Geen last
bij bouw
park aan
Veerse
Meer
7
De bouw is afgerond, de naam
staat nét op de gevel. De Kruittoren
spleet Tholen een beetje in tweeën,
met voor- en tegenstanders.
STADSGEZICHT VOOR- EN TEGENSTANDERS
Tholen
i en zegt dat alles
went, zegt Piet
Quist (foto), en hij
laat er een kleine
1 stilte achteraan val
len. Er zijn maar weinig dagen dat
het hele proces dat aan de bouw
voorafging niet door zijn hoofd
schiet. Nog steeds vindt de secre
taris van de Heemkundekring dat
dat niet op een zorgvuldige ma
nier verlopen is. ,,De toren moest
en zou er komen, dat kon je aan al
les merken."
Te hoog en te massaal
Het was een behoorlijke confronta
tie toen hem de verkoopbrochure
een paar jaar geleden onder de ogen
kwam. Weg is het beschermd
stadsgezicht, verzucht Quist. ,,Het
icoon wat Tholen had, de toren van
de Grote Kerk, valt buiten beeld als
je over de brug komt rijden. Daar
staat nu de Kruittoren voor." En
ook vanuit het centrum gezien is
de impact groot. ,,Alle zichtlijnen
eindigen er. Het lijkt wel een cita
del met een ratjetoe aan vormpjes
en materialen aan de achterkant.
De Rijksdienst voor Cultureel Erf
goed waarschuwde al nadrukkelijk
dat het gebouw te hoog en te mas
saal zou worden. Dat vond de
Heemkundekring ook. Het is een
enorme klomp stenen."
Toch zit Quist op een bij
zonder dubbelspoor. Hij
is bouwkundige. En
met die bril op vindt
hij de Kruittoren een
interessant object.
,,In technische zin is
het heel knap uitge
voerd, ik heb met veel
interesse de bouw ge
volgd. Zoals heel veel
Tholenaren. Je kon er niet
komen of er stonden mensen te
kijken. De logistieke aanpak was
ook knap op zo'n klein bouwter
rein." De toren had alleen dddr niet
mogen staan, benadrukt hij. ,,En
nergens op Tholen."
De inwoner van Tholen-centrum
koestert echter geen rancune te
genover de bewoners ervan. ,,Ik
hoop dat ze er met veel plezier, lang
mogen leven. Maar de Kruittoren
had er eigenlijk niet mogen staan.
Mijn vrouw vindt dat ik er te veel
bij stil sta. Die vindt het ook niet
fijn dat we dit gesprek hebben. Laat
toch, zegt ze. Maar als iedereen er
zo over zou denken wordt alles wat
waardevol is zo afgebroken."
Lelijk of duur
Stralend zitten Peter en Loes Mer-
tens op de bank in hun nieuwe ap
partement. Sinds twee weken zijn
ze 'over'. Goes hebben ze verruild
voor Tholen, de hoge rente van
hun vorige hypotheek zette hen er
toe aan. ,,En in Goes is bijna
niets te koop. Het is of
J t heel lelijk of heel
duur." Al Goog-
elend stuitte Pe
ter op het plan
van de Kruitto-
ren. Het was
maar een im
pressie, een
plaatje van wat het
zou gaan worden.
Dat vond ik heel mooi.
We hadden niks met Tholen.
Maar we zijn allebei niet zo moei
lijk. Ik zag dat winkelplein vlakbij,
de hele mooie nieuwe wijk Veste-
tuin, de opgeknapte scheepswerf
We zagen het allebei helemaal zit
ten."
December vorig jaar kochten ze
hun nieuwe stek. Veel keuze was er
niet meer, maar met hun apparte
ment, vrij laag in de toren, zijn ze
in hun nopjes. Steeds als ze thuis
komen, voelen ze zich prettig, legt
Peter uit. ,,Ik vind het een prachtig
gebouw. De architectuur is heel
mooi." ,,Het maakt niet uit welke
kant ik op loop met onze hond',
zegt Loes. ,,Van alle kanten vind ik
het er mooi uitzien." Peter: ,,Het
voelt lekker als ik binnen kom. Ik
slaap er ook heel goed, het is heel
stil. En het uitzicht is fantastisch.
