Run op dozen vanwege de lockdown
n
O
O
O
ld
18 ECONOMIE
Milieuclubs willen dat 'grote vervuiler' Shell in tien
Kan de Nederlandse rechter Shell
verplichten benzinepompen in de
VS te sluiten? Dat zou een uitkomst
kunnen zijn in de rechtszaak
die Milieudefensie samen
met andere milieuclubs en
17.000 Nederlanders heeft
aangespannen tegen Shell.
Kort
'Overschot aan olie
tot zeker volgend jaar'
Er blijft voorlopig nog een overschot aan
olie, voorspelt het Internationaal Energie
agentschap (IEA). Dat is gunstig voor de
benzineprijs aan de pomp. De economie in
veel Europese landen krimpt in het vierde
kwartaal door nieuwe lockdowns en zal pas
in de loop van 2021 aantrekken. Vooral de
vraag naar kerosine - vliegtuigbenzine -
blijft voorlopig erg laag, omdat er nog ge
ruime tijd minder gevlogen zal worden.
Hoge boete voor agressief
opererend callcenter
Callcenter Unitedcall heeft een boete van
800.000 euro gekregen van de Autoriteit
Consument Markt (ACM). Medewerkers
van het bedrijf belden mensen op over een
openstaande rekening en oefenden zware
druk uit om die te betalen. Unitedcall, dat
vanuit Turkije opereerde, belde Nederlandse
consumenten op om namens fictieve incas
sobureaus geld te innen. Een woordvoerder
van de toezichthouder laat weten dat de
praktijken in dit geval eerder op oplichting
lijken dan alleen foute incassopraktijken.
Omdat oplichting niet volledig is vast te
stellen, is nu gekozen voor een boete.
FNV daagt Uber voor rechter
FNV heeft Uber gedagvaard omdat het be
drijf achter de taxi-app chauffeurs niet vol
gens de cao voor taxichauffeurs betaalt. Vol
gens de vakbond zijn Uber-chauffeurs ge
woon werknemers, maar de techonderne-
ming ziet hen als zelfstandigen die via haar
platform werken. Met een gang naar de
rechter hoopt FNV af te dwingen dat er een
einde komt aan die constructie. Volgens
FNV-bestuurder Sewgobind zijn chauffeurs
die via Uber ritten uitvoeren alleen op pa
pier zelfstandige ondernemers. ,,Uber han
delt en gedraagt zich in alles als een werkge
ver. Ze bepaalt welke chauffeurs en auto's
tot het platform toegelaten worden, het ta
rief waarvoor ze rijden en controleert de
prestaties van chauffeurs", stelt Sewgobind.
Boskalis
Arcelor
Mittal
KPN
Heineken
Het is de week van de waarheid.
Morgen is de laatste kans voor
Milieudefensie om de rechter ervan
te overtuigen dat het nodig is de
oliemaatschappij te dwingen de
vervuiling met CO2 veel verder en
veel sneller te beperken dan de olie
maatschappij zelf wil.
De rechtszaak tegen Shell, die vo
rige week van start ging, is uniek.
Vanuit de hele wereld is aandacht
voor de zaak. „Logisch", meent Do
nald Pols, directeur van Milieude
fensie. ,,Als we deze zaak winnen
heeft dat consequenties voor an
dere oliemaatschappijen en grote
vervuilers.''
De eis van Milieudefensie is sim
pel. ,,We willen dat Shell in tien jaar
tijd de uitstoot van CO2 halveert.
Shell behoort tot de 25 meest ver
vuilende bedrijven ter wereld. Die
bedrijven zijn samen goed voor de
helft van de totale CO2-uitstoot, het
gas dat verantwoordelijk is voor de
opwarming van de aarde. Als de be
drijven niet meedoen aan de strijd
tegen de opwarming van de aarde
gaan we de doelstellingen niet
halen'', aldus Pols.
De CO2-uitstoot van Shell moet
overigens niet letterlijk genomen
worden. Bij de bepaling van de uit
stoot gaat het vooral om de uitstoot
van door Shell verkochte benzine of
gas dat geleverd is aan huishoudens
of de industrie.
Door de grote vervuilers aan te
pakken
kan er snel
milieuwinst
worden ge
boekt. Snelle
actie is nodig,
menen de mi
lieuorganisaties,
want het gaat de
verkeerde kant op
met de opwarming van
de aarde.
