Egas Reparaz (Ahold) moet Hema weer laten floreren II ECONOMIE 17 Nergens ter wereld is zo gemakkelijk een laadpaal te vinden als in Nederland. Elektrisch rijden is hot. De beurskoersen van bedrijven in de laadpaalbranche schieten door het dak. paalleveranciers - thuis de moge lijkheid de auto op te laden. De helft 'tankt' ook op het werk. Gemiddeld vinden bezitters, vol gens Newmotion, op 313 meter van hun huis een openbare laadplek. Maar de krapte is voelbaar, zeker als elektrisch voor iedereen de stan daard wordt. Drie kwart van de Ne derlanders heeft immers géén ruimte voor een auto met laadpaal op eigen terrein. In 2030 rij den er volgens de voor spellingen 1,9 miljoen elektrische auto's in Nederland en de rijksover heid mikt op 1,7 miljoen laadpalen in dat jaar. „Genoeg? Ik denk dat dat er te veel zijn'', zegt Vincent Everts van de Vereniging Elektrische Rij ders. Auto's krijgen grotere accu's dus hoeven ze maar een paar maal per week te laden. Eén keer per week is genoeg voor 400 kilometer. De gemiddelde zakelijke rijder legt 70 kilometer per dag af en een par ticulier 30 kilometer.'' Kortom, een elektrische auto hoeft niet dag en nacht aan de laadpaal te staan. Van de ongeveer 2 miljoen elektrische auto's zal ongeveer de helft alleen thuis en op het werk laden, denkt Everts. ,,Met 500.000 openbare laadpalen voor de overige auto's zijn we er dan wel.'' Maar niets is zo moeilijk als voor spellen. ,,We moeten scherp blijven op de laadinfrastructuur, want de verkoop van elektrische auto's blijft hard stijgen'', zegt Steinbuch. Hij denkt dat al in 2024 de helft van alle nieuwe wagens elektrisch zal zijn. ,,Dit jaar komen we uit op een kwart van de nieuwe auto's, dus ruim 100.000 erbij.'' En die goedko pere elektrische auto's zullen niet alleen meer gekocht worden door mensen die een oprit hebben. De laadpaal op straat wordt daardoor nog belangrijker, denken beleggers. Saskia Egas Reparaz(47), nu direc teur bij Ahold-dochterbedrijf Etos, neemt het stokje over van topman Tjeerd Jegen. Verder krijgt de raad van commissarissen drie nieuwe gezichten, zo besloten eigenaren Parcom en Mississippi Ventures van de Jumbo-familie Van Eerd. Egas Reparaz werkt al ruim twin tig jaar bij Ahold, dé concurrent van Jumbo. Sinds 2018 staat ze aan het roer bij Etos. Daarvoor werkte ze als marketingdirecteur bij AH en was verantwoordelijk voor AH To Go. Ook de raad van commissarissen wordt door de nieuwe eigenaren ververst. Zo wordt Pieter Haas, die eerder directeur van MediaMarkt- Saturn was, de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen. Verder nemen financieel directeur Ton van Veen van Jumbo en Bas Becks van Parcom plaats in de raad. Parcom en Mississippi Ventures kondigden een maand geleden de overname aan. Ze wachten nog op goedkeuring van de Europese Commissie en denken de transactie in de eerste week van februari af te ronden. Nu de overname zo goed als is afgehandeld, zegt topman Je- gen het een 'natuurlijk moment' te vinden om te vertrekken. ,,Er staat een nieuw tijdperk voor de deur, waarin ruimte is voor groei en ont- wikkeling. Dit is een natuurlijk moment om plaats te maken voor nieuw leiderschap'', aldus Jegen, die zes jaar leiding gaf. Onder zijn leiding groeide het aantal vestigingen buiten Europa hard. Zo opende het een nieuw fili aal in Dubai en maakte het concern de gang naar Amerika en Canada. Parcom en Mississippi Ventures lie ten eerder al doorschemeren dat ze met Hema liever dichterbij huis blijven en investeren in filialen in Benelux en Frankrijk. In een gisteren uitgebracht pers bericht benadrukken ze nog eens dat 'het oer-Hollandse merk Hema met de nieuwe eigenaren de stabi liteit en ruimte voor een gezonde toekomst en een nieuwe strategi sche groeifase krijgt'. Egas Reparaz is volgens de nieuwe eigenaren de beste kandidaat om die rol op zich te nemen. 