Corona: meer geschillen om ontslag en meer burenruzies i l Forse boetes voor malafide aanbieder financiële producten ECONOMIE 17 Onlineverkoop belangrijker voor Philips De koper kan zich in de han den wrijven, want de tak heeft de wind mee. Philips profiteerde in de laatste maanden van 2020 van thuiswerkers die keukenap- paratuur en huishoudelijk apparaten online kochten. ,,De internetverkopen zijn voor Philips wereldwijd sterker dan de verkoop van onze producten via traditio nele winkels'', aldus topman Van Houten. De omzet steeg in het derde kwartaal met dubbele cijfers. Ook werden meer tanden borstels en scheerapparaten verkocht. Die behoren overi gens tot de divisie Persoon lijke Gezondheid die onder Philips' vleugels blijft. Daar naam de verkoop met 5 pro cent toe in het laatste kwar taal van 2020. ,,J e moet niet wachten tot de vol gende crisis, maar je moet nu han delen. De Wereldgezondheidsorga nisatie (WHO) heeft al jaren gewaarschuwd voor een pandemie. De Aziatische landen waren beter voorbereid, omdat ze in 2002 de uit braak van het Sars-virus hadden meegemaakt. Hier in het Westen dachten we dat het ons niet zou treffen.'' Van Houten vindt dat Nederland dan ook moet investeren in voor zieningen waarmee ziekenhuizen patiëntgegevens veilig maar snel kunnen uitwisselen. Zo moeten ziekenhuizen beter kunnen samenwerken. Het kan bovendien inzicht bieden in hoe een pande mie zich ontwikkelt. ,,Ik ben een voorstander van een gezondheids- datacloud. Dat kan zorgen voor een efficiënter het zorgsysteem en ver betering van beleving van patiën ten.'' Vertrouwen Zo'n 'wolk met data', gegevens die online zijn opgeslagen, werd ook al ad hoc ingezet aan het begin van de coronacrisis. Philips was betrokken bij het opzetten van het zoge naamde Covid-19-portaal waarmee ziekenhuizen medische gegevens delen als een coronapatiënt van bij voorbeeld een ziekenhuis in Eind hoven naar Groningen gaat. Ondanks de onzekerheid over de impact van Covid-19 wereldwijd ziet Philips weliswaar voorzichtig maar ook met enig vertrouwen het huidige jaar tegemoet. Opnieuw gaat het concern uit van groeiende verkopen en meer winst. Kosten besparingen moeten het bedrijf daarbij helpen. Van alle meldingen die het afgelo pen jaar binnenkwamen bij de rechtshulpverlener, had 12 procent te maken met corona. Veruit de meeste coronagerelateerde vragen en klachten gingen over reizen (24 procent) en werken (24 pro cent), zo blijkt uit de jaarlijkse Juridische Barometer die vandaag wordt gepresenteerd. Het aantal vragen over werk daalde de afgelopen jaren, maar aan die daling is vorig jaar abrupt een einde gekomen. In 2020 ont ving de juridisch dienstverlener voor het eerst in tijden méér mel dingen over werk. Het ging om 30.616 hulpverzoeken, in 2019 waren dat er nog 28.469, wat neer komt op een stijging van 8 procent vergeleken met een jaar eerder. Volgens jurist arbeidsrecht Bert Kersten was vorig jaar maart de grootste piek in het aantal hulp vragen. ,,Dat viel toen samen met de eerste lockdown, die voor heel veel mensen directe gevolgen had voor hun werk. We hebben heel uiteenlopende zaken binnen gekregen: van thuiswerken, verlies van baan tot veiligheidsmaatrege len op het werk.'' Uit de Juridische Barometer 4 vJr j blijkt dat het niet alleen bleef bij vragen: in bijna 13.000 gevallen ging het om ontslagzaken. ,,Dat zijn substantieel veel meer ont slagzaken dan een jaar eerder'', zegt Kersten. ,,Dat heeft mede te maken met de penibele situatie waar veel ondernemers in zijn be land. Ondanks de overheidsmaat regelen, zoals de NOW-regeling, zien zij soms geen andere uitweg dan te reorganiseren en personeel naar huis te sturen'', is zijn verkla ring voor de eerste stijging in jaren. Conflict Stichting Achmea Rechtsbijstand zag het afgelopen jaar niet alleen het aantal ontslagzaken toenemen. Ook het aantal conflictsituaties tussen buren is fors gestegen. In 2020 klopten 4127 mensen aan voor juridische bijstand bij een bu renruzie, een jaar eerder waren dat nog 3663 klanten. Volgens de juridisch dienstver lener heeft de stijging ermee te maken dat sinds de lockdown meer mensen noodgedwongen thuis moeten werken. Daarbij is er het afgelopen jaar meer in en rond het huis geklust, wat ook voor de nodige ergernis tussen buren heeft gezorgd. ,,Dit gecombineerd met de trend die we al langer zien, namelijk de verharding van de samenleving, leidde het