Run op dozen vanwege de lockdown n O O O ld 18 ECONOMIE Milieuclubs willen dat 'grote vervuiler' Shell in tien Kan de Nederlandse rechter Shell verplichten benzinepompen in de VS te sluiten? Dat zou een uitkomst kunnen zijn in de rechtszaak die Milieudefensie samen met andere milieuclubs en 17.000 Nederlanders heeft aangespannen tegen Shell. Kort 'Overschot aan olie tot zeker volgend jaar' Er blijft voorlopig nog een overschot aan olie, voorspelt het Internationaal Energie agentschap (IEA). Dat is gunstig voor de benzineprijs aan de pomp. De economie in veel Europese landen krimpt in het vierde kwartaal door nieuwe lockdowns en zal pas in de loop van 2021 aantrekken. Vooral de vraag naar kerosine - vliegtuigbenzine - blijft voorlopig erg laag, omdat er nog ge ruime tijd minder gevlogen zal worden. Hoge boete voor agressief opererend callcenter Callcenter Unitedcall heeft een boete van 800.000 euro gekregen van de Autoriteit Consument Markt (ACM). Medewerkers van het bedrijf belden mensen op over een openstaande rekening en oefenden zware druk uit om die te betalen. Unitedcall, dat vanuit Turkije opereerde, belde Nederlandse consumenten op om namens fictieve incas sobureaus geld te innen. Een woordvoerder van de toezichthouder laat weten dat de praktijken in dit geval eerder op oplichting lijken dan alleen foute incassopraktijken. Omdat oplichting niet volledig is vast te stellen, is nu gekozen voor een boete. FNV daagt Uber voor rechter FNV heeft Uber gedagvaard omdat het be drijf achter de taxi-app chauffeurs niet vol gens de cao voor taxichauffeurs betaalt. Vol gens de vakbond zijn Uber-chauffeurs ge woon werknemers, maar de techonderne- ming ziet hen als zelfstandigen die via haar platform werken. Met een gang naar de rechter hoopt FNV af te dwingen dat er een einde komt aan die constructie. Volgens FNV-bestuurder Sewgobind zijn chauffeurs die via Uber ritten uitvoeren alleen op pa pier zelfstandige ondernemers. ,,Uber han delt en gedraagt zich in alles als een werkge ver. Ze bepaalt welke chauffeurs en auto's tot het platform toegelaten worden, het ta rief waarvoor ze rijden en controleert de prestaties van chauffeurs", stelt Sewgobind. Boskalis Arcelor Mittal KPN Heineken Het is de week van de waarheid. Morgen is de laatste kans voor Milieudefensie om de rechter ervan te overtuigen dat het nodig is de oliemaatschappij te dwingen de vervuiling met CO2 veel verder en veel sneller te beperken dan de olie maatschappij zelf wil. De rechtszaak tegen Shell, die vo rige week van start ging, is uniek. Vanuit de hele wereld is aandacht voor de zaak. „Logisch", meent Do nald Pols, directeur van Milieude fensie. ,,Als we deze zaak winnen heeft dat consequenties voor an dere oliemaatschappijen en grote vervuilers.'' De eis van Milieudefensie is sim pel. ,,We willen dat Shell in tien jaar tijd de uitstoot van CO2 halveert. Shell behoort tot de 25 meest ver vuilende bedrijven ter wereld. Die bedrijven zijn samen goed voor de helft van de totale CO2-uitstoot, het gas dat verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Als de be drijven niet meedoen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde gaan we de doelstellingen niet halen'', aldus Pols. De CO2-uitstoot van Shell moet overigens niet letterlijk genomen worden. Bij de bepaling van de uit stoot gaat het vooral om de uitstoot van door Shell verkochte benzine of gas dat geleverd is aan huishoudens of de industrie. Door de grote vervuilers aan te