26
Wat de klapper van de eeuw moest worden, de GP van Zandvoort, werd de
Het moest het grootste Nederlandse
sportevenement van 2020 worden, maar natuurlijk ging
ook de GP in Zandvoort niet door. Een verhaal uit het
racedorp, over gemiste inkomsten, twijfels, perspectief en
hoop. ,,De Formule 1 komt hier sowieso terug, maar een
jaartal durf ik er niet meer op te plakken.''
Het heeft wel iets weg van een omge
keerd sprookje, wat Zandvoort dit
jaar is overkomen. Het onmogelijke
gepresteerd, voor een dorp van
slechts 17.000 zielen. Met de Formule
1 een wereldspeler na 35 jaar weer te
rug weten te lokken naar de beschei
den badplaats, dankzij een gouden
mix van een vermogende, doortas
tende prins en een razendsnelle Lim
burgse coureur. En dan slaat alsnog
het noodlot toe, in de vorm van een
pandemie.
,,Wat een topjaar moest worden,
werd een rampjaar'', vertelt Ferry
Verbrugge tussen de F1-petjes, mi
niatuurauto's en Red Bull-polo's in
zijn zaak Pole Position. De winkel
halverwege de Kerkstraat is gesloten,
het rolluik naar beneden. Online
moet hij voor de feestdagen buffelen
om nog wat om te zetten. Voor drie
ton aan producten had hij dit jaar in
gekocht. Teampetjes, polo's, shirtjes,
jassen. Het moest er in dat ge
droomde meiweekend grotendeels
uitvliegen, bij zijn kraampjes langs
de looproute naar het circuit en op de
boulevard. ,,We hadden gekke
ideeën, wilde plannen. Daar koop je
ver van tevoren op in en daar profi
teert nu de klant van. Alles gaat met
vijftig procent korting tegen inkoop
prijs weg.''
Verbrugge wil er niet te zuur over
doen, tegenslag hoort bij het onder
nemerschap. Hij heeft ook goede ja
ren gedraaid, met alle Max Verstap
pen-evenementen op het nabijgele
gen circuit. Maar 2020 moest wel hét
jaar worden. En dat geluid hoor je
overal terug in het kustdorp nabij
Haarlem. In hotels, café's en onder de
bewoners, alsof iedereen de jackpot
heeft gemist.
Op het Kerkplein huist café Rab
bel. Voor een 'bakkie en een babbel',
maar nu even niet. Binnen staat eige
naar Marcel Busscher in het halfdon
ker cadeaupakketjes in te pakken.
Twee flesjes Pitspils, een cellofaantje
erom, een strik en klaar voor bezor
ging. Hij bracht het 'snelste biertje
van Nederland' vorig jaar zelf op de
markt en bouwde zijn complete café
om tot een kleinschalig Formule 1-
museum.
Zonder aarzeling sprong Busscher
zoals zoveel Zandvoortse onderne
mers mee op de Fi-hype, maar op dat
ene gouden weekend blijft het voor
alsnog wachten. ,,De klapper van de
eeuw werd de deceptie van de
eeuw'', zegt de cafébaas. „Gelukkig
heb ik er met Pitspils nog een kindje
aan overgehouden waar ik trots op
ben.''
De nieuwste lockdown zorgt in het
De resterende kamers verhuurde ze
in een zucht aan particulieren. Daar
naast was Jansen nog druk met een
tijdelijke camping en een pleinfeest.
„Natuurlijk heb ik wel even gevloekt,
toen er een streep ging door die
race'', erkent ze. ,,Maar ik was toch al
snel meer met m'n hotel bezig dan
met dat ene geannuleerde weekend.
Want dat is wel mijn business.''
Code rood
Door corona viel de 'hoogmis' van
2020 voor Zandvoort weg, maar daar
bleef het niet bij. De lente liep qua
toerisme compleet in de soep en nu
is er opnieuw geen kip. Slechts twee
ënhalve maand was het in de zomer
druk, alsof er niets aan de hand was.
Tot Duitsland in september weer in
lockdown ging en Nederland met
'code rood' aanwees. ,,Dat zorgde
voor een uittocht. Sindsdien is het
stil hier'', weet Lana Lemmens, direc
teur van Zandvoort Marketing.
In haar kantoor in het Center Parcs
Strandhotel, waar oude racebanden
als plantenbakken fungeren, vertelt
ze uitgebreid over de maanden van
voorbereiding. ,,Zandvoort is een gek
dorp en wij waren héél erg in onze
nopjes met die race. Dat zouden wij
wel eventjes gaan hosten. Tot we in
februari, maart steeds meer dachten:
wat is er nou eigenlijk allemaal aan
de hand in China?''
