Loodsen hebben meer instructies nodig
ZEELAND 3
WINTERAVOND
inzetten." Edith, die Willem
vergezelt, vindt het jammer
dat een avondklok nodig is.
,,Ik begrijp het signaal. Nog
even volhouden." Grote
praktische problemen voor
zichzelf zien ze niet.
Twee uur later is het zo
goed als uitgestorven. Nog
een stel dat een laatste
rondje maakt met de hond.
Een late hardloper rent rich
ting de schouwburg. Een
brommer jengelt voorbij.
Yerseke
Een avondklok om acht uur?
Voor veel Yersekenaren zou
het behoorlijk wennen zijn.
Als de klokken van de dorps
kerk om 20.00 uur over de
Havendijk galmen, lopen
nog heel wat mensen over de
blauwverlichte wandelvlon
ders hun vaste rondje langs
de oesterputten.
Opvallend is dat er letter
lijk geen hond te bekennen
is. Echtparen of vriendinnen
laten deze avond vooral
zichzelf uit. Eén sportieve-
ling loopt hard. Ook op de
Wijjongeren
kunnen al zo
weinig en dan
pakken ze dat ene
momentje ook
nog van ons af
doorgaande weg is het nog
druk. Brommers, auto's en
een tractor razen voorbij. In
het centrum zijn nog wat
mensen op de been. Al valt
op dat iedereen onderweg
lijkt te zijn.
Hoe anders is het beeld
twee uur later. Kwamen we
eerder op de avond nog en
kele tientallen mensen te
gen in een wandeling van
nog geen kwartiertje, om
22.00 uur zijn bij hetzelfde
rondje de levende zielen op
de vingers van één hand te
tellen.
Op de Havendijk zoeven
zes auto's voorbij, maar op
een haastige voorbijganger
met rugzak na, zijn de stra
ten verder verlaten.
Op de valreep komen we
tóch nog een hond tegen;
vergezeld van zijn baasjes op
skateboards zoekt ook hij de
warmte van thuis op.
Zierikzee
Het centrum van Zierikzee
oogt om 20.00 uur uitgestor
ven. Vier tieners die onder
de Beuze hebben afgespro
ken, schrikken van de ver
slaggever. Beducht als ze zijn
op boa's incognito. ,,Ik heb in
het begin al eens een corona
boete gehad van zo'n eikel",
zegt één van de meiden.
,,Omdat we met z'n vijven
stonden." Een avondklok
vinden ze maar 'stom'. ,,Wij
jongeren kunnen al zo wei
nig en dan pakken ze net dat
ene momentje ook nog van
ons af." Toch zijn ze van plan
zich er aan te houden. ,,Ik
zorg dat ik om acht uur ge
woon bij iemand binnen zit.
De boa's of politie zullen
hier écht niet tot vier uur 's
nachts rondrijden. Mis
schien in een grote stad.
Maar dit is Zierikzee, hier
loopt nu al geen kip."
John en Tamara halen een
frisse neus. ,,Dat doen we ei
genlijk iedere avond wel"
zegt Tamara. Een paar stel
len komen we meestal wel
tegen. Ik denk dat een
avondklok het verschil niet
maakt, voor die paar mensen
die hier een wandelingetje
doen." John: ,,Niet hier. Ik
geloof niet dat je hier ie
mand in de weg loopt."
,,Maar als het niet mag, dan
mag het niet", zegt Tamara.
Ze zullen binnen blijven als
het moet.
Om 22.00 uur staan vier
andere jongeren onder de
Beuze. In de Poststraat komt
nog een fiets voorbij. Twee
meisjes zitten met een
hondje op een bank bij Plein
Montmaertre en één man
loopt met de hond de Dikke
Toren een zijstraatje.
Het ongeval waarbij de brug en
romp van de Pollux beschadigd
raakten en enkele opvarenden van
de Pollux lichte verwondingen op-
liepen, gebeurde ten noordwesten
van Westkapelle, in de buurt van
het loodsstation Steenbank. Lood
sen worden daar van boord gehaald
en aan boord gebracht van zeesche
pen. Bij het van boord halen van de
loods van de Nord Taurus (229 me
ter lang, 32 meter breed) ging het
mis.
