Uber-chauffeurs worden verplicht elektrisch te rijden ECONOMIE 19 hongerige bewoners van Queens. Maar het eindigt dit jaar, en de vrachtwagen met vlees, melk, groente en fruit bleef in het najaar ook al eens weg bij gebrek aan financiering. Vandaar die span ning op de vroege ochtend. Als de vrachtwagen niet komt, hebben duizenden mensen honger. Reddingsboei In de VS hebben 54 miljoen men sen dit jaar niet voldoende te eten, becijferde het ministerie van Landbouw. Dat is 45 procent meer dan vorig jaar. Feeding America, een organisatie die meer dan tweehonderd voedselbanken runt, schatte dat aan het einde van 2020 een op de zes volwassenen en een op de vier kinderen niet zeker is van genoeg eten. Voedselbanken zijn in een wijk als Queens een onmisbare red dingsboei geworden. Ze zouden moeten bestaan om mensen die buiten de boot vallen op weg te helpen - niet als essentieel middel van bestaan voor miljoenen men sen, klagen critici, onder wie Con gresleden die pleiten voor uitbrei ding van sociale voorzieningen. De afgelopen jaren heeft de rege ring Trump de uitgifte van voed selbonnen juist geprobeerd in te perken. De overheid moet meer doen, vindt ook Rodriguez, ook voor immigranten. ,,Maar wat de mensen echt nodig hebben, is werk. En een hoger minimum loon, zodat ze een buffer kunnen opbouwen om een crisis als deze te doorstaan.'' New York bulkt intussen van welvaart. Dit is de rijkste stad ter wereld, dankzij meer dan 120.000 inwoners die vijf miljoen dollar of meer bezitten, berekende data- firma Wealth-X eerder dit jaar. Wall Street, waar de aandelen markten uit hun voegen barsten, ligt op een half uur van de voed- selbank in Queens. In de wijk neemt het aantal daklozen zichtbaar toe. Huisbazen mogen je volgens de lokale wet niet zomaar uitzetten als je van wege de pandemie de huur niet kunt betalen, maar mensen zon der verblijfsvergunning durven vaak geen bezwaar te maken. De restaurants waar veel New Yorkers hun brood verdienen zijn halver wege december opnieuw gesloten om de tweede coronagolf in te dammen. Het spaargeld is echt op. Pedro Rodriguez vond een paar dagen geleden een dode bejaarde man op straat. Van kartonnen do zen had hij een huisje gebouwd. Zijn schoenen stonden netjes in het gelid voor de ingang. Hij stierf alleen, in een doos voor de gevel van een noodle-restaurant. ,,De kloof tussen de rijken en de armen is zo diep, het is eng'', zegt Rodri guez. ,,Dit is de eerste dode, maar het wordt winter, mensen zijn niet gewend om buiten te slapen, er komen er nog veel meer.'' Hij slaapt niet voldoende, vindt zijn arts. Hij zucht eens, als hij het heeft over de verantwoordelijk heid op zijn schouders. Als hij zich niet druk maakt om de voedsel voorraad waarvan tienduizenden stadgenoten afhankelijk zijn, dan wel om de uitdeeltruck die het dreigt te begeven, de huur voor het pand die hij moet zien te betalen, of de enorme hoeveelheid vuilnis die hij kwijt moet nu zijn voedsel- bank een groeispurt heeft doorge maakt. Hij is zeven dagen per week in de weer - 'ik had gerekend op twee'. Er zit niets anders op dan doorgaan, vindt hij. ,,Ik denk echt", zegt hij, ,,dat als wij er niet waren, mensen zouden sterven van de honger.'' Ook in Londen wordt elektrisch rijden de norm, zegt Uber-direc- teur Anabel Diaz. ,,Londen en Amsterdam zijn de twee steden met de beste infrastructuur. Je moet als chauffeur niet naar een laadpaal hoeven zoeken. En het moet mogelijk zijn om 's nachts te laden. Andere Nederlandse steden volgen; we houden de ontwikke lingen daar in de gaten.'' Doel is dat in Europa in 2025 