waar voor z'n geld
Deze Chinees
smaakt naar meer
7,3
19
cia geen fratsen uit om de auto luxer
te doen voorkomen dan hij is. Je ziet
geen kleurrijke computerschermen
op de plek van de snelheidsmeter, er
brandt geen 'sfeervolle' led-verlich
ting in de deurbekleding en er is
geen hightech projector aanwezig die
je reisinformatie in de voorruit toont.
Dat soort moderne zaken hebben
Dacia-rijders niet nodig, want de lo
gische indeling van het dashboard
laat aan duidelijkheid weinig te wen
sen over. Het is niet sprankelend, wel
doordacht. Ook fijn is dat Dacia's
steeds volwassener worden waar het
op bedieningsgemak aankomt: waar
je de zijruiten in vroegere modellen
nog moest bedienen met knopjes
midden in het dashboard, zitten die
tegenwoordig keurig in de deur waar
ze horen. Goed is ook de aanwezig
heid van drie grote knoppen voor de
bediening van de verwarming en
ventilatie: duidelijk en doeltreffend.
Smartphone
Ook prettig voor prijsbewuste men
sen: Dacia verplicht niemand om een
duur multimediascherm in te laten
bouwen. In de basisversie heeft de
auto een handige houder voor je
smartphone, die je via een Dacia-app
en een snoertje met de Sandero kunt
verbinden: prima wanneer je toch al
de navigatie van je telefoon gebruikt
en je muziek via Spotify luistert. Wil
je liever wel navigatie vanuit de auto
en je telefoon zonder draadje koppe
len? Dan kun je tegen een beperkte
meerprijs kiezen voor systemen die
wel zijn ingebouwd.
Hij laat zich erg licht
bedienen: schakelen,
koppelen en sturen
gaat zonder gevoel,
maar ook zonder
enige moeite
Dat deze Dacia nog altijd is bedoeld
voor mensen die het maximale uit
hun euro willen halen, blijkt ook uit
het motoraanbod. Je kunt kiezen
voor een driecilinder benzinemotor
met 90 paardenkrachten (67kW),
maar interessanter is de versie met
100 pk (74 kW) waar een lpg-installa-
tie aan is toegevoegd. Autorijden op
gas is nog altijd een stuk voordeliger
dan op benzine, dus dit is een goede
manier om de gebruikskosten van de
auto verder te drukken zonder dat je
er qua prestaties merkbaar op achter
uit gaat. Opmerkelijk: standaard
heeft de Sandero drie jaar fabrieksga
rantie (of de eerste 100.000 kilome
ter), maar op de lpg-variant biedt de
Nederlandse importeur - tijdelijk -
twee jaar extra garantie.
Heel indrukwekkend is de kracht
bron in de nieuwe Sandero overigens
niet: de turbomotor loopt mooi stil,
maar z'n karakter doet een beetje
denken aan een website die te lang
zaam laadt. Na het overschakelen heb
je telkens een klein momentje
waarin de turbo op gang moet ko
men en je wat vermogen mist. Is de
motor eenmaal op stoom, blijkt het
alweer tijd om op te schakelen en
krijg je opnieuw een klein maar voel
baar 'turbogat' voor je kiezen. Dat is
geen groot probleem, maar wel op
vallend. Verder laat de Dacia zich
ontzettend licht bedienen: schake
len, koppelen en sturen gaat allemaal
zonder gevoel, maar ook zonder
enige moeite. Wil je liever niet zelf
schakelen? Dan is deze TCe 90 ook
leverbaar met een traploos schake
lende CVT-automaat.
Windgeruis
In z'n nieuwste gedaante biedt de
Dacia Sandero dus meer technologie,
betere veiligheidssystemen, een op
gewaardeerd interieur en een moder
nere uitstraling dan voorheen. Als
geheel voelt de auto, die niet meer als
stationwagon wordt geleverd, wat se
rieuzer aan dan zijn voorganger,
maar in de details merk je nog altijd
dat Dacia wat moest besparen om de
Sandero zo voordelig te kunnen ma
ken. Je hoort bijvoorbeeld tijdens het
rijden meer windgeruis rond de
voorste raamstijlen en de buitenspie
gels dan in andere moderne auto's.
En er klinkt een minder solide geluid
bij het dichtslaan van de deuren. Ook
vind je geen fraaie zachte kunststof
fen op de plekken die je vaak aan
raakt.
Wie dat soort zaken belangrijk
vindt, kan beter doorsparen voor een
auto van de duurdere merken. Maar
als het gaat om 'waar voor je geld'
kunnen de meeste automakers nog
veel van Dacia leren.
Aiways U5 (204 pk/150 kW), vanaf €39.950
Aan de contactsleutel
van de compleet elektri
sche Aiways kun je al
zien met wat voor soort
auto je te maken hebt.
De sleutel voelt licht aan
en ziet er met zijn grijze
kleur en doorsnee vorm
niet erg hoogwaardig
uit. Ook de auto zelf is
eigenlijk op geen enkel
vlak bijzonder, behalve
waar het gaat om zijn
prijs. Die is met zo'n
40.000 euro voor een
auto van dit kaliber seri
eus scherp.
De gebruikte materia
len geven blijk van een
no-nonsensaanpak. De
richtingaanwijzer voelt
niet heel solide aan, de
besturing is licht en
weinig gevoelig en voor
zichtig afremmen is
moeilijk. Ook is bij een
snelheid van rond de 120
km/u heel zacht een
hoge pieptoon hoorbaar,
die kan gaan irriteren. En
het is armoedig dat navi
gatie uitsluitend via je ei
gen telefoon mogelijk is.
Toch valt er verder
weinig aan te merken op
de Aiways: het is een ge
liefd SUV-achtig model,
je zit lekker hoog en de
actieradius is redelijk
(400 km in theorie, 300
km tijdens deze test).
Zelfs een concurrent als
Hyundai komt met de
Kona niet aan z'n prijs en
de Tesla Model 3 biedt
weer veel minder bin
nenruimte. Vooral ach
terin is de hoofd- en
beenruimte exceptio
neel.
De Aiways is snel,
maar niet zo snel als een
Tesla. De auto voelt niet
extreem zwaar aan en
kan goed overweg met
hobbels en slecht weg
dek. Er zijn weinig knop
pen en dat zorgt voor een
opgeruimd interieur,
maar betekent ook dat je
vrijwel alles via het
menu moet regelen. Dat
is soms omslachtig. Ook
de bemoeizucht is sto
rend. Deze auto piept om
het minste of geringste
en zodra je even opzij
kijkt of naar je binnen
spiegel, vraagt hij al of je
vooruit wilt kijken.
vrijdag 15 januari 2021
GO
Erg verfijnd is hij niet, maar de Aiways U5
scoort met z'n prijs en ruimte. foto's bart hoogveld
De Aiways U5 is een
van de eerste Chinese
auto's die daadwerke
lijk in Nederland te
koop zijn. En het moet
gezegd: deze Chinees
smaakt naar meer.
Goede rijeigen-
schappen on
danks gewicht (ruim
1700 kg). Veel ruimte.
Relatief goedkoop.
Geen eigen navi
gatiesysteem. Be
moeizuchtige boord
computer. Hoge piep
toon bij bepaalde snel
heden.
De Aiways U5 is een
serieuze concurrent
voor de al bestaande
elektrische modellen.
Qua afwerking en ma
teriaalgebruik bevindt
hij zich op het niveau
van Tesla en qua prijs
en ruimte overtreft hij
de meeste concurren
ten. Zijn ruimte maakt
hem tot een echte ge
zinsauto.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities