AUTO Ford geeft elektrische Mach-E een stoer 18 Met nogal geforceerde marketingtermen presenteert Ford de Mach-E als 'de Mustang nieuwe stijl'. Spierballentaal. Want is dit niet VRAAG ANTWOORD Waarom mogen vrachtauto's wel bieten verliezen? Waarom geen voorruitverwarming voor elke auto? Oplossing voor diefstal laadkabels atuurlijk had Ford ook een elektrische versie van de nieuwe Kuga kunnen ma ken. Dat zou immers een prima inzetbare, betaal bare en ruime familie-SUV zijn ge worden zoals we die kennen van het merk. Zo'n versie zonder verbran dingsmotor past precies in deze tijd: steeds meer mensen willen elek trisch rijden, maar liefst wel in een auto die groot en handig genoeg is voor de dagelijkse routine. Maar Ford koos een andere route. Want, zo redeneert het Amerikaanse autoconcern, de komst van een elek trische Kuga was weliswaar logisch geweest maar te weinig verrassend. Marketeers zouden zeggen dat de 'buzz' rond zo'n model ontbreekt: mensen hebben er geen uitgespro ken mening over, praten er niet over met vrienden en zetten zo'n model niet in één klap bovenaan hun lijstje. Daarom bedacht Ford de Mustang Mach-E. Dat is ook een middelgrote elektrische SUV, maar dan met een verrassender randje. Controverse is er nu al: Mustang-liefhebbers spre ken er schande van dat deze auto dezelfde naam draagt als het iconi sche model dat al sinds 1964 furore maakt. Want de Mach-E heeft niets van doen met bijvoorbeeld de extra snelle Mustang Mach 1 uit 1968 waarnaar hij is vernoemd, afgezien van enkele ontwerpdetails zoals drie verticale banen in de achterlichten. Het is de macht van marketing: het imago van de oer-Mustang en z'n moderne nazaten, die nog altijd met dikke achtcilinder benzinemotoren leverbaar zijn, moet ervoor zorgen dat mensen deze stekker-SUV wil len hebben. Maar waarom werd de Mustang in de jaren 60 eigenlijk zo'n groot succes? Dat zat hem in drie kwaliteiten: de auto's zagen er ver leidelijk en stijlvol uit, waren verras send voordelig én leverbaar met krachtige motoren. Dankzij dit soort ponycars of muscle cars (net als de Chevrolet Camaro en Dodge Char ger) werden sportieve droomauto's een stuk bereikbaarder voor de ge wone mens. Concurrenten Om maar meteen man en Mustang te noemen: verrassend voordelig is de Mach-E niet, maar met prijzen vanaf 49.925 euro positioneert Ford de auto aanmerkelijk lager dan de komende Tesla Model Y. Die andere Amerikaanse elektro-crossover, vol gens Ford 'de grote concurrent', gaat minimaal 64.000 euro kosten, al heb je dan wel meteen de versie met vierwielaandrijving. Wil je dat ook op je Mach-E, dan kost hij minimaal 57.665 euro. Daarmee is de Mustang een stuk duurder dan een Kuga, maar niet veel prijziger dan bijvoor beeld een elektrische Volkswagen ID.4 of Skoda Enyaq iV. Met zijn uiterlijk richt de Mach-E z'n pijlen eerder op 'hippe' modellen als de Tesla Model Y, Polestar 2 en Ja- Z'n scherpe randje is vermakelijk, zolang je alleen in de auto zit en op strak wegdek rijdt vrijdag 8 januari 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Bij ons in het noorden van het land is in het najaar altijd de suikerbietencampagne. Duizenden vrachtwagens rijden af en aan met een volle laadbak, met als ge volg dat er op elke straat hoek, rotonde en op-/afrit van de snelweg bieten lig gen. Waarom word het ge doogd dat deze chauffeurs hun lading niet afdekken? De gewone burger krijgt di rect een boete zonder het groene netje over zijn aan hanger. Je zou maar zo'n biet op je motorkap of als motorrijder onder je wiel krijgen. -Bart Gigi Het is niet wettelijk verplicht om losse lading af te dekken. Maar je moet volgens de wet wel voorkomen dat er gevaar of hinder kan ontstaan door van de auto vallende of weg waaiende lading. Is die kans reëel, dan ben je verplicht de lading af te dekken. Bij de aanhanger achter een perso nenauto is een net of andere soort bevestiging al gauw on vermijdelijk, omdat de kans dat er iets uit valt doorgaans groter is dan bij de grote, diepe laadbak van een vrachtauto. Elke auto heeft tegenwoor dig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruit- verwarming? Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Voor al 's winters zie ik veel auto's met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwar- ming zou het verkeer toch veel veiliger maken? —Henny Nekkers Er zijn steeds meer auto's waarin voorruitverwarming een optie is. Ik ben het met u eens: dit maakt het autorijden comfortabeler en het verkeer veiliger. Ingewikkeld is het niet, maar wel duurder. Ook de eventuele reparatiekosten bij schade zijn hoger. Laatst las ik dat er steeds vaker laadkabels van Tesla's worden gestolen. Ik heb hier een eenvoudige oplossing voor: haal de kabel achter een wiel langs zodat een lus om het wiel ontstaat. Doe om de dubbele kabel een krap beugelslot (of hang slot) waar je de stekkers niet doorheen kunt trekken. —R. van der Vies Dank voor deze tip. Overi gens bleek het probleem zich vooral voor te doen bij laad- palen van Vattenfall, die de kabelaansluiting in de paal automatisch ontgrendelen wanneer de auto dat ook doet. En dat is wat er bij een Tesla automatisch gebeurt, zodra het meer dan vijf gra den vriest. Vattenfall heeft in middels de instellingen van de laadpalen gewijzigd en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. ROLAND TAMELING Bergruimte in het vooronder. Het infotainment is dik in orde. Het grote scherm werkt prettig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18