minimaal de helft van alle taxiritten in zeven grote steden elektrisch is. Uber gaat niet betalen voor de vergroening. De Amerikaanse gi gant heeft geen eigen voertuigen en gaat ook zelf geen elektrische auto's kopen. Uber zegt de vier duizend chauffeurs die in Neder land voor het bedrijf rijden wel bij de vergroening 'te ondersteunen'. Het bedrijf bedingt kortingen bij autoverkopers. Een elektrische Nissan Leaf is met 20 procent kor ting aan te schaffen. Ook komen er leasemogelijkhe den. ,,En we maken de ritten met de elektrische taxi - Uber Green - 2 euro per rit duurder. Veel men sen willen met een duurzame taxi reizen en willen die opslag beta len voor een milieuvriendelijke rit. Dat hebben we onderzocht.'' 1,50 euro van die opslag gaat naar de taxichauffeur, 50 cent is voor Uber, zodat het voor de chauffeurs iets aantrekkelijker wordt om elektrisch te gaan rijden. Wat investeert Uber zelf in de vergroening? Wereldwijd denkt het bedrijf uiteindelijk 800 mil joen dollar kwijt te zijn aan de transitie. In Nederland is daar nog weinig van te merken. De gigant twijfelt over een plan om ritten met Uber Green tijdelijk goedko per te maken dan een standaardrit om zo de vraag naar elektrisch vervoer te stimuleren. 10 procent van de taxi's die in Nederland voor Uber rijden, is al elektrisch. Vervuilende auto's Dat de praktijk weerbarstiger is dan de theorie blijkt uit het feit dat Uber-chauffeurs nog altijd in een tien jaar oude vervuilende auto mogen rijden. ,,In 2025 zijn er geen Uber-taxi's meer op benzine of diesel in Amsterdam'', roept Diaz, maar met de vergroening lift het bedrijf mee met beleid van de lokale overheid. Het Amster damse stadsbestuur heeft zelf al besloten dat alle taxi's in 2025 bij voorkeur emissieloos moeten zijn. Uber is geen traditioneel be drijf; het is een platform voor vraag en aanbod. Een app dient als digitale taxicentrale die klanten en zelfstandige taxichauffeurs, sa menbrengt. Die methode zette de taxiwereld op zijn kop toen Uber in 2012 op de Nederlandse markt kwam en nog steeds zijn er con flicten. Uber zou de chauffeurs het vel over de neus trekken, 25 pro cent van de totale ritprijs is voor het Amerikaanse bedrijf. Taxipassagiers moeten 2 euro extra betalen voor een 'groene' rit Uber zorgt dat de chauffeurs klan ten krijgen en handelt de betaling af. En dat werkt bijzonder effec tief. Uber behoort vaak tot de goedkoopste taxi-opties. Oneer lijke concurrentie, roept de taxi branche al jaren. Vakcentrale FNV vindt dat de chauffeurs feitelijk een verkapt dienstverband heb ben en eigenlijk in dienst van het Amerikaanse bedrijf moeten ko men. De FNV voert een achterhaalde discussie, volgens Diaz. ,,De plat formeconomie is een feit. Het brengt nieuwe manieren om het werk te organiseren. Een groot deel van onze chauffeurs is blij met de flexibiliteit die het biedt. Je kunt zelf kiezen hoe en wanneer je werkt.'' Tienduizenden gezinnen in New- -York- zijn sinds-dejcefonaj ^crisis' afhankelijk van voedsel- - - - - woensdag 30 december 2020 GO rijkste stad op aarde Taxiplatform Uber maakt de overstap naar elektrische taxi's, te beginnen in Amster dam in 2025. Chauffeurs die het niet zien zitten om een elektrische auto aan te schaf fen, of het niet kunnen betalen, mogen dan niet langer voor Uber rijden. Ton Voermans Amsterdam Een meisje krijgt via Food Bank for New York een kerstcadeautje. FOTO AFP banken. róto-gèefy images Vil VA' s-.; Een begroeide auto dient als reclame voor de elektrische taxi's van Uber Green. foto uber

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19