Oppositie Vlissingen wil Machinefabriek laten slopen 8 SLOEPROEIWEDSTRIJD 43 DAGEN OP DE OCEAAN Marieke le Duc- Bouwense kreeg zondag een heldenontvangst op Antigua, na meer dan zes weken sloeproeien op de oceaan. De inwoonster van Kortgene is moe, maar voldaan. Twee uur roeien, twee uur rusten, twee uur roeien, twee uur rus ten.En dat meer dan zes weken achter elkaar, dag en nacht! Marieke le Duc-Bou- wense verwachtte wel dat ze dat moordende ritme aan zou kunnen en kreeg daarvan de bevestiging tijdens de Talisker Whisky Atlan tic Challenge. ,,Ik voelde me gelijk van het begin af aan al sterk", ver telde de 42-jarige inwoonster van Kortgene gisteren, een dag na haar finish op Antigua. ,,En de laatste week was ik echt beresterk. Ik heb de race goed verteerd." Le Duc-Bouwense, docente aan het Scalda College in Goes, vertrok met drie teamgenotes op 12 de cember vanaf La Gomera, één van de Canarische Eilanden. Na liefst 43 dagen, 4 uur en 56 minuten op zee hadden de zogenoemde 'At lantic Dutchesses' 5097 kilometer afgelegd en finishten ze op Anti gua, in het Caribisch gebied. In een vloot van 21 boten werden ze zevende. Ze wonnen bovendien de vrouwenklasse, met een enorme voorsprong. ,,Vooraf wist ik dat ik dit zou kunnen. Anders had ik me nooit aangemeld", vertelde de Noord- Bevelandse vanuit haar hotelka mer, waarin ze weer de luxe had van een echt bed, stromend water en normaal voedsel. „Onderweg bleek ook echt dat ik hiervoor ge maakt ben. Ik kon het goed vol houden. De nachtelijke roeibeur- ten waren wel zwaar, hoor. Dan is het helemaal donker, kun je niet anticiperen op de golven en is het lastig om precies te zien welke kant je op moet. Maar ik kon mijn ogen goed open houden. Degene met wie ik roeide, had daar meer moeite mee. Die moest ik af en toe wakker ma ken. 'O sorry', zei ze dan, waarna ze boos werd op zichzelf. 'Geeft niet', antwoordde ik dan, 'trakteer me op Antigua maar op een extra biertje'. Ik denk dat ik dat 's nachts makkelijk wakker blijven over heb gehouden van toen mijn twee kin deren nog klein waren en niet echt doorsliepen." Van het ritme - twee uur op, twee uur af- is ook niet afge weken omdat iemand een keertje wilde blijven liggen in haar cabin. Le Duc-Bouwense: ,,In al die 43 dagen is het ritme maar twee keer door broken. Dat was toen één van ons bevangen was door de hitte. Op zo'n moment neem je het dan even over van een ander. Je weet immers dat het andersom ook zo zou zijn. Dat is de mentaliteit die bij het sloeproeien hoort." De grootste ontbering voor de Zeeuwse was het wegwerken van maaltijden. Ze viel liefst 11 kilo af. ,,Eten deed ik met lange tanden en kokhalzend", bekende ze. ,,Het was continu gevriesdroogd eten, waar je wat warm water bij moest doen en wat je vervolgens tien mi- 3(000^£S nuten moest laten wellen. Kijk, bij zo'n race heb je ook geen an dere optie en ik wist dat ik de mo tor moest laten branden. Het was dus functioneel eten en meer niet. De anderen konden daar beter te gen dan ik." Het mooie voor Le Duc-Bou- wense was dat toen half december de haven van La Gomera uit het Na een paar dagen voelden we dat we ons helemaal 'vrijgeroeid' hadden. Het leek of ik geen ballast meer had zicht verdween ook een bran dende wereld vervaagde. Samen met haar ploeggenotes kreeg ze bijvoorbeeld nauwelijks iets mee van de strengere lockdown in Ne derland en de onrust in de Ver enigde Staten. ,,Na een paar dagen voelden we dat we ons helemaal 'vrijgeroeid' hadden. Het