afgelopen jaar tot meer conflicten tussen buren dan het jaar ervoor.'' Achmea Rechtsbijstand gaat ervan uit dat het aantal meldingen op het gebied van werken (meer ontslag), wonen (veel verbouwin gen, overlast bij thuiswerken) en reserveringen (evenementen, rei zen, accommodaties) dit jaar min stens zo hoog blijft of mogelijk zelfs toeneemt. Kersten verwacht voor dit jaar in elk geval een flinke stijging van het aantal vragen over werk en vacci naties. Al sinds december stromen de meldingen binnen. Met name zorginstellingen willen volgens hem weten of ze hun personeel kunnen verplichten tot vaccinatie of vragen zich af of zij om een vac cinatiebewijs mogen vragen. ,,Het leidt duidelijk tot een spannings veld.'' Gisteren maakte de AFM, de finan ciële waakhond, bekend boetes van in totaal 375.000 euro te heb ben uitgedeeld aan Rodeler nv en Rodeler ltd, de Cypriotische moe der en de baas van het Nederlandse kantoor. Het bedrijf benaderde Nederlanders om te beleggen in zogenoemde cfd's, ingewikkelde financiële producten waarbij wordt gespeculeerd op koersstij gingen of -dalingen van bijvoor beeld valuta of aandelen. De ma nier waarop ze dat deden kon niet door de beugel en ze hadden hun klanten niet mogen adviseren. „Producten die totaal ongeschikt zijn voor particuliere beleggers'', zegt Jan Boerboom, bij de AFM belast met het onderzoek naar der gelijke malafide aanbieders. ,,Het probleem is dat de cfd geen verbo den product is en aanbieders mogen mensen bellen over deze producten.'' De verkopers gaan vaak agressief te werk. Mogelijke klanten worden veelvuldig en hardnekkig bena derd. Wie er uiteindelijk op ingaat, loopt grote risico's. ,,We zien dat 80 procent van de beleggers in dit soort producten verlies maakt op hun inleg'', zegt Boerboom. En dat gaat soms om forse bedragen. Een klant van Rodeler klaagde dat zijn vermogen is geslonken van 930.000 euro naar 72.000 euro, door de beleggingen die hem wer den geadviseerd. Uit de interne e-mailwisseling blijkt dat het bedrijf een cynisch verdienmodel hanteert. 'Het ver lies van de klant is de winst voor het bedrijf', zegt de Nederlandse manager tegen de verkopers. Dat uitkleden gebeurt subtiel. Eerst la ten ze de klant met kleine bedra- gen inleggen en winst maken. Zo zwemmen ze langzaamaan de fuik in en worden de bedragen groter. En dan komen de verliezen, waar door mensen al hun spaargeld kwijtraken. De slachtoffers komen uit alle la gen van de bevolking. ,,Er zitten ook ervaren beleggers bij die ei genlijk moeten weten hoe de cfd's werken. Maar ook zij worden slachtoffer'', zegt Boerboom. De AFM heeft de indruk dat de aanbieders de laatste jaren actiever zijn geworden. ,,We krijgen in ieder geval meer meldingen van particulieren die door hen bena derd zijn of die slachtoffer zijn ge worden. De afgelopen twee jaar is het enorm toegenomen'', licht Boerboom toe. Boetes Bij Rodeler kon de AFM zelf optre den, omdat het bedrijf een ver koopkantoor in Nederland had. Maar vaak opereren aanbieders vanuit andere Europese landen. ,,Dan moeten we de buitenlandse toezichthouder verzoeken om op te treden. En dan kunnen wij niet zeggen dat ons verzoek bovenop de stapel moet komen'', verduide lijkt Boerboom. En zolang er geen actie is ondernomen kan de aan bieder gewoon doorgaan. dinsdag 26 januari 2021 GO bij corona Philips legt zich toe op me dische apparatuur en soft ware. Maar het bedrijf verkoopt nu ook nog stof zuigers, strijkijzers, airfry- ers, keukenmachines en Senseo's. Dat onderdeel wordt echter nog dit halfjaar van de hand gedaan, naar verluidt aan een Aziatische partij die er meer dan 3 mil jard voor zou willen neer tellen. Door de coronacrisis zochten meer buren een oplossing voor hun ruzies. Ook vochten meer mensen hun ontslag aan, zo merkt Stichting Achmea Rechtsbijstand. Natasja de Groot Apeldoorn M Veel meer mensen vroe gen hulp nadat ze ontslagen werden. FOTO SHUTTERSTOCK Malafide aanbieders van finan ciële producten worden steeds actiever in Nederland. Particu liere beleggers gaan soms voor vele tonnen het schip in, waar schuwt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Peet Vogels Amsterdam Rodeler kreeg boetes van bij elkaar 375.000 euro. Philips-topman Frans van Houten (rechts) en financiële baas Abhijit Bhatta- charya tijdens de on line presentatie van de jaarcijfers aan media. FOTO PHILIPS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17