O
SF
tfr OB
12 NIEUWS
Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg
Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer
dagelijks met rokende brandstofauto's in de file?
TECHCADEAUS SPECIAAL VOOR JEZELF
UITGEZOCHT DOOR DE TWEAKERS COMMUNITY
tweakers ypcAT v^iipcn r
ITWEAKERS^
Ton Voermans
et wordt de vraag van
het jaar, op verkeersge
bied althans. Als het le
ven weer normaal is,
wordt het dan op de
weg ook weer normaal
met honderden kilome
ters file in de spits? Het
is geen leuke bood
schap, maar de kans dat
de spitsfiles in de
tweede helft van het jaar - als bijna ie
dereen is gevaccineerd - er weer zijn,
is levensgroot. Maar hoogleraar trans
portbeleid Bert van Wee denkt niet dat
de files in volle omvang terugkeren.
,,We zijn bijna tien maanden verder
sinds de eerste thuiswerkdag en dat is
lang genoeg om een nieuw gewoonte
gedrag te ontwikkelen", zegt hij.
,,Werkgevers en werknemers zijn ge
wend geraakt aan thuiswerken. Dan ga
je straks niet meer vijf dagen naar kan
toor, maar misschien nog maar drie of
vier. En misschien begin je thuis en ga
je na de spits naar het werk. Dat
scheelt aanzienlijk in de files. i procent
minder auto's kan tot 5 procent min
der files leiden.''
Hoe lang de gedragsverandering
standhoudt, is ongewis, maar Van Wee
vindt het verstandig om plannen voor
wegverbredingen - zoals de A27 bij
Utrecht - even in de ijskast te leggen.
,,Kijk eerst hoe de situatie over een jaar
is om te voorkomen dat je veel geld in
asfalt steekt dat later niet zo rendabel
blijkt te zijn.''
De ANWB is er niet gerust op dat
files in de spits verleden tijd zijn. Zo
dra het leven weer normaal wordt, zul
len die terugkeren. ,,Zij het niet in die
hoeveelheden als voor 15 maart. Het
openbaar vervoer zal naar verwachting
nog worden gemeden en in plaats
daarvan zal er voor de auto worden ge
kozen. De verkeersintensiteit per et
maal is op dit moment niet veel lager
dan voor 15 maart. Bij het minst of ge
ringste incident ontstaat er file. De
spreiding van het verkeer maakt het
verschil'', zegt Markus van Tol van de
ANWB.
Stekkerauto
Tot zover de situatie op de weg, maar
waarmee gaan we rijden? Wie een
nieuwe auto koopt of leaset, zal steeds
meer een auto met een stekker aan
schaffen. Ook onder particulieren is de
animo groeiende. Op 4 januari 2020
was de subsidiepot 2021 voor particu
liere kopers van elektrische auto's ge
heel leeg. Er zijn zoveel aanvragen dat
er geloot moet worden wie 4000 euro
subsidie krijgt. Nu was het subsidie
budget voor 2021 al grotendeels vorig
jaar uitgegeven, maar de trend is gezet.
De groei van de elektrische auto's
accelereert. In 2018 was het marktaan
deel 5 procent, in 2019 14 procent en
vorig jaar bijna 21 procent van de
nieuwverkoop. Marktvorsers zaten er
naast met de voorspellingen. De RAI
Vereniging, de organisatie van auto
importeurs en fabrikanten, voorspelde
in 2019 dat in 2020 het aandeel elek
trisch 10 procent zou zijn; het werd
twee keer zoveel. Voor dit jaar ver
wachten RAI en Bovag 'meer dan 20
procent' elektrisch. Dit jaar komen er
dus bij een geraamde verkoop van
400.000 nieuwe auto's weer minimaal
80.000 elektrische auto's bij.
Dat de subsidiepot nu al leeg is,
helpt de aanschaf door particulieren
niet. De ANWB vroeg de leden of ze
dit jaar voor elektrisch gaan. Van de
groep die in is voor iets nieuws, wil
11,7 procent een elektrische auto als er
pt.'
Eindelijk ligt het
zware jaar 2020
achter ons.
Welkom 2021,
wat hebben
we naar je
verlangd!
De komende
dagen kijkt de
krant vooruit
naar een veel
belovend jaar.
S
w
In een schone
auto over een
filevrije snelweg
is dat haalbaar?
GIFT GUIDE
w