"II EUWS 11 Achter de schermen bij organisatie die 'toeslagenouders' moet compenseren 1 Met het priemende oog van de Tweede Kamer immer dichtbij draait de Uitvoerings organisatie Herstel Toeslagen overuren om de eerste groep zwaar getroffen ouders voor de kerst te compenseren. Deze krant mocht een middag meekijken bij de nieuwe organisatie. f oedemiddag Els, na H de eerste betaling van 5000 euro heb ik goed nieuws voor je: we hebben samen een resultaat bereikt. Over de periode 2014 en 2015 krijg je een ver goeding van 31.857 euro toegekend." Persoonlijk zaakbehandelaar Pearl Winter belt met één van haar zeven tien gedupeerde ouders die jarenlang door de Belastingdienst onterecht als fraudeur zijn weggezet. De vrouw valt even stil na het horen van het nieuws. ,,Het is allemaal nog zó on werkelijk." Winter is één van de 175 persoon lijke zaakbehandelaars die het hart vormen van de dit jaar gestarte Uit voeringsorganisatie Herstel Toesla gen (UHT), die het Grote Onrecht moet rechtzetten. Ouders komen bij hen terecht. ,,We beginnen met een uitgebreide kennismaking en het luisteren naar hun verhaal", vertelt Winter. Vervolgens probeert ze exact te reconstrueren wat er is gebeurd. „Daarbij duik ik in de systemen van de Belastingdienst, wat vaak een flinke puzzel is: er zijn er wel tiental len, die in loop der jaren bovendien steeds veranderd of gemoderniseerd zijn." Een speciale afdeling biedt hulp om documenten te vinden. Winters collega Anke Hendrickx verhaalt over de schrijnende gevallen die ze voor zich krijgt. ,,Er zijn men sen die raakten in zulke financiële nood dat ze hun huis moesten verko pen, de auto. Soms liep ook hun rela tie nog op de klippen. Het is onge looflijk dat mensen in Nederland zo benadeeld kunnen worden door de overheid." Het leed gaat Hendrickx niet in de koude kleren zitten. ,,Ik ben een emotioneel persoon. Na sommige ge sprekken moet ik echt een half uurtje wandelen om mijn hoofd leeg te ma ken." Als Hendrickx en Winter het ver haal op een rijtje hebben, sturen ze het dossier naar een beoordelaar. Die kijkt welke regeling op ieder jaar van toepassing is. ,,We nemen daarbij het advies van de persoonlijk zaakbehan delaars als leidraad", stelt beoordelaar Stephanie Monden. ,,Het voelt goed om mensen te kunnen helpen, je vraagt je echt soms af hoe het zo fout kon gaan." Het is een flinke opgave waar Hen- drickx, Winter en Monden voor staan. In totaal 9500 gedupeerde ou ders hebben zich tot begin november gemeld bij Herstel Toeslagen. De 430 ouders in de meest schrijnende en acute situaties moeten voor kerst hun vergoeding ontvangen, heeft staats secretaris Van Huffelen de Tweede Kamer toegezegd. In juli ontving een eerste groepje van 108 ouders 1,2 mil joen euro aan compensatie. Inspanning Het gaat lukken, maar vergt inspan ningen, zegt directielid Eugèn Beek man, die het UHT dit jaar hielp op te bouwen van nul tot een club van vijf honderd medewerkers. ,,Mensen is daarom gevraagd deze tijd ook in de avonden en weekenden te werken." Velen gaven gehoor aan het verzoek, zoals persoonlijk zaakbehandelaars Winter en Hendrickx. Het voor kerst uitbetalen is geen reden voor klaroengeschal, be seft hij. Doelstelling was om duizen den ouders meer uit te betalen. Dat bleek al snel te ambitieus, moest staatssecretaris Van Huffelen in au gustus aan de Tweede Kamer beken nen. Het parlement schikte zich mor rend. Volgens Beekman komt de ver traging mede doordat de UHT pas in juli daadwerkelijk kon beginnen met de opbouw. Toen gaf de Tweede Ka mer haar fiat voor de wet die het her stel mogelijk maakt. Eenmaal in vol bedrijf acht het mi- nisterie van Financiën de tijd rijp om te laten zien hoe de Uitvoeringsorga nisatie Herstel Toeslagen werkt. ,,Ook willen we laten zien waarom alles vaak niet zo snel kan, als je van buitenaf zou denken", zegt Beekman. En dus kregen we een uitnodiging om langs te komen op het Utrechtse kantoor. Het jaren 80 kantoorgebouw ligt op een steenworp van Utrecht CS en bevat diverse andere