26 Wat de klapper van de eeuw moest worden, de GP van Zandvoort, werd de Het moest het grootste Nederlandse sportevenement van 2020 worden, maar natuurlijk ging ook de GP in Zandvoort niet door. Een verhaal uit het racedorp, over gemiste inkomsten, twijfels, perspectief en hoop. ,,De Formule 1 komt hier sowieso terug, maar een jaartal durf ik er niet meer op te plakken.'' Het heeft wel iets weg van een omge keerd sprookje, wat Zandvoort dit jaar is overkomen. Het onmogelijke gepresteerd, voor een dorp van slechts 17.000 zielen. Met de Formule 1 een wereldspeler na 35 jaar weer te rug weten te lokken naar de beschei den badplaats, dankzij een gouden mix van een vermogende, doortas tende prins en een razendsnelle Lim burgse coureur. En dan slaat alsnog het noodlot toe, in de vorm van een pandemie. ,,Wat een topjaar moest worden, werd een rampjaar'', vertelt Ferry Verbrugge tussen de F1-petjes, mi niatuurauto's en Red Bull-polo's in zijn zaak Pole Position. De winkel halverwege de Kerkstraat is gesloten, het rolluik naar beneden. Online moet hij voor de feestdagen buffelen om nog wat om te zetten. Voor drie ton aan producten had hij dit jaar in gekocht. Teampetjes, polo's, shirtjes, jassen. Het moest er in dat ge droomde meiweekend grotendeels uitvliegen, bij zijn kraampjes langs de looproute naar het circuit en op de boulevard. ,,We hadden gekke ideeën, wilde plannen. Daar koop je ver van tevoren op in en daar profi teert nu de klant van. Alles gaat met vijftig procent korting tegen inkoop prijs weg.'' Verbrugge wil er niet te zuur over doen, tegenslag hoort bij het onder nemerschap. Hij heeft ook goede ja ren gedraaid, met alle Max Verstap pen-evenementen op het nabijgele gen circuit. Maar 2020 moest wel hét jaar worden. En dat geluid hoor je overal terug in het kustdorp nabij Haarlem. In hotels, café's en onder de bewoners, alsof iedereen de jackpot heeft gemist. Op het Kerkplein huist café Rab bel. Voor een 'bakkie en een babbel', maar nu even niet. Binnen staat eige naar Marcel Busscher in het halfdon ker cadeaupakketjes in te pakken. Twee flesjes Pitspils, een cellofaantje erom, een strik en klaar voor bezor ging. Hij bracht het 'snelste biertje van Nederland' vorig jaar zelf op de markt en bouwde zijn complete café om tot een kleinschalig Formule 1- museum. Zonder aarzeling sprong Busscher zoals zoveel Zandvoortse onderne mers mee op de Fi-hype, maar op dat ene gouden weekend blijft het voor alsnog wachten. ,,De klapper van de eeuw werd de deceptie van de eeuw'', zegt de cafébaas. „Gelukkig heb ik er met Pitspils nog een kindje aan overgehouden waar ik trots op ben.'' De nieuwste lockdown zorgt in het De resterende kamers verhuurde ze in een zucht aan particulieren. Daar naast was Jansen nog druk met een tijdelijke camping en een pleinfeest. „Natuurlijk heb ik wel even gevloekt, toen er een streep ging door die race'', erkent ze. ,,Maar ik was toch al snel meer met m'n hotel bezig dan met dat ene geannuleerde weekend. Want dat is wel mijn business.'' Code rood Door corona viel de 'hoogmis' van 2020 voor Zandvoort weg, maar daar bleef het niet bij. De lente liep qua toerisme compleet in de soep en nu is er opnieuw geen kip. Slechts twee ënhalve maand was het in de zomer druk, alsof er niets aan de hand was. Tot Duitsland in september weer in lockdown ging en Nederland met 'code rood' aanwees. ,,Dat zorgde voor een uittocht. Sindsdien is het stil hier'', weet Lana Lemmens, direc teur van Zandvoort Marketing. In haar kantoor in het Center Parcs Strandhotel, waar oude racebanden als plantenbakken fungeren, vertelt ze uitgebreid over de maanden van voorbereiding. ,,Zandvoort is een gek dorp en wij waren héél erg in onze nopjes met