NIEUWS 3 Van melkrobot tot fles KOEIEN CONCEPT Hij werd voor gek verklaard, door andere boeren en door banken. Toch liggen anderhalf jaar na de lancering van ElkeMelk de schappen van Albert Heijn nu vol met flessen van Metha 101, Geertje 72 en van zo'n honderd andere koeien uit de stal van Matthijs Baan (40). Voor wie het concept nog niet kent: elke koe wordt apart gemolken en de melk zit binnen tien minuten gepasteuri seerd en wel in zijn eigen flesje. Mét eti ket waarop informatie over de koe en de smaak van haar melk staat. Een uniek concept of een briljante marketingtruc? „Absoluut het eerste'', zegt Baan. ,,De melk in onze fles die je uit de koeling van de supermarkt haalt, is 100 procent traceerbaar tot aan die specifieke koe. ElkeMelk is het enige product ter wereld waarbij dat kan.'' Het idee kreeg Matthijs Baan een jaar of drie geleden toen hij deelnam aan een masterclass in Rotterdam, te mid den van aardbeien- en perentelers die apetrots waren op hun product. Ze had den bakjes fruit bij zich die ze trots lie ten zien. Baan had niets om te tonen. ,,Wat moest ik dan? Een pak melk uit de supermarkt meebrengen en laten zien?'' Thuisgekomen viel bij hem het kwartje. Natuurlijk was hij trots op zijn koeien, maar hoe zijn melk smaakte ten opzichte van die van andere boeren, wist hij niet. ,,Dus die ben ik maar eens gaan proeven. Ik pakte wat uit de melk tank en dat viel tegen. Wat ik kon doen, was het voedsel voor de koeien aanpas sen, maar dat was niet genoeg. Ik ben toen op de bank gaan zitten en ver plichtte mezelf er pas vanaf te komen als ik een goed idee had.'' Eureka! En toen had Baan het. Naast het voer moest ook het hele proces om. Zo kort en zo snel mogelijk. ,,En ik dacht letter lijk: eureka! De melk meteen naar de ro bot, pasteuriseren en van elke koe in een eigen fles stoppen. We kunnen naar de maan, satellieten de ruimte in sturen, daarom moet dit ook lukken.'' Bij de volgende bijeenkomst van zijn masterclass was iedereen direct enthou siast. Maar daarmee was hij er nog niet. Er moest nieuwe apparatuur worden ontwikkeld, er moest software worden geschreven en de verschillende compu tersystemen van de verschillende fabri kanten moesten onderling ook nog eens communiceren. En er was geld nodig. ,,Van de meeste bedrijven die ik aan- alsnog geen grote winstmaker, geeft hij toe. ,,Ik heb de cijfers van dit jaar nog niet, maar er moet nog wel geld bij.'' Toch is er veel interesse vanuit het bui tenland: Nieuw-Zeeland, de staat New York. De aandacht komt overal vandaan. Het moet nog meer 'tussen de oren komen', vindt Baan. ,,Melk is in principe best een sexy product. Maar we hebben dat predicaat er als boeren zelf afgehaald. Een pak melk is namelijk goedkoper dan een fles Spa. Dat is na tuurlijk gek.'' Hij vervolgt: ,,Onze melk is ook veel voller en romiger van smaak. Wie geen melk lust, lust deze wel. Het probleem is alleen dat je deze machines niet zomaar bij een boer kunt neerzetten. Dit vergt een heel precieze manier van werken.'' Wie een fles ElkeMelk koopt, kan via de website ook veel meer te weten ko men over de koe zelf. Over Lianne 5 bij voorbeeld. De dochter van Lianne 1 werd geboren op 2 februari 2011, haar ge middelde productie ligt op 15.878 liter per jaar. En op 16 januari 2019 heeft ze voor het laatst gekalfd. schreef, kreeg ik niet eens antwoord. Ik werd absoluut niet serieus ge nomen. Collega-agrariërs verklaarden me bovendien niet alleen voor gek, sommigen waren ook boos. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om met zo'n ver haal aan te komen. En bij de bank had ik in het begin ook weinig succes. Die man van de bank zei: ik weet niet van welk radio- of tv-programma jij bent, maar ik word hier nu gigantisch in de maling genomen.'' Overtuigen En zelfs nu nog, anderhalf jaar na de lancering van ElkeMelk, kost het Baan behoorlijk veel moeite om mensen er van te overtuigen dat de melk écht al leen van Lianne 5 of Charlotte 253 komt. ,,Ik krijg van vaste klanten nog weleens een mailtje, waarin ze schrijven: de melk is heerlijk, maar je gaat me natuur lijk niet écht vertellen dat die melk van één koe komt. Helaas geloven mensen het pas als ze het hier zien.'' Baan klaagt niet, maar ElkeMelk is voor- zaterdag 23 januari 2021 GO Geertje 72 en Lianne 5 brengen nu hun eigen melk op de markt Michiel Straub Molenaarsgraaf Een fles melk van Star 120, linksonder. Die van Elkje 3 (r) smaakt weer anders. Om te zien hoe het werkt, lopen we mee met Lianne 5. Net als alle andere dames bij Baan heeft ze een halsband om die ge durende de hele dag haar activiteit meet. Alle gegevens worden direct naar de compu ter gestuurd. Diezelfde halsband meet ook hoe vaak Lianne naar de melkmachine gaat en hoeveel voer ze die dag al op heeft. De spenen van de uiers krijgen een korte douchebeurt, daarna worden ze droogge- föhnd. De robot her kent Lianne 5 en het melken begint. De melk wordt bij de robot ver zameld. Automatisch wordt bij elke melk- beurt een monster ge nomen dat onder de microscoop wordt ge analyseerd. Als de melk niet 100 procent voldoet, dan belandt die niet in de fles. De koe heeft haar werk gedaan, de spenen krijgen nog een zalfje en Lianne 5 kan terug naar de stal of de wei. De goedgekeurde melk wordt weggepompt naar de pasteur. Die bevindt zich een ver dieping hoger. De melk van Lianne 5, door gaans zo'n 10 liter per keer, gaat in een van de vier kleine tanks. Klaar voor een nieuw proces: pasteurisatie. Dat gebeurt in de lei dingen erna. De melk wordt 15 seconden verhit tot een tempera tuur van 74 graden Celsius en daarna snel gekoeld tot 6 graden. De buizen waardoor Li- annes melk net is ge stroomd, worden on dertussen drooggebla- zen. Zo wordt haar melk nooit gemengd met die van haar colle ga's. Als het pasteuri- satieproces gereed is, stroomt Liannes melk via rvs-buizen naar de vuller. Ook dat vullen gaat automatisch. Een robot weet dat Liannes melk eraan komt, het etiket wordt gedrukt en op de fles geplakt. Daarop staan de naam van de koe, de datum én het tijdstip waarop ze is gemolken. De fles melk is klaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3