IN EEN KWARTAAL MAAKTE ZE EEN
PRACHTVOORSTELLING, WAAR
NORMAAL DRIE JAAR VOOR STAAT
Nu de stofwolken van 2020 zijn opgetrokken,
is het tijd om vooruit te blikken. Wij vroegen onze
gespecialiseerde redacteuren: van welke talenten
gaan we in 2021 veel horen?
OPERA
Lisenka Heijboer Castanón
22
Sjéivi
U HOORT
NOG
VAN ONS
Ze studeerde en werkte als 'directing
fellow' aan de befaamde Juilliard School
in New York, toen corona in februari de
proporties van een pandemie kreeg. Opera
regisseur Lisenka Heijboer Castanón (29)
keerde terug naar Nederland en kreeg een
paar maanden later dé kans van haar loop
baan van de directeur van de Nationale
Opera in Amsterdam, Sophie de Lint. De
opdracht: combineer bestaand materiaal
tot een nieuwe opera, compleet met orkest,
solisten én - schitterende vondst - een
kinderkoor. Want kinderen mochten dit jaar
immers wel in de buurt van volwassenen
komen, zodat er toch nog verbinding en
beweging in de voorstelling Faust [working
title] zat.
Probleem: de première was al binnen drie
maanden. Het lukte haar, samen met onder
anderen componist Manoj Kamps, iets
moois te ontwikkelen in een kwartaal, waar
normaal drie jaar voor staat. Alle voorstellin
gen - destijds nog met bijna 300 bezoekers
per keer - waren uitverkocht, alle recensies
lovend. „Zulke kansen doen er echt toe,''
verzucht Lisenka Heijboer Castanón een
paar maanden later. Het verklaart waarom
ze al verschillende opdrachten heeft gekre
gen voor komende seizoenen in binnen- en
buitenland. Precieze details mag ze nog niet
prijsgeven.
Ze werkte al samen met gelouterde namen
als Lotte de Beer en Pierre Audi, die ze als
belangrijke mentoren beschouwt. Een paar
jaar geleden was ze nog stagiair op de kos
tuumafdeling van Het Nationale Ballet. Als
student theaterwetenschappen ontdekte ze
hoe veelzijdig het werk van operaregisseur
is. In haar werk zoekt ze verbinding en ver
beelding, tijdens een pandemie die over de
wereld raast misschien wel belangrijker dan
ooit.- Jeroen Schmale, cultuurredacteur
:v;:0