II ECONOMIE 19 JEANINE HOLSCHER CEO BLOKKER^ Grote belangen, veel werknemers, groot geld: wat drijft topbestuurders? Ceo van Blokker Jeanine Holscher (55) treedt niet graag op de voorgrond. „Laat anderen maar stralen.'' Eigenlijk is Blokker Express een start-up in een 125 jaar oud bedrijf ,,Het idee lag al op de plank voor 2021. Toen we geconfronteerd wer den met de lockdown zagen we de bezorgkanalen dichtslibben. Het duurde dagen voordat de klant een product in huis had. We hebben Blokker Express binnen drie dagen in elkaar gezet. Onze winkels werden kleine magazijnen en de medewerkers gingen bezorgen. Ik zei gekscherend: ik ben ceo van een koeriersbedrijf geworden. Ik heb zelf ook een paar keer bezorgd, met mijn zoon en dochter. Som mige medewerkers hebben tot drie uur 's nachts doorgewerkt om de app af te krijgen. Ik moest bijna huilen zo mooi vond ik het. In de eerste week ontvingen we meer dan 50.000 orders. Eigenlijk zijn we een start-up in een 125 jaar oud bedrijf.'' ,,Laat ik dat in perspectief plaatsen. In november 2018 besloot de fami lie Blokker om Blokker te verko pen. Dat was een lang en emotio neel proces waarbij het voor hen belangrijk was dat de culturele erfenis van Blokker behouden werd en ook de werkgelegenheid zoveel mogelijk geborgd. De fami lie heeft jarenlang enorm veel geld in het concern gepompt. Er wer den grote verliezen gemaakt. Ik was al onderdeel van het concern als ceo van Big Bazar (een discoun ter die werd opgezet als tegenhan ger van Action, red.). Er was geen opvolging binnen de familie, dus er werden gesprekken gevoerd met allerlei partijen die ons moge lijk wilden kopen. Een week voordat het beklonken werd, zei Michiel Witteveen, de toenmalige ceo, tegen mij: wat zou je ervan vinden als ik het zou kopen? Het leek mij een goed idee. In april 2019 zijn we samen aan de slag ge gaan om het hele bedrijf pragmati scher en simpeler in te richten.'' ,,Mensen zeiden wel: waar begin nen jullie in hemelsnaam aan? Maar wij wisten van binnenuit dat er zoveel kansen lagen voor verbe tering. No guts, no glory. Het gaat inmiddels goed met Blokker, de Mirage Group (eigenaar van BCC, Blokker, Big Bazar, Miniso en Intertoys, red.) is al 200 miljoen ingelopen op de verliezen. En als je kijkt naar de plannen die er vorig jaar lagen, dan hebben we boven verwachting goed gepresteerd. Sterker: als je me een jaar geleden zou hebben gevraagd of ik met dit budget zo kon presteren, had ik je voor gek verklaard en de opdracht teruggegeven. Toch is het gelukt. We staan op de rand van winstge vendheid. Wacht maar af: in 2022 schrijven we zwarte cijfers.'' Jeanine Holscher groeide op in een intellectueel milieu. Haar vader is chemisch fysicus en haar moeder studeerde rechten. Zelf ging ze naar Nyenrode en rolde ze het zakenleven in: ze ging werken bij Boston Consulting Group in Milaan. Toen ze terugkwam naar Nederland, ging ze aan de slag bij Hema. Daar werd de liefde voor retail geboren. Niet lang daarna besloot ze haar eigen bedrijf op te richten en verhuurde ze zichzelf als interim-manager. Bij bijna alle groter retailers in Nederland heeft ze inmiddels gewerkt. Die erva ring neemt ze mee nu ze - sinds oktober 2020 - ceo is van Blokker, met zo'n 400 winkels door heel Nederland. Hoe druk ze ook is, 's avonds is ze gewoon thuis en op zaterdag staat ze langs de lijn bij sportwedstrijden van haar kinde ren. Tijd is volgens haar een kwes tie van prioriteiten stellen. ,,Als je me vraagt wat belangrijk is, zeg ik: relevant zijn voor de klant. Daarin speelt ons assortiment een cruciale rol. Onze inkopers zijn constant bezig met de laatste trends. Nu is gouden bestek bij voorbeeld in; dan hebben wij dat liggen. Maar we kijken ook naar het voeren van efficiëntere proces sen. We snijden in de