AUTO Dacia levert ook met nieuwe Sandero veel 18 VRAAG ANTWOORD Als vanouds is de nieuwe Dacia Sandero een soort voordeelsupermarkt op wielen: veel auto voor een scherpe prijs. Waarom zou je nog doorsparen voor een A-merk? Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Mogen wij ook met een Duits kenteken rijden? Deze auto's hebben dubbele zonnekleppen De succesformule waarmee supermarkten als Aldi en Lidl voet aan de grond kre gen, is helder: bewezen kwaliteit zonder dat je elke week je spaarpot op de toonbank hoeft om te keren. Een soortgelijke 'formule' zie je ook bij het automerk Dacia. Dat benut beproefde techniek van moedermerk Renault in auto's die veel ruimte bieden, zonder dat je de hoofdprijs hoeft te betalen. Je rijdt al een nieuw exemplaar voor 13.490 euro. Daarmee is het een van de voordeligste auto's die je nieuw kunt kopen. En toch krijg je ook in de goedkoopste Essential-uit- voering een auto met vijf deuren en redelijk wat plek voor vijf inzitten den en hun bagage. Een verademing in de huidige autowereld, waar zelfs de kleinste Fiat 500, de Mitsubishi Space Star of Renault Twingo al snel richting de 20.000 euro gaan. In de basisversie mag je uiteraard geen super-de-luxe auto verwachten, maar elke Sandero heeft centrale deurvergrendeling met afstandsbe diening, elektrisch bediende ramen in de voorportieren (achter moeten de passagiers ouderwets slingeren), zij- en gordijnairbags, een automa tisch noodremsysteem en cruisecon- trol met een snelheidsbegrenzer. Dat is netjes, al moet je voor een handbe diende airconditioning bijbetalen, is de bestuurdersstoel niet standaard in hoogte verstelbaar en moet je in deze versie nog zelf de verlichting en rui- tenwissers aan- en uitzetten. Wie meer luxe wenst, zoals licht- en re gensensoren, kan vanaf 15.090 euro terecht bij de rijker uitgeruste Com fort. Ondanks de elektronische in plaats van hydraulische stuurbe krachtiging behoort een actieve rij strookhulp niet tot de opties. Stepway Net als bij de uitgaande Sandero brengt Dacia ook nu weer een Step- way-variant op de markt. Verreweg de meeste Nederlanders kozen de af gelopen jaren voor deze kloeke ver sie, die voor een overzichtelijke meerprijs (16.290 euro) vooral een leuker uiterlijk met zich meebrengt. Zo staat de Stepway op 37 millimeter hogere veren, heeft hij grovere bum pers, een andere grille, kunststof ran den rond de wielkasten en - het blijft Dacia - donkere stickers op de zij deuren die doen alsof ze bescher mingsplaten zijn. Bovendien is hij te herkennen aan een motorkap met stoerdere bulten én dakrails die je kunt ombouwen tot dwarsliggers. Het vergt wat schroef- werk, maar dankzij deze vondst hoef je in ieder geval geen extra dakdra gers te kopen. Stoer én slim, dus! Aan de binnenkant fleurt de Step- way de boel een beetje op met kleur rijke elementen en stoffen bekleding op het dashboard, maar over het alge meen doet het Sandero-interieur vooral doeltreffend aan. Wat je ziet is wat je krijgt: zoals budgetsupermark ten geen moeite doen om levensmid delen uit de doos te halen, haalt Da- vrijdag 15 januari 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom mogen motoren en auto's met sportuitlaten zoveel herrie maken? Ieder een ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwe lijks op. —Cees Beimers Zo'n rumoerige sportuitlaat is vaak een accessoire dat er niet vanaf de fabriek op zit. In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, geme ten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen hand haven. Wordt de limiet over schreden, dan meldt de poli tie dat bij de RDW en wordt het kenteken 'geblokkeerd'. De bestuurder mag er dan pas weer de weg mee op na een keuring en het kan meer dan een maand duren voor dat die keuring bij de RDW kan plaatsvinden. Mag je als Nederlander in Nederland met een auto met Duits kenteken rijden of mogen alleen bewoners in de grensstreken dat? —G. Hofmans In principe mag elke Neder lander in een auto met bui tenlands kenteken rijden, op voorwaarde dat de auto in Nederland bij de RDW is geregistreerd. Het gevolg daarvan zal zijn dat er bpm (belasting op per sonenauto's en motorrijwie len) en motorrijtuigenbelas ting (mrb) moet worden be taald. Maar je kunt deze regel ontwijken door een tijdelijke vrijstelling voor maximaal twee weken bij de Belasting dienst aan te vragen. Een lezer vroeg laatst of er ook dubbele zonnekleppen bestaan, zodat je zonlicht bij de voorruit én bij de zijruit kunt tegenhouden. Mijn Saab 9-5 heeft zo'n dubbele zonneklep. Geniaal en lek ker eigenwijs. —Ronald van Luijk Dank voor uw reactie. Veel le zers meldden zich met auto's die dergelijke zonnekleppen hebben of hadden: de Citroën C5, Porsche Taycan, Skoda Yeti, diverse Mini's en Merce- dessen, Audi Q7 en A8, BMW 5-serie, Subaru Forester, Fiat 132 en Croma, Citroën Pi casso, diverse Range Rovers, VW Touareg en Passat, diverse Amerikaanse Fords en Chevrolets en ook de Toyota Landcruiser. Volgens Frank van Grunsven bestaat er ook voor vracht wagens een oplossing: ,,In bijna elke vrachtauto zit boven de deur aan de be stuurderskant een soort van half doorzichtig rolgordijn dat als zonneklep fungeert. Waar je dus bij het in- of uitstappen wel je hoofd tegen stoot als het naar beneden getrokken is.'' ROLAND TAMELING De stoere Step- way-uitvoering van de Sandero valt bij Nederlanders in de smaak. FOTO'S DACIA Kijk op de site bij /auto voor een video van de Dacia Sandero 'Ouderwetse' klokken in het dash board. Het multi- mediascherm is een optie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18