ohsr Her^se uw
Tunnel door corona
veel minder gebruikt
HeTvoeu uw
Sluiting
Sloebrug
zorgt voor
lange file
Paardenarts opent praktijk
met ruimte voor opname
ZEELAND 11
j<$gpgmree/gpg HA&iy z/n&t LexKeRMee^—
6esPL£reu cfccp /wi'
Aantal passages met 1,2 miljoen gekelderd
Kralingenv°or
CORDEJONGE
De afsluiting van de Sloebrug in
Vlissingen leidde gisterochtend
tot een opstopping richting de
stad en veel vertraging. Rond
08.00 uur stond er een kilome
terslange file, de vertraging liep
op tot een uur. De rij was over
dag minder lang, maar ook in de
avondspits moesten chauffeurs
geduld hebben.
De Sloebrug is tot dinsdag
middag dicht. De brug wordt
dan vastgemaakt aan nieuwe
verankering. Alle automobilis
ten die het Kanaal door Walche
ren willen oversteken, worden
nu over de Keersluisbrug ge
stuurd, bij de Vlissingse haven.
Meteen erachter ligt het grote
kruispunt met onder meer de
Nieuwe Vlissingseweg en de
Paul Krugerstraat. Daar stonden
weliswaar verkeersregelaars,
maar die konden niet voorko
men dat het verkeer vastliep.
De file was gisterochtend op
z'n hoogtepunt vijf kilometer
lang en stond tot vlakbij de afslag
Middelburg op de A58. Ook de
rest van de dag was het aan
schuiven in een rij van zeker een
kilometer lang.
Frank Balkenende
Borssele
De laatste jaren boekte de Wester-
scheldetunnel (WST) record na re
cord. In 2019 passeerden ruim 7,7
miljoen voertuigen de tolpoortjes.
Het afgelopen jaar zorgde het co
rona-virus voor veel minder ver
keersbewegingen. Tijdens de lock-
down in het voorjaar ging een flink
deel van de beroepsbevolking
thuis werken. Ook lagen fabrieken
toen stil, was de horeca gesloten en
kampte het toeristisch bedrijfsle
ven met vergaande beperkingen.
De twee en een halve maand
voor de lockdown - januari en fe
bruari - waren in lijn met 2019. De
WST mocht op 25 februari ook de
honderdmiljoenste passant felici
teren. ,,Door die goede periode ha
len we nog 6,6 miljoen passages.
Dat zet de klok vijf jaar terug naar
het getal van 2015. Als de pandemie
aan het begin van 2020 had toege-
slagen, waren we tien jaar terug in
de tijd gezet", zegt WST-directeur
Harald Schoenmakers.
De passages volgden sterk de co
ronamaatregelen, zegt Schoenma
kers. Het duidelijkst na 16 maart,
het begin van de lockdown: min 40
procent. Gewoonlijk is de dag voor
Hemelvaart de drukste dag, maar
in 2020 niet. Dit keer was de oogst
het grootst op 20 februari toen
26.353 voertuigen door de tolpoort-
Gaan mensen straks
weer allemaal op
kantoor werken? Ik
denk het niet
jes reden. Schoenmakers: ,,Toen de
teugels werden gevierd, zagen ook
wij dat terug in de cijfers. Juli was
zelfs iets beter dan in 2019. Door
het toerisme. Meer Nederlanders
vierden vakantie in eigen land, ze
ker ook in Zeeland. De zomer heeft
het nog een beetje goedgemaakt."
Vrachtverkeer stabiel
De WST zag vooral minder perso
nenauto's passeren. Het vrachtver
keer, een tiende van het aantal pas
sages, bleef op peil. Volgens
Schoenmakers is het aantal passan
ten nu stabiel. ,,Voor de coronacri
sis haalden we 23.000 tot 24.000
passages. Afgelopen week waren
het er 17.000 per dag. Wij denken
dat dit nu het stabiele cijfer in de
lockdown is."
Toltarieven
De PvdA in Provinciale Staten wil
niet dat de toltarieven stijgen on
danks het lagere aantal passages.
Schoenmakers zegt dat 2021 het
jaar van de waarheid wordt. Die
begint met een lockdown, maar er
komt wel een vaccin aan. ,,Je weet
niet hoe deze pandemie zich ver
der ontwikkelt. En ja, de wereld is
inmiddels ook veranderd. Gaan
mensen straks weer allemaal op
kantoor werken? Ik denk het niet."
De tarieven stijgen in 2021 niet.
Schoenmakers verwacht dat daar
dit najaar wel over moet worden
gesproken voor 2022. ,,Dat gaat in
samenspraak met de provincie."
Op de discussie over het tolvrij
maken van de tunnel wil Schoen
makers niet vooruit lopen. Op aan
dringen van alle partijen in de
Tweede Kamer loopt er een onder
zoek naar het afschaffen van de tol
in de Westerscheldetunnel.
Van Kralingen heeft nu een mo
biele praktijk. Dat verandert straks
maar deels. ,,Ik blijf visites rijden,
maar dan is er ook de mogelijkheid
naar de praktijk te komen en een
paard tijdelijk op te nemen." Bij
voorbeeld omdat een paard iedere
dag een injectie moet hebben, of
omdat het dier een verwonding
heeft die extra verzorging vereist.
,,Niet iedereen kan of wil dat zelf
doen." Nu moeten eigenaren voor
zulke behandelingen nog met hun
dier de provinciegrens over naar
bijvoorbeeld Roosendaal of België.
De nieuwe praktijk wordt geen
grootschalig ziekenhuis. ,,Nee, ik ga
er niet vanuit dat het een kliniek
wordt met meerdere dierenartsen.
Ik ga geen koliek-operaties doen of
zo. Dat zou betekenen dat je een
heel team aan assistenten nodig
hebt; dat is niet de bedoeling." Hij
hoopt wel dat het een ziekenhuis
wordt waar eigenaren terecht kun
nen voor meerdere behandelingen.
Van Kralingen werkt al samen
met andere specialisten en dat kan
worden uitgebouwd als hij een
vaste locatie heeft. Hij denkt aan
spreekuren met paardenartsen die
zich hebben toegelegd op specifieke
problemen of op fysiotherapie, os
teopathie en chiropractie ,,Ik hoop
dat de praktijk zich zo kan ontwik
kelen dat uitgebreide revalidatie
van geblesseerde paarden ook mo
gelijk is." De gemeente Noord-Be
veland is positief over het initiatief
en wil meewerken aan de vestiging.
1
zaterdag 16 januari 2021
GO
.■■i,
Martijn de Koning
Vlissingen
De Westerscheldetunnel zag
vorig jaar het aantal passages
met 1,2 miljoen kelderen tot
bijna 6,6 miljoen. De oorzaak
was de pandemie met twee
lockdowns. Als er dit jaar geen
herstel optreedt, gaan de tarie
ven in 2022 mogelijk omhoog.
- Harald Schoenmakers
Paardenarts Marijn van Kralin
gen uit Dreischor heeft verge
vorderde plannen voor een
nieuwe praktijk aan de Oudedijk
in Kortgene. Bijzonderheid: in de
praktijk kunnen tien paarden
worden opgenomen. Zo'n voor
ziening is nieuw voor Zeeland.
Melita Lanting
Kortgene
SBÜÜ Paardenarts
Maj van
t W zijn nieuwe lo
J ffléli catie in Kort-
catie in Kort-
gene. foto johan
VAN DER HEIJDEN