De loods werd van boord gehaald
door de loodsboot Perseus. Kort
daarna vond de aanvaring met de
ook aanwezige, grotere loodskotter
Pollux plaats. Dit schip voer evenals
de Perseus met loodsverlichting.
'Aan boord van de bulkcarrier werd
daardoor de indruk gewekt', aldus
de Onderzoeksraad, 'dat de Pollux
het beloodsingsproces volgde en
waar nodig zou faciliteren. Dit was
echter niet het geval. Het gevolg
was een onduidelijke en risicovolle
situatie die uiteindelijk leidde tot
de aanvaring.'
Er is routinematig
gehandeld en
meerdere
veiligheidsbarrières
zijn doorbroken
De Onderzoeksraad bekritiseert in
zijn analyse van de aanvaring de
gang van zaken op de Pollux. 'Er is
routinematig gehandeld en meer
dere veiligheidsbarrières zijn door-
broken', aldus de raad, waarbij
'ruimte ontstond voor aannames
die niet zijn getoetst'. Om dit in de
toekomst te voorkomen, is het vol
gens de Onderzoeksraad noodzake
lijk dat het Nederlands en Vlaams
Loodswezen 'gezamenlijk nadere
instructies opstellen voor het han
delen tijdens beloodsingsproces-
sen'.
Voorzitter Georg Jaburg van de
Nederlandse Loodsencorporatie
Scheldemonden in Vlissingen laat
in een reactie weten dat direct na de
aanvaring een intern onderzoek is
uitgevoerd. ,,We hebben alle proce
dures tegen het licht gehouden, ook
met onze Vlaamse collega's, en
waar nodig verbeterd." Op basis
van de uitspraak van de Onder
zoeksraad zal opnieuw een analyse
plaatsvinden, aldus Jaburg.
Het Nederlands Loodswezen BV
heeft los hiervan een civielrechte-
Volgens de rechtbank
was de aanvaring de
schuld van de kotter
lijke zaak lopen tegen de rederij van
de Nord Taurus om de schade aan
de Pollux vergoed te krijgen. Vorig
jaar oordeelde de rechtbank in Rot
terdam dat de aanvaring 'honderd
procent schuld' is van de loodskot-
ter, onder meer omdat geen goede
uitkijk is gehouden. Het Neder
lands Loodswezen is tegen de uit
spraak in hoger beroep gegaan.
woensdag 20 januari 2021
Op de Havendijk in Yerseke lopen nog een paar
mensen. foto joeri wisse
Twee wandelaars passeren de Melkmarkt
FOTO MARCEL MODDE
Op dezelfde plek kun je twee uur later een
kanon afschieten. foto joeri wisse
Twee uur later is er niemand meer te zien.
FOTO MARCEL MODDE
Monique (l) en Margot zijn vlakbij de Merel
straat aan het hardlopen. foto sophie stockman
Mark Beekman en Ineke van Schoonhoven
wandelen bij de Koepoort. foto theo giele
Die Merelstraat ligt er twee uur later verlaten
bij. FOTO SOPHIE STOCKMAN
In de vlakbij gelegen Veersesingel is twee uur
later geen mens meer op straat. foto theo giele
- Tieners in Zierikzee
Extra instructies zijn nodig bij
het beloodsen van schepen op
de Westerschelde en in de Wes-
terscheldemonding, zeker als
daar meerdere loodsboten bij
betrokken zijn. Die aanbeveling
heeft de Onderzoeksraad voor
Veiligheid gisteren gedaan op
basis van onderzoek naar een
ernstige aanvaring tussen de
Nederlandse loodskotter Pollux
en de Panamese bulkcarrier
Nord Taurus op 21 januari 2018.
Harmen van der Werf
Vlissingen
- Onderzoeksraad voor
Veiligheid