r 1 MEDIA CULTUUR 25 Je belooft mensen iets waarvoor ze moeten betalen, dan krijgen ze het geheim PPV, r' •••*•-> zelf kunnen reguleren. Dat betekent dat ieder individu verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn eigen le ven. ,,Daar komt die zelfhulpretoriek vandaan", zegt Van de Ven. ,,Als je maar heel erg je best doet, kun je alles bereiken wat je wilt." Rappers passen volgens Van de Ven goed binnen die neoliberale gedachte: ze worden ge zien als een culturele autoriteit op het gebied van succes. Misschien ook omdat ze vaak een mythe belicha men van de 'selfmade man' waar we blijkbaar nooit genoeg van kunnen krijgen. Het succes is ze niet komen aanwaaien. Started from the bottom, now we're here, zoals Drake rapt. Zichtbaarheid We hebben daarnaast altijd opgeke ken tegen beroemdheden. Van de Ven: ,,In vergelijking met hun pu bliek moeten ze in het beeld dat ze van zichzelf neerzetten, balanceren tussen 'bijzonder' en 'eigenlijk net als wij'. Daarom zijn ze zo geschikt om producten, en dus cursussen, aan de man te brengen. Er hangt een aura van geslaagdheid om ze heen, alsof hun succes op jou kan overslaan." Wat helpt, is dat het bereik van be roemdheden de laatste decennia enorm is vergroot. Door de opkomst van sociale media zijn ze overal. Zo dra die zichtbaarheid van een be roemdheid toeneemt, kan hij zich door zijn grote bereik richten op al lerlei onderwerpen buiten zijn ex pertise. En de bereidheid om te luis teren naar populaire mediafiguren is de laatste decennia alleen maar toe genomen door een afname van ver trouwen in officiële bronnen: main stream media, wetenschappelijk on derzoek en experts. We luisteren graag naar Ali B die onderwijst over persoonlijke groei, al is hij geen psy choloog. Maar dan nog: waarom lijkt ieder- een zo graag een onlinecursus te wil len geven? Waarom geen zelfhulp boek schrijven? Arbeidspsycholoog Tosca Gort slaat de succescursussen al langer gade. Volgens haar is het in 2007 begonnen, door het populaire zelfhulpboek The 4-Hour Workweek van Tim Ferriss. ,,Dat is de bijbel voor de millennial geworden. Het gaat over passief inkomen vergaren. Een onlinecursus geven is een manier om dat te genereren. Dus dat gaan veel beroemdheden, die ook vaak onder nemer zijn of willen zijn, doen.'' Het is volgens Gort het topje van de ijsberg. De cursussen van de rap pers, maar bijvoorbeeld ook het onli- neplatform voor persoonlijke groei van Kaj Gorgels en Monica Geuze, zien er best degelijk uit. Daaronder hangen tientallen cursussen van snelle ondernemers die zo'n succes- cursus combineren met een get rich quick scheme. ,,Dat is al zo oud als de mensheid: je belooft mensen iets waarvoor ze moeten betalen, dan krijgen ze het geheim." Volgens Gort zijn dit soort cursus sen over het algemeen te herkennen aan een paar regels: je haalt binnen een jaar succes, anders krijg je je geld terug. Ze beschikken over geheime formules waar niemand anders van weet. Ze oefenen druk uit door te zeggen: er zijn nog maar een paar plaatsen over, schrijf je nu direct in, en ontvang hoge korting. En ze heb ben altijd een executive programme, wat een stuk duurder is. Van die 'regels' is wel wat terug te zien in de cursussen van de rappers. Zo betalen deelnemers bij Ali B 39 euro per maand, het 'exclusieve' abonnement kost 119 euro per In zijn boek, te koop voor 20 euro, staan dezelfde lessen maand. Dit bevat: een een-op-eencall met Ali, een ontmoeting met Ali, toe gang tot een besloten groep met Ali, een Q& A met Ali en toegang tot ex clusieve Instagrampagina's. Er is maar een gelimiteerd aantal plekken. Boek nu, en krijg 50 procent korting. Een-op-een Op de website van Boef prijkt in koeienletters: 'We Hebben Recent De Prijs Verhoogd, Maar Nog Steeds Geven We Je 30% Korting Op Alle Memberships. Als Je NU Actie On derneemt'. Kosten: 47 euro per maand, een diamond membership: 97 per maand (normaal 197 euro). Lil' Kleine is wat goedkoper. Je be taalt 249 euro per jaar. Het premium abonnement is 999 euro. Dat is inclu sief advies vanuit het netwerk van Lil' Kleine, een persoonlijk gesprek met hem en kans op een platencon tract. Een-op-een contact met de be roemde rapper kost dus flink wat ex tra. Maar de fan komt hierdoor nóg dichter bij hem te staan. Dat is ver moedelijk ook de reden waarom die duurdere abonnementen in trek zijn. Met Lil' Kleine sparren over een on dernemersplan of muziekcarrière: wie wil dat niet? Overigens wil Gort niet zeggen dat de cursussen van de rappers per defi nitie bagger zijn. Alleen, zegt ze, is het meer mentoring dan coaching. ,,Dat wil zeggen: als coach ben je be zig met de ander. Wat maakt jou bij zonder? Mentoring is meer: je moet het zo en zo doen, dat is de weg naar succes. Maar dat is vaak niet de juiste weg voor een ander." Maar, zegt ze ook, als mensen zo'n cursus zien als inspiratie: waarom niet? ,,Mensen betalen ook 20.000 euro voor een seminar van succes- coach Tony Robbins. Moet je zelf we ten. In zijn boek, te koop voor 20 euro, staan dezelfde lessen." donderdag 7 januari 2021 GO P1 44 Tosca Gort,arbeids- psycholoog Links Ali B, rechts Boef, onder Lil' Kleine. FOTO'S IKWILGROEIEN, MILLIONAI RES CLUB, STREET ACADEMY. geven succescursussen 44 —Tosca Gort, arbeids- psycholoog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25