Uber-chauffeurs
worden verplicht
elektrisch te rijden
ECONOMIE 19
hongerige bewoners van Queens.
Maar het eindigt dit jaar, en de
vrachtwagen met vlees, melk,
groente en fruit bleef in het najaar
ook al eens weg bij gebrek aan
financiering. Vandaar die span
ning op de vroege ochtend. Als de
vrachtwagen niet komt, hebben
duizenden mensen honger.
Reddingsboei
In de VS hebben 54 miljoen men
sen dit jaar niet voldoende te eten,
becijferde het ministerie van
Landbouw. Dat is 45 procent meer
dan vorig jaar. Feeding America,
een organisatie die meer dan
tweehonderd voedselbanken runt,
schatte dat aan het einde van 2020
een op de zes volwassenen en een
op de vier kinderen niet zeker is
van genoeg eten.
Voedselbanken zijn in een wijk
als Queens een onmisbare red
dingsboei geworden. Ze zouden
moeten bestaan om mensen die
buiten de boot vallen op weg te
helpen - niet als essentieel middel
van bestaan voor miljoenen men
sen, klagen critici, onder wie Con
gresleden die pleiten voor uitbrei
ding van sociale voorzieningen.
De afgelopen jaren heeft de rege
ring Trump de uitgifte van voed
selbonnen juist geprobeerd in te
perken. De overheid moet meer
doen, vindt ook Rodriguez, ook
voor immigranten. ,,Maar wat de
mensen echt nodig hebben, is
werk. En een hoger minimum
loon, zodat ze een buffer kunnen
opbouwen om een crisis als deze
te doorstaan.''
New York bulkt intussen van
welvaart. Dit is de rijkste stad ter
wereld, dankzij meer dan 120.000
inwoners die vijf miljoen dollar of
meer bezitten, berekende data-
firma Wealth-X eerder dit jaar.
Wall Street, waar de aandelen
markten uit hun voegen barsten,
ligt op een half uur van de voed-
selbank in Queens.
In de wijk neemt het aantal
daklozen zichtbaar toe. Huisbazen
mogen je volgens de lokale wet
niet zomaar uitzetten als je van
wege de pandemie de huur niet
kunt betalen, maar mensen zon
der verblijfsvergunning durven
vaak geen bezwaar te maken. De
restaurants waar veel New Yorkers
hun brood verdienen zijn halver
wege december opnieuw gesloten
om de tweede coronagolf in te
dammen. Het spaargeld is echt op.
Pedro Rodriguez vond een paar
dagen geleden een dode bejaarde
man op straat. Van kartonnen do
zen had hij een huisje gebouwd.
Zijn schoenen stonden netjes in
het gelid voor de ingang. Hij stierf
alleen, in een doos voor de gevel
van een noodle-restaurant. ,,De
kloof tussen de rijken en de armen
is zo diep, het is eng'', zegt Rodri
guez. ,,Dit is de eerste dode, maar
het wordt winter, mensen zijn
niet gewend om buiten te slapen,
er komen er nog veel meer.''
Hij slaapt niet voldoende, vindt
zijn arts. Hij zucht eens, als hij het
heeft over de verantwoordelijk
heid op zijn schouders. Als hij zich
niet druk maakt om de voedsel
voorraad waarvan tienduizenden
stadgenoten afhankelijk zijn, dan
wel om de uitdeeltruck die het
dreigt te begeven, de huur voor het
pand die hij moet zien te betalen,
of de enorme hoeveelheid vuilnis
die hij kwijt moet nu zijn voedsel-
bank een groeispurt heeft doorge
maakt. Hij is zeven dagen per
week in de weer - 'ik had gerekend
op twee'. Er zit niets anders op dan
doorgaan, vindt hij. ,,Ik denk
echt", zegt hij, ,,dat als wij er niet
waren, mensen zouden sterven
van de honger.''
Ook in Londen wordt elektrisch
rijden de norm, zegt Uber-direc-
teur Anabel Diaz. ,,Londen en
Amsterdam zijn de twee steden
met de beste infrastructuur. Je
moet als chauffeur niet naar een
laadpaal hoeven zoeken. En het
moet mogelijk zijn om 's nachts te
laden. Andere Nederlandse steden
volgen; we houden de ontwikke
lingen daar in de gaten.'' Doel is
dat in Europa in 2025 minimaal de
helft van alle taxiritten in zeven
grote steden elektrisch is.
