sneller opladen r Mercedes verlegt de lat in topklasse 8,4 dagelijkse quizzen en maak Test 17 Minder voordeel BIJTELLING EN SUBSIDIE Vandaag is de laatste dag Buitenkansjes en geven we een hele mooie prijs weg. Doe mee met de 20 vragen over 2020-quiz en maak kans op de Samsung QLED TV. Maak gratis kans via pzc.nl/buitenkansjes Mercedes S-klasse S500 4Matic Lang (435 pk/320 kW), vanaf €151.902 r4. vv-: v Daarom focust Merce des-Benz in het topklas sesegment al jarenlang op technologische ver nieuwing. Deze nieuwe generatie vormt daarop geen uitzondering. De meest opzienbarende optie is 3D-navigatie. Die biedt een ruimte lijke blik op de omge ving zonder dat je een speciale bril nodig hebt. De nieuwe S-klasse is 5,4 cm langer dan zijn voorganger en 5,5 cm breder. Ook de verlengde versie groeide. Dat komt ten goede aan de interi eurruimte, terwijl de manoeuvreerbaarheid er niet onder lijdt. De ach terwielen kunnen nu maar liefst 10 graden meedraaien, met als re sultaat een 1,9 meter klei nere draaicirkel (10,9 m). Prima voor de handel baarheid in de stad, al moet je wel oppassen met wegrijden wanneer je strak langs de stoep staat geparkeerd: de kans op beschadiging van je velgen is groot. Dankzij de standaard luchtvering is het weg gedrag superieur, maar dat was bij de vorige ge neratie ook al het geval. Wel is de auto nu iets dy namischer in bochten dankzij de vierwielbe- sturing. Het gewicht van bijna twee ton is nauwe lijks merkbaar. Het MBUX-infotain- ment kan steeds meer spraakinstructies aan. Je kunt de diverse menu's ook aansturen vanaf het stuur, al zijn die knop pen uitgevoerd in wat goedkoop ogend zwart plastic. Dubbele ramen leiden tot een doodstil interi eur. Daarin klinkt de Burmester-geluidsinstal- latie met 31 luidsprekers geweldig. In het goedkope segment moet je wel compromissen sluiten, zoals een beperkt rijbereik 800 Volt-systeem: dat is het dubbele van veel huidige modellen en zorgt ervoor dat met name het snelladen onderweg veel beter gaat. Waar we nu gewend zijn aan drie kwartier stilstaan om tot 80 procent accula ding te 'tanken' bij een snellader, moeten 800V-auto's dat in een kwar tiertje kunnen doen. Daarmee pak ken de Koreaanse merken mogelijk een grote voorsprong op de concur rentie, want op dit moment is alleen de super sportieve en peperdure Por sche Taycan tot dit soort laadsnelhe- den in staat. Over die Porsche gesproken: con- cerngenoot Audi intro duceert volgend jaar een variant op de Taycan, die als e-Tron GT door het leven zal gaan. Autokopers met een flink budget kunnen sowieso kiezen uit veel nieuwe modellen, waarbij de be loofde reikwijdtes opvallen. Waar je momenteel nog blij mag zijn met 500 kilometer daadwerkelijke actieradius per laadbeurt, belooft Mercedes- Benz dat de nieuwe EQS topsedan 'meer dan 700 kilometer' haalt, een getal dat Tesla ook aanhaalt voor de komende Model S Long Range Plus. Concurrent Lucid Motors, een nieuwkomer uit Silicon Valley, claimt zelfs 832 kilometer per lading voor de Air: eveneens een luxueuze en ruime elektrische limousine met veelbelovende technologie. Kortom, elektrisch rijden wordt betaalbaarder en interessanter in 2021, maar je bent bij aanschaf nog steeds flink duurder uit in vergelij king met benzine- en dieselau to's. En daardoor laat de al zo lang voorspelde doorbraak van het elektrisch rijden toch nog even op zich wachten. donderdag 31 december 2020 PC zet opmars door Wat betreft de re gelgeving brengt 2021 geen grote verschuivingen, behalve dat de bijtelling voor zakelijk rijders per 1 januari on gunstiger wordt. Waar je nu nog 8 procent van de nieuwwaarde van de elektrische auto bij je inkomen moet optellen (tot 45.000 euro, daar boven betaal je 22 procent), stijgt dat percentage naar 12 procent over de eerste 40.000 euro (i.p.v. 45.000 euro). Enige uitzonde ring zijn brandstof celauto's die op waterstof rijden: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Particuliere ko pers maken vol gend jaar minder kans op subsidie, omdat het voor 2021 gereser veerde bedrag van 14,4 miljoen euro al grotendeels is op geslokt door ko pers die afgelopen jaar een elektrische auto kozen. Op moment van schrijven is er nog slechts 1,1 miljoen euro over en het is zeer de vraag of dit of een nieuw kabi net hier nog meer geld voor uittrekt. r '-1 -i Ijfe' -* i Behalve dat hij heel comfortabel rijdt, zit de S-klasse boordevol hightech. foto's bart hoogveld De Mercedes S-klasse is al jaren de meest verkochte auto onder ceo's, staatshoofden en ambassadeurs. De nieuwe generatie biedt opnieuw weinig hoop voor de concurrentie. Ga op weg met een top klasse-limousine als de Bentley Flying Spur, de BMW 7 Serie of de Audi A8 en sluit je ogen: je hebt geen flauw benul in welke auto je zit. Ze bieden alle een geïso leerde en uiterst com fortabele rijervaring. Zeer comfortabel en luxueus. Korte draaicirkel. Heerlijke aandrijflijn. Veel innova tieve technologie aan boord. h Enkele goedkoop ogende, plastic bedieningsknoppen. Risico beschadiging velgen. Voor weinigen betaalbaar. De S-klasse is niet voor niets al decennia lang een klasse apart. Door de bewezen be trouwbaarheid, het comfort en de weten schap dat je de nieuw ste technieken aan boord hebt, is dit een zekerheid voor ieder een die deze auto kan betalen. —Erik Kouwenhoven Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Dacia claimt met deze Spring de goedkoopste elektrische auto op de markt te brengen. FOTO DACIA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17