Vrijwel alle landen van de wereld
ondertekenden vijfjaar geleden het
Als we deze zaak
winnen heeft dat
consequenties voor
grote vervuilers
Klimaatakkoord van Parijs. ,,Als
wereldgemeenschap hebben we
voor de klimaatdoelen getekend.
Dan moet je ook de grote vervuilers
aanpakken", stelt Pols.
Shell snapt daar niets van. Het
wijst er op dat het Klimaatakkoord
een afspraak is tussen landen, niet
tussen private partijen. Regeringen
moeten daarom beleid maken en
dat wordt gevolgd door bedrijven.
Shell stelt dat het niet aan de rech
ter is om individuele bedrijven te
vertellen wat ze wel en niet moeten
doen. Beleid is het terrein van over
heden en bedrijven voeren uit. Bo
vendien doet het bedrijf volgens
Shell juist al veel aan milieu en
wordt dat alleen maar meer.
Koploper
,,Wij vinden de rechtszaal ook niet
de juiste plek waar de energietran
sitie kan plaatsvinden'', aldus een
woordvoerder van Shell. ,,Dit is zo
groot en veelomvattend dat we dit
moeten aanpakken met overheden,
milieubeweging, klanten en bedrij
ven als Shell.''
Daarnaast vindt de oliemaat
schappij dat ze onterecht wordt
Allsafe, dat voornamelijk kleine op
slag aanbiedt, laat weten dat sinds
de toespraak van premier Rutte
15 procent meer gezocht is naar op
slagruimte op de website van het
bedrijf. Met name verhuisdozen die
via de website verkocht worden
zijn in trek. Daarvan is de verkoop
sinds de toespraak met 300 procent
toegenomen. ,,Hoogstwaarschijn-
lijk zijn dat ondernemers die hun
voorraden gaan inpakken",
aldus een woordvoer
der.
Funda in Business
ziet al het hele jaar
een stijging in de
vraag naar bedrijfs-
opslag. „Over het al- -
gemeen wordt er veel
meer gezocht naar op- I
slagruimte dan dezelfde
periode een jaar geleden
zegt de woordvoerder. In 2020 is er
46 procent vaker contact opgeno
men met een makelaar via de site
van Funda in Business over een be
drijfsruimte dan in 2019. Toen was
deze stijging 13 procent.
Het gaat om zowel de kleinste be
drijfsruimtes tot 50 vierkante me
ter, als de grootste van meer dan
10.000 vierkante meter. Bij
de kleinere bedrijfs
ruimtes tot 50 vier
kante meter namen
zelfs 65 procent
meer mensen con
tact op met een ma
kelaar. Echt grote be
drijfspanden zijn nog
altijd schaars, omdat er
weinig zijn bijgebouwd,
T~
aldus de woordvoerder.
Het totale aanbod aan bedrijfsop-
slag op Funda in Business is dit jaar
tot nu toe met 10 procent gedaald.
Ook aanbod wat er al langer op
stond en dus leegstond is nu bezet,
aldus de woordvoerder.
ECONOMIE KRIMPT IN VIERDE KWARTAAL
ACM: FOUTE INCASSOPRAKTIJKEN
'CHAUFFEUR GEEN ZELFSTANDIGE'
O
m
woensdag 16 december 2020
GO
De baggeraar
heeft een land-
ontwikkelings
project in
Manilla binnen
gesleept.
De staalmaker
boekte een
mooie winst, en
was koploper bij
de hoofdfond
sen.
Het telecom-
concern kon gis
teren geen pot
ten breken op
het Damrak.
De bierbrouwer
was de grootste
daler in de AEX.
Wereld kijkt toe bij
Peet Vogels
V
Den Haag
- Donald Pols, Milieudefensie
B»
Ondernemers slaan massaal
verhuisdozen in om de lockdown
door te komen. Bedrijven kun
nen hun voorraden niet kwijt en
gebruiken de dozen als alterna
tieve opslagplek. Ook naar an
dere vormen van opslagmoge
lijkheden voor bedrijven is sinds
de coronapandemie meer vraag.
ANP
Den Haag
UIT
iil!-r
E
o
c