©NDERNEMER Niet meer de vraag óf maar wannéér je je bedrijf verkoopt Podcast Doelen halen met rituelen 0£È0 deondernemer.nl Masterclass: tien tips voor ondernemers om de waarde van hun bedrijf te maximaliseren Corona, lockdowns en anderhalve meter: de impact is enorm, maar dat heeft de overdracht van bedrijven nauwelijks gehinderd. Er is veel geld, vraag én aanbod. Tien adviezen voor ondernemers om de verkoopwaarde van hun bedrijf te maximaliseren. Wat zijn de verwachtingen op het gebied van bedrijfs overnames? Remon Lustenhouwer, partner bij fusie- en overnamespecialist Markt- link: ,,Ik verwacht dat 2021 een heel goed jaar wordt. We zien een groei in vraag naar bedrijven ter overname, juist ook in het mkb-segment." Remko Wouters, oprichter van verkoopvoorbereider M-Ready: ,,Er is op dit moment veel meer mogelijk dan de meeste ondernemers denken. Er is kapitaal, ook om te investeren in je bedrijf en te groeien. Ondernemers worden zich steeds meer bewust dat er andere dingen in het leven zijn. Ze kunnen ook een andere rol bekleden. Als je op tijd begint met het verkoop- klaar maken van je bedrijf, kun je veel extra waarde creëren." Bedrijfswaarde vergroten Dit zijn tien stappen om de waarde van je bedrijf te maximaliseren, vijf ter voorbereiding en vijf gedurende het feitelijke verkoopproces. 1. Kijk met andere ogen naar je bedrijf. Als potentiële koper of investeerder. 2. Wat is je maximale verdiencapaciteit? Welke maximale winst is mogelijk? 3. Hoe vreemd het ook klinkt: cijfer jezelf weg. Zorg dat het bedrijf niet meer grotendeels van jou afhankelijk is. Mogelijk sta jij groei in de weg. 4. Beperk risico's en onzekerheden die een koper ziet. Zorg dat contracten en rapportages op orde zijn. 5. Zorg dat je businessmodel is gericht op de toekomst: een ambitieus, maar realistisch groeiplan. 6. Verkoop niet je bedrijf, maar verkoop een plan. Wil je zelf doorgroeien of wil je dat met een partner doen? 7. Vergroot je groep potentiële kopers. Kijk ook naar buitenlandse inves teerders. Meer kans op een hogere prijs. 8. Behandel je koper als een klant en niet als een tegenstander. 9. Wacht zo lang mogelijk met het verlenen van exclusiviteit aan een kandidaat-koper. 10. Maak van de kennismaking een onvergetelijke ervaring voor de koper. Fysieke afspraken dragen bij aan het vertrouwen. Gratis: Les 1 van online masterclass van de week The Avocado Show: hoe en waarom is die naam bedacht? Dit is géén column over goede voornemens, maar wel over rituelen die je vol kunt houden, zoals topsporters. Naast coach van teams en profes sionals ben ik ook tv-commentator bij het schaatsen. Als oud-schaat ser kijk ik nog in de keuken van de huidige topschaatsers en mij wordt vaak gevraagd wat de overeenkomst is tussen sport en maatschappij. Wat kun je van topsporters leren? Kansen benutten Sport kent heldere regels, een controleerbaar speelveld en vaste meetmomenten. Een atleet is eind twintig vaak op de piek van zijn carrière en is meestal rond zijn dertigste te oud. Daarom moet de topsporter er in een relatief korte periode staan en kansen benutten. Van die heldere doelen kunnen we leren. In de maatschappij zijn de regels min der duidelijk en is de (wed)strijd oneindig. Doelen en meetbare resultaten zijn vaak te vaag of heel ver weg. Sterker nog, als ik de doelen van een team bevraag, lukt het leidinggevenden vaak niet hetzelfde antwoord te geven. High performers Heldere doelen hebben grote impact op rituelen en zelfleider- schap. Op dit punt zie ik veel high performers in organisaties juist nu struikelen. De context is door de huidige snel veranderende werksituatie anders en de persoon lijke veerkracht leidt daar vaak onder. In veel gevallen zie ik de motivatie wegzakken om de goede rituelen vast te houden en vervolgens wordt het doel niet gehaald. Killer-slide Mijn advies is dan om minder dingen te gaan doen én die dingen beter te doen. Kijk eens naar je eigen dag. Wat wilde je vanmorgen gaan doen en wat is er van dat plan terecht gekomen? Als ik terugkijk, kan ik nog genieten van hoe ik mijn dagen op het ijs mocht besteden aan het beter aansnijden van boch ten. Dat heldere doel maakte de training waardevol. Want dat beter aansnijden zou tot snellere rondjes leiden. Opgeknipte procesdoelen noemden wij dat. Hoe moeilijk vind ik het nu om één killer-slide te maken voor mijn presentaties. Ook ik laat me te vaak afleiden door van alles en nog wat. Binnen organisaties is de context in de huidige situatie anders. Dat kan vervelend zijn, maar pas bij acceptatie kun je je aanpassen en tot actie komen. Dat is wat je kunt leren van topsporters. Welke doelen stel je? Gaan jouw rituelen je helpen om het vol te houden? Welke bochten wil jij beter aansnijden? Dit artikel kwam tot stand in samen werking met marktlink.nl en m-ready.nl M-Ready heeft een serie van tien online masterclasses gemaakt voor ondernemers die nadenken over verkoop: in tien stappen succes vol je bedrijf verkocht. Bij de prijs 1495,- excl. btw voor tien videolessen) is een persoonlijk 1-op-1 video-consult inbegrepen. Interesse? Les 1 is via de link hier naast gratis te downloaden. volg ons op nffloo1 De Zo Genaamde Podcast FLORIS HÜLSMANN Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om alle De Zo Genaamde Podcast afleveringen te beluisteren. Of ga naar deondernemer/nl/podcast Welk verhaal schuilt er achter de bekende Nederlandse merknamen? Naamexpert Floris Hülsmann weet het te achterhalen in de nieuwe podcastserie De Zo Genaamde Podcast. De afleveringen zijn te beluisteren op onze website, in de allereerste Ron Simpson van The Avocado Show te gast. Podcastpresentator Floris Hülsmann helpt met zijn twintig jaar ervaring als prijswinnend copywriter bedrijven en/of merken aan de juiste naam. Sinds 2016 doet hij dat onder de vlag van Namarama, zijn naamcreatiebureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van onver getelijke bedrijfsnamen. Al zijn hele leven is Floris gefascineerd door namen en het effect dat ze op mensen hebben. Hij creëerde een eigen methode - en met succes. Floris werkte voor onder andere ABN-AMRO, Subway, Volkswagen en Zilveren Kruis. Voor De Ondernemer presenteert Floris De Zo Genaamde Podcast, met in de eerste aflevering Ron Simpson van The Avocado Show. Deze aflevering gaat over een 'nieuw leuk bedrijfje' beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het over kwam creatievelingen Ron Simpson en part ner Julien Zaal met hun mono-restaurant. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept. Luister mee. Oud-schaatser Martin Hersman is managing partner bij Lifeguard en zit als vitaliteitsspecialist in de Raad van Advies van De Ondernemer. MARTIN HERSMAN OVER RITUELEN Remon Lustenhouwer, partner bij Marktlink Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19