Nieuwe supermarkt Vrouwenpolder komt later
7
STRANDOVERGANG EEN VAN DE LANGSTE VAN ZEELAND
BsPÖi3n&
De strandovergang
Oranjezon krijgt
komend najaar een
flinke opknapbeurt.
Met een lengte van
bijna één kilometer is
het een van de langste
strandovergangen in
Zeeland. Hij leidt
wandelaars dwars
door het waardevolle
natuurgebied De
Manteling.
Het Zeeuwse Land
schap, de gemeente
Veere en andere part
ners vinden dat de
overgang flink onder
handen moet worden genomen
zodat de natuur beter beheerd kan
worden, wandelaars er prettiger
lopen en er meer informatie is te
krijgen over het gebied. Maar om
te beginnen, aldus wethouder Pie-
ter Wisse (CDA, openbare ruimte)
en ambtenaar Eelco van der Ven,
moet duidelijker worden dat die
strandovergang er is.
Er zijn namelijk nogal wat be
zoekers die niet weten dat je al
snel na het passeren van de ingang
van Camping Oranjezon linksaf
moet slaan om via een schelpen
pad het strand te bereiken. Vol
gens de wethouder lopen ze recht
door het natuurgebied in en moe
ten dan een flinke omweg maken
om bij strand te komen. ,,Omge-
keerd gebeurt ook. Natuurliefheb
bers nemen die afslag en moeten
een hele omweg maken om weer
in De Manteling te komen. Wat we
dus gaan doen is met borden bij
het begin van de overgang duide
lijk maken wie waar moet zijn."
§?mmê
k' v-
En vervolgens is het de bedoe
ling om langs de route ook borden
te plaatsen met informatie over de
ontstaansgeschiedenis van het ge
bied, de cultuur, flora, fauna en de
landschappelijke kenmerken.
Voordeel van de betere bewegwij
zering is ook dat er meer rust in
het gebied ontstaat, wat ten goede
komt aan de dieren die daar leven
en broeden.
Wisse en Van der Ven geven ook
aan dat bij het begin van het pad
meer ruimte komt voor het parke
ren van fietsen. En ook een water-
tap, zodat dorstige wandelaars
daar wat kunnen drinken. Het pad
richting het strand wordt verhard,
zodat het makkelijker is met een
rolstoel, rollator, kinderwagen of
bolderkar daar te rijden.
Afrastering
Dat bewuste pad vormt momen
teel een harde scheiding van het
natuurgebied. Voor herten is dat
niet zo'n probleem. Die kunnen
makkelijk over de afrastering
springen. De runderen en konik-
paarden kunnen dat echter niet
waardoor het gebied niet optimaal
begraasd wordt.
Dat probleem wordt opgelost
door twee verbindingen te maken.
Van der Ven: ,,De onderdoorgang
bij de brug over het kanaaltje
wordt wat verbreed, zodat grote
dieren daar van het ene naar het
andere deel kunnen lopen. En we
gaan op de route van de strand-
overgang een nieuwe brug voor de
wandelaars plaatsen, zodat ook
daar ruimte komt voor de grazers
om van het ene stuk naar het an
dere te lopen."
Vlak voor het bereiken van het
strand komt er ook nog een split
sing. Er komt daar dan een 'mak
kelijk' en een wat 'avontuurlijker'
pad. Bezoekers die het laatste ne
men, klimmen het duin op en da
len daarna richting het strand.
Volgens Van der Ven kunnen ze op
het hoogste punt een mooi uit
zicht hebben over het strand, de
duinen en De Manteling. Het an
dere pad is bedoeld voor mensen
die wat minder van een uitdaging
houden of die daar lopen met kin
derwagen, bolderkar of gebruik
maken van een rolstoel.
Emile Calon
Vrouwenpolder
De Plus zit nu nog midden in het
dorp aan de Fort Den Haakweg en
is al jaren te klein. Niet alleen tij
dens het toeristenseizoen, wanneer
het er erg druk kan zijn. Maar ook
nu is het woekeren met de ruimte,
zeker omdat de afdeling waar de
pakketten voor thuisbezorging
worden klaargemaakt, te klein is.
Grotere supermarkt
Januari 2019 ging de gemeenteraad
akkoord met het plan van
Corbijn om een paar honderd me
ter van de huidige locatie, op de
hoek van de Noorddijk en de N57,
een nieuwe en grotere supermarkt
te bouwen. Daar is ook voldoende
ruimte voor de afdeling thuisbezor
gen. De supermarkt is nu 780 vier
kante meter groot, de nieuwe wordt
1500 vierkante meter. ,,Twaalfhon-
derd vierkante meter voor de win
kel en de overige driehonderd voor
de bezorgafdeling", legt Corbijn uit.
In twee jaar tijd is er niets ge
beurd. Corbijn: ,,De stikstofuitstoot
vormt het probleem. Dat komt
door het verkeer dat via de
ventweg richting Breezand
rijdt. Daar is de laatste tijd
bijgebouwd, waardoor er
Doorde
stikstofproblemen
hebben we nog steeds
niet de procedures
kunnen starten
- Paul Corbijn, eigenaar
meer verkeer rijdt. Daardoor is er
extra uitstoot ontstaan waardoor er
nog steeds geen definitieve goed-
keuring is om te
starten met de
procedure voor
de bouw."
Volgens hem
gaat alles mo
menteel stro
perig en lang
zaam. Deson
danks verwacht
hij dat het nog dit
jaar lukt alles geregeld te
krijgen zodat hij kan starten met
de procedures voor de bouw van de
nieuwe supermarkt. Een tijdstip
waarop hij klanten in de nieuwe
supermarkt kan ontvangen durft
hij niet te geven. ,,Ik hoop in 2023."
Omwonenden waren destijds
niet erg enthousiast over het plan.
Ze voelden zich vooral overvallen
omdat ze niet op de hoogte waren
van de plannen. Om hen tegemoet
te komen schoof Corbijn de super
markt wat naar voren zodat de af
stand tussen woningen aan de Au-
gustinushof en de nieuwe winkel
wat groter wordt. ,,Ook zijn er aan
passingen gedaan aan het ontwerp
zodat er minder ramen uitkijken op
de Augustinushof."
Problemen van tafel
Corbijn hoopt en verwacht dat met
die aanpassingen de problemen van
tafel zijn. Volgens één van de bewo
ners wordt ook door hen gewacht
op de definitieve aanvraag. ,,Dan
kunnen we alles zien." Hij zegt dat
de bewoners niet verenigd zijn in
een comité. ,,We kijken individueel
naar de plannen."
zaterdag 23 januari 2021
WA
Grote opknapbeurt voor Oranjezon
Emile Calon
Vrouwenpolder
$4*
«*3
•f--
lh-1 -
i'--'-". - - -
De strandovergang Oranjezon
bij Vrouwenpolder staat een op
knapbeurt te wachten.
FOTO LEX DE MEESTER
Het wordt zeker 2023 voor de
nieuwe Plus Supermarkt in
Vrouwenpolder de eerste klan
ten kan ontvangen. Twee jaar
geleden sprak eigenaar Paul
Corbijn nog de hoop uit dat hij in
2020 de opening kon verrichten.
,,Maar vooral door de stikstof
problemen hebben we nog
steeds niet de procedures kun
nen starten."