Halleluja, er wordt geprikt! 10 ZEELAND VLISSINGEN BOULEVARD VAN SCHOONHEID EN TROOST De Boulevard van schoonheid en troost gaat over mensen, hun dromen, hoop, plezier en hun wanhoop. Het Kunstpark aan de Willem Klooslaan is een prima plek voor de Vlissingse editie van de expositie. Monnikenwerk AAan de overkant van het kunstpark staat een voormalig school gebouw met onder an dere Kunstwerkplaats Kipvis. Een belangrijke voorzie ning voor de regio. Dat wordt be nadrukt door het beeldenpark dat onder leiding van Ko de Jonge sinds 2012 vorm kreeg. Het is ge noemd naar de bekendste dichtre gel van Willem Kloos: 'Ik ben een God in het diepst van mijn ge dachten', de titel van een sonnet over de spanning tussen wie je wilt zijn en wie je bent, tussen droom en daad. In dat speelveld belichaamt kunst een onmisken bare waarde. Vier beelden staan er in het park, tot stand gekomen in samen spraak met bewoners van de wijk. En nu is er dus ook de tijdelijke Boulevard van schoonheid en troost: 25 verkeersborden, beves tigd aan lantaarnpalen. Het is een heel andere wandeling dan die ik vorige week maakte in Middel burg. Hier een open ruimte rond de watergang, met wat bomen en struikgewas, kleine flats en rijtjes huizen uit de jaren 60 aan de ene kant en recentere, vrijstaande wo ningen aan de andere kant. Een rustige plek, als je je tenminste af sluit voor het passerende verkeer. De omgeving voegt hier visueel weinig toe. Maar indirect speelt hij toch mee. Een aantal werken is - net als in Middelburg - door de na tuur geïnspireerd en het contrast met de versteende omgeving wordt daardoor benadrukt. Een sterk voorbeeld is de sfeervolle foto van een subtiel verlicht bos die Bob Pingen voorzag van een tekst die commentaar geeft op de dichtregel van Kloos. Het werk drukt het verlangen uit om op te gaan in de natuur. Het hangt te genover de zuilensculptuur die Pingen lang geleden maakte als entree voor de wijk. De prints op de borden lenen zich prima voor subtiele beelden, zoals de tekening van Michiel Paalvast. Kloos denkt zich een God, Paalvast oppert de mogelijk heid om in je verbeelding een wer kelijkheid te creëren. Op een paar plekken is de kunst direct onder een regulier verkeersbord ge plaatst. Zo wordt het verschil tus sen een eenduidig bedoeld sym bool en een gelaagd beeld bena drukt. Dat wordt mooi duidelijk bij Petra Rouwendal: een foto van een klassieke sculptuur van een halfnaakte vrouw, op de rug ge zien. De sculptuur is aangetast door de tijd, de vrouw die model stond al eeuwen dood, net als de cultuur waaruit haar beeltenis voortkwam. Een subtiele verbeel ding van vergankelijkheid. De Vlissingse editie kent relatief veel toegankelijk tekenwerk. Met zijn interpretatie van de geboorte van Venus zet Andre Smits een boeiend betoog neer over schoon heid, kunst en leven. Magdeleen van Eersel tekent in rake lijnen een doolhof waarin mensen op zoek zijn naar hun bestemming, terwijl Boris Peters in één tekening een heel stripverhaal oproept dat zich Bob Pingen: Dieu il fait si doux près de toi. A Michiel Paalvast: Beauty is all around us and consolation is right in front of us. in de duinen vlakbij zou kunnen afspelen. Zijn bijdrage sluit goed aan bij de oorspronkelijk in lino snede uitgevoerde Duiker van Ben Vranken (t 2019). Naast lichtheid is er ook kunst met een zware la ding zoals Ademtocht van Leon Riekwell. In zijn zwart-wit com positie roept hij naast leven en dood, ook de tegenstelling op tus sen zwart en blank. De Boulevard van schoonheid en troost gaat over mensen, hun dromen, verlangens, hun hoop, hun plezier, hun levenslust en hun wanhoop. De schoonheid zit hem in de kracht van het verbeel den, de troost