Uber gaat niet betalen voor de
vergroening. De Amerikaanse gi
gant heeft geen eigen voertuigen
en gaat ook zelf geen elektrische
auto's kopen. Uber zegt de vier
duizend chauffeurs die in Neder
land voor het bedrijf rijden wel bij
de vergroening 'te ondersteunen'.
Het bedrijf bedingt kortingen bij
autoverkopers. Een elektrische
Nissan Leaf is met 20 procent kor
ting aan te schaffen.
Ook komen er leasemogelijkhe
den. ,,En we maken de ritten met
de elektrische taxi - Uber Green -
2 euro per rit duurder. Veel men
sen willen met een duurzame taxi
reizen en willen die opslag beta
len voor een milieuvriendelijke
rit. Dat hebben we onderzocht.''
1,50 euro van die opslag gaat naar
de taxichauffeur, 50 cent is voor
Uber, zodat het voor de chauffeurs
iets aantrekkelijker wordt om
elektrisch te gaan rijden.
Wat investeert Uber zelf in de
vergroening? Wereldwijd denkt
het bedrijf uiteindelijk 800 mil
joen dollar kwijt te zijn aan de
transitie. In Nederland is daar nog
weinig van te merken. De gigant
twijfelt over een plan om ritten
met Uber Green tijdelijk goedko
per te maken dan een standaardrit
om zo de vraag naar elektrisch
vervoer te stimuleren. 10 procent
van de taxi's die in Nederland voor
Uber rijden, is al elektrisch.
Vervuilende auto's
Dat de praktijk weerbarstiger is
dan de theorie blijkt uit het feit
dat Uber-chauffeurs nog altijd in
een tien jaar oude vervuilende
auto mogen rijden. ,,In 2025 zijn er
geen Uber-taxi's meer op benzine
of diesel in Amsterdam'', roept
Diaz, maar met de vergroening lift
het bedrijf mee met beleid van de
lokale overheid. Het Amster
damse stadsbestuur heeft zelf al
besloten dat alle taxi's in 2025 bij
voorkeur emissieloos moeten
zijn.
Uber is geen traditioneel be
drijf; het is een platform voor
vraag en aanbod. Een app dient als
digitale taxicentrale die klanten
en zelfstandige taxichauffeurs, sa
menbrengt. Die methode zette de
taxiwereld op zijn kop toen Uber
in 2012 op de Nederlandse markt
kwam en nog steeds zijn er con
flicten. Uber zou de chauffeurs het
vel over de neus trekken, 25 pro
cent van de totale ritprijs is voor
het Amerikaanse bedrijf.
Taxipassagiers
moeten 2 euro
extra betalen voor
een 'groene' rit
Uber zorgt dat de chauffeurs klan
ten krijgen en handelt de betaling
af. En dat werkt bijzonder effec
tief. Uber behoort vaak tot de
goedkoopste taxi-opties. Oneer
lijke concurrentie, roept de taxi
branche al jaren. Vakcentrale FNV
vindt dat de chauffeurs feitelijk
een verkapt dienstverband heb
ben en eigenlijk in dienst van het
Amerikaanse bedrijf moeten ko
men.
De FNV voert een achterhaalde
discussie, volgens Diaz. ,,De plat
formeconomie is een feit. Het
brengt nieuwe manieren om het
werk te organiseren. Een groot
deel van onze chauffeurs is blij
met de flexibiliteit die het biedt. Je
kunt zelf kiezen hoe en wanneer
je werkt.''
Tienduizenden gezinnen in
New- -York- zijn sinds-dejcefonaj
^crisis' afhankelijk van voedsel-
- - - -
woensdag 30 december 2020
GO
rijkste stad op aarde
Taxiplatform Uber maakt de
overstap naar elektrische
taxi's, te beginnen in Amster
dam in 2025. Chauffeurs die
het niet zien zitten om een
elektrische auto aan te schaf
fen, of het niet kunnen betalen,
mogen dan niet langer voor
Uber rijden.
Ton Voermans
Amsterdam
Een meisje krijgt via Food Bank for New York een kerstcadeautje.
FOTO AFP
banken. róto-gèefy images
Vil VA' s-.;
Een begroeide auto dient als reclame voor de elektrische taxi's
van Uber Green. foto uber