pakken kan er snel milieuwinst worden ge boekt. Snelle actie is nodig, menen de mi lieuorganisaties, want het gaat de verkeerde kant op met de opwarming van de aarde. Vrijwel alle landen van de wereld ondertekenden vijfjaar geleden het Als we deze zaak winnen heeft dat consequenties voor grote vervuilers Klimaatakkoord van Parijs. ,,Als wereldgemeenschap hebben we voor de klimaatdoelen getekend. Dan moet je ook de grote vervuilers aanpakken", stelt Pols. Shell snapt daar niets van. Het wijst er op dat het Klimaatakkoord een afspraak is tussen landen, niet tussen private partijen. Regeringen moeten daarom beleid maken en dat wordt gevolgd door bedrijven. Shell stelt dat het niet aan de rech ter is om individuele bedrijven te vertellen wat ze wel en niet moeten doen. Beleid is het terrein van over heden en bedrijven voeren uit. Bo vendien doet het bedrijf volgens Shell juist al veel aan milieu en wordt dat alleen maar meer. Koploper ,,Wij vinden de rechtszaal ook niet de juiste plek waar de energietran sitie kan plaatsvinden'', aldus een woordvoerder van Shell. ,,Dit is zo groot en veelomvattend dat we dit moeten aanpakken met overheden, milieubeweging, klanten en bedrij ven als Shell.'' Daarnaast vindt de oliemaat schappij dat ze onterecht wordt Allsafe, dat voornamelijk kleine op slag aanbiedt, laat weten dat sinds de toespraak van premier Rutte 15 procent meer gezocht is naar op slagruimte op de website van het bedrijf. Met name verhuisdozen die via de website verkocht worden zijn in trek. Daarvan is de verkoop sinds de toespraak met 300 procent toegenomen. ,,Hoogstwaarschijn- lijk zijn dat ondernemers die hun voorraden gaan inpakken", aldus een woordvoer der. Funda in Business ziet al het hele jaar een stijging in de vraag naar bedrijfs- opslag. „Over het al- - gemeen wordt er veel meer gezocht naar op- I slagruimte dan dezelfde periode een jaar geleden zegt de woordvoerder. In 2020 is er 46 procent vaker contact opgeno men met een makelaar via de site van Funda in Business over een be drijfsruimte dan in 2019. Toen was deze stijging 13 procent. Het gaat om zowel de kleinste be drijfsruimtes tot 50 vierkante me ter, als de grootste van meer dan 10.000 vierkante meter. Bij de kleinere bedrijfs ruimtes tot 50 vier kante meter namen zelfs 65 procent meer mensen con tact op met een ma kelaar. Echt grote be drijfspanden zijn nog altijd schaars, omdat er weinig zijn bijgebouwd, T~ aldus de woordvoerder. Het totale aanbod aan bedrijfsop- slag op Funda in Business is dit jaar tot nu toe met 10 procent gedaald. Ook aanbod wat er al langer op stond en dus leegstond is nu bezet, aldus de woordvoerder. ECONOMIE KRIMPT IN VIERDE KWARTAAL ACM: FOUTE INCASSOPRAKTIJKEN 'CHAUFFEUR GEEN ZELFSTANDIGE' O m woensdag 16 december 2020 GO De baggeraar heeft een land- ontwikkelings project in Manilla binnen gesleept. De staalmaker boekte een mooie winst, en was koploper bij de hoofdfond sen. Het telecom- concern kon gis teren geen pot ten breken op het Damrak. De bierbrouwer was de grootste daler in de AEX. Wereld kijkt toe bij Peet Vogels V Den Haag - Donald Pols, Milieudefensie B» Ondernemers slaan massaal verhuisdozen in om de lockdown door te komen. Bedrijven kun nen hun voorraden niet kwijt en gebruiken de dozen als alterna tieve opslagplek. Ook naar an dere vormen van opslagmoge lijkheden voor bedrijven is sinds de coronapandemie meer vraag. ANP Den Haag UIT iil!-r E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18