in het delen van er varingen, waardoor je je minder alleen voelt in een wereld die naast schoonheid ook behoorlijk wat gruwelijks te bieden heeft. Er wordt gevaccineerd! Het kon niet snel genoeg zover zijn, het begin van het einde van de coronacrisis. Ik denk dat veel mensen bereid zijn God op hun blote knietjes te danken als de ellende maar voorbij is. Of ze nu gelovig zijn of niet. God danken, loven en prijzen is iets waar (vol) evangelie gemeen ten goed in zijn. Er wordt met hartstocht gemusiceerd, gezongen, in beweging gezet, al dan niet met gesloten ogen of handen ten hemel geheven. Voor aanwezige gelovi gen kan het een enorme boost ge ven aan hun geloofsbeleving. Ook het 'horen bij' een gemeenschap wordt door samen te zingen sterk ervaren. Maar nu gelovigen niet meer bij elkaar komen en aan het streamen zijn geslagen, hoe is het nu gesteld met praise Patrick Jongepier, drummer bij 'Glorious OKP': ,,Onze band heeft begin oktober een eerste online sing-in op YouTube geplaatst en op 17 januari spelen we in een 'dienst' voor jongeren van de Ontmoe- tingskerk in Middelburg. Publiek en samen zingen motiveert en geeft een geweldig gevoel. Thuis naar een viering kijken is ook heel anders dan in een ge meente samenkomen. Evangeli sche mensen zijn heel flexibel en ze kunnen veranderingen wel aan, denk ik. Maar op zondagmorgen met z'n tweeën op de bank kijken en luisteren naar een viering tsja, dat is heel anders dan erbij zijn. Je zit daar dan toch maar met je ochtendhoofd voor de tv." Joshi van Veen, voorganger bij Rafaël in Goes, vindt het een inte ressant vraagstuk. Hoe ervaar je verbondenheid met God en ge meente vanuit de huiskamer? ,,Nu vieringen online zijn werken we, meer dan bij live vieringen, met een draaiboek en zijn we bijvoor beeld bezig met de spanningsboog. Kritiek op evangelische mensen is nog weleens dat ze zo consumptief zijn, gericht op het halen van een fijne ervaring. Dat verandert nu, we raken meer gericht op wat we kunnen brengen. Voor online vie ringen kiezen we meer ingetogen liederen en er komen nieuwe ritu elen, online een kaarsje branden, bijvoorbeeld." Tortelduif Sela, een landelijk bekende band, meldt op haar site: 'Sela schrijft lie deren voor de kerk van nu'. ,,De band kun je best als graadmeter zien voor ontwikkelingen. Dat zij nu zingen: 'als alles duister is dat was eerder ondenkbaar." Al rap wisselen Joshi en ik liedteksten uit. 'Een tortelduif in de woestijn, ver laten en verloren, zo leef ik hier lijd dorst en pijn, wie zal er naar mij horen komt uit mijn koker en wordt door Joshi beantwoord met 'Nog voor wij woorden hebben, hebt Gij ons in het oog'. Joshi ver wijst naar Klaagliederen, een wei nig gelezen deel in de Bijbel en hij vraagt zich af hoe passend en heil zaam het is nu juist je teleurstel ling te uiten, hardop uit te spreken waarvan je baalt. 'Weeklaag in de nacht jammer tot aan de ochtend, stort je hart uit als water, ten over staan van de Heer' citeert Joshi uit Klaagliederen 2. Dat past bij het hier en nu, vinden we beiden. Maar de evangelical in hart en nie ren leest een hoofdstuk verder: 'Toch geef ik de hoop niet op, want hieraan houd ik vast: Genadig is de Heer: wij zijn nog in leven!' Is aan bidding, zoals in evangelische kring wel wordt beweerd, dan toch een levensstijl? zaterdag 9 januari 2021 Borden vol dromen en verlangens Nico Out Recensie Remembrance van Petra Rouwendal is onderdeel van de boule vard van schoonheid en troost in Vlissingen. foto s nico out T/m 1 maart. Boulevard van schoonheid en troost. Willem Klooslaan, Vlissingen. Catalogus te bestellen via decreetcon- creet@zeelandnet.nl José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38