'Coronareisvoucher blijft geldig na 1 jaar' Spaarders gaan ook bij Knab rente betalen ECONOMIE 15 ,,De vouchers zijn aan reizigers aan geboden omdat de reis werd gean nuleerd door de reisorganisatie. In die situatie behouden consumen ten recht op teruggave van de reis- som omdat de dienst - de reis - niet is geleverd'', aldus Remco Kuilman, initiatiefnemer van het platform. Volgens hem is er geen regelgeving die aan deze vouchers een verval termijn van één jaar verbindt. ,,Dat geldt voor vouchers van vlieg tickets, pakketreizen én voor va kantieparken en evenementen. We krijgen nu veel berichten van onge ruste consumenten, zij willen voorlopig niet op vakantie en halen die vervaltermijn niet. Maar ze staan juridisch gezien altijd in hun recht, wettelijk gezien kunnen de vouchers niet verlopen.'' De vouchers die vallen onder de garantie van SGR moeten binnen een jaar minus één dag worden uit betaald als consumenten er geen gebruik van willen maken. Na een jaar worden vouchers niet meer ge dekt door het SGR-fonds. Nu de lockdown in veel landen is ver lengd, pleit Checkkie.nl voor ver lenging van de SGR-garantie. ,,Het mes snijdt dan aan beide kanten. Consumenten hebben de zeker heid dat zij hun geld terugkrijgen en de reisbranche zorgt ervoor dat er geen run komt om de vouchers te gelde te maken", aldus Kuilman. Checkkie.nl is een initiatief van Aviclaim in samenwerking met ju ridisch dienstverlener DAS. ,,Zowel consumenten als bedrijven hebben veel vragen over deze vouchers. 'Moet ik de voucher accepteren? Hoe beheer ik de verschillende vouchers die ik aangeboden heb ge kregen?' We proberen antwoorden te geven op deze vragen.'' Ook de Consumentenbond kreeg veel vragen. In drie weken tijd zijn er ruim 2600 meldingen binnenge komen bij het coronavakantie- meldpunt. Bij vier op de vijf mel dingen gaat het om een klacht. Sandra Molenaar, directeur Con sumentenbond: ,,De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een lucht vaartmaatschappij vaker en sneller hun geld ofvoucher ontvangen. We vermoeden dat luchtvaartmaat schappijen eerder hun eigen klan ten terugbetalen dan dat ze bemid delaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders.'' Vooral het grote aantal klachten over Corendon valt op. De Consu mentenbond deelt deze signalen met de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Knab is niet de eerste bank die deze maatregel neemt. Dat steeds meer banken negatieve spaarrente han teren, komt vooral doordat in Ne derland heel veel wordt gespaard. ,,Dit spaargeld kost banken geld. We kunnen niet al het spaargeld beleggen in bijvoorbeeld hypothe ken en daarom moeten we een deel van het spaargeld van onze klanten tijdelijk stallen bij de Europese Centrale Bank (ECB). Zij rekenen aan ons hiervoor een negatieve rente van 0,5 procent", zegt een woordvoerder van Knab. Vorig jaar kondigde ook De Volksbank aan dat ze per 1 maart 2021 een negatieve rente van -0,5 procent rekent. Hieronder val- len de spaarders van Volksbank dochters SNS Bank, ASN Bank en RegioBank met een spaarsaldo ho ger dan 250.000 euro. De drie groot banken ING, Rabobank en ABN Amro hanteerden al hetzelfde negatieve rentepercentage, maar verlaagden de grens voor nega tieve rente naar een saldo van 250.000 euro (ING en Rabobank) of 500.000 euro (ABN AMRO). Ver der voert Triodos Bank voor spaar ders met een saldo boven 100.000 euro een negatieve rente en betalen alle spaarklanten van deze bank 2 euro per maand voor hun spaarre kening. Knab is dus niet de eerste bank die negatieve rente gaat rekenen. ,,Maar een bijzondere stap is het wel", zegt Amanda Bulthuis van vergelijkingssite Geld.nl. ,,Tot eind 2019 was Knab zelfs nog regelmatig bovenaan de spaarrente-overzich- ten te vinden. Dat nu ook zo'n bank zich genoodzaakt voelt negatieve rente te voeren, zal ertoe leiden dat in 2021 meer banken deze stap zul len volgen." jagers trekken. ,,Je moet dan enorme kortingen geven om nog iets te ver kopen.'' Online is de sale overal al losgebarsten. 