Oppositie Vlissingen wil Machinefabriek laten slopen
8
SLOEPROEIWEDSTRIJD 43 DAGEN OP DE OCEAAN
Marieke le Duc-
Bouwense kreeg
zondag een
heldenontvangst
op Antigua, na
meer dan zes
weken sloeproeien
op de oceaan. De
inwoonster van
Kortgene is moe,
maar voldaan.
Twee uur roeien, twee
uur rusten, twee uur
roeien, twee uur rus
ten.En dat meer dan
zes weken achter elkaar,
dag en nacht! Marieke le Duc-Bou-
wense verwachtte wel dat ze dat
moordende ritme aan zou kunnen
en kreeg daarvan de bevestiging
tijdens de Talisker Whisky Atlan
tic Challenge. ,,Ik voelde me gelijk
van het begin af aan al sterk", ver
telde de 42-jarige inwoonster van
Kortgene gisteren, een dag na haar
finish op Antigua. ,,En de laatste
week was ik echt beresterk. Ik heb
de race goed verteerd."
Le Duc-Bouwense, docente aan
het Scalda College in Goes, vertrok
met drie teamgenotes op 12 de
cember vanaf La Gomera, één van
de Canarische Eilanden. Na liefst
43 dagen, 4 uur en 56 minuten op
zee hadden de zogenoemde 'At
lantic Dutchesses' 5097 kilometer
afgelegd en finishten ze op Anti
gua, in het Caribisch gebied. In
een vloot van 21 boten werden ze
zevende. Ze wonnen bovendien de
vrouwenklasse, met een enorme
voorsprong.
,,Vooraf wist ik dat ik dit zou
kunnen. Anders had ik me nooit
aangemeld", vertelde de Noord-
Bevelandse vanuit haar hotelka
mer, waarin ze weer de luxe had
van een echt bed, stromend water
en normaal voedsel. „Onderweg
bleek ook echt dat ik hiervoor ge
maakt ben. Ik kon het goed vol
houden. De nachtelijke roeibeur-
ten waren wel zwaar, hoor. Dan is
het helemaal donker, kun je niet
anticiperen op de golven en is het
lastig om precies te zien welke
kant je op moet.
Maar ik kon mijn ogen goed open
houden. Degene met wie ik
roeide, had daar meer moeite mee.
Die moest ik af en toe wakker ma
ken. 'O sorry', zei ze dan, waarna
ze boos werd op zichzelf. 'Geeft
niet', antwoordde ik dan, 'trakteer
me op Antigua maar op een extra
biertje'. Ik denk dat ik dat 's nachts
makkelijk wakker blijven over heb
gehouden van toen mijn twee kin
deren nog klein waren en niet echt
doorsliepen."
Van het ritme - twee uur op,
twee uur af- is
ook niet afge
weken omdat
iemand een
keertje wilde
blijven liggen in haar cabin. Le
Duc-Bouwense: ,,In al die 43 dagen
is het ritme maar twee keer door
broken. Dat was toen één van ons
bevangen was door de hitte. Op
zo'n moment neem je het dan
even over van een ander. Je weet
immers dat het andersom ook zo
zou zijn. Dat is de mentaliteit die
bij het sloeproeien hoort."
De grootste ontbering voor de
Zeeuwse was het wegwerken van
maaltijden. Ze viel liefst 11 kilo af.
,,Eten deed ik met lange tanden en
kokhalzend", bekende ze. ,,Het
was continu gevriesdroogd eten,
waar je wat warm water bij moest
doen en wat je vervolgens tien mi-
3(000^£S
nuten moest laten wellen. Kijk,
bij zo'n race heb je ook geen an
dere optie en ik wist dat ik de mo
tor moest laten branden. Het was
dus functioneel eten en meer niet.
De anderen konden daar beter te
gen dan ik."
Het mooie voor Le Duc-Bou-
wense was dat toen half december
de haven van La Gomera uit het
Na een paar dagen
voelden we dat we
ons helemaal
'vrijgeroeid' hadden.
