ECONOMIE 17
want dat hebben we dertig jaar ge
leden afschaft. Er zijn geen Britse
keurders, horen we dan. En waar
moeten ze dat doen? In de havens
kan het niet, want daar is een
lange file van vrachtauto's. Dan
horen we weer dat de Britse keur
ders alleen 's middags werken.''
De Britse regering en de Euro
pese Unie praten non-stop om tot
een akkoord te komen, maar de
tijd dringt. De belangen zijn groot.
Heemskerk Flowers exporteert per
jaar voor 25 miljoen euro bloemen
naar Engeland; per week gaan er
zo'n vijftien vrachtwagens naar de
overkant. Ruim een kwart van de
omzet van het bedrijf uit Rijns
burg komt van Groot-Brittannië.
Nederlandse exporteurs zijn zo
goed mogelijk voorbereid op 1 ja
nuari, wat het ook wordt. Maar de
vrees is dat de Oost-Europese
truckers die de papierwinkel niet
op orde hebben, de boel op zullen
houden bij Calais. Met enorme fi
les tot gevolg. ,,Dat kan zomaar op
lopen tot dagen wachten'', vreest
Van Bommel. Voor versproducten
is dat funest. Een bosje bloemen
dat een extra dag in de vrachtwa
gen staat, staat een dag korter op
tafel en is dus minder waard. Aan
Britse zijde wordt gewerkt aan een
aparte toegang voor vrachtwagens
met versproducten voor Europa.
De Schotse zalm voor de restau
rants wordt er niet verser op in de
file. En Britse kuikens hebben ook
maar beperkt reserves.
In Calais en Dover zijn nu al files
van vrachtwagens. Wie niet in
versproducten handelt, beleeft
gouden tijden. Brexit leidt tot
hamstergedrag bij de Britten en de
Nederlandse transportbedrijven
rijden met alles wat ze hebben
naar Engeland. ,,Het is heel druk,
ook vanwege kerst. Iedereen pro
beert nog voor 1 januari veel goe
deren binnen te krijgen'', zegt
brexit-coördinator Elmer de Bruin
van ondernemersorganisatie
Transport en Logistiek Nederland.
De toptijd voor de vervoerders is
het laatste feest voordat de boel in
zakt, is de verwachting. Brexit is
een politieke keuze die tot een on
gelooflijke papierwinkel leidt. Zo
moeten vervoerders een Cemt-
vergunning hebben, een antieke
vergunning uit de vorige eeuw die
transport van goederen mogelijk
maakte met het voormalig Oost
blok. Het Verenigd Koninkrijk is
na 1 januari ook een land dat ge
heel buiten de Europese Unie valt.
Inventief
Niet iedereen is negatief. Adjunct
directeur IJsbrand Verdoes van
bloemenexporteur Heembloemex
ziet het niet zo somber in. ,,Ik zit al
heel lang in de bloemen. Ik weet
de tijd nog dat er grenzen waren
en overal keuringen. Misschien
gaat het drie maanden wat moei
lijk als het een no deal wordt. Maar
Nederlanders zijn inventief. Dit
gaan we fixen.''
Maximaal comfort
Maximaal gemak
Maximale veiligheid
Maximaal vertrouwen
Maximaal maatwerk
BTW korting
t/m 31
december*
Uw huis is niet zomaar een huis. Het huis groeide met u, uw gezin
en uw omstandigheden mee. En het past zich aan uw behoeften
aan als ze veranderen.
De S200 traplift is ontwikkeld om u Maximaal vertrouwen en onaf
hankelijkheid te geven in uw dagelijkse routine. Op maat gemaakt
om soepel te werken op uw trap, past de S200 stijlvol in elk huis
door de vele mogelijke kleuren en opties.
ga voor meer informatie naar
www.trapliften.nl of bel 0800 - 5003.
Engineering you can trust. For life.
thyssenkrupp
donderdag 17 december 2020
In de haven van Dover zijn nu
al files van vrachtwagens. foto afp
Bij een no deal zal een bosje
bloemen uit Nederland voor de
Britten zo'n 12 procent duurder
worden.
Actie alleen geldig op nieuwe trapliften, order uiterlijk 31 december 2020.