ZEELAND GEBOEKT Filosoof schrijver en kok 7 Frank van der Ploeg zocht en vond werk van Zeeuwse portretschilders in de Gouden Eeuw. In musea, bij kunsthandels en bij particulieren die hun voorouders in ere houden. De expositie in Zierikzee staat in de wacht, maar het boeiende boek over de Zeeuwse meesters is er al. Zeeuwse schrijvers Parijzenaar en Middelburger, Brabander en Zeeuw, Frans man en Hongaar, filosoof en kok: ik heb het over mijn vriend Pa trick Castelijns (geb. 1947). Voor ve len onvergetelijk vanwege het res taurant van hem en zijn echtgenote Marianne aan de Vlasmarkt te Mid delburg: La Castelière (1978-1985), met specialiteiten als karamel van zwezerik en asperges met roque fort. Zij bleek de ideale gastvrouw. Hij zorgde voor geweldige gerech ten, maar hij is ook een boeiende schrijver. De Bibliothèque National de France bezit twee boeken van hem: de dichtbundel Le Cxur ré sumé... uit 1968 en de precies vijftig jaar later uitgegeven thriller Plat du jour. Maar er is méér, in manuscript en in druk. Neem het fraai uitgegeven Sjamaan (2004) over een wolf op z'n retour ('De roedel had me ver jaagd/ of was ik vertrokken?'), een Franse gedich tencyclus, met een Neder landse versie van Rob van Hese, en illu straties van Joop Mijsber- gen. Of de cu linaire me moires De smaak van het geheugen en het geheugen van de smaak (2005), met recepten en uiteraard veel Zeeuwse herinneringen, bijvoorbeeld aan zondagse boottochtjes, aan de kok kels ('binnen een half uur een volle emmer') en de zeebaars aan de hengel. Volgens mij deugen ze niet, mensen die niet eens willen probe ren, die al gruwen wanneer de woorden rogvleugel of patrijzen- pootje vallen, laat staan lamstesti- kel en kalfsnier. Mensen met deze houding tegenover eten staan in het hele leven zo. Ook in de rest van het bestaan zullen hun voor oordelen altijd hun eindoordelen blijven. Omgekeerd zijn mensen die nieuwsgierig zijn naar onbe kende gerechten tot nieuwe inzich ten bereid. Daarom zijn gastrono men open, openhartige, hartelijke mensen. Ik ken geen grotere gastronoom dan Patrick Castelijns. Sinds hij door een herseninfarct is getroffen, verlopen onze gesprekken enigs zins anders dan voorheen. Maar wanneer ik iets bijzonders krijg voorgeschoteld, denk ik aan hem. En nu ik De smaak van het geheugen opensla, is het of we weer einde loos praten over eten en leven, over koken en schrijven, en het glas hef fen op de pddr mensen die deugen. Die zitten bij mij aan tafel, altijd, stuk voor stuk, ook al zijn ze heel ver weg. Het zijn geen lachebekjes. Serieus, vroom, ernstig, soms op het hau taine af. Zo kijken alle zeven- tiende-eeuwers ons aan. Het zal de mode geweest zijn. Wie zich in olieverf liet vangen, deed dat voor zijn kin deren, kleinkinderen, achterkleinkinderen. Zodat die vanuit hun tijd nog eens een beeld van de eerdere generatie zouden hebben. En lachen: misschien hielden ze hun lippen stijf op elkaar omdat hun gebit vaak niet in de be ste staat verkeerde. Het is een heerlijk lees- en kijkboek gewor- den -.Portretten door Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw. Kunsthistoricus Frank van der Ploeg (1968) heeft zo'n vijftig Zeeuwse portret schilders opge spoord, een in drukwekkend aan tal. Geen Rem- brandts, maar wel kundige schilders, hij weet enthou siast en eigentijds over hun werk te vertellen (pagina 7-8): 'Hoewel niet zelf geschilderd zijn de portretten van vroeger tijden toch te vergelijken met de selfies van nu: om het naar het Nederlands te vertalen, is er een onop houdelijke stroom 'ikjes' geproduceerd en daarnaast zijn er de 'wijtjes'. Denk aan huwe lijks-, familie- of