steeds meer mogelijkheden dat ze toch contact hebben." Want hoe goed de digitale tech niek ook is. Het sociale aspect, waar het op school toch groten deels om draait, is voor zowel de leerlingen als de leerkrachten een groot gemis. „Natuurlijk werkt dit best voor een paar weken", zegt juf Ingrid van groep 3. ,,Deze lock- down hoeft echt niet voor leer- achterstanden te zorgen. Zeker niet op deze school, met relatief veel hoogbegaafde kinderen die leergierig zijn. Maar ik mis echt dat contact." Het doet Ingrid weer beseffen waarom ze destijds niet voor een kantoorbaan, maar voor het onderwijs heeft gekozen. ,,Het is nu vooral eenrichtingsverkeer. Terwijl contact toch de basis is van goede lessen. Het maakt het ook afwisselender. Nu sta ik soms alleen droog theorie uit te leggen. Je mist de interactie." Cavia in beeld Ook juf Kim van groep 4-5 heeft af en toe nog moeite met het digi taal onderwijs. ,,Je kunt best even gek doen voor de camera hoor. Maar je bent je veel meer bewust van wat je doet. Ouders kijken ge- regeld mee. Dan denk je toch 'hoe kom ik over?', 'vinden ze wel dat ik het goed doe?' Tijdens de eerste lockdown gaf ik vanuit huis digi taal les. Dan spelen er nog andere zaken een rol als 'waar ga ik zit ten?', 'is de afwas wel opge ruimd?', 'loopt er niemand door het beeld?'" Wat dat betreft is ze blij dat haar lessen nu weer op school kunnen plaatsvinden. Sterker nog, het is een stuk prakti scher nu haar 12-jarige dochter Isis, die in het tweede jaar van de middelbare school zit, met haar moeder mee gaat. Terwijl juf Kim weer aan de les spelling begint, zit Isis aan een opdracht Duits te werken. ,,Toch veel gezelliger dan dat ze alleen thuis moet zitten." Ondertussen loopt er een cavia door het beeld. ,,Dat is wel het leuke aan online lesgeven. Je krijgt echt een inkijkje bij de kin deren thuis. Dat maakt het ergens ook wel weer persoonlijker." Nu alle leerkrachten aardig ge wend zijn aan het online lesge- ven, zien ze steeds meer mogelijk heden. Zoals juf Joyce van groep 8. ,,Ik probeer de ochtend altijd luchtig af te sluiten met een spel letje", zegt ze. ,,Ze moeten tussen door namelijk ook even beweging. Het liefst even luchten. Dan vraag ik ze bijvoorbeeld om allerlei din gen in huis te verzamelen. Echt hilarisch, dan zie je ze constant door het beeld rennen op zoek naar spullen." Citotoets Toch zijn er ook nog wel zorgen. Zoals over de citotoets, die nor maal gesproken eind deze maand afgenomen zou worden. ,,Daar is vooralsnog niets over bekend", zegt Joyce. En hoewel die toets niet alles bepalend is, geeft het volgens haar wel een goed beeld. ,,Het is een bevestiging van wat je eigenlijk vaak al weet. Maar soms zie je toch in de laatste maanden duidelijk progressie. Willen leer lingen nog even laten zien dat ze het echt wel kunnen." vereist dat samenwerken. Dat leek even lastig nu ze thuiszitten, maar Google biedt uitkomst, vertelt Joyce. ,,Sinds kort hebben we een nieuwe functie ontdekt in Google Meet. Met een druk op de knop kan ik leerlingen in kleine groep jes verdelen en met elkaar aan een opdracht laten werken. Zo is Roe mer, die nu bij mij in de klas zit, samen met Sophie die thuis zit, aan een opdracht bezig. Het is ideaal, want in de tussentijd kan ik bijvoorbeeld klassikaal online les geven, of opdrachten nakijken. En voor de leerlingen is het fijn GO ZATERDAG 9 JANUARI 2021 Kijk op de site bij /video Leerlingen thuis, leraren op school Juf Kim Verweij, groep 4-5. Meester Ruud, directeur. Juf Ingrid heeft de meeste van haar leerlingen van groep 3 Q-klas 'gewoon' op school. Van de dertien kinderen zitten er maar twee thuis. ,,Het is ongelooflijk, bijna alle ouders van kinderen uit mijn klas hebben een cruciaal beroep." Juf Ingrid, groep 3 Q-klas.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53