O SF tfr OB 12 NIEUWS Zoevend in een elektrische auto over een lege snelweg Wordt dat 2021? Of staan we na de vaccinaties weer dagelijks met rokende brandstofauto's in de file? TECHCADEAUS SPECIAAL VOOR JEZELF UITGEZOCHT DOOR DE TWEAKERS COMMUNITY tweakers ypcAT v^iipcn r ITWEAKERS^ Ton Voermans et wordt de vraag van het jaar, op verkeersge bied althans. Als het le ven weer normaal is, wordt het dan op de weg ook weer normaal met honderden kilome ters file in de spits? Het is geen leuke bood schap, maar de kans dat de spitsfiles in de tweede helft van het jaar - als bijna ie dereen is gevaccineerd - er weer zijn, is levensgroot. Maar hoogleraar trans portbeleid Bert van Wee denkt niet dat de files in volle omvang terugkeren. ,,We zijn bijna tien maanden verder sinds de eerste thuiswerkdag en dat is lang genoeg om een nieuw gewoonte gedrag te ontwikkelen", zegt hij. ,,Werkgevers en werknemers zijn ge wend geraakt aan thuiswerken. Dan ga je straks niet meer vijf dagen naar kan toor, maar misschien nog maar drie of vier. En misschien begin je thuis en ga je na de spits naar het werk. Dat scheelt aanzienlijk in de files. i procent minder auto's kan tot 5 procent min der files leiden.'' Hoe lang de gedragsverandering standhoudt, is ongewis, maar Van Wee vindt het verstandig om plannen voor wegverbredingen - zoals de A27 bij Utrecht - even in de ijskast te leggen. ,,Kijk eerst hoe de situatie over een jaar is om te voorkomen dat je veel geld in asfalt steekt dat later niet zo rendabel blijkt te zijn.'' De ANWB is er niet gerust op dat files in de spits verleden tijd zijn. Zo dra het leven weer normaal wordt, zul len die terugkeren. ,,Zij het niet in die hoeveelheden als voor 15 maart. Het openbaar vervoer zal naar verwachting nog worden gemeden en in plaats daarvan zal er voor de auto worden ge kozen. De verkeersintensiteit per et maal is op dit moment niet veel lager dan voor 15 maart. Bij het minst of ge ringste incident ontstaat er file. De spreiding van het verkeer maakt het verschil'', zegt Markus van Tol van de ANWB. Stekkerauto Tot zover de situatie op de weg, maar waarmee gaan we rijden? Wie een nieuwe auto koopt of leaset, zal steeds meer een auto met een stekker aan schaffen. Ook onder particulieren is de animo groeiende. Op 4 januari 2020 was de subsidiepot 2021 voor particu liere kopers van elektrische auto's ge heel leeg. Er zijn zoveel aanvragen dat er geloot moet worden wie 4000 euro subsidie krijgt. Nu was het subsidie budget voor 2021 al grotendeels vorig jaar uitgegeven, maar de trend is gezet. De groei van de elektrische auto's accelereert. In 2018 was het marktaan deel 5 procent, in 2019 14 procent en vorig jaar bijna 21 procent van de nieuwverkoop. Marktvorsers zaten er naast met de voorspellingen. De RAI Vereniging, de organisatie van auto importeurs en fabrikanten, voorspelde in 2019 dat in 2020 het aandeel elek trisch 10 procent zou zijn; het werd twee keer zoveel. Voor dit jaar ver wachten RAI en Bovag 'meer dan 20 procent' elektrisch. Dit jaar komen er dus bij een geraamde verkoop van 400.000 nieuwe auto's weer minimaal 80.000 elektrische auto's bij. Dat de subsidiepot nu al leeg is, helpt de aanschaf door particulieren niet. De ANWB vroeg de leden of ze dit jaar voor elektrisch gaan. Van de groep die in is voor iets nieuws, wil 11,7 procent een elektrische auto als er pt.' Eindelijk ligt het zware jaar 2020 achter ons. Welkom 2021, wat hebben we naar je verlangd! De komende dagen kijkt de krant vooruit naar een veel belovend jaar. S w In een schone auto over een filevrije snelweg is dat haalbaar? GIFT GUIDE w

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 12