MEDIA CULTUUR 27
h p|us tv gids
'Ik ben zo hard
gevallen, maar
kan wel zeggen
dat ik leef'
Toffe nummers
Doedens hoopt dan ook dat mensen
zijn zangcarrière los kunnen koppe
len van alle dingen die het afgelopen
jaar zijn gebeurd. ,,Ik ben ook gewoon
zanger. Ik wil toffe nummers uit
brengen en ben met genoeg dingen
bezig.''
Zodra er weer gereisd mag worden,
is Doedens van plan om even tot rust
te komen en zichzelf op te laden. In de
tussentijd concentreert hij zich op zijn
carrière. Ook is hij in gesprek met
televisiezenders, maar daar kan hij
nog niets over loslaten. ,,Dat horen jul
lie zodra het bekend wordt.''
En op de vraag of er één zin in het
nummer zit dat symbool staat voor
het jaar 2020? ,,Ik ben zo hard gevallen,
maar ik kan wel zeggen dat ik leef'',
klinkt het resoluut. ,,Zo voelt het
echt.''
Talkshow Op1 wordt
goed bekeken, maar
krijgt ook geregeld
kritiek. De nuance in de
gesprekken zou het
afleggen tegen de
snelle soundbites.
Het creëren van reuring
zou voorgaan boven de
journalistieke inhoud:
het is kritiek die Opi, dat
een jaar bestaat, regelma
tig treft. Tegenover virologen worden
BN'ers gezet om over corona te pra
ten, partijen aan de politieke flanken
krijgen onevenredig veel aandacht en
snelle soundbites winnen het van de
nuance, klinkt het dan. Hoe terecht
zijn die verwijten? Want wil niet elk
praatprogramma spraakmakend zijn?
Hoeveel waarheidsvinding kun je
verwachten aan een talkshowtafel?
En in hoeverre sluiten amuseren en
informeren, beide kerntaken van de
publieke omroep, elkaar uit?
,,Voor het debat aan tafel is nuance
niet fijn, dan kom je in die paar mi
nuten nergens. Dus zoek je gasten
die rap van tong zijn, snelle denkers'',
zei Opi-eindredacteur Rachel Franse
er vorige maand over in een inter
view in de Volkskrant. En het is van
alle tijden, weet televisie-expert Bert
van der Veer. ,,Mies Bouwman en
Sonja Barend vergrootten ook tegen
stellingen uit en waren op zoek naar
controverse. Het is inherent aan het
format. Voor verdieping kun je beter
een documentaire bekijken of een
doorwrocht essay lezen."
Een talkshow wil, it's all in the
name, spraakmakend zijn, zegt ook
WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes.
,,We maken een programma dat toe
gankelijk is voor een breed publiek.
Dat betekent dat je een mix zoekt van
zware en lichte onderwerpen, met
aandacht voor zowel politiek als
entertainment. Dat wordt gewaar
deerd, elke avond kijken meer dan
een miljoen mensen. En dat mensen
zich af en toe enorm opwinden over
het programma zie ik als een compli
ment: het laat zien dat een groot deel
van Nederland meeleeft met wat er
aan tafel gebeurt.''
Woedend
Volgens Huisjes kun je het met som
mige onderwerpen en gasten
sowieso niet goed doen. ,,Als Baudet,
maar ook Jesse Klaver of iemand van
de PVV aan tafel zit, is de ene helft
van Nederland boos omdat hij te
weinig onderbroken wordt, terwijl
de andere helft woedend is dat hij te
vaak in de rede wordt gevallen. Je
Opwinding
over Op1 zie
ik als een
compliment.
Het laat zien
dat veel
mensen
meeleven
zoekt daarin naar een balans: gasten
mogen wel tegengas krijgen, maar
het hoeft geen inquisitie te worden.''
Huisjes vindt dat Opi de kracht van
de NPO toont. „Doordat meerdere
omroepen het maken, krijgen ver
schillende geluiden de ruimte. Bij de
EO komen vaker levensbeschouwe
lijke zaken aan bod, bij BNNVara
meer progressieve onderwerpen,
Omroep MAX zal vaker zaken die ou
deren aangaan behandelen en wij
hebben meer aandacht voor onder
nemers. Maar de kracht van Opi is dat
het wel een sterke eigen identiteit
behoudt. Kijkers hebben vaste voor
keuren voor sommige presentatoren,
maar als geheel staat het. Het is de
NPO op z'n best.''
Dat betekent niet dat elke afleve
ring even geslaagd is. ,,Natuurlijk zit
ten er mindere dagen tussen, dat
geldt ook voor kranten, of radio
shows'', zegt Huisjes. ,,Over televisie
heeft iedereen een sterke mening.
Als journalist moet je je oren niet te
veel laten hangen naar al dat
getwitter. Elke week overleggen we
met alle betrokken omroepen over de
koers van het programma, en sturen
we bij als dat nodig is.''
Doedens haalde de afgelopen tijd
meerdere keren de showbizzrubrie-
ken. Van op non-actief worden gezet
door Endemol Shine omdat hij de co-
ronaregels niet
naleefde, het
definitief
verlaten
van
GTST,
tot de
pikante
beelden
die hij
van zich
zelf deelde op
de i8+-website Only-
Fans.
Omdat hij een uitlaatklep nodig
had, besloot Doedens producers
Jeroen Russchen en Robert Vrede-
veld, met wie hij al eerder samen
werkte, te benaderen om zijn gevoe
lens op papier te zetten. Het resul
teerde in het lied Gevallen, waarin
Doedens zingt over wat hij heeft
meegemaakt. ,,Een van mijn grootste
passies is zingen. Ik heb een roerige
periode achter de rug, er is echt
genoeg gebeurd het afgelopen jaar. In
Gevallen zing ik over dat ik niet lekker
in mijn vel heb gezeten. Het was vrij
intens, een soort achtbaan.''
Inspiratie voor de titel van het lied
putte hij uit al die gebeurtenissen.
,,Ik voelde me verloren.'' Maar, na
regen komt zonneschijn, meent Doe-
dens. ,,Ik wil een positieve wending
aan het verhaal geven. Er is zoveel
gezegd en gedaan, maar ik wil laten
zien dat ik méér ben dan OnlyFans.''
woensdag 20 januari 2021
Media&Cultuu r
Ferry Doedens (30) richt zich na
zijn acteerwerk voor Goede Tijden,
Slechte Tijden weer op zijn tweede
liefde: de muziek. Vandaag lan
ceert hij zijn nieuwe single Geval
len, een ballad waarin hij zingt over
de roerige periodes in zijn leven.
Maxime Segers
Jort Kelder (boven), Paul de Leeuw en Astrid Joosten (links) en Hugo Logtenberg en Sophie Hilbrand. fotos opi, anp kippa
egengas, geen inquisitie
Minister Hugo de Jonge (links) en GroenLinks-leider Jesse Klaver in Op1.
Roelf Jan Duin
44
—Bert Huisjes, hoofd
redacteur WNL