l^1f Zo wandel je door de natuur zonder die te verpesten Douane voorziet files bij havens Onderzoeksraad: w 4 .w Reconstructie van aanvaring U v «L? ViJF ,'f v - Door de lockdown kunnen we nergens meer heen, behalve naar de supermarkt en natuurlijk naar buiten, de natuur in. Beheerders voorspellen dat het de komende weekenden en met de kerstdagen druk wordt in natuurgebieden. Boswachter Paul Begijn van Natuurmonumenten geeft vijf tips om met respect voor de natuur erop uit te trekken. Frank Balkenende Goes Begijn: ,,Ik snap dat mensen meer dan ooit behoefte hebben om naar buiten te gaan. Met al dat thuiswerken kunnen de muren op je af komen. Een frisse neus halen, de prachtige zang van een winterkoninkje, de geur van een nat bos of een weids uitzicht, doen een mens goed. Als terrein beheerders heten we iedereen welkom. Tegelijkertijd moeten we ervoor zorgen dat het op be paalde plaatsen niet te druk wordt, dat het geen rommeltje wordt in natuurgebieden en dat dieren niet worden verstoord." ,,Wie drukte wil vermijden, moet niet tussen 11.00 en 15.00 uur op pad gaan. Ga 's morgens bij het krieken van de dag en geniet dan van de magische nevel. Grote kans dat je ook meer dieren spot. Ook laat in de middag is een goed moment voor een wandeling. Is de parkeerplaats bij een natuur gebied al aardig vol, ga dan ergens anders naar toe. Parkeer nooit in de berm, want boa's controleren hierop omdat auto's langs de kant van de weg hulpdiensten kunnen belemmeren." 2. Ga eens ergens anders heen ,,Zoek naar alternatieven voor doorgaans drukke natuurgebie den zoals de Kop van Schouwen, de Manteling op Walcheren en de Clingse Bossen. Wandel eens langs de Ooster- of de Wester- schelde. Of duik de Verdronken Zwarte Polder bij Nieuwvliet in, verken de Zak van Zuid-Beveland en ontdek de zuidkust van Schouwen-Duiveland." ,,Het is prima mogelijk om dicht bij huis de natuur in te gaan. Na- tuur is een breed begrip, want een parkvijver kan ook interes sante dieren en planten herber gen." 4. Hou je hond aan de lijn ,,In de natuur ben je een gast in het leefgebied van wilde dieren. Blijf op de paden en hou honden aan de lijn. Loslopende honden kunnen wild en vogels op de vlucht doen slaan. Regelmatig treffen natuurbeheerders dode reeën aan die in paniek in prik keldraad verstrikt zijn geraakt. Soms rennen ze de weg op en worden ze aangereden. Wil je je hond de vrije loop laten, ga dan naar het strand." ,,Laat geen rommel achter. Neem een plastic zak mee voor je afval en neem de troep mee naar huis. Tijdens de lockdown in het voor jaar vonden terreinbeheerders massa's resten wc-papier, zak doekjes, blikjes en plastic flessen. Vogels begonnen zelfs nesten van wc-papier te maken. Daar doe je de natuur en de dieren geen ple zier mee. Wildplassen hebben terreinbeheerders liever niet, maar het is in de natuur niet ver boden. Het advies is om thuis het toilet te bezoeken alvorens op pad te gaan." Frank Balkenende Terneuzen Op dit moment onderhandelen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk nog over hun schei ding. Als het VK en de EU zonder akkoord uit elkaar gaan, kan dat leiden tot chaos in zeehavens en in de Kanaaltunnel, de slagader in het transport tussen het vasteland en het VK. Na 31 december gelden de EU-regels en wetten niet meer voor de Britten. Ouderwetse grenscontroles keren dan terug. Speciaal voor de brexit zijn ruim 900 nieuwe douaniers opgeleid. Ook is geïnvesteerd in nieuwe controleruimten bij ferrytermin- als. Daarnaast zijn digitale syste men aangepast. De douane denkt dat dan tien tallen vrachtwagens en busjes op weg naar het Verenigd Koninkrijk zullen stranden omdat die niet op tijd zijn aangemeld of niet be schikken over de benodigde dou anedocumenten. Naar verwach ting beschikt één op vier van de vervoerders naar het Verenigd Ko ninkrijk niet over alle juiste docu menten. Onder meer kleinere be drijven en zzp'ers uit Oost-Europa lijken niet goed voorbereid op de brexit, zegt een woordvoerder van de douane. Sanitair HavenbedrijfNorth Sea Port heeft een plan klaar liggen om 600 tijde lijke parkeerplaatsen voor vracht wagens te scheppen als na de brexit chauffeurs lang moeten wachten in de havens van Vlissin- gen, Terneuzen en