Iedereen wil nog vóór de kerst terug naar Nederland ^9 ^9 ^9 ^9 ^9 99 Callcenter BuZa staat roodgloeiend Nederlanders stranden met de 4 CORONA VERENIGD KONINKRIJK A Zeggen dat je het echt heel naar vindt, is vaak al voldoende Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk hebben de hoop laten varen dat ze kerst vieren met familie. In deze situatie van overmacht maken ze er maar het beste van. ,,Ik kan nu wel mijn vriend langer zien." Op een normale zondag rinkelt de telefoon in het 24/7 contact centrum van het ministerie van Buitenlandse Zaken 330 keer. Maar afgelopen zondag schoot dat naar 800 keer, en inclusief WhatsApp en e-mail vroegen 1500 mensen hulp. Paniekerige Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk die wilden weten: kan ik nog terug naar Nederland voor kerst? Bezorgde Nederlan ders die juist nog naar Engeland wilden: kan dat nog? Nee, rustig sluit 'zijn' telefoon centrale voor Nederlanders in den vreemde het jaar niet af, zegt directeur Daniël Timmermans. Niet dat hij dat had gedacht: van wege de brexit was er al meer drukte verwacht en konden al minder mensen vakantie opne men. Voor een handvol 'schrij nende gevallen' - denk aan men sen van wie een naaste is gestor ven - die nu gestrand zijn in het land, probeert het ministerie nog te regelen dat ze tóch naar Nederland kunnen. ,,Het zal je ook maar gebeuren: je bent in een land en opeens gaat dat land op slot en kun je geen kant meer op. Dat ^s ook best wel eng." Timmermans en zijn team kregen er afgelopen jaar vaker mee te maken. Op een donder dag medio maart, Timmermans weet het nog precies, ging bin nen 24 uur 'de wereld dicht'. ,,Het was als een sneeuwbal." Binnen een paar uur tijd kwa- FEITEN CIJFERS men er 12.000 telefoontjes bin nen. De dertig mensen die nor maal gesproken de telefoonlij nen bezetten, konden die toe stroom niet aan. Timmermans voelde zich machteloos: ,,Ik heb letterlijk 'help!' geroepen." Het duurde een paar dagen, maar toen zaten er dagelijks zo'n negentig mensen aan de tele foon. Zijn team werd aangevuld met ambtenaren van Buiten landse Zaken die in geval van rampen of andere crises kunnen bijspringen. ,,Ik kreeg uit het hele ministerie mailtjes met de vraag: 'Kan ik helpen?' Nou: ja!" De mensen die zij aan de lijn kregen, hadden uiteenlopende vragen. Van iemand die wilde weten of haar stedentrip naar Barcelona nog kon doorgaan tot een zeiler die plots nergens in het Caribisch gebied kon aanme ren. Maar ook écht schrijnende verhalen: een vrouw die wanho pig graag naar huis wilde omdat haar broer was overleden. ,,Ie- dereen begrijpt dat natuurlijk." Maar de medewerkers van het 24/7 centrum konden haar, en anderen in rotsituaties, niet naar Nederland toveren. Dat leidde soms tot woede. „Kwaadheid is ook een uitingsvorm van frus tratie", vergoelijkt Timmermans. ,,Je moet duidelijk zijn: wat kun je wel, wat kun je niet. Als het luchtruim dicht zit, kunnen wij dat niet oplossen. Dan vragen we: bent u veilig? Heeft u een dak boven uw hoofd?" Vaak helpt het al, zegt Timmer mans, om iemand 'de ruimte' te geven om zijn verhaal te doen en begrip te tonen. ,,Dat je het echt heel naar vindt. Dat is vaak al voldoende." Daardoor liepen dit voorjaar de wachttijden wel op, wat tot geklaag op sociale media leidde. Timmermans noemt dat 'vervelend'. ,,Maar iemand zijn verhaal kunnen laten doen is be langrijker dan korte wachttij den." Glazenbolvragen De zomer is normaal gesproken het drukste moment van het jaar. Ook nu was het drukker dan anders, zegt Timmermans. Ie mand die