Nieuwe supermarkt Vrouwenpolder komt later 7 STRANDOVERGANG EEN VAN DE LANGSTE VAN ZEELAND BsPÖi3n& De strandovergang Oranjezon krijgt komend najaar een flinke opknapbeurt. Met een lengte van bijna één kilometer is het een van de langste strandovergangen in Zeeland. Hij leidt wandelaars dwars door het waardevolle natuurgebied De Manteling. Het Zeeuwse Land schap, de gemeente Veere en andere part ners vinden dat de overgang flink onder handen moet worden genomen zodat de natuur beter beheerd kan worden, wandelaars er prettiger lopen en er meer informatie is te krijgen over het gebied. Maar om te beginnen, aldus wethouder Pie- ter Wisse (CDA, openbare ruimte) en ambtenaar Eelco van der Ven, moet duidelijker worden dat die strandovergang er is. Er zijn namelijk nogal wat be zoekers die niet weten dat je al snel na het passeren van de ingang van Camping Oranjezon linksaf moet slaan om via een schelpen pad het strand te bereiken. Vol gens de wethouder lopen ze recht door het natuurgebied in en moe ten dan een flinke omweg maken om bij strand te komen. ,,Omge- keerd gebeurt ook. Natuurliefheb bers nemen die afslag en moeten een hele omweg maken om weer in De Manteling te komen. Wat we dus gaan doen is met borden bij het begin van de overgang duide lijk maken wie waar moet zijn." §?mmê k' v- En vervolgens is het de bedoe ling om langs de route ook borden te plaatsen met informatie over de ontstaansgeschiedenis van het ge bied, de cultuur, flora, fauna en de landschappelijke kenmerken. Voordeel van de betere bewegwij zering is ook dat er meer rust in het gebied ontstaat, wat ten goede komt aan de dieren die daar leven en broeden. Wisse en Van der Ven geven ook aan dat bij het begin van het pad meer ruimte komt voor het parke ren van fietsen. En ook een water- tap, zodat dorstige wandelaars daar wat kunnen drinken. Het pad richting het strand wordt verhard, zodat het makkelijker is met een rolstoel, rollator, kinderwagen of bolderkar daar te rijden. Afrastering Dat bewuste pad vormt momen teel een harde scheiding van het natuurgebied. Voor herten is dat niet zo'n probleem. Die kunnen makkelijk over de afrastering springen. De runderen en konik- paarden kunnen dat echter niet waardoor het gebied niet optimaal begraasd wordt. Dat probleem wordt opgelost door twee verbindingen te maken. Van der Ven: ,,De onderdoorgang bij de brug over het kanaaltje wordt wat verbreed, zodat grote dieren daar van het ene naar het andere deel kunnen lopen. En we gaan op de route van de strand- overgang een nieuwe brug voor de wandelaars plaatsen, zodat ook daar ruimte komt voor de grazers om van het ene stuk naar het an dere te lopen." Vlak voor het bereiken van het strand komt er ook nog een split sing. Er komt daar dan een 'mak kelijk' en een wat 'avontuurlijker' pad. Bezoekers die het laatste ne men, klimmen het duin op en da len daarna richting het strand. Volgens Van der Ven kunnen ze op het hoogste punt een mooi uit zicht hebben over het strand, de duinen en De Manteling. Het an dere pad is bedoeld voor mensen die wat minder van een uitdaging houden of die daar lopen met kin derwagen, bolderkar of gebruik maken van een rolstoel. Emile Calon Vrouwenpolder De Plus zit nu nog midden in het dorp aan de Fort Den Haakweg en is al jaren te klein. Niet alleen tij dens het toeristenseizoen, wanneer het er erg druk kan zijn. Maar ook nu is het woekeren met de ruimte, zeker omdat de afdeling waar de pakketten voor thuisbezorging worden klaargemaakt, te klein is. Grotere supermarkt Januari 2019 ging de gemeenteraad akkoord met het plan van Corbijn om een paar honderd me ter van de huidige locatie, op de hoek van de Noorddijk en de N57, een nieuwe en grotere supermarkt te bouwen. Daar is ook voldoende ruimte voor de afdeling thuisbezor gen. De supermarkt is nu 780 vier kante meter groot, de nieuwe wordt 1500 vierkante meter. ,,Twaalfhon- derd vierkante meter voor de win kel en de overige driehonderd voor de bezorgafdeling", legt Corbijn uit. In twee jaar tijd is er niets ge beurd. Corbijn: ,,De stikstofuitstoot vormt het probleem. Dat komt door het verkeer dat via de ventweg richting Breezand rijdt. Daar is de laatste tijd bijgebouwd, waardoor er Doorde stikstofproblemen hebben we nog steeds niet de procedures kunnen starten - Paul Corbijn, eigenaar meer verkeer rijdt. Daardoor is er extra uitstoot ontstaan waardoor er nog steeds geen definitieve goed- keuring is om te starten met de procedure voor de bouw." Volgens hem gaat alles mo menteel stro perig en lang zaam. Deson danks verwacht hij dat het nog dit jaar lukt alles geregeld te krijgen zodat hij kan starten met de procedures voor de bouw van de nieuwe supermarkt. Een tijdstip waarop hij klanten in de nieuwe supermarkt kan ontvangen durft hij niet te geven. ,,Ik hoop in 2023." Omwonenden waren destijds niet erg enthousiast over het plan. Ze voelden zich vooral overvallen omdat ze niet op de hoogte waren van de plannen. Om hen tegemoet te komen schoof Corbijn de super markt wat naar voren zodat de af stand tussen woningen aan de Au- gustinushof en de nieuwe winkel wat groter wordt. ,,Ook zijn er aan passingen gedaan aan het ontwerp zodat er minder ramen uitkijken op de Augustinushof." Problemen van tafel Corbijn hoopt en verwacht dat met die aanpassingen de problemen van tafel zijn. Volgens één van de bewo ners wordt ook door hen gewacht op de definitieve aanvraag. ,,Dan kunnen we alles zien." Hij zegt dat de bewoners niet verenigd zijn in een comité. ,,We kijken individueel naar de plannen." zaterdag 23 januari 2021 WA Grote opknapbeurt voor Oranjezon Emile Calon Vrouwenpolder $4* «*3 •f-- lh-1 - i'--'-". - - - De strandovergang Oranjezon bij Vrouwenpolder staat een op knapbeurt te wachten. FOTO LEX DE MEESTER Het wordt zeker 2023 voor de nieuwe Plus Supermarkt in Vrouwenpolder de eerste klan ten kan ontvangen. Twee jaar geleden sprak eigenaar Paul Corbijn nog de hoop uit dat hij in 2020 de opening kon verrichten. ,,Maar vooral door de stikstof problemen hebben we nog steeds niet de procedures kun nen starten."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35