'Ik heb nooit een spuit in mijn huid hoeven zetten om er een beetje florissant uit te zien' de gasten - of ze in vorm zijn - en de tijd. Soms gebaarde de opnameleider dat we moesten afronden, terwijl ik nog niet was waar ik zijn wilde. Dat is de makke van de talkshows van nu: ze duren anderhalf uur. Daardoor zit er geen enkele tijdsdruk meer op en kunnen de gasten eindeloos door praten. Daarom vind ik opnemen, knippen en monteren zo prettig. Ik ben altijd bevoorrecht geweest met de gasten. Van Brigitte Bardot en Bon Jovi tot prins Philip en Jacques Chirac. Daar deden we heel hard ons best voor. Het was vaak: de aanhouder wint. We hadden een producer die kaarten stuurde met verjaar dagen. Ze belde de secretaresse van Henry Kissinger zeven maandagochtenden achter elkaar om 9 uur lokale tijd. Tot de vrouw hard moest lachen en zei: 'Nu ga ik het regelen.' Inmiddels hebben we een aardige showreel (video-portfolio, red.). Mister Speaker (John Bercow) van het Britse Lagerhuis deed eigenlijk nooit interviews, maar toen hij die namen zag, was hij om. Ik ben altijd een rasvoorbereider ge weest, wist vroeger bijna de antwoorden al, maar nu kies ik alleen maar een gast als ik denk: welke drie dingen wil ik echt weten? Ik ga voor het gesprek. Acteur Peter Ustinov en Oliver Sacks, de neuroloog, schreven mij allebei een brief. Ze zeiden: 'This was not an interview, this was a conver sation.' Dat is wat ik wil bereiken.'' Wat is de mooiste prijs die u gewonnen hebt? ,,Ik was vereerd met de Televizier Oeuvre- Ring dit jaar. Dat was totaal onverwacht, net als de Emmy Award die ik kreeg als producer van een programma met Hans Liberg. Maar de grootste prijs voor mij is de vrijheid die ik heb gekregen om dit programma te maken van de omroepbazen van de TROS en later AVROTROS. Er is in veertig jaar niemand geweest die mij heeft gevraagd: mogen we even weten wat je gaat maken? Een unicum in Hilversum.'' Wat is het bizarste dat u de afgelo pen veertig jaar is overkomen? ,,Ik denk dat het alweer zo'n dertig jaar geleden is dat ik Cicciolina interviewde, Italiaans parlementslid en pornoster. Het gesprek was afgelopen toen Cicciolina nog even haar borsten wilde laten zien. De cameraman was zijn spullen al aan het opruimen. Hij kon het nog nét filmen. Daarop ontstond in de redactie een hele discussie of we dat wel konden uitzenden. Dat hebben we wel gedaan. Ik bereidde Italiaanse interviews voor met de heer Altervater, mijn leraar Itali aans. Hij speelde dan degene die ik ging interviewen. Omdat ik zes jaar Latijn heb gehad, kan ik de taal goed verstaan, maar om het helemaal goed te krijgen speelden we dat interview vooraf al tien keer. Dat was hilarisch, zeker toen hij Cicciolina speelde. Hij nam het bloedserieus. Ik lag op de grond van het lachen. Spaans leerde ik met mijn broer toen we samen op een appartementje woonden en hij ambassa deur werd. Een Teleac-cursus op de zater dagochtenden, twee jaar lang. Toen ik vorig jaar weer eens een interview in het Spaans had, heb ik een ouderwetse pick-up gekocht en de elpees tevoorschijn gehaald. Plus de cursusboeken die erbij zaten.'' Wat was uw grootste blunder? ,,Dat zijn er genoeg. Wat me te binnen schiet is dat ik het commentaar deed bij het Eurovisie Songfestival. De Nederlandse in zending (Maribelle met Ik hou van jou; red.) scoorde zo weinig dat ik, ervan uitgaande dat de rest niemand interesseerde, door de puntentelling heen bleef praten. Dat werd mij niet in dank afgenomen. Ik mocht het nooit meer doen.'' Welk interview is u het meest bijgebleven? ,,Met Roald Dahl. Dat was het tweede buitenlandse interview dat ik ooit deed. Op locatie. Hij stond te boek als een bui tengewoon narrige, lastige man. Dat bleek aanvankelijk ook. Toen we binnen wilden komen, zat hij aan de keukentafel met een vriend of zes. Hij liet ons minutenlang in de deuropening staan. Begon ik maar te kuchen. 'Ah', zei hij, 'daar is interviewer nummer duizend met duizend dezelfde vragen'. Voor ik het wist zei ik: 'Ik zal het u sterker vertellen, ik weet ook de antwoor den al'. Dat had verkeerd kunnen aflopen, maar Dahl pikte het waarna we als eersten in zijn schrijvershutje mochten filmen. Dat 12

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 92