steeds meer mogelijkheden
dat ze toch contact hebben."
Want hoe goed de digitale tech
niek ook is. Het sociale aspect,
waar het op school toch groten
deels om draait, is voor zowel de
leerlingen als de leerkrachten een
groot gemis. „Natuurlijk werkt dit
best voor een paar weken", zegt
juf Ingrid van groep 3. ,,Deze lock-
down hoeft echt niet voor leer-
achterstanden te zorgen. Zeker
niet op deze school, met relatief
veel hoogbegaafde kinderen die
leergierig zijn. Maar ik mis echt
dat contact." Het doet Ingrid weer
beseffen waarom ze destijds niet
voor een kantoorbaan, maar voor
het onderwijs heeft gekozen. ,,Het
is nu vooral eenrichtingsverkeer.
Terwijl contact toch de basis is
van goede lessen. Het maakt het
ook afwisselender. Nu sta ik soms
alleen droog theorie uit te leggen.
Je mist de interactie."
Cavia in beeld
Ook juf Kim van groep 4-5 heeft
af en toe nog moeite met het digi
taal onderwijs. ,,Je kunt best even
gek doen voor de camera hoor.
Maar je bent je veel meer bewust
van wat je doet. Ouders kijken ge-
regeld mee. Dan denk je toch 'hoe
kom ik over?', 'vinden ze wel dat
ik het goed doe?' Tijdens de eerste
lockdown gaf ik vanuit huis digi
taal les. Dan spelen er nog andere
zaken een rol als 'waar ga ik zit
ten?', 'is de afwas wel opge
ruimd?', 'loopt er niemand door
het beeld?'" Wat dat betreft is ze
blij dat haar lessen nu weer op
school kunnen plaatsvinden.
Sterker nog, het is een stuk prakti
scher nu haar 12-jarige dochter
Isis, die in het tweede jaar van de
middelbare school zit, met haar
moeder mee gaat. Terwijl juf Kim
weer aan de les spelling begint, zit
Isis aan een opdracht Duits te
werken. ,,Toch veel gezelliger dan
dat ze alleen thuis moet zitten."
Ondertussen loopt er een cavia
door het beeld. ,,Dat is wel het
leuke aan online lesgeven. Je
krijgt echt een inkijkje bij de kin
deren thuis. Dat maakt het ergens
ook wel weer persoonlijker."
Nu alle leerkrachten aardig ge
wend zijn aan het online lesge-
ven, zien ze steeds meer mogelijk
heden. Zoals juf Joyce van groep 8.
,,Ik probeer de ochtend altijd
luchtig af te sluiten met een spel
letje", zegt ze. ,,Ze moeten tussen
door namelijk ook even beweging.
Het liefst even luchten. Dan vraag
ik ze bijvoorbeeld om allerlei din
gen in huis te verzamelen. Echt
hilarisch, dan zie je ze constant
door het beeld rennen op zoek
naar spullen."
Citotoets
Toch zijn er ook nog wel zorgen.
Zoals over de citotoets, die nor
maal gesproken eind deze maand
afgenomen zou worden. ,,Daar is
vooralsnog niets over bekend",
zegt Joyce. En hoewel die toets
niet alles bepalend is, geeft het
volgens haar wel een goed beeld.
,,Het is een bevestiging van wat je
eigenlijk vaak al weet. Maar soms
zie je toch in de laatste maanden
duidelijk progressie. Willen leer
lingen nog even laten zien dat ze
het echt wel kunnen."
vereist dat samenwerken. Dat leek
even lastig nu ze thuiszitten, maar
Google biedt uitkomst, vertelt
Joyce. ,,Sinds kort hebben we een
nieuwe functie ontdekt in Google
Meet. Met een druk op de knop
kan ik leerlingen in kleine groep
jes verdelen en met elkaar aan een
opdracht laten werken. Zo is Roe
mer, die nu bij mij in de klas zit,
samen met Sophie die thuis zit,
aan een opdracht bezig. Het is
ideaal, want in de tussentijd kan
ik bijvoorbeeld klassikaal online
les geven, of opdrachten nakijken.
En voor de leerlingen is het fijn
GO ZATERDAG 9 JANUARI 2021
Kijk op de site bij /video
Leerlingen thuis, leraren
op school
Juf Kim Verweij, groep 4-5.
Meester Ruud, directeur.
Juf Ingrid heeft de meeste van haar leerlingen van groep 3 Q-klas
'gewoon' op school. Van de dertien kinderen zitten er maar twee
thuis. ,,Het is ongelooflijk, bijna alle ouders van kinderen uit mijn
klas hebben een cruciaal beroep."
Juf Ingrid, groep 3 Q-klas.