sneller opladen
r
Mercedes verlegt
de lat in topklasse
8,4
dagelijkse quizzen en maak
Test
17
Minder
voordeel
BIJTELLING
EN SUBSIDIE
Vandaag is de laatste dag Buitenkansjes en geven we een hele mooie
prijs weg. Doe mee met de 20 vragen over 2020-quiz en maak kans
op de Samsung QLED TV.
Maak gratis kans via pzc.nl/buitenkansjes
Mercedes S-klasse S500 4Matic Lang
(435 pk/320 kW), vanaf €151.902
r4. vv-:
v
Daarom focust Merce
des-Benz in het topklas
sesegment al jarenlang
op technologische ver
nieuwing. Deze nieuwe
generatie vormt daarop
geen uitzondering. De
meest opzienbarende
optie is 3D-navigatie.
Die biedt een ruimte
lijke blik op de omge
ving zonder dat je een
speciale bril nodig hebt.
De nieuwe S-klasse is
5,4 cm langer dan zijn
voorganger en 5,5 cm
breder. Ook de verlengde
versie groeide. Dat komt
ten goede aan de interi
eurruimte, terwijl de
manoeuvreerbaarheid er
niet onder lijdt. De ach
terwielen kunnen nu
maar liefst 10 graden
meedraaien, met als re
sultaat een 1,9 meter klei
nere draaicirkel (10,9 m).
Prima voor de handel
baarheid in de stad, al
moet je wel oppassen
met wegrijden wanneer
je strak langs de stoep
staat geparkeerd: de kans
op beschadiging van je
velgen is groot.
Dankzij de standaard
luchtvering is het weg
gedrag superieur, maar
dat was bij de vorige ge
neratie ook al het geval.
Wel is de auto nu iets dy
namischer in bochten
dankzij de vierwielbe-
sturing. Het gewicht van
bijna twee ton is nauwe
lijks merkbaar.
Het MBUX-infotain-
ment kan steeds meer
spraakinstructies aan. Je
kunt de diverse menu's
ook aansturen vanaf het
stuur, al zijn die knop
pen uitgevoerd in wat
goedkoop ogend zwart
plastic.
Dubbele ramen leiden
tot een doodstil interi
eur. Daarin klinkt de
Burmester-geluidsinstal-
latie met 31 luidsprekers
geweldig.
In het goedkope
segment moet je
wel compromissen
sluiten, zoals een
beperkt rijbereik
800 Volt-systeem: dat is het dubbele
van veel huidige modellen en zorgt
ervoor dat met name het snelladen
onderweg veel beter gaat. Waar we
nu gewend zijn aan drie kwartier
stilstaan om tot 80 procent accula
ding te 'tanken' bij een snellader,
moeten 800V-auto's dat in een kwar
tiertje kunnen doen. Daarmee pak
ken de Koreaanse merken mogelijk
een grote voorsprong op de concur
rentie, want op dit moment is alleen
de super sportieve en peperdure Por
sche Taycan tot dit soort laadsnelhe-
den in staat.
Over die Porsche gesproken: con-
cerngenoot Audi intro
duceert volgend
jaar een variant op de Taycan, die als
e-Tron GT door het leven zal gaan.
Autokopers met een flink budget
kunnen sowieso kiezen uit veel
nieuwe modellen, waarbij de be
loofde reikwijdtes opvallen. Waar je
momenteel nog blij mag zijn met 500
kilometer daadwerkelijke actieradius
per laadbeurt, belooft Mercedes-
Benz dat de nieuwe EQS topsedan
'meer dan 700 kilometer' haalt, een
getal dat Tesla ook aanhaalt voor de
komende Model S Long Range Plus.
Concurrent Lucid Motors, een
nieuwkomer uit Silicon Valley,
claimt zelfs 832 kilometer per lading
voor de Air: eveneens een luxueuze
en ruime elektrische limousine met
veelbelovende technologie.
Kortom, elektrisch rijden wordt
betaalbaarder en interessanter in
2021, maar je bent bij aanschaf nog
steeds flink duurder uit in vergelij
king met benzine- en dieselau
to's. En daardoor laat de al zo
lang voorspelde doorbraak van
het elektrisch rijden toch nog
even op zich wachten.
donderdag 31 december 2020
PC
zet opmars door
Wat betreft de re
gelgeving brengt
2021 geen grote
verschuivingen,
behalve dat de
bijtelling voor
zakelijk rijders
per 1 januari on
gunstiger wordt.
Waar je nu nog 8
procent van de
nieuwwaarde van
de elektrische
auto bij je inkomen
moet optellen (tot
45.000 euro, daar
boven betaal je 22
procent), stijgt dat
percentage naar 12
procent over de
eerste 40.000 euro
(i.p.v. 45.000 euro).
Enige uitzonde
ring zijn brandstof
celauto's die op
waterstof rijden:
de Toyota Mirai en
de Hyundai Nexo.
Particuliere ko
pers maken vol
gend jaar minder
kans op subsidie,
omdat het voor
2021 gereser
veerde bedrag van
14,4 miljoen euro al
grotendeels is op
geslokt door ko
pers die afgelopen
jaar een elektrische
auto kozen.
Op moment van
schrijven is er nog
slechts 1,1 miljoen
euro over en het is
zeer de vraag of dit
of een nieuw kabi
net hier nog meer
geld voor uittrekt.
r
'-1 -i Ijfe' -* i
Behalve dat hij heel comfortabel rijdt, zit de
S-klasse boordevol hightech. foto's bart hoogveld
De Mercedes S-klasse
is al jaren de meest
verkochte auto onder
ceo's, staatshoofden
en ambassadeurs. De
nieuwe generatie biedt
opnieuw weinig hoop
voor de concurrentie.
Ga op weg met een top
klasse-limousine als de
Bentley Flying Spur, de
BMW 7 Serie of de Audi
A8 en sluit je ogen: je
hebt geen flauw benul
in welke auto je zit. Ze
bieden alle een geïso
leerde en uiterst com
fortabele rijervaring.
Zeer comfortabel
en luxueus. Korte
draaicirkel. Heerlijke
aandrijflijn. Veel innova
tieve technologie aan
boord.
h Enkele goedkoop
ogende, plastic
bedieningsknoppen.
Risico beschadiging
velgen. Voor weinigen
betaalbaar.
De S-klasse is niet
voor niets al decennia
lang een klasse apart.
Door de bewezen be
trouwbaarheid, het
comfort en de weten
schap dat je de nieuw
ste technieken aan
boord hebt, is dit een
zekerheid voor ieder
een die deze auto kan
betalen.
—Erik Kouwenhoven
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Dacia claimt met deze Spring
de goedkoopste elektrische
auto op de markt te brengen.
FOTO DACIA