AUTO
Vooruitblik 2021: goedkopere modellen en
Doe mee met de
16
De komst van nieuwe, elektrische auto's
in alle soorten en maten loopt als een
rode draad door autojaar 2021. Is de
brandstofauto definitief afgeschreven?
;ei!CT«ic1
ifdERE DAG EEN KADn>
VRAAG ANTWOORD
Waarom geen
waterstof voor
verbrandings
motor?
Bestaan er
ook dubbele
zonnekleppen?
Waar loop je
als voetganger
het veiligst?
Er zijn weinig landen waar
het zo eenvoudig is om over
te stappen op een elektri
sche auto als in Nederland.
Maar ondanks de hoogste
'laadpaaldichtheid' ter wereld, een
flinke keus aan nieuwe en gebruikte
modellen én goedbedoelde over
heidssubsidies voor particulieren en
zakelijke rijders, is de drempel om
elektrisch te gaan rijden voor veel
mensen nog altijd te hoog. Het pro
bleem? Veel elektrische auto's zijn
simpelweg nog te duur. Maar met
een beetje geluk brengen de nieuw
komers van 2021 daar enige verande
ring in.
Voor het eerst komen diverse auto
merken namelijk volgend jaar met
batterijmodellen die
voor zo'n 20.000 euro
nieuw te koop zijn.
Dacia, het van oor
sprong Roemeense
dochterbedrijf van
Renault, duikt naar ver
wachting zelfs onder die
prijsgrens met de com
pacte Spring. Die is zo'n
13 centimeter langer dan
de Renault Twingo (sinds
kort ook elektrisch ver
krijgbaar, vanaf 20.590
euro) en moet per laad-
beurt ongeveer 225 kilo
meter kunnen halen.
De Spring heeft
slechts 44 pk (32kW) en
kan maximaal 125 km/u,
maar volgens Dacia wordt
het wel de 'voordeligste
nieuwe EV (electric vehicle)
die je straks kunt kopen in Eu
ropa'. Voorzien van nieuwere tech
niek en langere garantie kan zo'n
auto een aantrekkelijk alternatief
zijn voor een gebruikte Renault Zoe
of Nissan Leaf.
Fiat mengt zich in de strijd met een
uitgeklede 'Action'-versie van de
nieuwe 500e, die 24.900 euro kost.
Die is minder sterk dan de duurdere
versies en komt met zijn batterijen
slechts 180 kilometer ver, tegen zo'n
320 km voor de overige uitvoeringen.
Conclusie: wie relatief goedkoop
elektrisch wil rijden, moet dus nog
wel onverminderd bereid zijn om
compromissen te sluiten.
Bovendien blijven de kleine EV's
nog altijd flink duurder dan hun ben
zinebroertjes. Dacia brengt bijvoor
beeld in 2021 ook een nieuwe San-
dero uit, die groter is dan de Spring,
voor prijzen vanaf 13.490 euro. Een
spectaculaire uitzondering is de Ci-
troën Ami, die naar verluidt zo'n
7000 euro gaat kosten. Alleen kun
nen we in dit geval niet echt spreken
van een auto, want de Franse 'stads-
vriend' gaat niet harder dan 45 kilo
meter per uur en is dus eerder een
brommobiel.
Trends
In het prijssegment tussen de 40.000
en 60.000 euro zijn drie duidelijke
ontwikkelingen zichtbaar. Ten eerste
kun je volgend jaar kiezen uit veel
meer (elektrische) middenklassers
dan nu het geval is, want vrijwel elk
automerk brengt één of meer EV's op
de markt. Kijk maar naar Seat, Audi
en Skoda die met respectievelijk de
El-Born, Q4 e-Tron en Enyaq iV alle
maal hun eigen varianten uitbrengen
op de modulaire techniek die nu al
onder de Volkswagens ID.3 en ID.4
huist.
