Geen last bij bouw park aan Veerse Meer 7 De bouw is afgerond, de naam staat nét op de gevel. De Kruittoren spleet Tholen een beetje in tweeën, met voor- en tegenstanders. STADSGEZICHT VOOR- EN TEGENSTANDERS Tholen i en zegt dat alles went, zegt Piet Quist (foto), en hij laat er een kleine 1 stilte achteraan val len. Er zijn maar weinig dagen dat het hele proces dat aan de bouw voorafging niet door zijn hoofd schiet. Nog steeds vindt de secre taris van de Heemkundekring dat dat niet op een zorgvuldige ma nier verlopen is. ,,De toren moest en zou er komen, dat kon je aan al les merken." Te hoog en te massaal Het was een behoorlijke confronta tie toen hem de verkoopbrochure een paar jaar geleden onder de ogen kwam. Weg is het beschermd stadsgezicht, verzucht Quist. ,,Het icoon wat Tholen had, de toren van de Grote Kerk, valt buiten beeld als je over de brug komt rijden. Daar staat nu de Kruittoren voor." En ook vanuit het centrum gezien is de impact groot. ,,Alle zichtlijnen eindigen er. Het lijkt wel een cita del met een ratjetoe aan vormpjes en materialen aan de achterkant. De Rijksdienst voor Cultureel Erf goed waarschuwde al nadrukkelijk dat het gebouw te hoog en te mas saal zou worden. Dat vond de Heemkundekring ook. Het is een enorme klomp stenen." Toch zit Quist op een bij zonder dubbelspoor. Hij is bouwkundige. En met die bril op vindt hij de Kruittoren een interessant object. ,,In technische zin is het heel knap uitge voerd, ik heb met veel interesse de bouw ge volgd. Zoals heel veel Tholenaren. Je kon er niet komen of er stonden mensen te kijken. De logistieke aanpak was ook knap op zo'n klein bouwter rein." De toren had alleen dddr niet mogen staan, benadrukt hij. ,,En nergens op Tholen." De inwoner van Tholen-centrum koestert echter geen rancune te genover de bewoners ervan. ,,Ik hoop dat ze er met veel plezier, lang mogen leven. Maar de Kruittoren had er eigenlijk niet mogen staan. Mijn vrouw vindt dat ik er te veel bij stil sta. Die vindt het ook niet fijn dat we dit gesprek hebben. Laat toch, zegt ze. Maar als iedereen er zo over zou denken wordt alles wat waardevol is zo afgebroken." Lelijk of duur Stralend zitten Peter en Loes Mer- tens op de bank in hun nieuwe ap partement. Sinds twee weken zijn ze 'over'. Goes hebben ze verruild voor Tholen, de hoge rente van hun vorige hypotheek zette hen er toe aan. ,,En in Goes is bijna niets te koop. Het is of J t heel lelijk of heel duur." Al Goog- elend stuitte Pe ter op het plan van de Kruitto- ren. Het was maar een im pressie, een plaatje van wat het zou gaan worden. Dat vond ik heel mooi. We hadden niks met Tholen. Maar we zijn allebei niet zo moei lijk. Ik zag dat winkelplein vlakbij, de hele mooie nieuwe wijk Veste- tuin, de opgeknapte scheepswerf We zagen het allebei helemaal zit ten." December vorig jaar kochten ze hun nieuwe stek. Veel keuze was er niet meer, maar met hun apparte ment, vrij laag in de toren, zijn ze in hun nopjes. Steeds als ze thuis komen, voelen ze zich prettig, legt Peter uit. ,,Ik vind het een prachtig gebouw. De architectuur is heel mooi." ,,Het maakt niet uit welke kant ik op loop met onze hond', zegt Loes. ,,Van alle kanten vind ik het er mooi uitzien." Peter: ,,Het voelt lekker als ik binnen kom. Ik slaap er ook heel goed, het is heel stil. En het uitzicht is fantastisch. Het is mooier dan wat we in Goes zagen." Het lijkt wel een citadel met een ratjetoe aan vormpjes aan de achterkant Ja, ze lazen dat niet iedereen blij is met de komst van de Kruittoren. Die tegenstand kan Peter zich wel voorstellen. ,,Het stadje heeft kleine, lieve huisjes en ineens komt er zo'n groot nieuwbouwproject. Maar er zijn er ook aardig wat die bijgedraaid zijn nu het af is. En er is ook nog steeds een deel dat het een duiventil noemt." Veelzeggend haalt hij zijn schouders op en schiet in de lach. De simpelste en goedkoopste oplossing is dat bouwverkeer voor het nieuwe vakantiepark vanaf de A58 bij Heinkenszand naar Lewedorp rijdt en voor het dorp langs naar het Veerse Meer. Vrachtwagens die klaar zijn, kunnen dan langs Arnemuiden naar industrieterrein Arnestein en de N57 bij Middelburg rijden om het gebied te verlaten. Dan heeft Arnemuiden er zo min mogelijk last van. Het nadeel is wel dat het zware verkeer over smalle wegen moet, met schade aan bermen als ge volg. Daarom is het ook een op tie om de route omgekeerd te rij den, zodat de zwaar beladen wa gens eerst over de bredere wegen bij Middelburg en Arnemuiden rijden. Zelfs heen en terug over die Middelburgse route, is vol gens verkeerswethouder Chris Simons van Middelburg een op tie. Duurder maar voor de verdere toekomst wel interessanter is om het bouwverkeer vanaf de A58 bij Arnemuiden terug te laten rijden richting Lewedorp, maar voor het dorp te laten afslaan. Ze kunnen dan het landbouwvia- duct over de A58 nemen. Daarna moet er een tijdelijke weg wor den aangelegd vanaf de Noord- kraaijertsedijk naar de locatie van het vakantiepark. Tijdelijke bouwweg Die bouwweg moet worden be taald door de ontwikkelaar van het vakantiepark, Driestar. Het bedrijf heeft wel duidelijk ge maakt dat het zonde zou zijn als de weg weer wordt weggehaald als het vakantiepark klaar is, zegt Simons. ,,Het kan later ook ge bruikt worden als fietsroute vanaf het park richting de Zak van Zuid-Beveland." De komende maanden wordt door alle wegbeheerders verder gesproken over een permanente oplossing voor de verkeers drukte in Arnemuiden, Lewe- dorp en Wolphaartsdijk en het gebied tussen die dorpen. Daar is het nu al te druk. De be staande wegen bieden amper mogelijkheden om dat op te los sen. De gemeenten Borsele, Goes en Middelburg, de provincie, het waterschap en Rijkswaterstaat kijken samen naar wat zij noe men 'een robuuste oplossing'. vrijdag 18 december 2020 BE De opgeleverde Kruittoren met op de achtergrond het centrum van Tholen, waar de Grote Kerk staat. foto johan van der heijden De Kruittoren staat fier in Tholen-stad Michiel Bouwman - Piet Quist Of de bouw van Waterpark Veerse Meer kan doorgaan, moet nog blijken. Maar als het zover komt, hoeven Arnemui- den en Lewedorp geen last te hebben van het bouwverkeer. Dat blijkt uit de onderzoeken die gedaan zijn naar de ver keersproblemen in die dorpen en de directe omgeving. Maurits Sep Arnemuiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52