overheidsin stanties. De ambiance is niet luxe, maar dat zou ook niet passend zijn, glimlacht Beekman. Door de corona crisis maakt het sowieso weinig uit. ,,De meeste werknemers werken thuis." Die medewerkers komen uit alle delen van de Belastingdienst. ,,Behalve van de divisie Toeslagen ui- Wij wijzen echt niet af omdat dit of dat afschrift ontbreekt teraard", stelt Beekman. ,,Dat zou niet goed zijn. We willen duidelijk maken dat we volledig een zelfstan dige organisatie zijn, los van Toesla gen." Met name de afdelingen MKB en Particulieren leveren veel mens kracht. Zo was Beekman tot voor kort locatiedirecteur MKB in Den Haag. ,,Ik stond ver van de mensen af. Hier kan ik echt een verschil maken." Dat zijn werk gevoelig ligt, merkt Beekman aan de persoonlijke appjes die staatssecretaris Van Hufffelen hem stuurt. ,,Dan heeft ze met gedu peerde ouders gesproken en wil ze weten of die bij ons bekend zijn." De UHT mag naar eigen zeggen zijn uiterste best doen, de Tweede Kamer is niet onder de indruk. Gisteravond was het zoveelste debat over de toe slagenaffaire. ,,Excusez mijn onparle mentaire taalgebruik, maar het UHT maakt er een enorme bende van'', zegt SP-parlementariër Renske Leij- ten. ,,Ik geloof werkelijk dat alle me dewerkers oprecht hun best doen, maar de procedures zijn zo ingericht dat het véél te lang duurt. Dit jaar zouden zeker vijfduizend ouders ge compenseerd moeten zijn." Leijtens grootste frustratie is dat de bewijslast toch vaak bij de ouders wordt gelegd. ,,Ik heb contact met circa zeventig ouders en zie dat ge beuren. De Tweede Kamer heeft ech ter duidelijk gezegd: als ouders be paalde dingen niet meer kunnen be wijzen, moet de Belastingdienst toch compenseren." Ze wijst ook op de hoge kosten. ,,Van de 500 miljoen euro is 110 miljoen overhead voor het UHT. Bizar." Wat Leijten betreft, wordt de com pensatie zo snel mogelijk weggehaald bij de organisatie. ,,Leg de taak maar neer bij een commercieel bedrijf en laat die iedere gedupeerde beoorde len. Daar is hoogstens een dag of iets meer per geval voor nodig. Betaal daarna meteen uit." Informatie VVD-kamerlid Helma Lodders, die net als Leijten met veel gedupeerde ouders contact onderhoudt, is eve neens kritisch. ,,Ik zie echt dat ieder een zijn best doet en de staatssecreta ris ook. Maar als je 450 tot 500 mede werkers van het UHT afzet op het aantal gedupeerde ouders dan vraag ik me oprecht af: waarom duurt dit zo lang?" Ze vindt ook de informatie voorziening onvoldoende. ,,We krij gen als Kamer ontzettend veel pagi na's, maar die bieden weinig zicht op waar de hersteloperatie nu staat. Hoeveel mensen hebben nu een voorschot gehad? Wat is de gemid delde doorlooptijd?" De medewerkers die wij spreken, ontkennen dat ouders zelf van alles moeten bewijzen. ,,Wij wijzen echt niet af omdat dit of dat afschrift ont breekt", zegt beoordelaar Stephanie Monden. ,,Onze opdracht is: ruim hartig zijn." Inmiddels hebben veel gemeenten een contactpersoon om gedupeerde ouders bij te staan. Gemeenten kun nen hen helpen met zorg, huisves ting en werk als ze door hun financi- ele nood alles zijn kwijtgeraakt. Daar is 11 miljoen euro voor beschikbaar. ,,Ook hebben sommige mensen be hoefte aan psychische hulp." Directielid Beekman erkent onder tussen dat het sneller moet. Hij hoopt komend jaar flink op te schalen. Hij wijst erop dat zaken ook tijd vergen nu veel ouders hun complete dossier opvragen. ,,Ze wantrouwen ons logi scherwijs en willen alles op papier. Kijk, wij zijn fout geweest, we staan met 4-0 achter. Het is aan ons om een knieval te maken." woensdag 16 december 2020 GO 'We staan met 4-0 achter en moeten een knieval maken' David Bremmer Utrecht Persoonlijk zaakbehandelaars Anke Hendrickx en Pearl Winter van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen op hun kantoor in Utrecht. fotos erik van t woud Anke Hendrickx. Eugèn Beekman. Pearl Winter. Stephanie Monden. -Stephanie Monden, beoordelaar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11