ECONOMIE 17 want dat hebben we dertig jaar ge leden afschaft. Er zijn geen Britse keurders, horen we dan. En waar moeten ze dat doen? In de havens kan het niet, want daar is een lange file van vrachtauto's. Dan horen we weer dat de Britse keur ders alleen 's middags werken.'' De Britse regering en de Euro pese Unie praten non-stop om tot een akkoord te komen, maar de tijd dringt. De belangen zijn groot. Heemskerk Flowers exporteert per jaar voor 25 miljoen euro bloemen naar Engeland; per week gaan er zo'n vijftien vrachtwagens naar de overkant. Ruim een kwart van de omzet van het bedrijf uit Rijns burg komt van Groot-Brittannië. Nederlandse exporteurs zijn zo goed mogelijk voorbereid op 1 ja nuari, wat het ook wordt. Maar de vrees is dat de Oost-Europese truckers die de papierwinkel niet op orde hebben, de boel op zullen houden bij Calais. Met enorme fi les tot gevolg. ,,Dat kan zomaar op lopen tot dagen wachten'', vreest Van Bommel. Voor versproducten is dat funest. Een bosje bloemen dat een extra dag in de vrachtwa gen staat, staat een dag korter op tafel en is dus minder waard. Aan Britse zijde wordt gewerkt aan een aparte toegang voor vrachtwagens met versproducten voor Europa. De Schotse zalm voor de restau rants wordt er niet verser op in de file. En Britse kuikens hebben ook maar beperkt reserves. In Calais en Dover zijn nu al files van vrachtwagens. Wie niet in versproducten handelt, beleeft gouden tijden. Brexit leidt tot hamstergedrag bij de Britten en de Nederlandse transportbedrijven rijden met alles wat ze hebben naar Engeland. ,,Het is heel druk, ook vanwege kerst. Iedereen pro beert nog voor 1 januari veel goe deren binnen te krijgen'', zegt brexit-coördinator Elmer de Bruin van ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland. De toptijd voor de vervoerders is het laatste feest voordat de boel in zakt, is de verwachting. Brexit is een politieke keuze die tot een on gelooflijke papierwinkel leidt. Zo moeten vervoerders een Cemt- vergunning hebben, een antieke vergunning uit de vorige eeuw die transport van goederen mogelijk maakte met het voormalig Oost blok. Het Verenigd Koninkrijk is na 1 januari ook een land dat ge heel buiten de Europese Unie valt. Inventief Niet iedereen is negatief. Adjunct directeur IJsbrand Verdoes van bloemenexporteur Heembloemex ziet het niet zo somber in. ,,Ik zit al heel lang in de bloemen. Ik weet de tijd nog dat er grenzen waren en overal keuringen. Misschien gaat het drie maanden wat moei lijk als het een no deal wordt. Maar Nederlanders zijn inventief. Dit gaan we fixen.'' Maximaal comfort Maximaal gemak Maximale veiligheid Maximaal vertrouwen Maximaal maatwerk BTW korting t/m 31 december* Uw huis is niet zomaar een huis. Het huis groeide met u, uw gezin en uw omstandigheden mee. En het past zich aan uw behoeften aan als ze veranderen. De S200 traplift is ontwikkeld om u Maximaal vertrouwen en onaf hankelijkheid te geven in uw dagelijkse routine. Op maat gemaakt om soepel te werken op uw trap, past de S200 stijlvol in elk huis door de vele mogelijke kleuren en opties. ga voor meer informatie naar www.trapliften.nl of bel 0800 - 5003. Engineering you can trust. For life. thyssenkrupp donderdag 17 december 2020 In de haven van Dover zijn nu al files van vrachtwagens. foto afp Bij een no deal zal een bosje bloemen uit Nederland voor de Britten zo'n 12 procent duurder worden. Actie alleen geldig op nieuwe trapliften, order uiterlijk 31 december 2020.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17