kosten, en we gaan meer aandacht geven aan ons huismerk, want daar kunnen we meer winst op maken. We hebben recent een eigen koffie- cupjesmachine gelanceerd. Daar naast hebben we een geweldig team met mensen die veel erva ring hebben. We zijn heel pragma tisch. Velen van ons vervullen een dubbelrol. Ik zit bijvoorbeeld ook in de raad van bestuur van de Mirage Group.'' ,,Ik heb veel ontzag voor de Bol.coms van deze wereld, maar ze hebben geen fysieke winkels. Wij hebben een online platform, waarop ook externe partijen ver kopen én we hebben een groot netwerk van winkels. Dat heet in vakjargon 'omnichannel'. Het maakt niet uit waar onze klant bestelt en hoe hij het wil: wij kun- nen het allemaal bieden. Dat maakt onze positie uniek.'' ,,We hebben aan onze jaarplannen een duurzaamheidsparagraaf toe gevoegd. Daar zijn bijzondere ini tiatieven uit gekomen, waar ik helaas nog niets over kan zeggen. Het past ook niet zo bij mij om me daarover op de borst te kloppen. Ik ben sowieso niet iemand die graag in de spotlights staat.'' ,,Bescheidenheid is de leidraad in mijn leven. Ik ben meer met de inhoud bezig dan met de verpak king. Ik wil de dingen beter en efficiënter maken van binnenuit. We hebben genoeg mensen in huis die zich bezighouden met de marketing, dat hoef ik niet te doen. Laten we zeggen dat het niet mijn hobby is om op de voor grond te treden. Ik doe dit inter view omdat het goed is voor Blok ker, niet omdat ik dat zelf nu zo graag wil. Laat anderen maar stra len.'' ,,Dat is niets voor mij, ook niet in coronatijd. Juist nu moet je ieders kennis en kunde organiseren. Re tail hangt aan elkaar van radertjes. Ik moet ervoor zorgen dat het uur werk loopt. Het proces faciliteren vind ik heerlijk. We hebben een bijzondere eigenaar, Michiel Witteveen, die wars is van poli tieke spelletjes en het motto aan hangt: 'wees jezelf, dan ben je goed genoeg'. Dat zit ook in mij. Voor beeldgedrag is belangrijk. Ik ben open en transparant. Ik spreek een ander makkelijk aan op ongewenst gedrag. Als ik een mailtje krijg waarin de toon niet zo fijn is, zeg ik daar iets van. Als we een awkward gesprek hebben, bel ik nog even te rug om te vragen hoe dat kwam. Als iemand over iemand anders tegen mij begint te klagen, dan zeg ik: ik ben geen kleuterjuf, los het op met elkaar. Dan komen ze na een tijdje bij me terug: de kleuters hebben het opgelost juf, we kun nen weer verder.'' woensdag 13 januari 2021 'Bescheidenheid is de leidraad in mij n leven' Femmetje de Wind Amsterdam Tegen het einde van 2020 lan ceerde u Blokker Express, een bezorgservice waarbij uw win kelmedewerkers werden ingezet als koeriers. Gezien de recente historie en de enorme verliezen mag het een wonder heten dat u nog bestaat. Verklaarde u hem niet voor gek? Blokker maakte honderden mil joenen verlies. Hoe gaat u zorgen dat Blokker toekomstbestendig wordt? Jullie doen het nu goed, maar zijn jullie wel bestand tegen de enorme krachten van buitenaf? De concurrentie van Bol.com en Coolblue online en van een dis counter als Action moet moor dend zijn. Als grote winkelketen heb je ook een sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hoe gaan jullie daarmee om? Maar u zit ook niet zomaar op de plek van ceo, toch? U bent geen leider die top-down de troepen aanvoert? Geboren 13 maart 1965 Opleiding Nyenrode Business Universiteit Functie(s) ceo Blok ker, lid raad van be stuur Mirage Retail Group, lid raad van commissarissen Espria, lid raad van advies Nederlandse Orde van Beroeps- coaches Omzet Mirage Retail Group 1,2 miljard; de omzet van Blokker wordt niet uitgesplitst Aantal medewerkers 10.000 Mirage Retail Group, ongeveer 5000 bij Blokker Aantal winkels 355 filialen, 54 franchise

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19