'Hoop op een
overeenkomst'
ECONOMIE 17
Niet louter Made in Holland
'Banken
kunnen een
crisis aan'
zegt Anbeek. Die voorsprong komt
volgens hem niet zomaar. ,,Sparta
was in 2004 natuurlijk de uitvinder
van de e-bike. En we waren in 2010
de eerste met een e-mountainbike
Anbeek loopt met een mondkapje
door de fabriekshal. Ook het perso
neel draagt mondkapjes en werkt op
veilige afstand van elkaar. „Fietsen
maken is nog veel handwerk. De aan
tallen van de verschillende modellen
zijn te klein om robots in te zetten.
Het is mensenwerk. Wij kunnen ons
niet veroorloven dat we nu dicht
moeten vanwege een uitbraak. Het is
te druk. Normaal gesproken verko
pen we de meeste fietsen in het eer
ste halfjaar, nu bHjven we veel verko
pen. Er zijn forse levertijden. We be
leven een heel goed fietsjaar. Als je in
april op een nieuwe e-bike wilt rij
den, moet je die nü kopen.''
Pittige routes
Corona zorgt ervoor dat de e-bike de
wind nog meer in de rug krijgt. Het
zijn allang niet meer alleen fietsen
voor ouderen, maar fietsen die lan
gere afstanden en pittige routes mo
gelijk maken. ,,In heuvelachtige lan
den waar je nooit kon fietsen, gaat
dat nu met de e-bike wel.''
Ook de Green Deal van de Europese
Commissie stimuleert de vraag in
Europa. Andere landen ontdekken
wat Nederland al lang weet: de fiets
is een perfect en schoon vervoermid
del. En heel effectief tegen de ver
stopping en vervuiling van steden. Er
zijn in tal van landen fiscale prikkels
om woon-werkverkeer met e-bikes
te stimuleren. En de infrastructuur
voor de fiets wordt in landen om ons
heen verbeterd.
„Rondom Antwerpen bijvoor
beeld, waar het fileprobleem immens
is, hebben werknemers dit jaar tien
duizenden speedpedelecs (fietsen
die tot 45 km/uur kunnen) gekocht,
vanwege fiscale stimulering. In Italië
wordt er 500 euro subsidie op een
fiets gegeven en de markt groeit daar
met 20 procent. Nederland blijft ach
ter. De leaseregeling voor e-bikes
heeft vrijwel niets gedaan. Het pro-
bleem, zo is gebleken, is dat je je reis
kostenvergoeding kwijtraakt. Dan
kan het toch nog een dure fiets wor
den. Het moet in Nederland fiscaal
aantrekkelijker worden voor werkge
vers en werknemers om naar het
werk te fietsen, waarbij je niet je reis
kostenvergoeding verliest. Het is echt
nodig dat een nieuw kabinet dat re
gelt.''
Actieradius
De fietsen uit de fabriek in Heeren
veen zijn vooral voor de Nederlandse
markt, maar vinden ook hun weg
naar bijvoorbeeld België, Duitsland
en Denemarken. ,,In Europa worden
nu 20 miljoen fietsen per jaar gekocht
waarvan 3,7 miljoen e-bikes. In 2030
zijn dat volgens onze ramingen 30
miljoen fietsen, waarvan 18 miljoen
e-bikes.''
Daar zal ook veel vervanging bij
zitten. ,,Een e-bike kan natuurlijk
lang meegaan, maar de vraag is of de
fietser dat wil. De innovaties gaan
door. Lichtere fietsen, sterkere en
PRODUCTIE
kleinere motoren, meer actieradius.
Meerwaarde voor consumenten,
waar ze ook meer geld voor over heb
ben.''
Voor scholieren zijn er ook stevige
goedkope e-bikes en Anbeek denkt
dat er ook voor kinderen e-bikes ko
men. ,,Met name mountainbikes voor
kinderen onder de 12 jaar. Als je op
vakantie met je vader wilt gaan fiet
sen in het buitenland heb je ze nodig.
In Frankrijk en Italië zie je ook 60'ers
die met hun oude groepje op een
e-racefiets de Mont Ventoux of een
andere berg op kunnen.''