Het leek of ik geen
ballast meer had
zicht verdween ook een bran
dende wereld vervaagde. Samen
met haar ploeggenotes kreeg ze
bijvoorbeeld nauwelijks iets mee
van de strengere lockdown in Ne
derland en de onrust in de Ver
enigde Staten. ,,Na een paar dagen
voelden we dat we ons helemaal
'vrijgeroeid' hadden. Het leek of ik
geen ballast meer had. Natuurlijk
denk je wel aan van alles, maar
met meer rust. De organisatie ver
telde ons al eens dat 60 procent
van de deelnemers binnen een jaar
van werk verandert. Ik heb die
plannen niet, ik wil heel graag te
rug naar mijn leerlingen. Maar
misschien ga ik wel dingen anders
aanpakken."
De roeisters hadden gehoopt dat
de coronamaatregelen na zes we
ken op de oceaan minder streng
zouden zijn. Het tegendeel is waar.
Zodra ze op Antigua hun roeiboot
wat wankel verlieten, moesten ze
meteen een mondkapje op. En te
rugvliegen naar Nederland wordt
ook nog een opgave, nu voorlopig
alle vluchten vanuit Zuid-Ame-
rika worden geweerd. ,,Ach, dan
blijven we toch wat langer op An
tigua. Ik hoef pas over een
maand weer te beginnen met wer
ken."
Claudia Sondervan
Vlissingen
Zij willen een nieuwe parkeerga
rage, het liefst ondergronds. Het col
lege kan voor de zomer uitrekenen
wat sloop kost. POV, SGP, CDA,
PvdA, VVD en D66 leggen dat don
derdag voor in de raad. Ze tellen 9
van de 27 raadsleden. De Machinefa
briek verkeert al jaren in slechte
staat. De hallen van de honderd jaar
oude fabriek moeten verbouwd
worden tot parkeergarage met 800
parkeerplaatsen en kan dan nog van
alles herbergen, van evenementen
hal tot mogelijk een brede school,
De parkeerdekken
zorgen voor verlies,
zeggen zes partijen
in de gemeenteraad
kantoren en winkels, staat in de visie
op het Scheldekwartier die de raad
in 2016 bekrachtigde.
Het college probeert al sinds 2008
een ontwikkelaar voor het gebouw
te vinden en die is er nog niet, be-
togen de zes. Nu wil het college
weer veel geld, hoeveel is geheim,
in het gebouw steken om het ro
buust genoeg te maken voor her
ontwikkeling en nog dertig jaar te
laten staan. Tussen die parkeerdek
ken verdwijnt het scheepsbouwka-
rakter van de Machinefabriek. Bo
vendien gaan de parkeerdekken
verlies opleveren, zeggen de par
tijen.
Te duur
Tot nu kon de gemeente sloop van
de Machinefabriek eenvoudig niet
betalen. Het gebouw is met mini
male middelen enigszins veilig ge
houden. Bouw liever een nieuwe
garage die herinnert aan de fabriek
en wees blij met wat er nog aan
Schelde-erfgoed staat, zoals de
Timmerfabriek, het hoofdkantoor,
de Lasloods en de Plaatwerkerij
(Scheldehof). Het compensatiegeld
voor de misgelopen marinierska
zerne kan beter besteed worden
aan wat echt economische beteke
nis krijgt, zoals Kenniswerf, de Bin
nenhavens en het Stationsgebied,
vinden de negen raadsleden.
TALISKER
dinsdag 26 januari 2021
GO
'Laatste week was ik beresterk'
Roeland van Vliet
English Harbour
Marieke le Duc-Bouwense
(tweede van links) heeft de Ta
lisker Whisky Atlantic Challenge
goed doorstaan.
FOTO ATLANTIC CAMPAIGNS
De route van La Gomera naar An
tigua is in perfect rechte lijn 4800 ki
lometer, maar door wind of stroming
kan het sneller zijn een langere route te
kiezen. The Atlantic Dutchesses legden uit
eindelijk 5097 kilometer af. illustratie talisker
WHISKY ATLANTIC CHALLENGE
-Marieke le Duc-Bouwense
De middelste hal van de Machinefabriek is een opslagruimte voor
van alles en nog wat. foto claudia sondervan
Sloop die Machinefabriek maar.
Verbouw wordt veel te duur. Het
ding beneemt het zicht op wat
wél mooi is rond het Dok in Vlis-
singen. Als grote steden het al
niet lukt om zulk industrieel erf
goed een solide toekomst te
geven, Vlissingen dan wel?, vin
den zes fracties in de Vlissingse
gemeenteraad.