De nieuwe Spit, de ultieme Komrij en
boeken over Indonesië, brood en kunst
GIPHART GRAAST
Kunst
krabbelt
met een nagel
een gaatje in
je hoofd'
Tedvan
Lieshout
Ronald Giphart duikt in het nieuwe boekenaanbod
Tijdens de lockdown draaien boekwinkels uitsluitend
op onlinebestellingen, waardoor het struinen langs
stapels vers verschenen boeken onmogelijk is. Helaas,
want wat is er lekkerder dan om je in een boekhandel te
verlustigen aan verleidelijk leesvoer? Gelukkig kunnen
we nog teren op wat er vorige maand net voor het sluiten
van de winkels uitkwam.
In 2016 donderde de Vlaamse Lize Spit de literatuur
binnen met haar dikke debuut Het smelt, met 200.000
verkochte exemplaren een van de grootste successen van
het afgelopen decennium. Ik ben er niet is haar tweede
roman; misschien las je het interview met haar in dit
magazine van 12 december. Voor wie dat gemist heeft:
het is een al even dik boek over de eenkennige liefde
tussen een man en een vrouw. Spit jaagt de verhaal
ontwikkelingen met een zweep voor zich uit, waardoor
de spanning steeds meer wordt opgevoerd, terwijl de
relatie begint te wankelen en kolken.
Bestaande (en hopelijk aanstaande) liefhebbers van
Gerrit Komrij (1944-2012) kunnen hun hart ophalen aan
De ultieme vergaarbak. De ondertitel luidt: 'Het beste,
mooiste en vileinste'. Gerrit Komrij was een veelzijdig
dichter, essayist en schrijver, die zowel zijn amechtige
bewondering als zijn diep doorleefde afkeer overtuigend
wist te verwoorden. Hij kon genadeloos uithalen, maar
ook zonder terughoudendheid omhelzen. De ultieme
vergaarbak leest als een overdadig gevulde bonbondoos.
Eind vorig jaar verschenen er twee dikke boeken over
de geschiedenis van Nederland en Indonesië die zeer
de moeite waard zijn: De wraak van Diponegoro van
Martin Bossenbroek en Revolusi van David Van Rey-
brouck. Beide schrijvers wonnen ooit de Libris Geschie
denis Prijs en hebben zich nu dus toevallig op hetzelfde
onderwerp gestort. Bossenbroek beschrijft de dekoloni
satie van Nederlands-Indië aan de hand van vier hoofd
personen in verschillende kampen, Van Reybrouck rijgt
honderden geschiedenissen, anekdotes en inzichten tot
één verhaal. De boeken vullen elkaar perfect aan.
Issa Niemeijer is een van de toonaangevende ambachte
lijke bakkers van Nederland. Hij maakt al zijn broden
met de hand en bakt ze in een grote steenoven. Wat
hij weet over zijn vak tekende hij op in Een boek over
brood, een werkelijk uitzonderlijk aangename uitgave.
Niemeijer (in een ander leven cum laude afgestudeerd
als socioloog) laat met behulp van duidelijke tekeningen
de basis van het bakken zien en leert, zonder dikdoene
rij, zijn lezers te luisteren naar
hun intuïtie.
Vorige maand werd jeugd
schrijver Ted van Lieshout
65 jaar, maar hij is nog lang
niet met pensioen. Wat is
kunst? heet zijn laatste boek,
een meeslepende ode aan het
plezier en het nut van kunst.
De vraag in de titel is natuur
lijk bijna niet te beantwoorden, maar wat we wel weten
is dat kunst, net als eten en zuurstof, voor ieder mens
onontbeerlijk is. Zoals Van Lieshout zelf zegt: 'Kunst
krabbelt met een nagel een gaatje in je hoofd zodat er
licht door naar binnen valt'.
Dat effect heeft Het raadsel van het denkende konijn
en andere verhalen van de Braziliaanse schrijfster
Clarice Lispector (1920-1977) ook. De ontroerende
en hilarische dierengeschiedenissen, bijvoorbeeld
over een konijn dat altijd op Houdini-achtige wijze
weet te ontsnappen, zijn vertaald door Arthur Japin
en Benjamin Moser.
-r.. 1:r
H.TH8» JAflN
BBK1AMIN MOSER
GERDA
DEN DOOVEK
IHDOHfSlEHET 0HTSTMH VAMPCMOOCfit-
DE ULTIEME
CLARICE LISPECTOR
Het raaéel van het
denkende konijn
en andere verhalen
boek
een
over
brood
een eiland
DAVID VAN REYBROUCK
ZATERDAG 9 JANUARI 2021 33