ohsr Her^se uw Tunnel door corona veel minder gebruikt HeTvoeu uw Sluiting Sloebrug zorgt voor lange file Paardenarts opent praktijk met ruimte voor opname ZEELAND 11 j<$gpgmree/gpg HA&iy z/n&t LexKeRMee^— 6esPL£reu cfccp /wi' Aantal passages met 1,2 miljoen gekelderd Kralingenv°or CORDEJONGE De afsluiting van de Sloebrug in Vlissingen leidde gisterochtend tot een opstopping richting de stad en veel vertraging. Rond 08.00 uur stond er een kilome terslange file, de vertraging liep op tot een uur. De rij was over dag minder lang, maar ook in de avondspits moesten chauffeurs geduld hebben. De Sloebrug is tot dinsdag middag dicht. De brug wordt dan vastgemaakt aan nieuwe verankering. Alle automobilis ten die het Kanaal door Walche ren willen oversteken, worden nu over de Keersluisbrug ge stuurd, bij de Vlissingse haven. Meteen erachter ligt het grote kruispunt met onder meer de Nieuwe Vlissingseweg en de Paul Krugerstraat. Daar stonden weliswaar verkeersregelaars, maar die konden niet voorko men dat het verkeer vastliep. De file was gisterochtend op z'n hoogtepunt vijf kilometer lang en stond tot vlakbij de afslag Middelburg op de A58. Ook de rest van de dag was het aan schuiven in een rij van zeker een kilometer lang. Frank Balkenende Borssele De laatste jaren boekte de Wester- scheldetunnel (WST) record na re cord. In 2019 passeerden ruim 7,7 miljoen voertuigen de tolpoortjes. Het afgelopen jaar zorgde het co rona-virus voor veel minder ver keersbewegingen. Tijdens de lock- down in het voorjaar ging een flink deel van de beroepsbevolking thuis werken. Ook lagen fabrieken toen stil, was de horeca gesloten en kampte het toeristisch bedrijfsle ven met vergaande beperkingen. De twee en een halve maand voor de lockdown - januari en fe bruari - waren in lijn met 2019. De WST mocht op 25 februari ook de honderdmiljoenste passant felici teren. ,,Door die goede periode ha len we nog 6,6 miljoen passages. Dat zet de klok vijf jaar terug naar het getal van 2015. Als de pandemie aan het begin van 2020 had toege- slagen, waren we tien jaar terug in de tijd gezet", zegt WST-directeur Harald Schoenmakers. De passages volgden sterk de co ronamaatregelen, zegt Schoenma kers. Het duidelijkst na 16 maart, het begin van de lockdown: min 40 procent. Gewoonlijk is de dag voor Hemelvaart de drukste dag, maar in 2020 niet. Dit keer was de oogst het grootst op 20 februari toen 26.353 voertuigen door de tolpoort- Gaan mensen straks weer allemaal op kantoor werken? Ik denk het niet jes reden. Schoenmakers: ,,Toen de teugels werden gevierd, zagen ook wij dat terug in de cijfers. Juli was zelfs iets beter dan in 2019. Door het toerisme. Meer Nederlanders vierden vakantie in eigen land, ze ker ook in Zeeland. De zomer heeft het nog een beetje goedgemaakt." Vrachtverkeer stabiel De WST zag vooral minder perso nenauto's passeren. Het vrachtver keer, een tiende van het aantal pas sages, bleef op peil. Volgens Schoenmakers is het aantal passan ten nu stabiel. ,,Voor de coronacri sis haalden we 23.000 tot 24.000 passages. Afgelopen week waren het er 17.000 per dag. Wij denken dat dit nu het stabiele cijfer in de lockdown is." Toltarieven De PvdA in Provinciale Staten wil niet dat de toltarieven stijgen on danks het lagere aantal passages. Schoenmakers zegt dat 2021 het jaar van de waarheid wordt. Die begint met een lockdown, maar er komt wel een vaccin aan. ,,Je weet niet hoe deze pandemie zich ver der ontwikkelt. En ja, de wereld is inmiddels ook veranderd. Gaan mensen straks weer allemaal op kantoor werken? Ik denk het niet." De tarieven stijgen in 2021 niet. Schoenmakers verwacht dat daar dit najaar wel over moet worden gesproken voor 2022. ,,Dat gaat in samenspraak met de provincie." Op de discussie over het tolvrij maken van de tunnel wil Schoen makers niet vooruit lopen. Op aan dringen van alle partijen in de Tweede Kamer loopt er een onder zoek naar het afschaffen van de tol in de Westerscheldetunnel. Van Kralingen heeft nu een mo biele praktijk. Dat verandert straks maar deels. ,,Ik blijf visites rijden, maar dan is er ook de mogelijkheid naar de praktijk te komen en een paard tijdelijk op te nemen." Bij voorbeeld omdat een paard iedere dag een injectie moet hebben, of omdat het dier een verwonding heeft die extra verzorging vereist. ,,Niet iedereen kan of wil dat zelf doen." Nu moeten eigenaren voor zulke behandelingen nog met hun dier de provinciegrens over naar bijvoorbeeld Roosendaal of België. De nieuwe praktijk wordt geen grootschalig ziekenhuis. ,,Nee, ik ga er niet vanuit dat het een kliniek wordt met meerdere dierenartsen. Ik ga geen koliek-operaties doen of zo. Dat zou betekenen dat je een heel team aan assistenten nodig hebt; dat is niet de bedoeling." Hij hoopt wel dat het een ziekenhuis wordt waar eigenaren terecht kun nen voor meerdere behandelingen. Van Kralingen werkt al samen met andere specialisten en dat kan worden uitgebouwd als hij een vaste locatie heeft. Hij denkt aan spreekuren met paardenartsen die zich hebben toegelegd op specifieke problemen of op fysiotherapie, os teopathie en chiropractie ,,Ik hoop dat de praktijk zich zo kan ontwik kelen dat uitgebreide revalidatie van geblesseerde paarden ook mo gelijk is." De gemeente Noord-Be veland is positief over het initiatief en wil meewerken aan de vestiging. 1 zaterdag 16 januari 2021 GO .■■i, Martijn de Koning Vlissingen De Westerscheldetunnel zag vorig jaar het aantal passages met 1,2 miljoen kelderen tot bijna 6,6 miljoen. De oorzaak was de pandemie met twee lockdowns. Als er dit jaar geen herstel optreedt, gaan de tarie ven in 2022 mogelijk omhoog. - Harald Schoenmakers Paardenarts Marijn van Kralin gen uit Dreischor heeft verge vorderde plannen voor een nieuwe praktijk aan de Oudedijk in Kortgene. Bijzonderheid: in de praktijk kunnen tien paarden worden opgenomen. Zo'n voor ziening is nieuw voor Zeeland. Melita Lanting Kortgene SBÜÜ Paardenarts Maj van t W zijn nieuwe lo J ffléli catie in Kort- catie in Kort- gene. foto johan VAN DER HEIJDEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39