MEDIA CULTUUR 29
Tegen de tijd dat hij
beseft dat hij een foute
keuze maakte, is het te
laat. Marinus hoor je
zelden praten
Je begrijpt ergens wel
dat zo'n jongen zich
aansluit bij de NSB.
Eindelijk iets om trots
op te zijn, denkt hij
belicht, maar cruciaal hoofdstuk uit
de Tweede Wereldoorlog waarbij
meer dan 10.000 soldaten en burgers
het leven lieten - vertelt grofweg drie
verhalen die nooit op geforceerde
wijze samenkomen. De gevechtsscè
nes zijn imposant (en niet voor tere
zieltjes), maar in de kern is het een
betrekkelijk ingetogen drama met
opvallend weinig dialogen.
Dat laatste geldt vooral voor Gijs
Blom als de kwetsbare Marinus, die
zich vrijwillig aansluit bij de Duit
sers. Zijn gewetenswroeging komt
zelden tot uitdrukking in woorden.
Hij moet zijn verhaal voor 90 procent
met alleen gezichtsuitdrukkingen
vertellen.
,,Man, ik zeg geen zak! Heb hooguit
vijftien zinnen'', lacht de acteur die
volgend jaar hoopt af te studeren aan
de Amsterdamse Toneelacademie.
Mocht Blom hebben gehoopt op een
doorbraakrol met de posterglans van
een Brad Pitt in Ocean's Eleven, kwam
hij bedrogen uit. ,,Haha, alsof het mij
daarom te doen was. Nee joh, als het
aan mij had gelegen was dat litteken
op mijn gezicht nog groter en had dat
Duitse kapsel me nog minder goed
gestaan. Voor heroïek was geen plaats
in deze film.''
,,Ik ben blij hoe Paula mijn rol
schreef. Je ziet hem nooit een vlucht-
actie ondernemen en in een gealli
eerd kamp terechtkomen. Het is een
einzelganger, altijd geweest ook, die
gevangen zit. Tegen de tijd dat hij be
seft dat hij een foute keuze maakte, is
het te laat. Marinus hoor je zelden
praten, ik bedacht er wel een heel
achtergrondverhaal bij om me goed
in zijn positie te kunnen verplaatsen.
Hij komt uit een arm gezin, had nooit
wat te vertellen. Je begrijpt ergens
wel dat zo'n jongen zich aansluit bij
de NSB. Eindelijk iets om echt trots
op te zijn, denkt hij.''
Blom nam de voorbereiding bloed
serieus. Hij las tientallen boeken en
zag veel propagandafilms uit die tijd.
,,Mijn achtergrondverhaal, memo
briefjes met aantekeningen, foto's
van soldaten en zelfs liedteksten van
de NSB; ik hing het allemaal aan de
muur van mijn slaapkamer.'' Hij
schiet in de lach. ,,Dat had de AIVD
niet moeten zien. En ook goed dat in
die tijd weinig mensen op bezoek
kwamen.''
Grafsmoel
Op de set was er enige bezorgdheid
over de vechtscènes. ,,Je wilt dat kij
kers het geloven. Er was sprake van
een veilige werksfeer. Ik moet dus erg
mijn best doen om het gevaarlijk te
laten lijken, dacht ik. Maar tijdens de
opnames kon ik door alle bommen
en granaten mijn eigen gedachten
niet eens meer horen. Telkens toen
'cut' werd geroepen, had ik geen idee
meer wat ik zojuist allemaal deed. Je
werd echt bang van al die wapens
waarvan je wist dat er losse flodders
inzaten.''
Hij herinnert zich een moment dat
een figurant op hem afstapte. ,,Ze zei:
'Ik weet niet of je dit wilt weten,
maar mensen zeggen over jou dat je
wel wat vrolijker mag kijken'. Die
dacht vast dat die jongen, die de hele
tijd met zo'n grafsmoel rondloopt,
het niet naar zijn zin had op de set.
Natuurlijk genoot ik ervan, maar ik
kon me vaak volledig overgeven aan
dat sombere gevoel dat er natuurlijk
in het echt toen ook heerste. Het was
eigenlijk best een compliment. Ik
weet niet meer hoe ik op dat meisje
reageerde. Hopelijk zei ik vriendelijk
dank je wel.''
Livestream Hel Kerstgala
video De Nationale Opera
Nationale Opera Ballet
Bestel nu op pzc.nl/naob Ufcad
Het voordeel
woensdag 16 december 2020
PC
-'v
was aeen olaats in deze film
44
Twee keer Gijs
Blom in scènes
uit De Slag om
de Schelde.
FOTO'S SEPTEMBER FILM.
FOTO LINKSONDER ANP
De filmaffiche
van De Slag om
de Schelde.
44
Het Nationale Ballet organiseert dit jaar op 19 december 2020 om 20.15 uur een
uitbundig, feestelijk Kerstgala. Geniet met de hele familie live online van deze
exclusieve avond vol beroemde pas de deux en nieuwe werken en laatje betoveren
door een overvloed aan Broadway-glamour en winterse sneeuwvlokjes!
Daarnaast kun je ook genieten van 'Voices out of Silence' van Het Koor van De
NationaLe Opera en aankomend chef-dirigent Lorenzo Viotti. A capella, dus zonder
instrumentale begeLeiding, vertoLkt het koor een gevarieerd repertoire dat reikt
van de Renaissance tot in de twintigste eeuw. OnLine première op 20 december
2020 en te zien t/m 17 januari 2021.
Bestel nu je tickets en kijk naar beide uitvoeringen!
Omdat je het verdient!