Slim, maar toch
niet altijd handig
7,3
Ghost
gratis Buitenkansje van de PZC
19
Test
f
wege de vele coronapatiënten die zij
verzorgde in het Rotterdamse Eras
mus Medisch Centrum. Als bedankje
voor haar goede zorgen, hoeft ze van
daag niet met het openbaar vervoer
naar huis, maar mag ze rustig bijko
men op de vip-plek achterin de
Rolls-Royce. Opnieuw een geslaagde
verrassing, met dank aan verloofde
Rohald.
,,Wat fijn dit! Normaal gesproken
duurt mijn reis naar huis twee uur'',
vertelt Sally. ,,Dan pak ik eerst twee
metrolijnen, zit een half uurtje in de
bus om vervolgens nog een kwartier
te lopen naar ons huis in Maasdam.''
Ze neemt een hap van de patisserie
specialiteit die vers voor haar klaar
staat. ,,Aan die reis ben ik gewend,
maar deze super-de-luxe service is
wel even andere koek.''
Sally maakte dit jaar heftige dingen
mee op de Covid-afdeling, maar er
zaten ook positieve kanten aan. ,,Zo
zijn wij als team een stuk hechter ge
worden, omdat je het samen moet
doen. En ik merk dat wij als verzor
genden eindelijk meer waardering en
respect krijgen. Dat voelt fijn, ik hoop
vooral dat dat zo blijft.''
De avondrit naar huis maakt in
druk, zeker wanneer de heftige ver
keersdrempels van Maasdam soepel
in de wielophanging van de Rolls-
'Normaal pak ik twee
metro's, een bus en
moet ik nog een
kwartiertje lopen.
Dan is deze luxe wel
even andere koek'
Royce verdwijnen. ,,Ze noemen dit
vliegen over land bij Rolls-Royce?
Nou, dit is een stuk prettiger én stil
ler dan in een vliegtuig.''
Gegund
Over de top? Degenen die vandaag in
de rijdende luxe-cocon plaatsnemen,
kennen geen afgunst of afkeer jegens
eigenaren van een Rolls-Royce. ,,Een
auto als deze wordt je gegund, denk
ik'', analyseert de jarige Rotterdam
mer Arnout Maat terwijl hij in alle
comfort richting zijn verrassingsdi
ner zoeft. Drieëndertig is hij gewor
den. Nadat het aperitief uit de inge
bouwde, in twee standen instelbare
koelkast tevoorschijn is gehaald,
proost de ICT'er met zijn Indonesi
sche verloofde Iari (29). De op maat
gemaakte champagneflütes rinkelen
subtiel. ,,Als je deze auto kunt betalen,
heb je er waarschijnlijk hard voor ge
werkt en wie zijn wij om je dat te
misgunnen? Want eerlijk is eerlijk, je
verwent jezelf wel echt met het aller
beste. De materialen zijn prachtig, de
sfeer is bijzonder, het rijdt top. Geniet
er lekker van, zou ik zeggen!''
Aan het einde van zijn rondrit is
zelfs de 11-jarige Tesla-fan Mexx om.
Tijdens het rijden werden hij en opa
Jo steeds blijer van de verwarmde, ge
koelde en elektrisch instelbare massa-
gestoelen. De werktafeltjes en aan-
raakschermen die verschijnen met
een druk op de knop maken indruk,
het geluidssysteem zorgt voor kip
penvel en ook de verlichting in de
grille en de verwarmde paraplu's in
de portieren kunnen op applaus reke
nen. Net als de elegante sculptuur van
de 'Spirit of Ecstasy', die zich vlug in
de neus verstopt als iemand haar pro
beert te stelen. Zeg het maar, Mexx:
als jij al het geld van de wereld zou
hebben, wordt het dan een elektrische
Tesla Model S of toch deze Rolls-
Royce? ,,Dan wil ik deze.'' Einde dis
cussie.
Je kado staat nu klaar op pzc.nl/buitenkansjes
Stil, soepel, snel en geen
uitlaatgas: het maakt
deze VW tot een voor
beeldig rijdende auto.
Hij stuurt fijn en mede
doordat de batterijen
tussen de assen in de
bodem zijn ingebouwd,
vertoont hij een mooi
neutraal weggedrag.
Maar met bijna 1800
kg is de ID.3 geen licht
gewicht en hij veert
stugger dan een VW
Golf. Slecht nieuws voor
caravanliefhebbers: de
ID.3 kan geen aanhanger
trekken. Wie daar be
hoefte aan heeft kan be
ter kiezen voor de SUV-
variant, die ID.4 heet.
Dat elektrische aan
drijving veel compacter
is in te bouwen dan een
benzine- of dieselmotor,
zie je terug in de interi
eurruimte. De ID.3 heeft
het formaat van een Golf,
maar biedt op de achter
bank de zitruimte van
een Passat. Ook lange tie
ners zitten hier goed. De
bagageruimte is met 385
liter voldoende, maar
vestigt geen record.
Ronduit slecht is het
hoogteverschil in de
laadvloer nadat je de
bank hebt omgeklapt.
Het interieur oogt
nogal kaal en kleurloos:
daar moet je van houden.
Hier en daar zien we
goedkoop ogende kunst
stof die misstaat in een
auto van rond de 40
mille. Bijzonder is het
kleine instrumentarium
dat aan het stuur vastzit
en gecombineerd wordt
met een draaiknop voor
de automaat-standen.
Die werkt prettig en leidt
tot extra ruimte tussen
de voorstoelen waar nu
een groot bergvak en
forse bekerhouders
prijken.
Bij deze auto krijg je
zes jaar gratis onderhoud
en apk. De 'eerste editie'
van deze VW heeft een
58 kWh batterijenpakket
waarmee je volgens de
WLTP-norm maximaal
424 kilometer ver komt,
maar tijdens deze test
was het nauwelijks meer
dan 300 kilometer. Bin
nen enkele maanden ar
riveert een versie met 77
kWh batterijenpakket en
die haalt volgens de
WLTP-norm 542 km.
—Niek Schenk
vrijdag 18 december 2020
PC
-SALLY BROXTERMAN
Kijk op de site bij
/auto voor een
videoverslag
Zo worden de feestdagen extra bijzonder! De PZC pakt deze donkere dagen uit met hartverwarmende
verhalen en feestelijke tips. En wij trakteren jou iedere dag op een gratis kado!
Het kado van vandaag is het e-book Gifspoor geschreven door Jet van Vuuren.
Volkswagen ID.3 (204 pk/150 kW),
vanaf €37.890
Het rijbereik van de ID.3 valt in de praktijk
tegen. Hij is wel verrassend ruim. fotos bart hoogveld
Volkswagen blaast
hoog van de toren met
zijn nieuwe ID.3. Dit
is de eerste VW die
vanaf de basis volledig
als elektrische auto is
ontwikkeld.
Verrassend ruim
interieur. Innova
tief. Fijne aandrijving.
Zes jaar gratis onder
houd.
Tamelijk stug ge
veerd. Tegenval
lende reikwijdte. Niet
altijd gebruiksvriende
lijk.
Er valt nog genoeg
te verbeteren aan
de ID.3, zoals de ge
bruiksvriendelijkheid
en actieradius. Maar
de eerste volledig
elektrische VW rijdt
goed, biedt veel zit
ruimte en onder
scheidt zich met inno
vatieve oplossingen.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities