Eigenaren vakantiehuizen spinnen garen bij lockdown Winkelleegstand nam ondanks corona nauwelijks toe in 2020 ECONOMIE 17 Een Nederlander was de baas in Duitsland, dat was een fout brief te maken met vragen en ant woorden. Het was een heel turbu lent jaar, maar het heeft tot een grote saamhorigheid geleid. Als bedrijf zijn we sterker geworden, meer een eenheid.'' Intussen kijkt Vorst vooruit. In Nederland zijn er nog groeikansen voor NYP, dat alleen het Ameri kaanse Domino's voor moet laten gaan qua marktaandeel. ,,De markt blijft groeien. Je ziet dat 55-plus- sers niet of nauwelijks thuis laten bezorgen. Maar iemand die nu laat bezorgen stopt er niet meer mee. Dus de jongeren blijven bestellen als ze ouder worden. Dat betekent dat de markt automatisch groeit.'' Een andere strategie is nieuwe markten aanboren met andere producten. NYP heeft bijvoorbeeld glutenvrij deeg en pizza's met een bloemkoolbodem. ,,Dat zijn kleine producten, maar we verwachten daar wel groei in'', zegt de direc teur. Ook op een andere manier zorgt het voor extra omzet. ,,Ie- mand die glutenvrij moet eten kan ook bij ons terecht. Dat bete kent dat het hele gezin bij ons kan bestellen. Met een breed aanbod betrek je iedereen er bij.'' De komende jaren is het oog ook gericht op het buitenland. In Duitsland werd eind vorig jaar de tweede NYP-vestiging geopend in Keulen. In België werd gestart in Leuven. ,,Beide vestigingen doen het boven verwachting goed'', ver zekert Vorst. ,,In Duitsland deden we in het begin alles fout wat maar fout kon. We hadden bijvoorbeeld een Nederlander als baas aange steld, dat was de grootste fout. En we gingen niet met de goede men sen in zee. Maar dat is aangepakt en nu gaat het goed. In beide lan den willen we verder uitbreiden.'' Olievlek In Duitsland en België is relatief weinig concurrentie. ,,We komen er Domino's wel tegen. Maar we zijn gewend met ze te concurre ren, dus dat is een voordeel'', zegt Vorst. Beide landen zijn veelbelo vende markten, maar NYP wil niet te snel groeien. ,,We willen als een olievlek uitbreiden vanuit de plek ken waar we nu reeds zitten.'' Een van de sterke punten van NYP is de zelf ontworpen en ver doorgevoerde automatisering. ,,Wij zijn een datagedreven onder neming'', aldus Vorst. Enthousiast laat hij zien dat hij vanuit zijn kan toor in elke vestiging kan meekij ken. ,,We zien wat de omzet is, wat de populairste en minst populaire pizza's zijn en bijvoorbeeld waar klanten over klagen.'' Dat is informatie waarmee de prestaties beoordeeld en aange pakt kunnen worden. ,,We kun nen zien hoe een vestiging het doet ten opzichte van andere ves tigingen. Wat is de gemiddelde omzet en klanttevredenheid? Zit iemand daar onder, dan kun je kij ken hoe dat te verbeteren is. We hebben inzicht in consumenten gedrag. We zagen tijdens de lock- down een langzame verschuiving van kleine pizza's naar grotere. We bestelden vaker en meer online.'' Een jaar geleden, toen de wereld nog niet in de ban was van corona, lag de gemiddelde huur prijs voor een vakantiehuis in Nederland via Micazu nog op 92 euro per nacht, inmiddels is dat 112 euro per nacht. ,,Na de eer ste lockdown zijn de huursom- men fors gestegen en die trend zet door'', zegt Jens van den Broek van het verhuurplatform. De prijsstijging is volgens hem niet alleen te verklaren doordat verhuurders aan de prijsknop zijn gaan draaien. Mensen kiezen vaker voor een luxer huis, wat de gemiddelde prijs omhoogduwt. Op zijn platform lopen de boe kingen voor de komende maan den al flink op, en daarmee dus de prijs. ,,Mensen willen er toch even tussenuit en zijn bereid om daar flink wat voor neer te tel len'', denkt hij. Gemiddeld 118 euro Ook Natuurhuisje.nl ziet veel animo om er op korte termijn tussenuit te gaan. Vorig jaar leid de dat met name in de zomer maanden tot fors hogere prijzen, maar daar is nu niet echt sprake van. Zo ligt de gemiddelde prijs per nacht van een natuurhuisje in Nederland in januari op 118 euro, vorig jaar was dat 112 euro. ,,Het gaat natuurlijk om een gemiddelde. We hebben huisjes van 30 euro en van 300 euro per nacht'', aldus Robert van Veen van Natuurhuisje.nl. Van Veen constateert, net als Micazu, dat vooral huizen met extra voorzie ningen als een sauna, jacuzzi of hottub gewild zijn. Dat die huis jes vanwege de animo prijziger zijn geworden, ligt volgens hem voor de hand, maar harde cijfers heeft hij niet. t Bezoekers