Het is mooier dan wat we in Goes
zagen."
Het lijkt wel een
citadel met een
ratjetoe aan vormpjes
aan de achterkant
Ja, ze lazen dat niet iedereen blij
is met de komst van de Kruittoren.
Die tegenstand kan Peter zich wel
voorstellen. ,,Het stadje heeft
kleine, lieve huisjes en ineens komt
er zo'n groot nieuwbouwproject.
Maar er zijn er ook aardig wat die
bijgedraaid zijn nu het af is. En er is
ook nog steeds een deel dat het een
duiventil noemt." Veelzeggend
haalt hij zijn schouders op en
schiet in de lach.
De simpelste en goedkoopste
oplossing is dat bouwverkeer
voor het nieuwe vakantiepark
vanaf de A58 bij Heinkenszand
naar Lewedorp rijdt en voor het
dorp langs naar het Veerse Meer.
Vrachtwagens die klaar zijn,
kunnen dan langs Arnemuiden
naar industrieterrein Arnestein
en de N57 bij Middelburg rijden
om het gebied te verlaten. Dan
heeft Arnemuiden er zo min
mogelijk last van.
Het nadeel is wel dat het zware
verkeer over smalle wegen moet,
met schade aan bermen als ge
volg. Daarom is het ook een op
tie om de route omgekeerd te rij
den, zodat de zwaar beladen wa
gens eerst over de bredere wegen
bij Middelburg en Arnemuiden
rijden. Zelfs heen en terug over
die Middelburgse route, is vol
gens verkeerswethouder Chris
Simons van Middelburg een op
tie.
Duurder maar voor de verdere
toekomst wel interessanter is om
het bouwverkeer vanaf de A58
bij Arnemuiden terug te laten
rijden richting Lewedorp, maar
voor het dorp te laten afslaan. Ze
kunnen dan het landbouwvia-
duct over de A58 nemen. Daarna
moet er een tijdelijke weg wor
den aangelegd vanaf de Noord-
kraaijertsedijk naar de locatie
van het vakantiepark.
Tijdelijke bouwweg
Die bouwweg moet worden be
taald door de ontwikkelaar van
het vakantiepark, Driestar. Het
bedrijf heeft wel duidelijk ge
maakt dat het zonde zou zijn als
de weg weer wordt weggehaald
als het vakantiepark klaar is, zegt
Simons. ,,Het kan later ook ge
bruikt worden als fietsroute
vanaf het park richting de Zak
van Zuid-Beveland."
De komende maanden wordt
door alle wegbeheerders verder
gesproken over een permanente
oplossing voor de verkeers
drukte in Arnemuiden, Lewe-
dorp en Wolphaartsdijk en het
gebied tussen die dorpen. Daar
is het nu al te druk. De be
staande wegen bieden amper
mogelijkheden om dat op te los
sen.
De gemeenten Borsele, Goes
en Middelburg, de provincie, het
waterschap en Rijkswaterstaat
kijken samen naar wat zij noe
men 'een robuuste oplossing'.
vrijdag 18 december 2020
BE
De opgeleverde Kruittoren met op de achtergrond het centrum van Tholen, waar de Grote Kerk staat. foto johan van der heijden
De Kruittoren staat
fier in Tholen-stad
Michiel Bouwman
- Piet Quist
Of de bouw van Waterpark
Veerse Meer kan doorgaan,
moet nog blijken. Maar als het
zover komt, hoeven Arnemui-
den en Lewedorp geen last te
hebben van het bouwverkeer.
Dat blijkt uit de onderzoeken
die gedaan zijn naar de ver
keersproblemen in die dorpen
en de directe omgeving.
Maurits Sep
Arnemuiden