Slim, maar toch niet altijd handig 7,3 Ghost gratis Buitenkansje van de PZC 19 Test f wege de vele coronapatiënten die zij verzorgde in het Rotterdamse Eras mus Medisch Centrum. Als bedankje voor haar goede zorgen, hoeft ze van daag niet met het openbaar vervoer naar huis, maar mag ze rustig bijko men op de vip-plek achterin de Rolls-Royce. Opnieuw een geslaagde verrassing, met dank aan verloofde Rohald. ,,Wat fijn dit! Normaal gesproken duurt mijn reis naar huis twee uur'', vertelt Sally. ,,Dan pak ik eerst twee metrolijnen, zit een half uurtje in de bus om vervolgens nog een kwartier te lopen naar ons huis in Maasdam.'' Ze neemt een hap van de patisserie specialiteit die vers voor haar klaar staat. ,,Aan die reis ben ik gewend, maar deze super-de-luxe service is wel even andere koek.'' Sally maakte dit jaar heftige dingen mee op de Covid-afdeling, maar er zaten ook positieve kanten aan. ,,Zo zijn wij als team een stuk hechter ge worden, omdat je het samen moet doen. En ik merk dat wij als verzor genden eindelijk meer waardering en respect krijgen. Dat voelt fijn, ik hoop vooral dat dat zo blijft.'' De avondrit naar huis maakt in druk, zeker wanneer de heftige ver keersdrempels van Maasdam soepel in de wielophanging van de Rolls- 'Normaal pak ik twee metro's, een bus en moet ik nog een kwartiertje lopen. Dan is deze luxe wel even andere koek' Royce verdwijnen. ,,Ze noemen dit vliegen over land bij Rolls-Royce? Nou, dit is een stuk prettiger én stil ler dan in een vliegtuig.'' Gegund Over de top? Degenen die vandaag in de rijdende luxe-cocon plaatsnemen, kennen geen afgunst of afkeer jegens eigenaren van een Rolls-Royce. ,,Een auto als deze wordt je gegund, denk ik'', analyseert de jarige Rotterdam mer Arnout Maat terwijl hij in alle comfort richting zijn verrassingsdi ner zoeft. Drieëndertig is hij gewor den. Nadat het aperitief uit de inge bouwde, in twee standen instelbare koelkast tevoorschijn is gehaald, proost de ICT'er met zijn Indonesi sche verloofde Iari (29). De op maat gemaakte champagneflütes rinkelen subtiel. ,,Als je deze auto kunt betalen, heb je er waarschijnlijk hard voor ge werkt en wie zijn wij om je dat te misgunnen? Want eerlijk is eerlijk, je verwent jezelf wel echt met het aller beste. De materialen zijn prachtig, de sfeer is bijzonder, het rijdt top. Geniet er lekker van, zou ik zeggen!'' Aan het einde van zijn rondrit is zelfs de 11-jarige Tesla-fan Mexx om. Tijdens het rijden werden hij en opa Jo steeds blijer van de verwarmde, ge koelde en elektrisch instelbare massa- gestoelen. De werktafeltjes en aan- raakschermen die verschijnen met een druk op de knop maken indruk, het geluidssysteem zorgt voor kip penvel en ook de verlichting in de grille en de verwarmde paraplu's in de portieren kunnen op applaus reke nen. Net als de elegante sculptuur van de 'Spirit of Ecstasy', die zich vlug in de neus verstopt als iemand haar pro beert te stelen. Zeg het maar, Mexx: als jij al het geld van de wereld zou hebben, wordt het dan een elektrische Tesla Model S of toch deze Rolls- Royce? ,,Dan wil ik deze.'' Einde dis cussie. Je kado staat nu klaar op pzc.nl/buitenkansjes Stil, soepel, snel en geen uitlaatgas: het maakt deze VW tot een voor beeldig rijdende auto. Hij stuurt fijn en mede doordat de batterijen tussen de assen in de bodem zijn ingebouwd, vertoont hij een mooi neutraal weggedrag. Maar met bijna 1800 kg is de ID.3 geen licht gewicht en hij veert stugger dan een VW Golf. Slecht nieuws voor caravanliefhebbers: de ID.3 kan geen aanhanger trekken. Wie daar be hoefte aan heeft kan be ter kiezen voor de SUV- variant, die ID.4 heet. Dat elektrische aan drijving veel compacter is in te bouwen dan een benzine- of dieselmotor, zie je terug in de interi eurruimte. De ID.3 heeft het formaat van een Golf, maar biedt op de achter bank de zitruimte van een Passat. Ook lange tie ners zitten hier goed. De bagageruimte is met 385 liter voldoende, maar vestigt geen record. Ronduit slecht is het hoogteverschil in de laadvloer nadat je de bank hebt omgeklapt. Het interieur oogt nogal kaal en kleurloos: daar moet je van houden. Hier en daar zien we goedkoop ogende kunst stof die misstaat in een auto van rond de 40 mille. Bijzonder is het kleine instrumentarium dat aan het stuur vastzit en gecombineerd wordt met een draaiknop voor de automaat-standen. Die werkt prettig en leidt tot extra ruimte tussen de voorstoelen waar nu een groot bergvak en forse bekerhouders prijken. Bij deze auto krijg je zes jaar gratis onderhoud en apk. De 'eerste editie' van deze VW heeft een 58 kWh batterijenpakket waarmee je volgens de WLTP-norm maximaal 424 kilometer ver komt, maar tijdens deze test was het nauwelijks meer dan 300 kilometer. Bin nen enkele maanden ar riveert een versie met 77 kWh batterijenpakket en die haalt volgens de WLTP-norm 542 km. —Niek Schenk vrijdag 18 december 2020 PC -SALLY BROXTERMAN Kijk op de site bij /auto voor een videoverslag Zo worden de feestdagen extra bijzonder! De PZC pakt deze donkere dagen uit met hartverwarmende verhalen en feestelijke tips. En wij trakteren jou iedere dag op een gratis kado! Het kado van vandaag is het e-book Gifspoor geschreven door Jet van Vuuren. Volkswagen ID.3 (204 pk/150 kW), vanaf €37.890 Het rijbereik van de ID.3 valt in de praktijk tegen. Hij is wel verrassend ruim. fotos bart hoogveld Volkswagen blaast hoog van de toren met zijn nieuwe ID.3. Dit is de eerste VW die vanaf de basis volledig als elektrische auto is ontwikkeld. Verrassend ruim interieur. Innova tief. Fijne aandrijving. Zes jaar gratis onder houd. Tamelijk stug ge veerd. Tegenval lende reikwijdte. Niet altijd gebruiksvriende lijk. Er valt nog genoeg te verbeteren aan de ID.3, zoals de ge bruiksvriendelijkheid en actieradius. Maar de eerste volledig elektrische VW rijdt goed, biedt veel zit ruimte en onder scheidt zich met inno vatieve oplossingen. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19