I Recordomzet Jumbo: lach en een traan Gematigd optimisme over herstel van de economie ECONOMIE 17 Wangedrag gaat verder dan het niet naleven van wetten en regels ,,Het is belangrijk dat de AFM weet wat de risicofactoren zijn op onethisch gedrag binnen een organi satie. Een topmanager die het slechte voorbeeld geeft, is er daar één van. Om dit op het spoor te komen, kan de AFM organisaties ingaan en, bijvoor beeld met geanonimiseerde enquê tes, meten hoe het ervoor staat met voorbeeldgedrag van leidinggeven den. Het is bovendien belangrijk dat de organisaties hier zelf scherper op zijn. De AFM kan erop staan dat bedrijven risicoanalyses maken en daarop actie ondernemen, van een gesprek tot formele maatregelen." Gedragscode Bij het Libor-bankschandaal manipu leerden verschillende banken de tarie ven, waardoor handelaren hogere winsten behaalden. Acht jaar geleden werden hiervoor flinke boetes uitge- deeld. Sindsdien geldt er een nieuwe gedragscode, die voorschrijft dat bin nen elke bank één persoon verant woordelijk wordt voor de zogeheten Liborrente. Is zo'n gedragscode zinvol? ,,Het is een misverstand dat als de gedragsregels goed op papier worden gezet, het gewenste gedrag vanzelf volgt. We hebben de code banken en de code verzekeraars. Bijna elke grote onderneming heeft inmiddels een gedragscode. Wetenschappelijk onderzoek naar effectiviteit van gedragscodes laat zien dat het hebben van een gedragscode alleen niet genoeg is. Gedragscodes zijn pas effectief als ze goed geïmplemen teerd en ingebed zijn in de organisa tie. Met andere woorden: als ze leven in de organisatie en richting geven aan de dagelijkse praktijk van het werk. Anders is het slechts window- dressing." ,,De groei is geweldig, maar we had den liever niet gezien dat de corona-uitbraak hier mede de oor zaak van is. We hadden ingezet op een groei van 8,4 miljard omzet in 2019 naar 9,2 in 2020. Door corona zitten we daar een stuk boven en is de 10 miljard inmiddels in zicht. We scoorden 15 procent meer omzet dan een jaar geleden, dat is ongekend en zeker niet maatge vend'', zegt Van Veen. Hoeveel nettowinst er overblijft, is nog niet bekend. ,,Dat weten we pas in februari, als de boeken zijn gesloten. Vorig jaar lag de winst op 133 miljoen euro, je mag ervan uit gaan dat dit bedrag nu een stukje hoger ligt.'' Toch plaatst Van Veen een paar kanttekeningen bij de megaomzet. ,,We behaalden een hogere omzet, maar werden ook met hogere kos ten geconfronteerd. Denk aan de veiligheidsmaatregelen tegen corona en de inzet van extra mede werkers om te voorkomen dat het te druk werd." La Place Daarnaast bleef de omzet van res taurantformule La Place door de coronapandemie steken op 50 mil joen euro. Vorig jaar was dat nog 165 miljoen euro. Het concern besloot dat 23 restaurants van La Place ook na de lockdown niet meer opengaan. Cateraar Vermaat Groep uit IJs- selstein neemt de exploitatie van 44 restaurants van La Place over, Jumbo blijft eigenaar van het merk La Place en houdt zelf zes restau rants, vier stationslocaties en de internationale franchiserelaties. Toch heeft het Veghelse familiebe drijf weinig reden om hard te kla gen. Zo sprong de onlineverkoop via Jumbo.com met meer dan 50 procent omhoog en doorbrak die de grens van 500 miljoen euro. Van Veen verwacht dat de versnelling van online verder zal doorzetten. Hij rekent voor dit jaar op een stij ging van de internetverkopen met minstens 30 procent. Om aan die grotere vraag te kun nen voldoen, is Jumbo bezig de capaciteit voor leveringen van boodschappen aan huis te vergro ten. ,,Maandag is ons derde zogehe ten e-fulfilment center, EFC, ge opend in Bleiswijk. Hier vindt de logistieke afhandeling van web orders plaats. Daarnaast breiden we het aantal bezorghubs dit jaar uit tot zestien. Hierdoor vergroten we de capaciteit voor online bood schappen doen behoorlijk en komen er snel meer bezorg- momenten beschikbaar.'' Jumbo boekte in 2020 een consumen- tenomzet van 9,7 miljard euro. De groei is er, maar Jumbo maakt nog steeds geen winst op verkoop via internet. ,,We komen wel dich ter in de buurt van break-even. De klant wil dit en dus bieden we het aan.'' Jumbo krijgt nog steeds meer winkels. Afgelopen jaar kwamen er vijftien winkels bij, naar in totaal 687 in Nederland en België. Zo kwamen er winkels bij op stadslo- caties in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. Van Veen: ,,Onze producten zullen dit jaar ook te koop zijn in zes Hema-winkels op NS-stations.'' Ondernemers en beleggers zijn positief gestemd over de economie. Het begin van het jaar is in ieder geval prima. De aandelenbeurzen stijgen. Zowel in Azië als Europa maken on dernemers zich op voor een ver dere groei in de industrie. ,,De kracht van het herstel verbaast me'', zegt Albert Jan Swart, sec tor-econoom Industrie bij ABN Amro. ,,Zelfs de werkgelegen heid in de industrie trekt aan, zij het nog bescheiden.'' Eerder al trokken de orders uit het buitenland aan. Nu komen daar orders vanuit het binnen- land bij. ,,Daar is de groei het sterkst in drie jaar tijd'', zegt Swart. De econoom denkt dat de beschikbaarheid van een coronavaccin een grote rol speelt. Maar de vraag is of opti misme terecht is. Corné van Zeijl, fondsbeheerder bij ver mogensbeheerder Actiam, is voorzichtig. ,,We hebben wel een vaccin, maar het tempo van vaccineren is erg laag." Van Zeijl vreest voor langere strenge maatregelen, die de economie zullen treffen. ,,Ik verwacht nog een klap voor de economie in het eerste kwartaal.'' dinsdag 5 januari 2021 GO Wat kan de Autoriteit Financiële Markten met deze wetenschap? Een recordomzet met twijfel achtige eer. Zo omschrijft Ton van Veen, financieel topman van supermarktconcern Jumbo, het bedrag van 9,7 miljard euro dat in 2020 aan consumentenomzet werd binnengehaald. Sanne Schelfaut Veghel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17