'Op succesvolle wijze heeft zij de laatste jaren Etos helpen ontwikkelen.' Naar verluidt zou Egas Reparaz rond de zomer het stokje overne men. Met haar benoeming wordt ze de eerste vrouwelijke leider van Hema sinds de opening van de eer ste winkel in 1926. ,,Hema kan wel een vrouw aan het roer gebruiken nadat het jaren is gedomineerd door mannelijke, Angelsaksische krachten. Hema heeft meer vrou wen als klant dan mannen'', aldus een ingewijde tegenover HetFinan- cieele Dagblad. Ook Hema wordt hard geraakt door de coronacrisis. Sinds half december zijn honder den vestigingen op slot. over eens of dat terecht is. Toyota maakt bijvoorbeeld zes keer meer winst dan Tesla. En Toyota ver koopt per jaar meer dan 10 miljoen auto's, tegen 'slechts' een half mil joen stuks bij Tesla. Maar de beleg gers geloven dat Tesla een techno logische voorsprong behoudt die zich ooit zal vertalen in gouden bergen. Nog een ogenschijnlijk succes verhaal: laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam gaat in maart naar de beurs; het bedrijf krijgt een notering aan de New York Stock Exchange. Het bedrijf dat elf jaar geleden werd opgericht, zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn. Er zijn tot dusver 200.000 laadpalen door het bedrijf gebouwd. Winst? Misschien in 2023. Tot die tijd gaat al het geld naar de ontwikkeling van nieuwe producten en naar het winnen van marktaandeel. De beurskoersen spreken vooral hoge verwachtingen uit. Veel be drijven in de sector verdienen geen cent. En ook Tesla is nog lang geen Apple dat een hoge beurswaarde ook koppelt aan tientallen miljar den dollars winst. Maar de voorte kenen voor de sector zijn gunstig. Ook in Nederland is de branche booming. Vorig jaar kwamen er 73.000 volledig elektrische auto's bij, ruim 20 procent van alle nieuwe auto's is volledig elektrisch. Als ook de plug-in hybride auto's meegere kend worden, moeten zo'n 290.000 Dit jaar komen er ruim 100.000 nieuwe elektrische auto's bij automobilisten het doen met 63.700 oplaadpalen: 4,5 stekkerauto per laadpaal. In 2019 waren het nog 4 auto's per laadpaal en in 2018 nog 3,8. Geen paniek, stelt hoogleraar au totechniek Maarten Steinbuch. „Werkgevers leggen ook laadpalen aan. En heel veel mensen hebben een laadpaal thuis waar ze 's nachts laden.'' Er zijn 151.000 laadpalen bij mensen thuis. En deze groep is niet of nauwelijks afhankelijk van open bare laadplaatsen. Twee derde van de bezitters van een elektrische auto heeft volgens Newmotion - de marktleider onder de thuislaad- Wie vorig jaar - als goed voorne men - voor 10.000 euro aandelen van het Amsterdamse Fastned had gekocht, zag de waarde van de aan delen groeien naar ruim 40.000 euro. Heel waardevast is het aandeel nog niet, het jojoot nogal want vorige week had dat aandeel pakketje nog een waarde van 58.000 euro. De beurswaarde van Fastned tikte toen de 1 mil jard euro aan. Al met al niet gek voor een bedrijf met 131 laadstations dat nog nooit een cent winst maakte. Fastned ziet het anders; er is wel operationele winst. Op het moment dat het bedrijf niet langer alle inkomsten besteedt aan groei noteert het zwarte cijfers. En Fastned wil groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland, het Ver enigd Koninkrijk, België en Zwit serland staan snellaadstations van het Amsterdamse bedrijf. Het lijkt op het verhaal van Tesla; de onderneming van Elon Musk werd in 2020 zeven keer meer waard waardoor het evenveel waard werd als Toyota, Volkswa gen, General Motors, Ford, Fiat Chrysler, Nissan en Daimler sa men. Beurswatchers zijn het er niet woensdag 27 januari 2021 GO Belegger ziet laadpaal als het nieuwe goud De nieuwe eigenaren van Hema halen de bezem door de top van de winkelketen. Natasja de Groot Rotterdam Saskia Egas Reparaz. FOTO RUUD POS -Vincent Evers, Vereniging Elektrische Rijders 1ld Laadpalenproducent EVBox uit Amsterdam krijgt in maart een beursnotering en zal in één klap bijna 1 miljard euro waard zijn. Ton Voermans Eindhoven

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17