AUTO Vooruitblik 2021: goedkopere modellen en Doe mee met de 16 De komst van nieuwe, elektrische auto's in alle soorten en maten loopt als een rode draad door autojaar 2021. Is de brandstofauto definitief afgeschreven? ;ei!CT«ic1 ifdERE DAG EEN KADn> VRAAG ANTWOORD Waarom geen waterstof voor verbrandings motor? Bestaan er ook dubbele zonnekleppen? Waar loop je als voetganger het veiligst? Er zijn weinig landen waar het zo eenvoudig is om over te stappen op een elektri sche auto als in Nederland. Maar ondanks de hoogste 'laadpaaldichtheid' ter wereld, een flinke keus aan nieuwe en gebruikte modellen én goedbedoelde over heidssubsidies voor particulieren en zakelijke rijders, is de drempel om elektrisch te gaan rijden voor veel mensen nog altijd te hoog. Het pro bleem? Veel elektrische auto's zijn simpelweg nog te duur. Maar met een beetje geluk brengen de nieuw komers van 2021 daar enige verande ring in. Voor het eerst komen diverse auto merken namelijk volgend jaar met batterijmodellen die voor zo'n 20.000 euro nieuw te koop zijn. Dacia, het van oor sprong Roemeense dochterbedrijf van Renault, duikt naar ver wachting zelfs onder die prijsgrens met de com pacte Spring. Die is zo'n 13 centimeter langer dan de Renault Twingo (sinds kort ook elektrisch ver krijgbaar, vanaf 20.590 euro) en moet per laad- beurt ongeveer 225 kilo meter kunnen halen. De Spring heeft slechts 44 pk (32kW) en kan maximaal 125 km/u, maar volgens Dacia wordt het wel de 'voordeligste nieuwe EV (electric vehicle) die je straks kunt kopen in Eu ropa'. Voorzien van nieuwere tech niek en langere garantie kan zo'n auto een aantrekkelijk alternatief zijn voor een gebruikte Renault Zoe of Nissan Leaf. Fiat mengt zich in de strijd met een uitgeklede 'Action'-versie van de nieuwe 500e, die 24.900 euro kost. Die is minder sterk dan de duurdere versies en komt met zijn batterijen slechts 180 kilometer ver, tegen zo'n 320 km voor de overige uitvoeringen. Conclusie: wie relatief goedkoop elektrisch wil rijden, moet dus nog wel onverminderd bereid zijn om compromissen te sluiten. Bovendien blijven de kleine EV's nog altijd flink duurder dan hun ben zinebroertjes. Dacia brengt bijvoor beeld in 2021 ook een nieuwe San- dero uit, die groter is dan de Spring, voor prijzen vanaf 13.490 euro. Een spectaculaire uitzondering is de Ci- troën Ami, die naar verluidt zo'n 7000 euro gaat kosten. Alleen kun nen we in dit geval niet echt spreken van een auto, want de Franse 'stads- vriend' gaat niet harder dan 45 kilo meter per uur en is dus eerder een brommobiel. Trends In het prijssegment tussen de 40.000 en 60.000 euro zijn drie duidelijke ontwikkelingen zichtbaar. Ten eerste kun je volgend jaar kiezen uit veel meer (elektrische) middenklassers dan nu het geval is, want vrijwel elk automerk brengt één of meer EV's op de markt. Kijk maar naar Seat, Audi en Skoda die met respectievelijk de El-Born, Q4 e-Tron en Enyaq iV alle maal hun eigen varianten uitbrengen op de modulaire techniek die nu al onder de Volkswagens ID.3 en ID.4 huist. Bij Tesla verschijnt de compacte SUV Model Y, gebaseerd op de Model 3. Citroën brengt de verrassend origi nele ëC4 uit, Mercedes-Benz komt met een batterijversie van de GLA (die EQA gaat heten), Ford begint met de uitlevering van de langver wachte Mustang Mach-E, bij Opel debuteert de Mokka-e, en Nissan laat de Ariya de showrooms binnenrol len. Opvallend: al deze auto's zijn SUV-achtigen met een hoog koets werk en sommige kun je ook nog steeds krijgen met een benzine- of dieselmotor. De tweede ontwikkeling in het middensegment is de definitieve doorbraak van alternatieven uit China. Op dit moment is de Aiways U5 al leverbaar maar die krijgt vol gend jaar gezelschap van onder meer de Byton M-Byte, de Xpeng G3, di verse nieuwe modellen van MG en van de Lynk&Co 01. Die laatste is in teressant vanwege de vernieuwende verkooptactiek: het Chinese bedrijf wil liefst dat je hun plug-inhybride SUV met een flexibel maandabonne ment gaat rijden, dat je desgewenst elke maand kunt opzeggen. Dit soort deelauto-programma's zal waar schijnlijk volgend jaar in toene mende mate worden aangeboden. Snelle opladers Trend nummer 3: geavanceerde tech nologieën voor elektrische auto's druppelen door naar bereikbaardere modellen. Zo brengen Hyundai en Kia in 2021 EV's op de markt met een donderdag 31 december 2020 PC Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl In de Toyota Mirai wordt waterstof ge bruikt om een elektro motor aan te drijven. Is het niet mogelijk om met waterstof een verbrandingsmotor aan te drijven? —Marco Tom BMW maakte tien jaar geleden een 760i met benzinemotor die óók op waterstof reed. Het inlaatsysteem van de 6,0 liter grote V12-ben- zinemotor was voorzien van gasinjectie-ventie- len. Een nadeel was dat er continu vloeibare wa terstof verdampte als de motor liep. Dat moest voorkomen dat de gasdruk in de water stoftank te hoog werd. Gevolg: de auto ver bruikte zelfs flink wat waterstof als hij niet reed. En omdat water stof zich anders ge draagt dan benzine, leverde de auto 136 kW aan vermogen in. Bo vendien werd hij veel zwaarder en krapper door alle aanpassingen. Kortom, het werd geen succes. Zijn er ook zonneklep pen in een dubbele uit voering? Als ik met een laagstaande zon op een bochtige weg rijd, of op een rotonde, moet ik afwisselend de klep naar opzij en naar voren verplaatsen om niet verblind te wor den. Zouden er klep pen te maken zijn waarbij je een deel opzij kunt klappen, zodat je niet de hele klep hoeft te draaien? Misschien zelfs een combinatie van schui ven en klappen, zodat het tweede deel niet recht in je gezichtsveld blijft staan. —Evert Dekker Een dergelijke zonne- klep is mij niet bekend. Mocht een van de le zers hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag. Tijdens deze lockdown gaan veel mensen wandelen. Indien mo gelijk lopen wij altijd links van de weg, maar we komen ook mensen tegen die juist rechts lopen. Wie loopt er nou eigenlijk aan de goede en dus veiligste kant? —Leo Frunt Tot 1993 moesten voet gangers verplicht links van de weg lopen. Te genwoordig wordt het aan het eigen inzicht overgelaten om de vei ligste kant te kiezen. Maar het blijft verstan dig zo veel mogelijk links te lopen, want dan zie je tegenliggers vroegtijdig aankomen. Oogcontact met die te genligger kan handig zijn en je kunt inschat ten of je misschien beter even een stap opzij kunt doen. Heb je te maken met een on overzichtelijke bocht of hoge berm dan kan het soms verstandig zijn om juist rechts te lopen. Elektrische auto ROLAND TAMELING Maak kans op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16