Accell Group stort zich komende
jaren ook volop op de cargobikes.
,,Die markt groeit echt met dubbele
cijfers. Wij verwachten dat bakfiet
sen 30 to 40 procent van de pakjes
distributie in de steden gaan verzor
gen als vervanging van de bestelbus
jes.'' Accell Group kocht in 2018 bak
fietsmaker Babboe en heeft nu ook
het nieuwe bakfietsmerk Carqon, dat
ook aan de zakelijke markt cargobikes
levert.
De fietsmerken Bata-
vus, Koga en Sparta
zijn Hollands als het
gras, maar ze zijn al
lang niet meer alleen
Made in Holland. Ze
worden hier geassem
bleerd.
Een moderne e-bike
bestaat, de spaken
meegerekend, uit zo'n
vierhonderd losse on
derdelen. Die onder
delen komen vooral uit
Azië, met name uit
China, Vietnam. Malei
sië en Taiwan. Frames
worden er volgens het
ontwerp en specifica
ties van Accell Group
AMSTERDAM De grootste Ne
derlandse banken, ING, Rabo
bank, ABN Amro, de Bank Ne
derlandse Gemeenten, de Neder
landse Waterschapsbank en de
Volksbank, lijken goed in staat
om de klappen van de coronacri
sis op te vangen. Uit een nieuwe
stresstest van De Nederlandsche
Bank (DNB) komt naar voren dat
zelfs in een rampscenario de sys-
teembanken overeind blijven, zon
der al te grote effecten op de kre
dietverlening aan huishoudens en
bedrijven. In het zwartste fictieve
rampscenario van DNB (de werk
loosheid loopt op tot 10 procent en
lockdownmaatregelen zullen niet
voor 2022 kunnen worden afge
bouwd) zouden de grote banken
14 miljard euro verliezen op kredie
ten. Het vermogen dat beschikbaar
is om toekomstige verliezen op te
vangen, daalt wel van 17 procent
naar 13 procent, maar daarmee
wordt nog altijd voldaan aan de
wettelijke eisen, ook doordat DNB
eerder dit jaar de regels wat versoe
pelde. DNB waarschuwt al wel voor
de toenemende risico's op wanbe
talingen. Zeker in een situatie
waarin maatregelen als uitstel van
betaling, garanties en belastinguit
stel 'het daadwerkelijke risico van
leningen kunnen verbloemen'.
LONDEN Het Verenigd Koninkrijk
zegt hoop te blijven houden op
een handelsovereenkomst met
de Europese Unie als de brexit op
1 januari 2021 een feit is.
Tegelijkertijd waarschuwt de
woordvoerder van premier Boris
Johnson 'dat er nog vele heikele
kwesties zijn waar nog geen oplos
sing voor is gevonden'. ,,We blijven
hopen op een akkoord'', aldus een
woordvoerder van Downing Street
10, het huisadres van Johnson.
,,Maar geen deal is zeker ook een
van de mogelijke uitkomsten, al
blijven we inzetten op een ak
koord.''
Zondag noemde Johnson het
stranden van de onderhandelingen
'nog het meest waarschijnlijke re
sultaat'. Met name op het gebied
van visserij en eerlijke concurrentie
zijn er nog grote verschillen.
EU-hoofdonderhandelaar Michel
Barnier en zijn Britse evenknie Da
vid Frost hebben zondag opdracht
gekregen verder te praten. Er is geen
deadline genoemd.
dinsdag 15 december 2020
Fietsen maken is
nog veel handwerk.
De aantallen van de
verschillende model
len zijn te klein om
robots in te zetten.
FOTO CORNÉ SPARIDAENS
Van juli tot
oktober steeg de
omzet in e-bikes
met 38 procent
vergeleken met
dezelfde periode
vorig jaar.
gemaakt en naar Ne
derland gevlogen. Ac
cell is niet uniek: die
werkwijze geldt voor
nagenoeg alle fietsen
van alle merken. De
echt Nederlandse on-
derdelen zijn op de
vingers van één hand
te tellen: de verlich
ting, de kettingkast,
het slot en de snelbin
ders zijn nog wel
Made in Holland.
Boris Johnson constateert di
verse heikele kwesties. FOTO AFP