Kritische PvdA-leden willen af van Lodewijk Asscher NIEUWS 13 Werkgevers en werknemers zijn gewend geraakt 'Sommige elektrische auto's zullen in drie jaar goedkoper zijn dan benzine versies' V subsidie is. Zonder aanschafsubsidie is nog maar 7,1 procent bereid een volle dig elektrische auto te kopen. De helft stelt de aanschaf dan uit tot er weer geld in de subsidiepot zit of koopt een hybrideauto. Die hybridetechniek, een auto met benzinemotor én elektromotor, krijgt een steeds grotere rol. Het nog zuini ger maken van de benzinemotoren om te voldoen aan de uitstooteisen wordt steeds ingewikkelder en dus ook steeds duurder. Een elektromotor met een accu is dan de oplossing om betaal bare zuinige auto's te bouwen. Dit jaar zijn er minimaal zes tig verschillende elektrische auto's te koop en de fabrikanten ontwikkelen in rap tempo nieuwe modellen. De tijd dat Tesla de elektrische markt beheerste, is voorbij. Weliswaar loopt het Ameri kaanse bedrijf nog voorop met de tech niek, maar niet met betaalbaarheid. De elektrische autokoper keert terug naar de oude vertrouwde merken. Niet Tesla, maar Volkswagen verkocht vorig jaar de meeste elektrische auto's in Nederland. Van de VW ID3 (38 mille voor de kaalste versie) werden er bijna 11.000 verkocht. Een knappe prestatie, aangezien de ID3 pas sinds september vorig jaar wordt geleverd. Vervolgens werd de auto drie maanden op rij de bestverkochte auto van Nederland. Voor de traditionele Duitse auto industrie is succes met elektrische au to's van levensbelang. Ook de tweede auto uit de ID-serie van Volkswagen, de ID4 (vanaf 47.000 euro en een actieradius van 521 kilometer) doet het goed. Deze elektrische SUV kwam in december in Nederland op de markt en er zijn er inmiddels ruim 2400 op kenteken gezet. Van de 73.057 elektrische auto's was een derde afkomstig van een van merken van de Volkswagen Groep. Benzineauto Zijn benzine- en dieselauto's dan passé? Nee, nog lang niet. Vorig jaar was er een run op tweedehands auto's om maar niet met het ov te hoeven reizen. Van de 2 miljoen occasions die vorig jaar wer den verkocht - een record - was nog geen 1 procent elektrisch. ,,Dat zal toe nemen uiteraard, maar de vraag naar brandstofauto's blijft groot'', zegt Tom Huyskens van de Bovag. ,,Er wordt wel eens vergeten dat ook het wagenpark op benzine de laatste jaren gewoon is toegenomen. Over vijf of tien jaar zijn er in Nederland nog steeds zo'n 8 mil joen personenauto's die op traditio nele brandstof rijden.'' Ook de ANWB verwacht dat de ben zineauto de komende vijf jaar nog goed de inruilwaarde zal behouden, maar dat er een moment komt dat die niet meer in trek is. Dat de inruil- waarde daalt, is onvermijdelijk. De prijzen van tweedehands diesels kregen al rake klappen. Het negatieve imago dat de techniek na de sjoemel- dieselaffaire kreeg is nooit meer ver dwenen. Veel tweedehands diesel auto's worden geëxporteerd naar landen waar minder strenge milieu-eisen gelden en de ste den geen milieuzones invoe ren. Over ongeveer vier tot vijf jaar, zo verwacht hoogleraar Van Wee, zijn de totale kosten van een elektrische auto (onder meer aanschaf, afschrijving, brandstof en restwaarde) per kilo meter goedkoper dan van een benzi neauto. De prijzen van de batterijen en dus ook de prijzen van elektrische au to's blijven dalen en benzineauto's blijven in prijs stijgen door de steeds hogere milieu-eisen. Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging denkt dat het sneller gaat. „Sommige elektri sche auto's zullen binnen drie jaar goedkoper worden dan benzineversies. Dan zul je ook zien dat de fiscale sti mulering stopt.'' Rekeningrijden 2021 wordt ook het jaar dat er - na ruim 20 jaar discussie - wordt besloten tot rekeningrijden. Dat is ook een beetje te danken aan het elektrisch rijden, stelt Van Eijck. Op elektrische auto's wordt nu geen bpm of motorrijtuigenbelas ting geheven. ,,Dat is op den duur on houdbaar. De schatkist mist steeds meer geld. De elektrische rijder moet dus belast worden. En dat gaat gebeuren door het gebruik en niet het bezit te belasten. Bij een nieuw kabinet is er geen coalitie te bedenken die niet kiest voor betalen naar ge bruik. Dat zo'n systeem er komt, staat vast.'' Of dat spitsheffingen, kilome terheffingen of een variant wordt, is nog onbekend. De kans dat reke ningrijden nog dit jaar wordt inge voerd is overigens nihil. In maart zijn de verkiezingen voor de Tweede Ka mer met waarschijnlijke een ingewik kelde en langdurige formatie. ,,En dan gaat er vast nog wel een commissie lang over nadenken hoe het ingevoerd moet worden.'' Door die honderd steunverklarin gen wordt de motie volgende week in stemming gebracht bij het digi tale stemlokaal van de PvdA, in aanloop naar het verkiezingscon gres. Alle PvdA-leden kunnen zich dan uitspreken over het lot van Asscher. Het partijbestuur bepaalt vervolgens wat er met de motie ge beurt. Asscher liet maandag weten dat hij door wil als lijsttrekker, on danks zijn rol in de toeslagenaf faire. Als minister van Sociale Zaken in het vorige kabinet was hij daarbij betrokken. Asscher liet aan de PvdA-leden weten dat het oor deel van de commissie die de af faire onderzocht 'nog stevig na dreunde'. Toch wil hij doorgaan 'in de strijd voor een nieuwe verzor gingsstaat'. Maar partijlid Francisca Drijver uit Krimpen aan den IJssel vindt dat de schade 'die door Asscher is aan gebracht onherstelbaar is'. Op het interne berichtenbord van de PvdA krijgt ze bijval. ,,Dit gaat Lodewijk en de PvdA hoe dan ook achtervol- geheel heeft gespeeld onmogelijk buiten beschouwing kan blijven'. Afdelingsvoorzitter Nick Bolte van de PvdA in Amsterdam-Zuid oost vindt dat Asscher moet ver trekken. In een ingezonden brief schrijft hij dat Asscher door terug te treden 'de weg vrijmaakt' om een andere koers in te slaan. ,,De top van de lijst is er klaar voor'', vindt Bolte. ,,En dan geeft de PvdA de boodschap af: schoonvegen van de trap dient bovenaan te beginnen.'' Asscher bood eind december zijn excuses aan voor de fouten die hij als minister had gemaakt in de toe slagenaffaire. Zo vond hij dat hij on voldoende achter signalen was aan gegaan die erop wezen dat onschul- digen werden getroffen door de Belastingdienst. gen in de campagne'', zegt een lid. Anderen vinden de motie juist 'walgelijk' en 'prematuur'. Ook PvdA-lid Sander Terphuis heeft een motie ingediend waarin de rol van Asscher wordt bekriti seerd. Zijn 'motie van afkeuring' lijkt echter niet bedoeld om de par tijleider weg te sturen. Wel zegt hij dat 'de (hoofd)rol die Asscher in dit vrijdag 8 januari 2021 GO Terug naar het oude 'normaal' met lange files in de spits, of niet? FOTO HOLLANDSE HOOGTE iSbuiavLam! - Steven van Eijck, RAI Kritische PvdA-leden willen dat partijleider Lodewijk Asscher zijn biezen pakt vanwege zijn rol in de toeslagenaffaire. Een motie waarin het vertrouwen in Asscher wordt opgezegd, heeft honderd steunbetuigingen gekregen. Peter Winterman Den Haag PvdA-leider Asscher, hier tijdens het ver hoor van de parlementaire enquêtecom missie, ligt onder vuur vanwege zijn rol tijdens de toeslagen affaire. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13