AUTO
Dacia levert ook met nieuwe Sandero veel
18
VRAAG ANTWOORD
Als vanouds is de nieuwe
Dacia Sandero een soort
voordeelsupermarkt op
wielen: veel auto voor
een scherpe prijs.
Waarom zou je nog
doorsparen voor een
A-merk?
Mag je met een
sportuitlaat zoveel
lawaai maken?
Mogen wij ook
met een Duits
kenteken rijden?
Deze auto's
hebben dubbele
zonnekleppen
De succesformule waarmee
supermarkten als Aldi en
Lidl voet aan de grond kre
gen, is helder: bewezen
kwaliteit zonder dat je
elke week je spaarpot op de toonbank
hoeft om te keren. Een soortgelijke
'formule' zie je ook bij het automerk
Dacia. Dat benut beproefde techniek
van moedermerk Renault in auto's
die veel ruimte bieden, zonder dat je
de hoofdprijs hoeft te betalen.
Je rijdt al een nieuw exemplaar
voor 13.490 euro. Daarmee is het een
van de voordeligste auto's die je
nieuw kunt kopen. En toch krijg je
ook in de goedkoopste Essential-uit-
voering een auto met vijf deuren en
redelijk wat plek voor vijf inzitten
den en hun bagage. Een verademing
in de huidige autowereld, waar zelfs
de kleinste Fiat 500, de Mitsubishi
Space Star of Renault Twingo al snel
richting de 20.000 euro gaan.
In de basisversie mag je uiteraard
geen super-de-luxe auto verwachten,
maar elke Sandero heeft centrale
deurvergrendeling met afstandsbe
diening, elektrisch bediende ramen
in de voorportieren (achter moeten
de passagiers ouderwets slingeren),
zij- en gordijnairbags, een automa
tisch noodremsysteem en cruisecon-
trol met een snelheidsbegrenzer. Dat
is netjes, al moet je voor een handbe
diende airconditioning bijbetalen, is
de bestuurdersstoel niet standaard in
hoogte verstelbaar en moet je in deze
versie nog zelf de verlichting en rui-
tenwissers aan- en uitzetten. Wie
meer luxe wenst, zoals licht- en re
gensensoren, kan vanaf 15.090 euro
terecht bij de rijker uitgeruste Com
fort. Ondanks de elektronische in
plaats van hydraulische stuurbe
krachtiging behoort een actieve rij
strookhulp niet tot de opties.
Stepway
Net als bij de uitgaande Sandero
brengt Dacia ook nu weer een Step-
way-variant op de markt. Verreweg
de meeste Nederlanders kozen de af
gelopen jaren voor deze kloeke ver
sie, die voor een overzichtelijke
meerprijs (16.290 euro) vooral een
leuker uiterlijk met zich meebrengt.
Zo staat de Stepway op 37 millimeter
hogere veren, heeft hij grovere bum
pers, een andere grille, kunststof ran
den rond de wielkasten en - het blijft
Dacia - donkere stickers op de zij
deuren die doen alsof ze bescher
mingsplaten zijn.
Bovendien is hij te herkennen aan
een motorkap met stoerdere bulten
én dakrails die je kunt ombouwen tot
dwarsliggers. Het vergt wat schroef-
werk, maar dankzij deze vondst hoef
je in ieder geval geen extra dakdra
gers te kopen. Stoer én slim, dus!
Aan de binnenkant fleurt de Step-
way de boel een beetje op met kleur
rijke elementen en stoffen bekleding
op het dashboard, maar over het alge
meen doet het Sandero-interieur
vooral doeltreffend aan. Wat je ziet is
wat je krijgt: zoals budgetsupermark
ten geen moeite doen om levensmid
delen uit de doos te halen, haalt Da-
vrijdag 15 januari 2021
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom mogen motoren en
auto's met sportuitlaten
zoveel herrie maken? Ieder
een ergert zich eraan en de
politie treedt niet of nauwe
lijks op.
—Cees Beimers
Zo'n rumoerige sportuitlaat is
vaak een accessoire dat er
niet vanaf de fabriek op zit. In
principe is zo'n uitlaat niet
verboden, maar een auto
mag bijvoorbeeld niet meer
geluid produceren dan 95
dB(A) bij 3500 toeren, geme
ten dicht bij de uitlaat. In de
praktijk wordt hier inderdaad
nauwelijks op gecontroleerd,
al zijn er bij de Nederlandse
politie wel geluidsmeters in
gebruik om te kunnen hand
haven. Wordt de limiet over
schreden, dan meldt de poli
tie dat bij de RDW en wordt
het kenteken 'geblokkeerd'.
De bestuurder mag er dan
pas weer de weg mee op na
een keuring en het kan meer
dan een maand duren voor
dat die keuring bij de RDW
kan plaatsvinden.
Mag je als Nederlander in
Nederland met een auto met
Duits kenteken rijden of
mogen alleen bewoners in
de grensstreken dat?
—G. Hofmans
In principe mag elke Neder
lander in een auto met bui
tenlands kenteken rijden, op
voorwaarde dat de auto in
Nederland bij de RDW is
geregistreerd.
Het gevolg daarvan zal zijn
dat er bpm (belasting op per
sonenauto's en motorrijwie
len) en motorrijtuigenbelas
ting (mrb) moet worden be
taald. Maar je kunt deze regel
ontwijken door een tijdelijke
vrijstelling voor maximaal
twee weken bij de Belasting
dienst aan te vragen.
Een lezer vroeg laatst of er
ook dubbele zonnekleppen
bestaan, zodat je zonlicht bij
de voorruit én bij de zijruit
kunt tegenhouden. Mijn
Saab 9-5 heeft zo'n dubbele
zonneklep. Geniaal en lek
ker eigenwijs.
—Ronald van Luijk
Dank voor uw reactie. Veel le
zers meldden zich met auto's
die dergelijke zonnekleppen
hebben of hadden: de Citroën
C5, Porsche Taycan, Skoda
Yeti, diverse Mini's en Merce-
dessen, Audi Q7 en A8, BMW
5-serie, Subaru Forester, Fiat
132 en Croma, Citroën Pi
casso, diverse Range Rovers,
VW Touareg en Passat,
diverse Amerikaanse Fords
en Chevrolets en ook de
Toyota Landcruiser.
Volgens Frank van Grunsven
bestaat er ook voor vracht
wagens een oplossing:
,,In bijna elke vrachtauto zit
boven de deur aan de be
stuurderskant een soort van
half doorzichtig rolgordijn dat
als zonneklep fungeert. Waar
je dus bij het in- of uitstappen
wel je hoofd tegen stoot als
het naar beneden getrokken
is.''
ROLAND TAMELING
De stoere Step-
way-uitvoering van
de Sandero valt bij
Nederlanders in de
smaak.
FOTO'S DACIA
Kijk op de site
bij /auto voor
een video van de
Dacia Sandero
'Ouderwetse'
klokken in het dash
board. Het multi-
mediascherm is een
optie.