'Alles voor de helft', schreeuwt The Sting over de najaars collectie op de website. De Bijenkorf lokt met kortingen 'tot 70 procent'. Dan maak je geen winst, maar er komt in ieder geval geld binnen. Door de lockdown zijn kledingwin kels iets meer online gaan verkopen. Maar kleding en schoenen wil je pas sen, voelen en zien. ,,Het aandeel on line is van 20 naar misschien 25 pro cent gegaan.'' Voor de helft Zelfstandige middenstanders hebben meestal geen florerende webwinkel. Zij houden het hoofd boven water door bij de vaste klanten met de col lectie langs te gaan. „Wij doen onze wintercollectie tegen inkoopprijs plus de btw weg, dus ongeveer voor de helft van de winkelprijs, en bezor gen persoonlijk", zegt Joel Timmer man van de exclusieve herenschoen winkel Schoenenzaken met vestigin gen in Groningen en Zwolle. De winkels hadden door corona al zo'n 40 procent omzet daling en de lockdown dwingt Timmerman tot een rigoureuze sale van de schoenen die nor maliter tussen de 150 en 500 euro kosten. „Voor de helft gaan ze weg. Zoveel korting geven we anders nooit. We verdienen nu niets aan de ver koop, we proberen te overleven. Nu komt er geld binnen om de huur te kunnen betalen en de voorjaarscollectie die we in september bestelden te kunnen betalen." Timmer man begon deze week met de sale en kondigde die groot aan via social media en mails naar de vaste klanten en verkocht zo deze week al zo'n vierhonderd paar schoenen, de helft van de niet ver kochte wintervoorraad. „Een succes, nu gaan we het redden." Wie geen webshop heeft, gaat door extreem zware tijden. En dat zijn niet alleen de kleintjes. De Britse keten Primark, die twintig winkels in Ne derland heeft, verkoopt online niets. De collectie, vrijwel uitsluitend bud- getkleding tegen uitverkoopprijzen, is op de website wel te zien, maar ko pen is er niet bij. Ook in het Verenigd Koninkrijk, waar ruim de helft van de 380 winkels is gevestigd, wordt nu geen pond verdiend. Het concern voorziet een omzetverlies van onge veer 725 miljoen euro. Daar is geen steunpakket tegen op gewassen. Er is wel een tegemoetko ming van de overheid - 2,8 procent van de winkelwaarde - voor de voor raden, maar dat is volgens Inretail 'een klein pleistertje op een gapend grote wond'. Bovendien, zo stelt Inre- tail, komen heel veel winkeliers er niet voor in aanmerking. Pas bij 30 procent omzetverlies in een kwartaal volgt een tegemoetkoming in de vaste lasten. En in oktober en novem ber waren de omzetten redelijk. Ziekenhuis Meerman, die zelf ook in het ziekenhuis belandde met corona, wil dat er meer overheidssteun op maat voor de winke liers komt en dat er wordt gekeken wat er regionaal wél kan. „Veiligheid voorop natuurlijk, maar er zijn gebieden met minder besmettin gen, misschien kun nen winkels daar on der strikte voorwaar den met een beperkt assortiment toch open. We moeten denken in kansen en niet in beper kingen, maar het lijkt erop dat we nog maar een ministerie hebben, dat van Volksgezond heid; VWS regeert het land. We moeten weer een even wicht zoeken, óók kijken naar de sociale, economische en maat schappelijke gevolgen." zaterdag 9 januari 2021 Consumenten maken zich zor gen omdat de vervaltermijn van hun coronavoucher dichterbij komt. Veel van de in afgelopen maart uitgegeven vouchers voor geannuleerde reizen en vluch ten verlopen volgens reisorgani saties na een jaar. Maar dat klopt niet, volgens voucherplat form Checkkie.nl. Sanne Schelfaut Breukelen Veel zonvakanties zijn gean nuleerd. FOTO REUTERS Onlinebank Knab voert een ne gatieve spaarrente in. Per 1 fe bruari betalen klanten met een saldo vanaf 250.000 euro op hun spaarrekening 0,5 procent rente. Sanne Schelfaut Amsterdam Het stadscentrum van Tilburg is leeg, net als andere winkelstra ten in het hele land. FOTO ROBIN UTRECHT Winterjassen blijven onverkocht in de win kels hangen. FOTO BRUNOPRESS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15