Hoogleraar Noordhoff'Retail steeds meer afhankelijk van data' ECONOMIE 17 Thalys, het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Amsterdam en Parijs, heeft afgelopen jaar enorme klappen gekregen. Het aantal passagiers en de omzet daalden met ruim twee derde: een historisch dieptepunt. „Corona heeft ons hard getroffen", zegt een woordvoerder. In 2019, dus vóór corona, vervoerde Thalys nog 7,8 miljoen treinreizi gers op de internationale verbin dingen tussen Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. In 2020 waren dat er maar 2,5 miljoen: een daling van maar liefst 68 procent. De problemen deden zich voor op trajecten in alle vier de landen. Zodra corona opdook gingen mensen minder reizen. Overal werden nieuwe regels en reis beperkingen van kracht. Begin maart besloot Thalys het aantal treinen al met een kwart te ver minderen. Een paar weken later was er nog maar één retourreis per dag tussen Amsterdam en Parijs. De treinen naar Duitsland werden geschrapt. Sinds half december rijdt nog steeds maar zo'n 15 procent van de Thalys-treinen. Tussen Amster dam en Parijs gaat slechts één tgv per dag. Dat blijft nog zeker enkele weken zo. Door de reisbeperkingen duikel den ook de inkomsten van Thalys. In 2020 kwam de omzet uit op 165 miljoen euro: een daling van 70 procent. Dat is slechter dan waar het bedrijf afgelopen zomer nog op hoopte. Maar toen kwam er een tweede coronagolf in Europa, waardoor het reisverkeer opnieuw kromp. Omzetverlies Voor 2021 wordt een omzetverlies van 55 procent verwacht ten op zichte van 2019, dus de situatie van vóór corona. Dat is een zeer voor lopige schatting: alles zal afhangen van de evolutie rond corona, laat een woordvoerder weten. ,,We zijn ervan overtuigd dat er betere tij den komen, de trein blijft een duurzame manier van reizen. Deze zomer gaan we bovendien vernieuwde treinstellen in ge bruik nemen.'' Het is nog onbekend of de dra matische cijfers verdere conse- quenties hebben voor het bedrijf. Op dit moment worden daar geen mededelingen over gedaan. Afge lopen jaar werd er al voor zo'n 160 miljoen euro bezuinigd. Het be drijf telt momenteel een kleine 700 medewerkers. Thalys heeft de Belgische en Franse spoorwegen als aandeelhouder. NS is een offi ciële partner. Eerder maakte Eurostar al be kend in problemen te zijn geko men door corona. Het bedrijf dat treinen laat rijden tussen Londen, Parijs, Brussel en Amsterdam, zag de omzet vorig jaar met 82 pro cent kelderen. ,,Het is goed moge lijk dat we dit voorjaar niet meer aan onze betalingsverplichtingen kunnen voldoen en misschien zelfs al eerder'', zei Eurostar-top man Jean-Pierre Farandou. Hij riep de Britse en Franse overheid op om hulp te bieden. ,,Waarom zou Eurostar niet geholpen wor den zoals luchtvaartmaatschap pijen worden geholpen?'' De problemen bij Thalys zijn niet zo groot als bij Eurostar, met name omdat Thalys vóór de crisis een relatief goed gevulde schat- kist had. Daarmee kon een deel van het omzetverlies worden op gevangen. Eurostar kampte bo vendien door de brexit en de Britse reisbeperkingen met speci fieke problemen waar Thalys niet mee te maken had. Fuseren ,,Maar de impact van de crisis op ons bedrijf is ook enorm'', zegt een Thalys-woordvoerder. ,,Ook dit jaar zal zwaar zijn. We zullen ons in de schulden moeten steken. Er wordt nu onderhandeld over bankleningen.'' Overigens nog ligt nog steeds het plan op tafel om Thalys en Eurostar te laten fuseren. De vorming van één Europese treingigant zou grote synergie- voordelen hebben en Eurostar van de ondergang kunnen red den. Topman Bertrand Gosselin van Thalys zei in september vorig jaar tegen de Franse zakenkrant La Tribune dat de fusie 'in 2021 rond moet zijn'. Maar dat was vóór de tweede coronagolf die beide bedrijven nog verder onder druk zette. Door corona ziet ze de retailers in de dop voorlopig alleen via een beeld scherm. Ze combineert het hoogle- raarschap met haar functie bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Ici Paris XL. ,,Bij A.S. Watson hou ik me bezig met data- science. We voeden alle commerciële keuzes van het bedrijf met data. Wij geven bijvoorbeeld aan wanneer het de beste tijd is om bepaalde artikelen te promoten, maar ook wat de omzet- verwachting is.'' Die data zijn volgens de aanko mende hoogleraar essentieel om een gezonde onderneming te kunnen runnen. „Retail is niet langer alleen commercieel instinct, je hebt ook data nodig die aangeven wat en hoeveel je verkoopt, maar ook wat trendgevoelig is. Daarnaast speelt digitalisering een snel groeiende rol. Je ziet in deze tijd dat niet alleen grote, maar ook klei nere ondernemers het initiatief ne men om met collega's een onlineplat- form te openen om toch de klant te bereiken. Ik woon in Zeist en hier heb ben winkeliers De Lokalist opgezet. Op dit onlineplatform kun je in één keer alles bestellen bij verschillende winkels en het wordt een dag later aan huis bezorgd.'' Ook grotere retailers ontwikkelen in rap tempo allerlei ini tiatieven om omzet te maken. ,,Kijk naar parfumerieketen Ici Paris XL. Je hebt data nodig die aangeven wat en hoeveel je verkoopten wat de trend is Deze winkels zijn gesloten, maar je kunt als klant beeldbellen. Een mede werker loopt in de zaak naar het pro duct dat je zoekt, bijvoorbeeld oog schaduw, laat het zien en probeert het waar mogelijk ook uit bij zichzelf. Het zijn niet alleen manieren om te over leven, maar het is ook innoveren.'' Noordhoff denkt niet dat winkel straten spookstraten worden. ,,Onder- nemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, dat weet ik ze ker.'' Haar eigen praktijkervaring zet ze in in de hoop dat veel studenten aan de slag gaan als retailer. ,,Er zijn weinig sectoren die zo in beweging zijn als re tail. Veranderend consumentenge drag, nieuwe kanalen, steeds meer data. Never a dull moment. Met deze be noeming kan ik mijn passie voor we tenschap en retail combineren.'' zaterdag 23 januari 2021 GO De Thalys passeert de spoorbrug tussen .Luiken Aken. fotoshutterstock Thalys heeft leningen nodig om verder te kunnen rijden Frank Renout Parijs y Vóór corona vervoerde Thalys 7,8 miljoen trein reizigers op internationale verbindingen. In 2020 waren dat er maar 2,5 miljoen, een krimp van 68 procent. Wendbaar, snel en datagedreven. Dat zijn volgens Corine Noordhoff (41) eigenschappen die je als win kelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing vanaf 1 maart overdragen aan studenten als bij zonder leraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sanne Schelfaut Groningen —Corine Noordhoff

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17