Toen corona Italië lam legde en er
in extremis ook een streep werd ge
zet door de Formule 1 in Australië,
begon iedereen in Zandvoort stille
tjes te begrijpen wat voor donder
wolk ook boven hun dorp hing. Op 19
maart volgde de definitieve annule
ring. ,,Ik heb een traantje gelaten,
thuis'', weet Lemmens nog. ,,Dat
klinkt heel dramatisch nu, maar we
hadden zo hard gewerkt, er zo naar
toe geleefd. En dat alles spatte zomaar
uit elkaar.''
Niet alles is voor niets geweest, veel
voorwerk kan worden hergebruikt.
Maar natuurlijk zit er een schadepost
aan het uitstel vast. De gemeente
heeft een miljoenenbedrag vrijge
maakt voor drie jaar Formule 1 en dat
is opeens vier jaar geworden. Voor
vergunningstrajecten, side-events,
ambtelijke capaciteit, city-dressing,
de opknap van het spoor. Dat wordt
ergens een uitdaging, nu de race is
opgeschoven. Maar corona stelde het
dorp voor meer vraagstukken. Lem-
mens: ,,Moesten we opeens mensen
gaan vertellen dat ze niet naar Zand-
voort mochten komen. Tja, dan zakt
zo'n F1-race wel even weg naar de
achtergrond.''
Saamhorigheid
Tot die eerste zondag van mei, de da
tum waarop Zandvoort weer het
middelpunt van de wereld had moe-
Ik heb er met
Pitspils iets
aan overge
houden, waar
ik trots op ben
ten zijn. ,,Een emotioneel zwaar bela
den dag voor het hele dorp'', aldus
café-baas Busscher, die toch z'n ter
ras opbouwde, tegen beter weten in.
Lemmens voelde die derde mei een
bijzonder saamhorigheidsgevoel in
haar dorp. De geblokte vlag hing
overal uit. En met bewoners en on
dernemers proostte ze precies om
tien minuten over drie, toen de race
had moeten starten, in de Van
Speijkstraat. ,,Een biertje, de boxen
buiten, het F1-nummer van Davina
Michelle aan. Heel dubbel, die dag'',
herinnert Lemmens zich nog. ,,Even
hebben we samen gedaan van 'wat
zijn we zielig'. En daarna snel weer
door.''
Met ruim drie maanden uitstel be
gon in juli alsnog het Formule 1-sei-
zoen. Veel races kregen een nieuwe
datum, Zandvoort niet. Zonder pu
bliek geen race in het duindorp, dat
snapte iedereen. Pas begin novem
ber, toen de kalender voor 2021 werd
gepresenteerd, kwam er weer een
stip op de horizon. De Dutch GP staat
nu ingepland voor 5 september 2021.
,,Een zen-momentje, hoor. De be
kendmaking van die datum'', lacht
Busscher. „Eindelijk weer wat om
naar uit te kijken.''
Maar is het over acht maanden alle
maal wel realistisch? Een race met
115.000 man tussen de duinen? ,,Dat
vraagteken blijft. En dat maakt plan
nen en dingen bedenken wel heel
moeilijk'', geeft hotel-eigenaar Jan
sen meteen toe. Pirelli heeft de reser-
dorp voor een vreemde bedrijvig
heid. Amper toeristen, wél veel aan
nemersbusjes. In het Amsterdam
Beach Hotel zijn ze maar aan het ver
bouwen geslagen. Tien extra kamers
erbij, nu is hét moment. Ramvol had
het onderkomen aan het Badhuis
plein gezeten, dat eerste weekend
van mei. Maanden eerder belde For
mula One Management al met eige
naar Suzanne Jansen, of bandenleve
rancier Pirelli bij haar mocht slapen.
dinsdag 29 december 2020
'Ik heb thuis wel even een
Rik Spekenbrink
Arjan Schouten
Zandvoort
Een leeg circuit van
Zandvoort op 3 mei
2020, de dag dat er
geracet had moeten
worden.
FOTO PIM RAS
- Marcel Busscher
(cafébaas)
Lana Lemmens, directeur van
Zandvoort Marketing, op de tri
bune van het circuit.
Cafébaas Marcel Busscher met
zijn zelfbedachte Pitspils, 'het
snelste biertje van Nederland'.
WVVW.POLEP
Ferry Verbrugge kocht voor drie
ton aan merchandise in, die hij nu
amper kon verkopen. eigen foto's