1 I t n 1 i Vluchten uit een arm milieu Radha Blank spaart zichzelf niet, en dat is hilarisch 13 mm lands-Australische collega Paul Cox met de tekst van een lezing die hij het weekeinde daarvoor over de in vloed van filmgeweld op de samenle ving had gehouden tijdens het Ne derlands Film Festival. Toen Stone vroeg naar de strekking van de voor dracht, die haaks inging op zijn be doelingen met NBK, gooide hij het exemplaar met een wijde boog in een hoek van zijn hotelkamer. ,,Ik ken Paul goed, heb met hem in een jury gezeten. Wij zullen het nooit met el kaar eens worden.'' Na het interview, enigszins tot bedaren gekomen, raapte hij het boekje toch maar op. ,,Uit respect voor Paul.'' Oliver Stone is een regisseur met een kort lontje. Ook zijn soms hec tisch gemonteerde speelfilms, zeker in zijn beginjaren, getuigen van een opvliegende kijk op het leven. Waar die driften vandaan komen blijkt uit zijn recent verschenen autobiografie Chasing the Light, waarin de regisseur uitgebreid verhaalt over zijn leven. Zelden heeft een regisseur een zo openhartig kijkje in zijn ziel gegeven. Essentieel voor zijn beginjaren is zijn verhouding met zijn vader, een aan delenhandelaar. Zijn moeder is van Franse afkomst die een nogal frivool leven leidde en haar eigen gang ging. Als zijn ouders gaan scheiden heeft dat een traumatische invloed op Oliver. Hij stopt zijn opleiding aan de Yale Universiteit, vertrekt in 1965 voor korte tijd als leraar naar Viet nam, waar hij twee jaar later als in fanterist tijdens de oorlog terugkeert. Stone bekent dat hij lijdend aan de pressies de oorlog begon. Het geweld dat hij en zijn strijdmakkers aan den lijve ondergingen in Vietnam ver werkte hij twintig jaar later in Pla toon (1986), de film waarmee hij doorbrak. Complotdenker In zijn boek schuwt Stone niet om zijn ervaringen met drugs breed uit te meten. Het begon in Vietnam, maar later kreeg hij ook in het film milieu van New York en Los Angeles met deze verleiding te maken. In San Diego belandde hij zelfs vanwege marihuanabezit in de gevangenis. Toen hij in Hollywood, eerst als sce narist (Midnight Express, Scarface, Co- nan the Barbarian) en daarna als re gisseur voet aan de grond kreeg, werd cocaïne zijn voornaamste ver slaving. Het was een van de redenen waarom hij meewerkte aan Scarface, een gangsterfilm over een drugsba ron (Al Pacino) die zich onderdom pelde in bergen van dat spul. Behalve zijn private problemen en avonturen neemt Stone, die tegen woordig vooral documentaires maakt, ook Hollywood op de korrel. Hij is geen voorstander van thuiskij- ken, hoe groot de beeldschermen in de woonkamer er ook uitzien en ook de race om de Oscars, waarvan hij er drie bezit, verafschuwt hij. Het is in zijn ogen verworden tot een ordi naire wedloop die meer met marke ting dan met filmkunst te maken heeft. Om een mening zit Stone, die ook wel als complotdenker wordt weggezet, nooit verlegen. Hillbilly Elegy The Forty-Year-Old Version De autobiografische roman waarop Hillbilly Elegy is geba seerd, werd door Amerikaanse media bestempeld als een van de boeken die duidelijk maakten waarom Donald Trump vier jaar geleden de verkiezingen won. Dat had alles te maken met het milieu waarin het relaas van za kenman J.D. Vance zich afspeelde: de arme, witte arbeidersklasse in het zuiden van Amerika die zich nooit gehoord voelde. Vance, in de film gespeeld door Gabriel Basso, groeit op in een milieu waar armoede, werkloos heid en verslavingen aan de orde van de dag zijn. In zijn geval is het vooral zijn moeder, gespeeld door een vadsige Amy Adams, die aan de drugs is, verkeerde relaties aan gaat en teert op de zak van haar getalenteerde zoon, die op de uni versiteit indruk maakt. Regisseur Ron Howard ver filmde het boek op zijn bekende wijze: veel emotie, veel ellende. Nergens gaat hij over de schreef, waardoor het nèt te braaf blijft. Terwijl zoonlief toch alles uit de kast moet halen om zijn doelen te bereiken. Het vermelden waard is de vertolking van Glenn Close als de oma die haar zoon van een zin loos leven redt. De actrice is vol slagen onherkenbaar. Misschien eindelijk een Oscar voor haar? - A.Z. Ze is bijna 40, vindt zichzelf te dik en is uitgerangeerd als toneel schrijver. De vrouw in kwestie wordt gespeeld door Radha Blank die met deze film ook haar regie debuut maakt. Het resulteerde in een hilarische film waarin zij zichzelf niet spaart. Haar titel The Forty-Year-Old Version is duidelijk verwant aan de komedie The Forty-Year-Old-Virgin met Steve Carell, die echter ging over een witte man. De film van Radha Blank oogt authentieker. Zij nam een groot deel in haar eigen ap partement op en enkele familiele den duiken op in een paar scènes. The Forty-Year-Old Version is zonder meer geestig en wrang te gelijk. Wel is duidelijk dat de nog relatief onbekende Blank een groot komisch talent is dat hope lijk weer snel een film van de grond krijgt en niet langer hoeft te leuren met haar scenario, zoals in dit geval gebeurde. - A.Z. donderdag 17 december 2020 GO i u* Foto links, Stone en hoofdrolspeler Charlie Sheen op de set van Wall Street Andere fo to's Born on the Fourth of July, Pla toon en Heaven and Earth. FOTO'S THE LIFE IMAGES, UNI VERSAL, GETTY Chasing the Light kan online be steld worden. Films van Oliver Stone zijn via onlinediensten te bekijken. DRAMA Regie: Ron Howard. Hoofdrollen: Glenn Close, Amy Adams en Ga briel Basso. Te zien op Netflix Een bijna onherkenbare Glenn Close speelt een Oscar waardige rol. FOTO NETFLIX TRAGIKOMEDIE Regie: Radha Blank. Hoofdrollen: Radha Blank, Peter Y. Kim en Reed Birney. Te zien op Netflix

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41