MEDIA CULTUUR 29 Tegen de tijd dat hij beseft dat hij een foute keuze maakte, is het te laat. Marinus hoor je zelden praten Je begrijpt ergens wel dat zo'n jongen zich aansluit bij de NSB. Eindelijk iets om trots op te zijn, denkt hij belicht, maar cruciaal hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog waarbij meer dan 10.000 soldaten en burgers het leven lieten - vertelt grofweg drie verhalen die nooit op geforceerde wijze samenkomen. De gevechtsscè nes zijn imposant (en niet voor tere zieltjes), maar in de kern is het een betrekkelijk ingetogen drama met opvallend weinig dialogen. Dat laatste geldt vooral voor Gijs Blom als de kwetsbare Marinus, die zich vrijwillig aansluit bij de Duit sers. Zijn gewetenswroeging komt zelden tot uitdrukking in woorden. Hij moet zijn verhaal voor 90 procent met alleen gezichtsuitdrukkingen vertellen. ,,Man, ik zeg geen zak! Heb hooguit vijftien zinnen'', lacht de acteur die volgend jaar hoopt af te studeren aan de Amsterdamse Toneelacademie. Mocht Blom hebben gehoopt op een doorbraakrol met de posterglans van een Brad Pitt in Ocean's Eleven, kwam hij bedrogen uit. ,,Haha, alsof het mij daarom te doen was. Nee joh, als het aan mij had gelegen was dat litteken op mijn gezicht nog groter en had dat Duitse kapsel me nog minder goed gestaan. Voor heroïek was geen plaats in deze film.'' ,,Ik ben blij hoe Paula mijn rol schreef. Je ziet hem nooit een vlucht- actie ondernemen en in een gealli eerd kamp terechtkomen. Het is een einzelganger, altijd geweest ook, die gevangen zit. Tegen de tijd dat hij be seft dat hij een foute keuze maakte, is het te laat. Marinus hoor je zelden praten, ik bedacht er wel een heel achtergrondverhaal bij om me goed in zijn positie te kunnen verplaatsen. Hij komt uit een arm gezin, had nooit wat te vertellen. Je begrijpt ergens wel dat zo'n jongen zich aansluit bij de NSB. Eindelijk iets om echt trots op te zijn, denkt hij.'' Blom nam de voorbereiding bloed serieus. Hij las tientallen boeken en zag veel propagandafilms uit die tijd. ,,Mijn achtergrondverhaal, memo briefjes met aantekeningen, foto's van soldaten en zelfs liedteksten van de NSB; ik hing het allemaal aan de muur van mijn slaapkamer.'' Hij schiet in de lach. ,,Dat had de AIVD niet moeten zien. En ook goed dat in die tijd weinig mensen op bezoek kwamen.'' Grafsmoel Op de set was er enige bezorgdheid over de vechtscènes. ,,Je wilt dat kij kers het geloven. Er was sprake van een veilige werksfeer. Ik moet dus erg mijn best doen om het gevaarlijk te laten lijken, dacht ik. Maar tijdens de opnames kon ik door alle bommen en granaten mijn eigen gedachten niet eens meer horen. Telkens toen 'cut' werd geroepen, had ik geen idee meer wat ik zojuist allemaal deed. Je werd echt bang van al die wapens waarvan je wist dat er losse flodders inzaten.'' Hij herinnert zich een moment dat een figurant op hem afstapte. ,,Ze zei: 'Ik weet niet of je dit wilt weten, maar mensen zeggen over jou dat je wel wat vrolijker mag kijken'. Die dacht vast dat die jongen, die de hele tijd met zo'n grafsmoel rondloopt, het niet naar zijn zin had op de set. Natuurlijk genoot ik ervan, maar ik kon me vaak volledig overgeven aan dat sombere gevoel dat er natuurlijk in het echt toen ook heerste. Het was eigenlijk best een compliment. Ik weet niet meer hoe ik op dat meisje reageerde. Hopelijk zei ik vriendelijk dank je wel.'' Livestream Hel Kerstgala video De Nationale Opera Nationale Opera Ballet Bestel nu op pzc.nl/naob Ufcad Het voordeel woensdag 16 december 2020 PC -'v was aeen olaats in deze film 44 Twee keer Gijs Blom in scènes uit De Slag om de Schelde. FOTO'S SEPTEMBER FILM. FOTO LINKSONDER ANP De filmaffiche van De Slag om de Schelde. 44 Het Nationale Ballet organiseert dit jaar op 19 december 2020 om 20.15 uur een uitbundig, feestelijk Kerstgala. Geniet met de hele familie live online van deze exclusieve avond vol beroemde pas de deux en nieuwe werken en laatje betoveren door een overvloed aan Broadway-glamour en winterse sneeuwvlokjes! Daarnaast kun je ook genieten van 'Voices out of Silence' van Het Koor van De NationaLe Opera en aankomend chef-dirigent Lorenzo Viotti. A capella, dus zonder instrumentale begeLeiding, vertoLkt het koor een gevarieerd repertoire dat reikt van de Renaissance tot in de twintigste eeuw. OnLine première op 20 december 2020 en te zien t/m 17 januari 2021. Bestel nu je tickets en kijk naar beide uitvoeringen! Omdat je het verdient!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29