door een oranje land (alleen noodzakelijke reizen) moest rijden, belde met de vraag of het verstandig was zijn auto raampje dicht te houden. En er waren mensen die wilden weten of hun vakantieland over twee maanden niet op 'oranje' zou staan. De 'glazenbolvragen', noemt Timmermans dat. En trouwens: wat ^s noodzake lijk? De medewerkers geven daarover alleen raad aan de hand van de reisadviezen. ,,Dan zeg gen we: 'De afweging is aan u.' Vaak hebben mensen behoefte aan bevestiging. Denken ze zelf al: die vakantie kan niet door gaan." Het is opvallend, vindt Tim mermans, dat mensen aan de te lefoon met zijn medewerkers snel diep persoonlijke verhalen delen, bijvoorbeeld Nederlan ders die hun geliefden uit het buitenland nog naar Nederland probeerden te halen. Zo was er een man die een relatie had met twee vrouwen en hen allebei - los van elkaar - naar ons land wilde laten overkomen. ,,We leg gen dan de regels uit: dat je moet aantonen dat je een duurzame relatie hebt", zegt Timmermans. De meneer in kwestie ging toen ineens 'iets anders' regelen. Hij stond al met één been in Ne derland. Student Julius Itjeshorst (25) was al inge checkt op de boot van Newcastle naar Amsterdam, toen hij hoorde dat de grenzen dichtgingen van wege een snel oprukkende variant van het coronavirus. Hij had zijn spullen zelfs al afgegooid in zijn hut. Op het dek wachtte hij met zijn vriendin tot ze zouden ver trekken. Kerst met familie in Ne derland kon ze niet meer ontgaan, dacht Itjeshorst opgelucht toen hij op de valreep nog dit plekje had weten te bemachtigen. Maar vertrekken deden ze niet. Twintig minuten na de geplande afvaart, lagen ze nog steeds in de haven. ,,We grapten nog tegen el- kaar; misschien mogen we toch niet mee.'' Dat had hij beter niet kunnen zeggen, want kort daarna kwam het bericht van de kapitein dat alle Nederlanders van boord moesten. Het leidde tot behoor lijke paniek, zegt Itjeshorst ,,Som- mige mensen waren heel emotio neel. Ik was vooral gefrustreerd, omdat niemand ons kon vertellen wat we nu moesten doen." Samen met een paar andere Ne derlanders overnachtte hij in een Airbnb in de stad, maar de vol gende morgen was er nog steeds geen duidelijkheid. Itjeshorst be sloot terug te gaan naar Edin burgh, waar hij studeert. ,,Daar zitten we tenminste gratis in mijn huis." De student International Business Management voelt zich nog altijd gefrustreerd en machte loos. De snelheid waarmee de grens dichtging, heeft hen enorm verrast. ,,We zouden eerst deze week naar Nederland vliegen. dinsdag 22 december 2020 GO Na een toch al recorddruk jaar staat de telefoon bij het speci ale noodnummer van Buiten landse Zaken weer roodgloei end. Gestrande Nederlanders in het Verenigd Koninkrijk wil len maar één ding: voor de feestdagen naar huis. „Ineens het land op slot is ook wel eng." Hanneke Keultjes Den Haag - Daniël Timmermans, directeur contactcentrum Het 24/7 contactcentrum van Buitenlandse Zaken in 2020 in cijfers: Aantal vra gen: ruim 900.000 (in een normaal jaar zijn dat er zo'n 500.000) Aantal telefoontjes tijdens piek in maart: 12.000 per dag Gemiddelde gespreksduur: zo'n 7 minuten (met uitschie ters naar 1 uur) Totaal aantal medewerkers IT tAi Luchthaven Heathrow in Londen bood gisteren een desolate aanblik, sommige reizigers konden nog wel vertrekken. Tekstborden bij de haven in Dover roepen de truckers een halt toe. Zij maken er onderweg (r) het beste van. fotos ap, getty, afp, 'Dit zag ik Raymond Boere Rotterdam/Londen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 4