Kritische PvdA-leden willen af van Lodewijk Asscher
NIEUWS 13
Werkgevers en
werknemers zijn
gewend geraakt
'Sommige
elektrische
auto's zullen in
drie jaar goedkoper
zijn dan benzine
versies'
V
subsidie is. Zonder aanschafsubsidie is
nog maar 7,1 procent bereid een volle
dig elektrische auto te kopen. De helft
stelt de aanschaf dan uit tot er weer
geld in de subsidiepot zit of koopt een
hybrideauto.
Die hybridetechniek, een auto met
benzinemotor én elektromotor, krijgt
een steeds grotere rol. Het nog zuini
ger maken van de benzinemotoren
om te voldoen aan de uitstooteisen
wordt steeds ingewikkelder en
dus ook steeds duurder. Een
elektromotor met een accu is
dan de oplossing om betaal
bare zuinige auto's te bouwen.
Dit jaar zijn er minimaal zes
tig verschillende elektrische
auto's te koop en de fabrikanten
ontwikkelen in rap tempo
nieuwe modellen. De tijd dat Tesla
de elektrische markt beheerste, is
voorbij. Weliswaar loopt het Ameri
kaanse bedrijf nog voorop met de tech
niek, maar niet met betaalbaarheid. De
elektrische autokoper keert terug naar
de oude vertrouwde merken. Niet
Tesla, maar Volkswagen verkocht vorig
jaar de meeste elektrische auto's in
Nederland. Van de VW ID3 (38 mille
voor de kaalste versie) werden er bijna
11.000 verkocht. Een knappe prestatie,
aangezien de ID3 pas sinds september
vorig jaar wordt geleverd. Vervolgens
werd de auto drie maanden op rij de
bestverkochte auto van Nederland.
Voor de traditionele Duitse auto
industrie is succes met elektrische au
to's van levensbelang. Ook de tweede
auto uit de ID-serie van Volkswagen,
de ID4 (vanaf 47.000 euro en een
actieradius van 521 kilometer) doet het
goed. Deze elektrische SUV kwam in
december in Nederland op de markt
en er zijn er inmiddels ruim 2400
op kenteken gezet. Van de 73.057
elektrische auto's was een derde
afkomstig van een van merken
van de Volkswagen Groep.
Benzineauto
Zijn benzine- en dieselauto's
dan passé? Nee, nog lang niet.
Vorig jaar was er een run op
tweedehands auto's om maar niet
met het ov te hoeven reizen. Van de
2 miljoen occasions die vorig jaar wer
den verkocht - een record - was nog
geen 1 procent elektrisch. ,,Dat zal toe
nemen uiteraard, maar de vraag naar
brandstofauto's blijft groot'', zegt Tom
Huyskens van de Bovag. ,,Er wordt wel
eens vergeten dat ook het wagenpark
op benzine de laatste jaren gewoon is
toegenomen. Over vijf of tien jaar zijn
er in Nederland nog steeds zo'n 8 mil
joen personenauto's die op traditio
nele brandstof rijden.''
Ook de ANWB verwacht dat de ben
zineauto de komende vijf jaar nog
goed de inruilwaarde zal behouden,
maar dat er een moment komt dat die
niet meer in trek is. Dat de inruil-
waarde daalt, is onvermijdelijk.
De prijzen van tweedehands diesels
kregen al rake klappen. Het negatieve
imago dat de techniek na de sjoemel-
dieselaffaire kreeg is nooit meer ver
dwenen. Veel tweedehands diesel
auto's worden geëxporteerd naar
landen waar minder strenge
milieu-eisen gelden en de ste
den geen milieuzones invoe
ren.
Over ongeveer vier tot vijf
jaar, zo verwacht hoogleraar
Van Wee, zijn de totale kosten
van een elektrische auto (onder
meer aanschaf, afschrijving,
brandstof en restwaarde) per kilo
meter goedkoper dan van een benzi
neauto. De prijzen van de batterijen en
dus ook de prijzen van elektrische au
to's blijven dalen en benzineauto's
blijven in prijs stijgen door de steeds
hogere milieu-eisen. Voorzitter Steven
van Eijck van de RAI Vereniging denkt
dat het sneller gaat. „Sommige elektri
sche auto's zullen binnen drie jaar
goedkoper worden dan benzineversies.
Dan zul je ook zien dat de fiscale sti
mulering stopt.''
