l^1f
Zo wandel je door de natuur
zonder die te verpesten
Douane voorziet files bij havens
Onderzoeksraad:
w
4
.w
Reconstructie van aanvaring
U v
«L?
ViJF ,'f
v -
Door de lockdown
kunnen we nergens
meer heen, behalve naar
de supermarkt en natuurlijk
naar buiten, de natuur in.
Beheerders voorspellen
dat het de komende
weekenden en met de
kerstdagen druk wordt in
natuurgebieden.
Boswachter Paul Begijn
van Natuurmonumenten
geeft vijf tips om met
respect voor de natuur
erop uit te trekken.
Frank Balkenende
Goes
Begijn: ,,Ik snap dat mensen meer
dan ooit behoefte hebben om
naar buiten te gaan. Met al dat
thuiswerken kunnen de muren
op je af komen. Een frisse neus
halen, de prachtige zang van een
winterkoninkje, de geur van een
nat bos of een weids uitzicht,
doen een mens goed. Als terrein
beheerders heten we iedereen
welkom. Tegelijkertijd moeten
we ervoor zorgen dat het op be
paalde plaatsen niet te druk
wordt, dat het geen rommeltje
wordt in natuurgebieden en dat
dieren niet worden verstoord."
,,Wie drukte wil vermijden, moet
niet tussen 11.00 en 15.00 uur op
pad gaan. Ga 's morgens bij het
krieken van de dag en geniet dan
van de magische nevel. Grote
kans dat je ook meer dieren spot.
Ook laat in de middag is een goed
moment voor een wandeling. Is
de parkeerplaats bij een natuur
gebied al aardig vol, ga dan ergens
anders naar toe. Parkeer nooit in
de berm, want boa's controleren
hierop omdat auto's langs de kant
van de weg hulpdiensten kunnen
belemmeren."
2. Ga eens ergens anders heen
,,Zoek naar alternatieven voor
doorgaans drukke natuurgebie
den zoals de Kop van Schouwen,
de Manteling op Walcheren en de
Clingse Bossen. Wandel eens
langs de Ooster- of de Wester-
schelde. Of duik de Verdronken
Zwarte Polder bij Nieuwvliet in,
verken de Zak van Zuid-Beveland
en ontdek de zuidkust van
Schouwen-Duiveland."
,,Het is prima mogelijk om dicht
bij huis de natuur in te gaan. Na-
tuur is een breed begrip, want
een parkvijver kan ook interes
sante dieren en planten herber
gen."
4. Hou je hond aan de lijn
,,In de natuur ben je een gast in
het leefgebied van wilde dieren.
Blijf op de paden en hou honden
aan de lijn. Loslopende honden
kunnen wild en vogels op de
vlucht doen slaan. Regelmatig
treffen natuurbeheerders dode
reeën aan die in paniek in prik
keldraad verstrikt zijn geraakt.
Soms rennen ze de weg op en
worden ze aangereden. Wil je je
hond de vrije loop laten, ga dan
naar het strand."
,,Laat geen rommel achter. Neem
een plastic zak mee voor je afval
en neem de troep mee naar huis.
Tijdens de lockdown in het voor
jaar vonden terreinbeheerders
massa's resten wc-papier, zak
doekjes, blikjes en plastic flessen.
Vogels begonnen zelfs nesten van
wc-papier te maken. Daar doe je
de natuur en de dieren geen ple
zier mee. Wildplassen hebben
terreinbeheerders liever niet,
maar het is in de natuur niet ver
boden. Het advies is om thuis het
toilet te bezoeken alvorens op pad
te gaan."
Frank Balkenende
Terneuzen
Op dit moment onderhandelen de
Europese Unie en het Verenigd
Koninkrijk nog over hun schei
ding. Als het VK en de EU zonder
akkoord uit elkaar gaan, kan dat
leiden tot chaos in zeehavens en in
de Kanaaltunnel, de slagader in
het transport tussen het vasteland
en het VK. Na 31 december gelden
de EU-regels en wetten niet meer
voor de Britten. Ouderwetse
grenscontroles keren dan terug.
Speciaal voor de brexit zijn ruim
900 nieuwe douaniers opgeleid.
Ook is geïnvesteerd in nieuwe
controleruimten bij ferrytermin-
als. Daarnaast zijn digitale syste
men aangepast.
De douane denkt dat dan tien
tallen vrachtwagens en busjes op
weg naar het Verenigd Koninkrijk
zullen stranden omdat die niet op
tijd zijn aangemeld of niet be
schikken over de benodigde dou
anedocumenten. Naar verwach
ting beschikt één op vier van de
vervoerders naar het Verenigd Ko
ninkrijk niet over alle juiste docu
menten. Onder meer kleinere be
drijven en zzp'ers uit Oost-Europa
lijken niet goed voorbereid op de
brexit, zegt een woordvoerder van
de douane.
Sanitair
HavenbedrijfNorth Sea Port heeft
een plan klaar liggen om 600 tijde
lijke parkeerplaatsen voor vracht
wagens te scheppen als na de
brexit chauffeurs lang moeten
wachten in de havens van Vlissin-
gen, Terneuzen en Gent. De acht
overnachtingsterreinen die het
havenbedrijfbij dreigende opstop
pingen in het havengebied kan
openen, worden voorzien van sa
nitair en afvalbakken.
