AUTO
Ford geeft elektrische Mach-E een stoer
18
Met nogal geforceerde marketingtermen
presenteert Ford de Mach-E als 'de Mustang
nieuwe stijl'. Spierballentaal. Want is dit niet
VRAAG ANTWOORD
Waarom mogen
vrachtauto's wel
bieten verliezen?
Waarom geen
voorruitverwarming
voor elke auto?
Oplossing voor
diefstal laadkabels
atuurlijk had Ford ook een
elektrische versie van de
nieuwe Kuga kunnen ma
ken. Dat zou immers een
prima inzetbare, betaal
bare en ruime familie-SUV zijn ge
worden zoals we die kennen van het
merk. Zo'n versie zonder verbran
dingsmotor past precies in deze tijd:
steeds meer mensen willen elek
trisch rijden, maar liefst wel in een
auto die groot en handig genoeg is
voor de dagelijkse routine.
Maar Ford koos een andere route.
Want, zo redeneert het Amerikaanse
autoconcern, de komst van een elek
trische Kuga was weliswaar logisch
geweest maar te weinig verrassend.
Marketeers zouden zeggen dat de
'buzz' rond zo'n model ontbreekt:
mensen hebben er geen uitgespro
ken mening over, praten er niet over
met vrienden en zetten zo'n model
niet in één klap bovenaan hun lijstje.
Daarom bedacht Ford de Mustang
Mach-E. Dat is ook een middelgrote
elektrische SUV, maar dan met een
verrassender randje. Controverse is
er nu al: Mustang-liefhebbers spre
ken er schande van dat deze auto
dezelfde naam draagt als het iconi
sche model dat al sinds 1964 furore
maakt. Want de Mach-E heeft niets
van doen met bijvoorbeeld de extra
snelle Mustang Mach 1 uit 1968
waarnaar hij is vernoemd, afgezien
van enkele ontwerpdetails zoals drie
verticale banen in de achterlichten.
Het is de macht van marketing: het
imago van de oer-Mustang en z'n
moderne nazaten, die nog altijd met
dikke achtcilinder benzinemotoren
leverbaar zijn, moet ervoor zorgen
dat mensen deze stekker-SUV wil
len hebben. Maar waarom werd de
Mustang in de jaren 60 eigenlijk zo'n
groot succes? Dat zat hem in drie
kwaliteiten: de auto's zagen er ver
leidelijk en stijlvol uit, waren verras
send voordelig én leverbaar met
krachtige motoren. Dankzij dit soort
ponycars of muscle cars (net als de
Chevrolet Camaro en Dodge Char
ger) werden sportieve droomauto's
een stuk bereikbaarder voor de ge
wone mens.
Concurrenten
Om maar meteen man en Mustang
te noemen: verrassend voordelig is
de Mach-E niet, maar met prijzen
vanaf 49.925 euro positioneert Ford
de auto aanmerkelijk lager dan de
komende Tesla Model Y. Die andere
Amerikaanse elektro-crossover, vol
gens Ford 'de grote concurrent', gaat
minimaal 64.000 euro kosten, al heb
je dan wel meteen de versie met
vierwielaandrijving. Wil je dat ook
op je Mach-E, dan kost hij minimaal
57.665 euro. Daarmee is de Mustang
een stuk duurder dan een Kuga,
maar niet veel prijziger dan bijvoor
beeld een elektrische Volkswagen
ID.4 of Skoda Enyaq iV.
Met zijn uiterlijk richt de Mach-E
z'n pijlen eerder op 'hippe' modellen
als de Tesla Model Y, Polestar 2 en Ja-
Z'n scherpe
randje is
vermakelijk,
zolang je
alleen in de
auto zit en
op strak
wegdek rijdt
vrijdag 8 januari 2021
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Bij ons in het noorden van
het land is in het najaar altijd
de suikerbietencampagne.
Duizenden vrachtwagens
rijden af en aan met een
volle laadbak, met als ge
volg dat er op elke straat
hoek, rotonde en op-/afrit
van de snelweg bieten lig
gen. Waarom word het ge
doogd dat deze chauffeurs
hun lading niet afdekken?
De gewone burger krijgt di
rect een boete zonder het
groene netje over zijn aan
hanger. Je zou maar zo'n
biet op je motorkap of als
motorrijder onder je wiel
krijgen.
-Bart Gigi
Het is niet wettelijk verplicht
om losse lading af te dekken.
Maar je moet volgens de wet
wel voorkomen dat er gevaar
of hinder kan ontstaan door
van de auto vallende of weg
waaiende lading. Is die kans
reëel, dan ben je verplicht de
lading af te dekken. Bij de
aanhanger achter een perso
nenauto is een net of andere
soort bevestiging al gauw on
vermijdelijk, omdat de kans
dat er iets uit valt doorgaans
groter is dan bij de grote,
diepe laadbak van een
vrachtauto.
Elke auto heeft tegenwoor
dig achterruitverwarming,
maar waarom geen voorruit-
verwarming? Kan dat niet,
of is het ingewikkeld? Voor
al 's winters zie ik veel auto's
met bevroren of beslagen
voorruiten. Voorruitverwar-
ming zou het verkeer toch
veel veiliger maken?
—Henny Nekkers
Er zijn steeds meer auto's
waarin voorruitverwarming
een optie is. Ik ben het met u
eens: dit maakt het autorijden
comfortabeler en het verkeer
veiliger. Ingewikkeld is het
niet, maar wel duurder. Ook
de eventuele reparatiekosten
bij schade zijn hoger.
Laatst las ik dat er steeds
vaker laadkabels van Tesla's
worden gestolen. Ik heb hier
een eenvoudige oplossing
voor: haal de kabel achter
een wiel langs zodat een lus
om het wiel ontstaat. Doe
om de dubbele kabel een
krap beugelslot (of hang
slot) waar je de stekkers
niet doorheen kunt trekken.
—R. van der Vies
Dank voor deze tip. Overi
gens bleek het probleem zich
vooral voor te doen bij laad-
palen van Vattenfall, die de
kabelaansluiting in de paal
automatisch ontgrendelen
wanneer de auto dat ook
doet. En dat is wat er bij een
Tesla automatisch gebeurt,
zodra het meer dan vijf gra
den vriest. Vattenfall heeft in
middels de instellingen van
de laadpalen gewijzigd en
daarmee zou het probleem
opgelost moeten zijn.
ROLAND TAMELING
Bergruimte in het
vooronder.
Het infotainment is
dik in orde. Het grote
scherm werkt prettig.