leek of ik geen ballast meer had. Natuurlijk denk je wel aan van alles, maar met meer rust. De organisatie ver telde ons al eens dat 60 procent van de deelnemers binnen een jaar van werk verandert. Ik heb die plannen niet, ik wil heel graag te rug naar mijn leerlingen. Maar misschien ga ik wel dingen anders aanpakken." De roeisters hadden gehoopt dat de coronamaatregelen na zes we ken op de oceaan minder streng zouden zijn. Het tegendeel is waar. Zodra ze op Antigua hun roeiboot wat wankel verlieten, moesten ze meteen een mondkapje op. En te rugvliegen naar Nederland wordt ook nog een opgave, nu voorlopig alle vluchten vanuit Zuid-Ame- rika worden geweerd. ,,Ach, dan blijven we toch wat langer op An tigua. Ik hoef pas over een maand weer te beginnen met wer ken." Claudia Sondervan Vlissingen Zij willen een nieuwe parkeerga rage, het liefst ondergronds. Het col lege kan voor de zomer uitrekenen wat sloop kost. POV, SGP, CDA, PvdA, VVD en D66 leggen dat don derdag voor in de raad. Ze tellen 9 van de 27 raadsleden. De Machinefa briek verkeert al jaren in slechte staat. De hallen van de honderd jaar oude fabriek moeten verbouwd worden tot parkeergarage met 800 parkeerplaatsen en kan dan nog van alles herbergen, van evenementen hal tot mogelijk een brede school, De parkeerdekken zorgen voor verlies, zeggen zes partijen in de gemeenteraad kantoren en winkels, staat in de visie op het Scheldekwartier die de raad in 2016 bekrachtigde. Het college probeert al sinds 2008 een ontwikkelaar voor het gebouw te vinden en die is er nog niet, be- togen de zes. Nu wil het college weer veel geld, hoeveel is geheim, in het gebouw steken om het ro buust genoeg te maken voor her ontwikkeling en nog dertig jaar te laten staan. Tussen die parkeerdek ken verdwijnt het scheepsbouwka- rakter van de Machinefabriek. Bo vendien gaan de parkeerdekken verlies opleveren, zeggen de par tijen. Te duur Tot nu kon de gemeente sloop van de Machinefabriek eenvoudig niet betalen. Het gebouw is met mini male middelen enigszins veilig ge houden. Bouw liever een nieuwe garage die herinnert aan de fabriek en wees blij met wat er nog aan Schelde-erfgoed staat, zoals de Timmerfabriek, het hoofdkantoor, de Lasloods en de Plaatwerkerij (Scheldehof). Het compensatiegeld voor de misgelopen marinierska zerne kan beter besteed worden aan wat echt economische beteke nis krijgt, zoals Kenniswerf, de Bin nenhavens en het Stationsgebied, vinden de negen raadsleden. TALISKER dinsdag 26 januari 2021 GO 'Laatste week was ik beresterk' Roeland van Vliet English Harbour Marieke le Duc-Bouwense (tweede van links) heeft de Ta lisker Whisky Atlantic Challenge goed doorstaan. FOTO ATLANTIC CAMPAIGNS De route van La Gomera naar An tigua is in perfect rechte lijn 4800 ki lometer, maar door wind of stroming kan het sneller zijn een langere route te kiezen. The Atlantic Dutchesses legden uit eindelijk 5097 kilometer af. illustratie talisker WHISKY ATLANTIC CHALLENGE -Marieke le Duc-Bouwense De middelste hal van de Machinefabriek is een opslagruimte voor van alles en nog wat. foto claudia sondervan Sloop die Machinefabriek maar. Verbouw wordt veel te duur. Het ding beneemt het zicht op wat wél mooi is rond het Dok in Vlis- singen. Als grote steden het al niet lukt om zulk industrieel erf goed een solide toekomst te geven, Vlissingen dan wel?, vin den zes fracties in de Vlissingse gemeenteraad.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 40