Het VK is de nummer drie op de
ranglijst van handelspartners van
North Sea Port.
Theo Giele
Terneuzen
Het is 25 seconden voor midder
nacht, op 1 april 2019, en aardedon
ker. Rechts zijn de lichtjes van Ter-
neuzen te zien, links die van de in
dustrie in Vlissingen-Oost. Tot zijn
ontzetting ziet de loods op de che-
micaliëntanker Chemical Marketer
nog een paar andere lichtjes snel
naderen. Het is het riviercruise
schip Viking Idun met 171 mensen
aan boord.
De meeste passagiers liggen al op
één oor in hun hut. Het lange ri
viercruiseschip heeft aan beide zij
den glazen ramen van plafond tot
vloer. De hutten zijn verdeeld over
drie dekken. Het laagste dek ligt ge
deeltelijk onder de waterlijn
en heeft daarom kleinere ramen.
Een rampzalige aanvaring dreigt,
realiseert de loods zich.
De gasten aan boord hebben de
Tulips and Windmills cruise geboekt.
Het is zondagavond 31 maart 2019
en hun cruiseschip is op weg naar
Gent. Na het vertrek uit Antwerpen
hebben ze al een klein avontuur
meegemaakt. Om 21.45 uur is het
drijvende hotel aan de grond gelo
pen in het Nauw van Bath. De Vi
king Idun is bij het laten passeren
van een grote autocarrier te ver uit
geweken en buiten de vaargeul ge
komen. De kapitein heeft dit niet
De loods op de
tanker ziet dat zijn
schip en de Viking
Idun op ramkoers
liggen
aan de verkeerscentrale gemeld,
maar een loods van de autocarrier
doet dit wel. De verkeerscentrale
Zandvliet vraagt de Servische kapi
tein van het cruiseschip of hij assis-
tentie nodig had. Hij slaat het aan
bod af. De Viking Idun weet na 25
minuten op eigen kracht los te ko
men.
Een patrouilleboot neemt pools
hoogte. Een mobiele verkeersleider
gaat aan boord en checkt of iemand
in de stuurhut van de Viking Idun
Engels spreekt. De Servische kapi
tein kan in redelijk verstaanbaar
Engels duidelijk maken wat er is ge
beurd. Hij krijgt een waarschuwing
omdat hij de procedures niet heeft
gevolgd toen zijn schip aan de
grond was gelopen.
Een uur later dreigt het echt goed
mis te gaan. De loods op de tanker
Chemical Marketer ziet dat zijn
schip en de Viking Idun op ram
koers liggen. ,,We dreigen ze mid
scheeps te rammen", laat hij via de
marifoon aan de verkeerscentrale
De aanvaring gebeurde even na
middernacht ter hoogte van Ter-
neuzen. Het cruiseschip raakte met
de boeg de zijkant van de
tanker. Aan boord van het
cruiseschip waren 137 veelal oudere
passagiers en 43 bemanningsleden.
Bij de aanvaring lagen de meeste
passagiers in hun hut te slapen. En
kele van hen raakten lichtge
wond. De chemicaliëntanker was
geladen met onder meer benzeen,
heptaan en methanol. De klap ver
oorzaakte een groot gat in de
scheepswand van de tanker. De op
slag van de chemicaliën in dubbel
wandige tanks heeft een lekkage
van zeer giftige stoffen voorkomen.
Volgens de OVV voldeed de Vi
king Idun aan de wettelijke eisen.
Ook de bemanningsleden hadden
de juiste papieren. Maar de wette
lijke eisen blijken niet altijd vol-
vrijdag 18 december 2020
GO
--
i
\"V
'v ;Vv*£ -3É&.
■n. - -»C..
- f2»* -Z S^' ,?*-. .-'i-.:^'
- v - -- •*-- £-,■ vi*-;v •- - j£-.*rx- '„'V 5£*
•-■
1 -«^JK
r-- -V
;^>rwik
-v
Paul Begijn, boswachter bij Natuurmonumenten. foto dirkjan gjeltema
1. Ga niet midden op de dag
3. Je hoeft niet altijd ver
5. Maak geen troep
Opstoppingen en oponthoud in
de zeehavens. De douane ver
wacht het in de eerste zes
weken van 2021 als er een
harde brexit komt. Ook in de
havens van North Sea Port.
'We dreigen
De Onderzoeksraad voor Veilig
heid oordeelde gisteren in een
rapport hard over de veiligheid
op de Westerschelde. Het on
derzoek kwam er na een aanva
ring tussen een tanker en een
cruiseschip, op 1 april 2019. Wat
gebeurde er die nacht precies?
Er moeten strengere regels
komen om de veiligheid van ri
viercruises te vergroten en er
moet meer toezicht komen. Dat
stelt de Onderzoeksraad voor
Veiligheid (OVV) na onderzoek
naar de aanvaring van het rivier
cruiseschip Viking Idun en een
Maltese chemicaliëntanker in de
nacht van 1 april 2019 op de
Westerschelde.
Theo Giele
Den Haag