die race. Dat zouden wij wel eventjes gaan hosten. Tot we in februari, maart steeds meer dachten: wat is er nou eigenlijk allemaal aan de hand in China?'' Toen corona Italië lam legde en er in extremis ook een streep werd ge zet door de Formule 1 in Australië, begon iedereen in Zandvoort stille tjes te begrijpen wat voor donder wolk ook boven hun dorp hing. Op 19 maart volgde de definitieve annule ring. ,,Ik heb een traantje gelaten, thuis'', weet Lemmens nog. ,,Dat klinkt heel dramatisch nu, maar we hadden zo hard gewerkt, er zo naar toe geleefd. En dat alles spatte zomaar uit elkaar.'' Niet alles is voor niets geweest, veel voorwerk kan worden hergebruikt. Maar natuurlijk zit er een schadepost aan het uitstel vast. De gemeente heeft een miljoenenbedrag vrijge maakt voor drie jaar Formule 1 en dat is opeens vier jaar geworden. Voor vergunningstrajecten, side-events, ambtelijke capaciteit, city-dressing, de opknap van het spoor. Dat wordt ergens een uitdaging, nu de race is opgeschoven. Maar corona stelde het dorp voor meer vraagstukken. Lem- mens: ,,Moesten we opeens mensen gaan vertellen dat ze niet naar Zand- voort mochten komen. Tja, dan zakt zo'n F1-race wel even weg naar de achtergrond.'' Saamhorigheid Tot die eerste zondag van mei, de da tum waarop Zandvoort weer het middelpunt van de wereld had moe- Ik heb er met Pitspils iets aan overge houden, waar ik trots op ben ten zijn. ,,Een emotioneel zwaar bela den dag voor het hele dorp'', aldus café-baas Busscher, die toch z'n ter ras opbouwde, tegen beter weten in. Lemmens voelde die derde mei een bijzonder saamhorigheidsgevoel in haar dorp. De geblokte vlag hing overal uit. En met bewoners en on dernemers proostte ze precies om tien minuten over drie, toen de race had moeten starten, in de Van Speijkstraat. ,,Een biertje, de boxen buiten, het F1-nummer van Davina Michelle aan. Heel dubbel, die dag'', herinnert Lemmens zich nog. ,,Even hebben we samen gedaan van 'wat zijn we zielig'. En daarna snel weer door.'' Met ruim drie maanden uitstel be gon in juli alsnog het Formule 1-sei- zoen. Veel races kregen een nieuwe datum, Zandvoort niet. Zonder pu bliek geen race in het duindorp, dat snapte iedereen. Pas begin novem ber, toen de kalender voor 2021 werd gepresenteerd, kwam er weer een stip op de horizon. De Dutch GP staat nu ingepland voor 5 september 2021. ,,Een zen-momentje, hoor. De be kendmaking van die datum'', lacht Busscher. „Eindelijk weer wat om naar uit te kijken.'' Maar is het over acht maanden alle maal wel realistisch? Een race met 115.000 man tussen de duinen? ,,Dat vraagteken blijft. En dat maakt plan nen en dingen bedenken wel heel moeilijk'', geeft hotel-eigenaar Jan sen meteen toe. Pirelli heeft de reser- dorp voor een vreemde bedrijvig heid. Amper toeristen, wél veel aan nemersbusjes. In het Amsterdam Beach Hotel zijn ze maar aan het ver bouwen geslagen. Tien extra kamers erbij, nu is hét moment. Ramvol had het onderkomen aan het Badhuis plein gezeten, dat eerste weekend van mei. Maanden eerder belde For mula One Management al met eige naar Suzanne Jansen, of bandenleve rancier Pirelli bij haar mocht slapen. dinsdag 29 december 2020 'Ik heb thuis wel even een Rik Spekenbrink Arjan Schouten Zandvoort Een leeg circuit van Zandvoort op 3 mei 2020, de dag dat er geracet had moeten worden. FOTO PIM RAS - Marcel Busscher (cafébaas) Lana Lemmens, directeur van Zandvoort Marketing, op de tri bune van het circuit. Cafébaas Marcel Busscher met zijn zelfbedachte Pitspils, 'het snelste biertje van Nederland'. WVVW.POLEP Ferry Verbrugge kocht voor drie ton aan merchandise in, die hij nu amper kon verkopen. eigen foto's

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 26