Bij Tesla verschijnt de compacte
SUV Model Y, gebaseerd op de
Model 3. Citroën brengt de
verrassend origi
nele ëC4 uit, Mercedes-Benz komt
met een batterijversie van de GLA
(die EQA gaat heten), Ford begint
met de uitlevering van de langver
wachte Mustang Mach-E, bij Opel
debuteert de Mokka-e, en Nissan laat
de Ariya de showrooms binnenrol
len. Opvallend: al deze auto's zijn
SUV-achtigen met een hoog koets
werk en sommige kun je ook nog
steeds krijgen met een benzine- of
dieselmotor.
De tweede ontwikkeling in het
middensegment is de definitieve
doorbraak van alternatieven uit
China. Op dit moment is de Aiways
U5 al leverbaar maar die krijgt vol
gend jaar gezelschap van onder meer
de Byton M-Byte, de Xpeng G3, di
verse nieuwe modellen van MG en
van de Lynk&Co 01. Die laatste is in
teressant vanwege de vernieuwende
verkooptactiek: het Chinese bedrijf
wil liefst dat je hun plug-inhybride
SUV met een flexibel maandabonne
ment gaat rijden, dat je desgewenst
elke maand kunt opzeggen. Dit soort
deelauto-programma's zal waar
schijnlijk volgend jaar in toene
mende mate worden aangeboden.
Snelle opladers
Trend nummer 3: geavanceerde tech
nologieën voor elektrische auto's
druppelen door naar bereikbaardere
modellen. Zo brengen Hyundai
en Kia in 2021 EV's op de
markt met een
donderdag 31 december 2020
PC
Autospecialist Niek Schenk
beantwoordt lezersvragen.
Mail naar auto@dpgmedia.nl
In de Toyota Mirai
wordt waterstof ge
bruikt om een elektro
motor aan te drijven.
Is het niet mogelijk
om met waterstof een
verbrandingsmotor
aan te drijven?
—Marco Tom
BMW maakte tien jaar
geleden een 760i met
benzinemotor die óók
op waterstof reed. Het
inlaatsysteem van de
6,0 liter grote V12-ben-
zinemotor was voorzien
van gasinjectie-ventie-
len. Een nadeel was dat
er continu vloeibare wa
terstof verdampte als
de motor liep. Dat
moest voorkomen dat
de gasdruk in de water
stoftank te hoog werd.
Gevolg: de auto ver
bruikte zelfs flink wat
waterstof als hij niet
reed. En omdat water
stof zich anders ge
draagt dan benzine,
leverde de auto 136 kW
aan vermogen in. Bo
vendien werd hij veel
zwaarder en krapper
door alle aanpassingen.
Kortom, het werd geen
succes.
Zijn er ook zonneklep
pen in een dubbele uit
voering? Als ik met
een laagstaande zon
op een bochtige weg
rijd, of op een rotonde,
moet ik afwisselend de
klep naar opzij en naar
voren verplaatsen om
niet verblind te wor
den. Zouden er klep
pen te maken zijn
waarbij je een deel
opzij kunt klappen,
zodat je niet de hele
klep hoeft te draaien?
Misschien zelfs een
combinatie van schui
ven en klappen, zodat
het tweede deel niet
recht in je gezichtsveld
blijft staan.
—Evert Dekker
Een dergelijke zonne-
klep is mij niet bekend.
Mocht een van de le
zers hier ervaring mee
hebben, dan hoor ik het
graag.
Tijdens deze lockdown
gaan veel mensen
wandelen. Indien mo
gelijk lopen wij altijd
links van de weg, maar
we komen ook mensen
tegen die juist rechts
lopen. Wie loopt er nou
eigenlijk aan de goede
en dus veiligste kant?
—Leo Frunt
Tot 1993 moesten voet
gangers verplicht links
van de weg lopen. Te
genwoordig wordt het
aan het eigen inzicht
overgelaten om de vei
ligste kant te kiezen.
Maar het blijft verstan
dig zo veel mogelijk
links te lopen, want dan
zie je tegenliggers
vroegtijdig aankomen.
Oogcontact met die te
genligger kan handig
zijn en je kunt inschat
ten of je misschien
beter even een stap
opzij kunt doen. Heb je
te maken met een on
overzichtelijke bocht of
hoge berm dan kan het
soms verstandig zijn om
juist rechts te lopen.
Elektrische auto
ROLAND TAMELING
Maak kans op