Rekeningrijden
2021 wordt ook het jaar dat er - na ruim
20 jaar discussie - wordt besloten tot
rekeningrijden. Dat is ook een beetje te
danken aan het elektrisch rijden, stelt
Van Eijck. Op elektrische auto's wordt
nu geen bpm of motorrijtuigenbelas
ting geheven. ,,Dat is op den duur on
houdbaar. De schatkist mist steeds
meer geld. De elektrische rijder
moet dus belast worden. En dat
gaat gebeuren door het gebruik
en niet het bezit te belasten. Bij
een nieuw kabinet is er geen
coalitie te bedenken die niet
kiest voor betalen naar ge
bruik. Dat zo'n systeem er
komt, staat vast.''
Of dat spitsheffingen, kilome
terheffingen of een variant wordt,
is nog onbekend. De kans dat reke
ningrijden nog dit jaar wordt inge
voerd is overigens nihil. In maart zijn
de verkiezingen voor de Tweede Ka
mer met waarschijnlijke een ingewik
kelde en langdurige formatie. ,,En dan
gaat er vast nog wel een commissie
lang over nadenken hoe het ingevoerd
moet worden.''
Door die honderd steunverklarin
gen wordt de motie volgende week
in stemming gebracht bij het digi
tale stemlokaal van de PvdA, in
aanloop naar het verkiezingscon
gres.
Alle PvdA-leden kunnen zich
dan uitspreken over het lot van
Asscher. Het partijbestuur bepaalt
vervolgens wat er met de motie ge
beurt.
Asscher liet maandag weten dat
hij door wil als lijsttrekker, on
danks zijn rol in de toeslagenaf
faire. Als minister van Sociale
Zaken in het vorige kabinet was hij
daarbij betrokken. Asscher liet aan
de PvdA-leden weten dat het oor
deel van de commissie die de af
faire onderzocht 'nog stevig na
dreunde'. Toch wil hij doorgaan 'in
de strijd voor een nieuwe verzor
gingsstaat'.
Maar partijlid Francisca Drijver
uit Krimpen aan den IJssel vindt dat
de schade 'die door Asscher is aan
gebracht onherstelbaar is'. Op het
interne berichtenbord van de PvdA
krijgt ze bijval. ,,Dit gaat Lodewijk
en de PvdA hoe dan ook achtervol-
geheel heeft gespeeld onmogelijk
buiten beschouwing kan blijven'.
Afdelingsvoorzitter Nick Bolte
van de PvdA in Amsterdam-Zuid
oost vindt dat Asscher moet ver
trekken. In een ingezonden brief
schrijft hij dat Asscher door terug te
treden 'de weg vrijmaakt' om een
andere koers in te slaan. ,,De top
van de lijst is er klaar voor'', vindt
Bolte. ,,En dan geeft de PvdA de
boodschap af: schoonvegen van de
trap dient bovenaan te beginnen.''
Asscher bood eind december zijn
excuses aan voor de fouten die hij
als minister had gemaakt in de toe
slagenaffaire. Zo vond hij dat hij on
voldoende achter signalen was aan
gegaan die erop wezen dat onschul-
digen werden getroffen door de
Belastingdienst.
gen in de campagne'', zegt een lid.
Anderen vinden de motie juist
'walgelijk' en 'prematuur'.
Ook PvdA-lid Sander Terphuis
heeft een motie ingediend waarin
de rol van Asscher wordt bekriti
seerd. Zijn 'motie van afkeuring'
lijkt echter niet bedoeld om de par
tijleider weg te sturen. Wel zegt hij
dat 'de (hoofd)rol die Asscher in dit
vrijdag 8 januari 2021
GO
Terug naar het oude 'normaal'
met lange files in de spits, of niet?
FOTO HOLLANDSE HOOGTE
iSbuiavLam!
- Steven van Eijck,
RAI
Kritische PvdA-leden willen dat
partijleider Lodewijk Asscher
zijn biezen pakt vanwege zijn rol
in de toeslagenaffaire. Een
motie waarin het vertrouwen in
Asscher wordt opgezegd, heeft
honderd steunbetuigingen
gekregen.
Peter Winterman
Den Haag
PvdA-leider
Asscher, hier
tijdens het ver
hoor van de
parlementaire
enquêtecom
missie, ligt
onder vuur
vanwege zijn
rol tijdens de
toeslagen
affaire.
FOTO ANP