Gent. De acht overnachtingsterreinen die het havenbedrijfbij dreigende opstop pingen in het havengebied kan openen, worden voorzien van sa nitair en afvalbakken. Het VK is de nummer drie op de ranglijst van handelspartners van North Sea Port. Theo Giele Terneuzen Het is 25 seconden voor midder nacht, op 1 april 2019, en aardedon ker. Rechts zijn de lichtjes van Ter- neuzen te zien, links die van de in dustrie in Vlissingen-Oost. Tot zijn ontzetting ziet de loods op de che- micaliëntanker Chemical Marketer nog een paar andere lichtjes snel naderen. Het is het riviercruise schip Viking Idun met 171 mensen aan boord. De meeste passagiers liggen al op één oor in hun hut. Het lange ri viercruiseschip heeft aan beide zij den glazen ramen van plafond tot vloer. De hutten zijn verdeeld over drie dekken. Het laagste dek ligt ge deeltelijk onder de waterlijn en heeft daarom kleinere ramen. Een rampzalige aanvaring dreigt, realiseert de loods zich. De gasten aan boord hebben de Tulips and Windmills cruise geboekt. Het is zondagavond 31 maart 2019 en hun cruiseschip is op weg naar Gent. Na het vertrek uit Antwerpen hebben ze al een klein avontuur meegemaakt. Om 21.45 uur is het drijvende hotel aan de grond gelo pen in het Nauw van Bath. De Vi king Idun is bij het laten passeren van een grote autocarrier te ver uit geweken en buiten de vaargeul ge komen. De kapitein heeft dit niet De loods op de tanker ziet dat zijn schip en de Viking Idun op ramkoers liggen aan de verkeerscentrale gemeld, maar een loods van de autocarrier doet dit wel. De verkeerscentrale Zandvliet vraagt de Servische kapi tein van het cruiseschip of hij assis- tentie nodig had. Hij slaat het aan bod af. De Viking Idun weet na 25 minuten op eigen kracht los te ko men. Een patrouilleboot neemt pools hoogte. Een mobiele verkeersleider gaat aan boord en checkt of iemand in de stuurhut van de Viking Idun Engels spreekt. De Servische kapi tein kan in redelijk verstaanbaar Engels duidelijk maken wat er is ge beurd. Hij krijgt een waarschuwing omdat hij de procedures niet heeft gevolgd toen zijn schip aan de grond was gelopen. Een uur later dreigt het echt goed mis te gaan. De loods op de tanker Chemical Marketer ziet dat zijn schip en de Viking Idun op ram koers liggen. ,,We dreigen ze mid scheeps te rammen", laat hij via de marifoon aan de verkeerscentrale De aanvaring gebeurde even na middernacht ter hoogte van Ter- neuzen. Het cruiseschip raakte met de boeg de zijkant van de tanker. Aan boord van het cruiseschip waren 137 veelal oudere passagiers en 43 bemanningsleden. Bij de aanvaring lagen de meeste passagiers in hun hut te slapen. En kele van hen raakten lichtge wond. De chemicaliëntanker was geladen met onder meer benzeen, heptaan en methanol. De klap ver oorzaakte een groot gat in de scheepswand van de tanker. De op slag van de chemicaliën in dubbel wandige tanks heeft een lekkage van zeer giftige stoffen voorkomen. Volgens de OVV voldeed de Vi king Idun aan de wettelijke eisen. Ook de bemanningsleden hadden de juiste papieren. Maar de wette lijke eisen blijken niet altijd vol- vrijdag 18 december 2020 GO -- i \"V 'v ;Vv*£ -3É&. ■n. - -»C.. - f2»* -Z S^' ,?*-. .-'i-.:^' - v - -- •*-- £-,■ vi*-;v •- - j£-.*rx- '„'V 5£* •-■ 1 -«^JK r-- -V ;^>rwik -v Paul Begijn, boswachter bij Natuurmonumenten. foto dirkjan gjeltema 1. Ga niet midden op de dag 3. Je hoeft niet altijd ver 5. Maak geen troep Opstoppingen en oponthoud in de zeehavens. De douane ver wacht het in de eerste zes weken van 2021 als er een harde brexit komt. Ook in de havens van North Sea Port. 'We dreigen De Onderzoeksraad voor Veilig heid oordeelde gisteren in een rapport hard over de veiligheid op de Westerschelde. Het on derzoek kwam er na een aanva ring tussen een tanker en een cruiseschip, op 1 april 2019. Wat gebeurde er die nacht precies? Er moeten strengere regels komen om de veiligheid van ri viercruises te vergroten en er moet meer toezicht komen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na onderzoek naar de aanvaring van het rivier cruiseschip Viking Idun en een Maltese chemicaliëntanker in de nacht van 1 april 2019 op de Westerschelde. Theo Giele Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32