van vakantieparken zijn nog terughoudend met boeken Van Veen gaat ervan uit dat eige naren in de populaire periodes, zoals de zomer, de prijzen weer verhogen, maar hoe fors hangt volgens hem af van corona en het vakantiegedrag van mensen. Van den Broek van Micazu denkt dat veel Nederlanders weer kiezen voor een 'coronaproof vakantie huis. ,,Dat is een stuk veiliger dan grootschalige hotels of cruise schepen." Bij vakantieparken zijn bezoe kers vooralsnog terughoudend met boeken. Volgens Parkvakan ties, waar vakantieparken als Center Parcs, Landal en Roompot zijn aangesloten, wordt er wel wat geboekt voor vertrek op korte termijn, maar is er nog genoeg beschikbaar, ook voor de voor jaarsvakantie. Dat leidt eerder tot stuntprij zen dan tot hogere prijzen. Zo bieden veel parken lastminute- aanbiedingen aan en lopen kor tingen voor de meivakantie op tot 35 procent. Laurens Taekema van Parkvakanties: ,,Dat kan over twee maanden weer anders zijn. Als na de lockdown versoepelin gen volgen, dan verwacht ik een run op vakantieparken en dat zul len we dan terugzien in de prij zen." Onderzoeksbureau Locatus meldt dat de winkelleegstand vorig jaar amper is toegenomen, terwijl in 2019 nog de sterkste stijging in jaren werd gemeten. Dat toont volgens Locatus onder meer aan dat coronamaatregelen om onder nemers door de crisis te loodsen, lijken te werken. De onderzoekers waarschuwen wel voor stilte voor de storm, omdat veel bedrijven door de maatregelen overeind blij- ven en ook rekeningen voor zich uit kunnen schuiven. In de eerste maanden van 2020 merkte Locatus dat er nog wel een toename was van de leegstand van winkelpanden, maar sinds het begin van de crisis in maart is de stijging zeer beperkt. In winkel meters is de leegstand zelfs gedaald, van 8,1 procent van de winkelmeters begin dit jaar naar 7,6 procent nu. Volgens Locatus tonen de cijfers aan dat de steunmaatregelen van de overheid werken. Dan gaat het onder meer om loonondersteu- ning en uitstel van belastingver plichtingen. In dat laatste schuilt wel een gevaar, omdat er een mo ment komt dat alsnog aan de ver plichtingen moet worden voldaan. Verder beleefden veel onderne mers een goed derde kwartaal, ook doordat veel Nederlanders vakan tie in eigen land vierden. Daardoor bleven veel euro's die doorgaans in het buitenland worden uitgegeven in Nederland. De totale omzet van de detailhandel groeide daardoor in het derde kwartaal met 9,2 pro cent. Regio's die doorgaans afhan kelijk zijn van buitenlandse toeris ten, zoals het centrum van Am sterdam, groeiden niet mee. Sinds oktober is de situatie weer aan zienlijk verslechterd, aldus de onderzoekers. Woningen Een andere reden waarom winkel leegstand werd voorkomen, was de verdere ombouw van winkel panden naar bijvoorbeeld wonin gen of andere functies. De totale retailvoorraad is vorig jaar met bijna 1400 panden afgenomen. Hoe de leegstand zich dit jaar zal ontwikkelen is volgens de onder zoekers volledig afhankelijk van de generositeit van de Nederlandse overheid. Daarom zal de steun moeten worden uitgebreid om een kaalslag in de winkelstraten te voorkomen, aldus Locatus. woensdag 13 januari 2021 GO Topman Philippe Vorst: „Ons succes betekent dat anderen lijden. Ik had dit liever niet gehad.'' FOIO PIM RAS —Philippe Vorst, directeur NYP Nederlandse eigenaren van vakantiehuizen spinnen garen bij de lockdown. Nu vakantie woningen in eigen land onver minderd populair blijven, zitten ook de prijzen flink in de lift, constateert platform Micazu. Natasja de Groot Leiden Westerivolde luxury, Boat Outdoor spa NetherlandsGroningen j Vlagtwedde :£r 1-7 persons 1^3 Bedrooms 970,- Boereniodge Netherlands Drenthe 3 Fluitenberg >Sr 2-8 persons 1^ 4 Bedrooms From per week O per night from 122.- 855,- intermezzo Netheda-cs >E"e "die Grol oc 1^3 Bedrooms Ten Arlo 71 ,s:he'lö-ds Drerthe Ud'volde 3 rev e 2-5 persons per week O F(om 850,- 795,- Mensen hebben zin in vakantie, de boekingen stromen al binnen bij verhuurplatforms. foto micazu De winkelstraten zijn leger dan ooit tevoren. Als je door het centrum van een stad loopt is het stil, heel stil. De drogist die wel open mag, maar omringd is door modewinkels, is uitgestor ven. De rolluiken zijn op vele plaatsen naar beneden. Hoe kan het dan dat de leegstand, tegen de verwachtingen in, nauwelijks is gestegen? Sanne Schelfaut Woerden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17