groepsportretten zoals schuttersstukken'. De in de Achterhoek woonachtige Van der Ploeg is oprichter van het onderzoeks- en ad viesbureau Artaz. Het is niet de eerste keer dat hij in het Zeeuwse actief is. Met kunsthis torica Katie Heyning van het Zeeuws Ge nootschap publiceerde hij in 1999 Brave kop pen en gladde aengesigten, over de Goese schutters en hun schilders. Zierikzee Het net verschenen boek zou hand in hand gaan met een expositie in het Stadhuismu seum Zierikzee, waar Van der Ploeg als gast conservator 49 - meest geschilderde - portret ten bijeen heeft gebracht. Helaas gooit corona roet in het eten. Tot de musea de deuren mo gen openen, moeten we het met de nieuwe uitgave doen. Mogelijk is dat een geluk bij een ongeluk: door het fraai uitgegeven boekwerk staan we straks wijzer oog in oog met de ze ventiende eeuw en zien we meer. Wie wil, kan elk portret een verhaal laten vertellen. Kijk eens naar het vroeg zeven- tiende-eeuwse dubbelportret van het Vlis- singse echtpaar Aernout Loncque en Marga- retha Geleyns de Maroux. Ze waren verstopt in het depot van het muZEEum. Van der Ploeg denkt dat de schilderijen wellicht vroege werken zijn van de Zierikzeese schil der Jacob Lambrechtsz. Loncke. Strenge pre dikanten preekten vanaf hun kansels tegen overvloed en rijkdom. Dat resulteerde erin dat zeker bij de mannen zwart de boventoon voerde. Voor de selfie trokken ze wel hun be ste goed aan. Waarbij bedacht mag worden dat zwarte kleding relatief duur was, omdat er vaak meerdere verfbeurten nodig waren. De modieuze kraag, de verfijnde mouwom slagen: Loncque was net als alle opdrachtge vers bemiddeld. Dat kun je ook zien aan zijn echtgenote Margaretha. Ze legt haar hand op een met zilver beslagen Bijbel. De stof van haar jurk is gekleurd in een bad van meekrap. De gouden tailleketting springt in het oog. Er hangt een pomander aan, een reukbol. Het is fascinerend te zien hoe de portretten naarmate de Gouden Eeuw vordert losser van toets worden. Aanvankelijk kregen alleen de kinderen kleur toebedeeld. Willem Eversdijck zette in 1665 een nu onbekende familie neer in een bijna pastoraal landschap. De man in ja gerstenue, de vrouw in satijn, de twee kinde ren in bonte kledij. Achter de vader is een overleden kindje geschilderd. Van der Ploeg schrijft (pagina 87): 'Dat men in later tijden (tussen 1939 en 1951) dit kind niet vond passen en dus wegschilderde ter verfraaiing van de compositie is recent ongedaan gemaakt'. Het Stadhuismuseum Zierikzee is aan een mooie reeks bezig over de Zeeuwse schilder kunst in de zeventiende eeuw. Het ene jaar een schilder (vorig jaar Franchois Ryckhals), het andere jaar een thema (dit jaar portretten). Volgend jaar staan de marineschilders uit het geslacht Anthonissen centraal. Ook dan is Frank van der Ploeg gastconservator en auteur van het begeleidende boekwerk. maandag 4 januari 2021 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers DE SMAAK VAN HET GEHEUGEN EN HET GEHEUGEN VAN DÊ SMAAK Mario Molegraaf Patrick Castelijns Selfies uit de Gouden Eeuw Jan van Damme Willem Eversdijck: Onbekende familie, 1665. Hangt in the Weiss Gallery, Londen.. Frank van der Ploeg: Portretten door Zeeuwse meesters uit de Gouden Eeuw - Uitgeverij WBOOKS, 112 pagina's, 14,95 euro. De expositie in het Stadhuismuseum Zierikzee gaat open als de coronamaatre gelen dat toestaan en is te zien tot 14 no vember 2021. Het Vlissingse echtpaar Aernout Lonc que en Margaretha Geleyns de Maroux, waarschijnlijk geschilderd door de Zierik- zeese schilder Jacob Lambrechtsz. Loncke. Hangen in het muZEEum in Vlissin- gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 27