Retailers zetten in op een afhaalloket in elke winkel 5 Een wereld van verschil Gistermiddag 'Ik verstuur via WhatsApp foto's van engelen' 'Klanten blijven ons trouw, ze leven enorm mee' ,,Ik hoopte dat zo'n lockdown pas nS kerst aan de orde zou zijn, dus ik werd er wel wat door over vallen. Het was me ook niet direct duidelijk wat ik wel en niet mocht. Ik hoorde later pas dat we als bloemenwinkel wél een afhaalpunt mogen hebben. Mensen reageren ook verbaasd. Ze ver wachten een stille stad en zeggen: 'Hé, zijn jullie toch open?' Ik ga ervan uit dat we via de telefoon, via de site en ons afhaalpunt nog best wat boeketten en kerststukken zullen verkopen, maar hoeveel? Kopen mensen méér bloemen omdat ze zichzelf deze sobere kerst iets extra's gunnen of kopen ze minder omdat ze niet op visite gaan? Als mensen luxe spullen als vazen, kaarsen en kerstpegels willen kopen, maak ik foto's en verstuur die via WhatsApp, zodat ze zien wat we allemaal heb ben. Mensen willen thuis gezelligheid. Zo heb ik net al wat kerstengelen aan een klant verkocht.'' ,,Ik zag het wel aankomen, dus ik had drie maan den geleden al een lockdowndraaiboek gemaakt. Alleen ging ik er toen van uit dat we een afhaal- punt konden inrichten, daar had ik al een party tent en tafels voor aangeschaft. Pakketdiensten zijn in december ontzettend druk en mensen willen hun cadeaus toch op tijd in huis hebben. Nu zo'n afhaalpunt bij ons niet mag, brengen we de bestellingen die via telefoon of site binnenko men maar zelf met onze auto's en fietsen weg. Ik maak ook veel reclame via Instagram en Face- book. Wat fantastisch is: onze klanten blijven ons trouw. Dat komt, denk ik, doordat we ook een sociale functie hebben. Gewoonlijk organi seren we ook spelletjesavonden en toernooien. De klanten leven enorm mee. Ik krijg dagelijks de vraag: redden jullie het wel? Er was zelfs een klant uit Haaksbergen die vroeg of hij de pakjes voor Haaksbergen voor ons kon rondbrengen." „Ons land telt grofweg ïoo.ooo retailers, waar van zeker de helft be staat uit ondernemers die in de non-foodsector werken. Van deze groep gedupeerden komt een flink deel in financiële proble men. Zeker als je kleding, schoe nen of boeken verkoopt, heb je het niet breed. Wij verwachten dat met name i januari een belang rijke datum wordt voor veel colle ga's. Dan blikken ze terug op het jaar en beslissen ze of het zin heeft om door te gaan of niet. Ik voor spel dat er duizenden zullen stop pen.'' ,,De mensen die ons benaderen zijn boos, maar ook gelaten en ver drietig. Aan de rekken hangen de collecties waar hun geld in zit. Een groot deel kan worden afgeschre ven, terwijl dit de drukste weken van het jaar zijn. Dat doet wat met je gemoed. Ik krijg nu al van som mige collega's te horen dat ze over het randje willen gaan en hun zaak niet willen sluiten. Anders hoeft het voor hen niet meer. We kunnen de lockdown niet terug draaien, maar ik vind dat het kabi net totaal niet heeft nagedacht over de uitvoering. Het is niet ge toetst aan de praktijk, dit besluit kwam plompverloren uit de lucht vallen. Neem bijvoorbeeld die onduidelijkheid over es sentiële en niet-essen- tiële winkels. Daar zit een grijs gebied. Daar had de overheid veel duidelijker over moe ten communiceren." ,,We zijn druk aan het lobbyen in Den Haag om niet alleen bouw markten, maar Slle winkels te voorzien van een afhaalloket. De klant bestelt en betaalt thuis en haalt het op in de winkel. Om te voorkomen dat het te druk wordt, kan er met tijdsloten worden ge werkt. Daarnaast zijn we bezig om ondernemers tips en advies te ge ven om zelf bestellingen bij de klant thuis te brengen.'' ,,We mogen niet klagen over de steunpakketten, we zijn ook blij met de voorraadvergoeding die de premier heeft aangekondigd. Die is ook hard nodig om te voorko men dat we in 2021 worden gecon fronteerd met veel lege winkels.'' woensdag 16 december 2020 GO Zo druk als het in veel win kelstraten was vóórdat pre mier Mark Rutte maandag avond bekendmaakte de lockdown te verscherpen, zo rustig was het gisteren. De drommen mensen die nog gauw kerstinkopen wilden doen zijn verdwenen nu ver reweg de meeste winkels de deuren hebben gesloten. Een eenzame duif heeft het rijk alleen. fotos robin utrecht voor ons bezorgen' Ruud Hendrickx. FOTO MARCO DE SWART Ruud Hendrickx, eigenaar bloemenwinkel Violien, Breda Sebastiaan van der Pal. FOTO LARS SMOOK Sebastiaan van der Pal, eigenaar spellen- speciaalzaak De Dondersteen, Hengelo Vijf weken je winkel dicht. Wat doet dit met de tienduizenden ondernemers die normaal ge sproken de drukste tijd van het jaar beleven? Jan Meerman (foto), algemeen directeur van branchevereniging INretail ziet het met lede ogen aan. Sanne Schelfaut Zeist Hoeveel winkeliers worden geraakt? Zijn de reacties zo heftig? Hoe kunnen jullie winke liers helpen te overleven en tegelijkertijd het risico uitsluiten dat het te druk wordt? Bent u tevreden over de finan ciële regelingen voor de retail? lücjïüj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 5