waar voor z'n geld Deze Chinees smaakt naar meer 7,3 19 cia geen fratsen uit om de auto luxer te doen voorkomen dan hij is. Je ziet geen kleurrijke computerschermen op de plek van de snelheidsmeter, er brandt geen 'sfeervolle' led-verlich ting in de deurbekleding en er is geen hightech projector aanwezig die je reisinformatie in de voorruit toont. Dat soort moderne zaken hebben Dacia-rijders niet nodig, want de lo gische indeling van het dashboard laat aan duidelijkheid weinig te wen sen over. Het is niet sprankelend, wel doordacht. Ook fijn is dat Dacia's steeds volwassener worden waar het op bedieningsgemak aankomt: waar je de zijruiten in vroegere modellen nog moest bedienen met knopjes midden in het dashboard, zitten die tegenwoordig keurig in de deur waar ze horen. Goed is ook de aanwezig heid van drie grote knoppen voor de bediening van de verwarming en ventilatie: duidelijk en doeltreffend. Smartphone Ook prettig voor prijsbewuste men sen: Dacia verplicht niemand om een duur multimediascherm in te laten bouwen. In de basisversie heeft de auto een handige houder voor je smartphone, die je via een Dacia-app en een snoertje met de Sandero kunt verbinden: prima wanneer je toch al de navigatie van je telefoon gebruikt en je muziek via Spotify luistert. Wil je liever wel navigatie vanuit de auto en je telefoon zonder draadje koppe len? Dan kun je tegen een beperkte meerprijs kiezen voor systemen die wel zijn ingebouwd. Hij laat zich erg licht bedienen: schakelen, koppelen en sturen gaat zonder gevoel, maar ook zonder enige moeite Dat deze Dacia nog altijd is bedoeld voor mensen die het maximale uit hun euro willen halen, blijkt ook uit het motoraanbod. Je kunt kiezen voor een driecilinder benzinemotor met 90 paardenkrachten (67kW), maar interessanter is de versie met 100 pk (74 kW) waar een lpg-installa- tie aan is toegevoegd. Autorijden op gas is nog altijd een stuk voordeliger dan op benzine, dus dit is een goede manier om de gebruikskosten van de auto verder te drukken zonder dat je er qua prestaties merkbaar op achter uit gaat. Opmerkelijk: standaard heeft de Sandero drie jaar fabrieksga rantie (of de eerste 100.000 kilome ter), maar op de lpg-variant biedt de Nederlandse importeur - tijdelijk - twee jaar extra garantie. Heel indrukwekkend is de kracht bron in de nieuwe Sandero overigens niet: de turbomotor loopt mooi stil, maar z'n karakter doet een beetje denken aan een website die te lang zaam laadt. Na het overschakelen heb je telkens een klein momentje waarin de turbo op gang moet ko men en je wat vermogen mist. Is de motor eenmaal op stoom, blijkt het alweer tijd om op te schakelen en krijg je opnieuw een klein maar voel baar 'turbogat' voor je kiezen. Dat is geen groot probleem, maar wel op vallend. Verder laat de Dacia zich ontzettend licht bedienen: schake len, koppelen en sturen gaat allemaal zonder gevoel, maar ook zonder enige moeite. Wil je liever niet zelf schakelen? Dan is deze TCe 90 ook leverbaar met een traploos schake lende CVT-automaat. Windgeruis In z'n nieuwste gedaante biedt de Dacia Sandero dus meer technologie, betere veiligheidssystemen, een op gewaardeerd interieur en een moder nere uitstraling dan voorheen. Als geheel voelt de auto, die niet meer als stationwagon wordt geleverd, wat se rieuzer aan dan zijn voorganger, maar in de details merk je nog altijd dat Dacia wat moest besparen om de Sandero zo voordelig te kunnen ma ken. Je hoort bijvoorbeeld tijdens het rijden meer windgeruis rond de voorste raamstijlen en de buitenspie gels dan in andere moderne auto's. En er klinkt een minder solide geluid bij het dichtslaan van de deuren. Ook vind je geen fraaie zachte kunststof fen op de plekken die je vaak aan raakt. Wie dat soort zaken belangrijk vindt, kan beter doorsparen voor een auto van de duurdere merken. Maar als het gaat om 'waar voor je geld' kunnen de meeste automakers nog veel van Dacia leren. Aiways U5 (204 pk/150 kW), vanaf €39.950 Aan de contactsleutel van de compleet elektri sche Aiways kun je al zien met wat voor soort auto je te maken hebt. De sleutel voelt licht aan en ziet er met zijn grijze kleur en doorsnee vorm niet erg hoogwaardig uit. Ook de auto zelf is eigenlijk op geen enkel vlak bijzonder, behalve waar het gaat om zijn prijs. Die is met zo'n 40.000 euro voor een auto van dit kaliber seri eus scherp. De gebruikte materia len geven blijk van een no-nonsensaanpak. De richtingaanwijzer voelt niet heel solide aan, de besturing is licht en weinig gevoelig en voor zichtig afremmen is moeilijk. Ook is bij een snelheid van rond de 120 km/u heel zacht een hoge pieptoon hoorbaar, die kan gaan irriteren. En het is armoedig dat navi gatie uitsluitend via je ei gen telefoon mogelijk is. Toch valt er verder weinig aan te merken op de Aiways: het is een ge liefd SUV-achtig model, je zit lekker hoog en de actieradius is redelijk (400 km in theorie, 300 km tijdens deze test). Zelfs een concurrent als Hyundai komt met de Kona niet aan z'n prijs en de Tesla Model 3 biedt weer veel minder bin nenruimte. Vooral ach terin is de hoofd- en beenruimte exceptio neel. De Aiways is snel, maar niet zo snel als een Tesla. De auto voelt niet extreem zwaar aan en kan goed overweg met hobbels en slecht weg dek. Er zijn weinig knop pen en dat zorgt voor een opgeruimd interieur, maar betekent ook dat je vrijwel alles via het menu moet regelen. Dat is soms omslachtig. Ook de bemoeizucht is sto rend. Deze auto piept om het minste of geringste en zodra je even opzij kijkt of naar je binnen spiegel, vraagt hij al of je vooruit wilt kijken. vrijdag 15 januari 2021 GO Erg verfijnd is hij niet, maar de Aiways U5 scoort met z'n prijs en ruimte. foto's bart hoogveld De Aiways U5 is een van de eerste Chinese auto's die daadwerke lijk in Nederland te koop zijn. En het moet gezegd: deze Chinees smaakt naar meer. Goede rijeigen- schappen on danks gewicht (ruim 1700 kg). Veel ruimte. Relatief goedkoop. Geen eigen navi gatiesysteem. Be moeizuchtige boord computer. Hoge piep toon bij bepaalde snel heden. De Aiways U5 is een serieuze concurrent voor de al bestaande elektrische modellen. Qua afwerking en ma teriaalgebruik bevindt hij zich op het niveau van Tesla en qua prijs en ruimte overtreft hij de meeste concurren ten. Zijn ruimte maakt hem tot een echte ge zinsauto. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19