
waard werd als Toyota, Volkswa
gen, General Motors, Ford, Fiat
Chrysler, Nissan en Daimler sa
men. Beurswatchers zijn het er niet
woensdag 27 januari 2021
GO
Belegger ziet laadpaal
als het nieuwe goud
De nieuwe eigenaren van Hema
halen de bezem door de top van
de winkelketen.
Natasja de Groot
Rotterdam
Saskia Egas Reparaz.
FOTO RUUD POS
-Vincent Evers, Vereniging
Elektrische Rijders
1ld
Laadpalenproducent EVBox uit
Amsterdam krijgt in maart een
beursnotering en zal in één klap
bijna 1 miljard euro waard zijn.
Ton Voermans
Eindhoven