'Hoop op een overeenkomst' ECONOMIE 17 Niet louter Made in Holland 'Banken kunnen een crisis aan' zegt Anbeek. Die voorsprong komt volgens hem niet zomaar. ,,Sparta was in 2004 natuurlijk de uitvinder van de e-bike. En we waren in 2010 de eerste met een e-mountainbike Anbeek loopt met een mondkapje door de fabriekshal. Ook het perso neel draagt mondkapjes en werkt op veilige afstand van elkaar. „Fietsen maken is nog veel handwerk. De aan tallen van de verschillende modellen zijn te klein om robots in te zetten. Het is mensenwerk. Wij kunnen ons niet veroorloven dat we nu dicht moeten vanwege een uitbraak. Het is te druk. Normaal gesproken verko pen we de meeste fietsen in het eer ste halfjaar, nu bHjven we veel verko pen. Er zijn forse levertijden. We be leven een heel goed fietsjaar. Als je in april op een nieuwe e-bike wilt rij den, moet je die nü kopen.'' Pittige routes Corona zorgt ervoor dat de e-bike de wind nog meer in de rug krijgt. Het zijn allang niet meer alleen fietsen voor ouderen, maar fietsen die lan gere afstanden en pittige routes mo gelijk maken. ,,In heuvelachtige lan den waar je nooit kon fietsen, gaat dat nu met de e-bike wel.'' Ook de Green Deal van de Europese Commissie stimuleert de vraag in Europa. Andere landen ontdekken wat Nederland al lang weet: de fiets is een perfect en schoon vervoermid del. En heel effectief tegen de ver stopping en vervuiling van steden. Er zijn in tal van landen fiscale prikkels om woon-werkverkeer met e-bikes te stimuleren. En de infrastructuur voor de fiets wordt in landen om ons heen verbeterd. „Rondom Antwerpen bijvoor beeld, waar het fileprobleem immens is, hebben werknemers dit jaar tien duizenden speedpedelecs (fietsen die tot 45 km/uur kunnen) gekocht, vanwege fiscale stimulering. In Italië wordt er 500 euro subsidie op een fiets gegeven en de markt groeit daar met 20 procent. Nederland blijft ach ter. De leaseregeling voor e-bikes heeft vrijwel niets gedaan. Het pro- bleem, zo is gebleken, is dat je je reis kostenvergoeding kwijtraakt. Dan kan het toch nog een dure fiets wor den. Het moet in Nederland fiscaal aantrekkelijker worden voor werkge vers en werknemers om naar het werk te fietsen, waarbij je niet je reis kostenvergoeding verliest. Het is echt nodig dat een nieuw kabinet dat re gelt.'' Actieradius De fietsen uit de fabriek in Heeren veen zijn vooral voor de Nederlandse markt, maar vinden ook hun weg naar bijvoorbeeld België, Duitsland en Denemarken. ,,In Europa worden nu 20 miljoen fietsen per jaar gekocht waarvan 3,7 miljoen e-bikes. In 2030 zijn dat volgens onze ramingen 30 miljoen fietsen, waarvan 18 miljoen e-bikes.'' Daar zal ook veel vervanging bij zitten. ,,Een e-bike kan natuurlijk lang meegaan, maar de vraag is of de fietser dat wil. De innovaties gaan door. Lichtere fietsen, sterkere en PRODUCTIE kleinere motoren, meer actieradius. Meerwaarde voor consumenten, waar ze ook meer geld voor over heb ben.'' Voor scholieren zijn er ook stevige goedkope e-bikes en Anbeek denkt dat er ook voor kinderen e-bikes ko men. ,,Met name mountainbikes voor kinderen onder de 12 jaar. Als je op vakantie met je vader wilt gaan fiet sen in het buitenland heb je ze nodig. In Frankrijk en Italië zie je ook 60'ers die met hun oude groepje op een e-racefiets de Mont Ventoux of een andere berg op kunnen.'' Accell Group stort zich komende jaren ook volop op de cargobikes. ,,Die markt groeit echt met dubbele cijfers. Wij verwachten dat bakfiet sen 30 to 40 procent van de pakjes distributie in de steden gaan verzor gen als vervanging van de bestelbus jes.'' Accell Group kocht in 2018 bak fietsmaker Babboe en heeft nu ook het nieuwe bakfietsmerk Carqon, dat ook aan de zakelijke markt cargobikes levert. De fietsmerken Bata- vus, Koga en Sparta zijn Hollands als het gras, maar ze zijn al lang niet meer alleen Made in Holland. Ze worden hier geassem bleerd. Een moderne e-bike bestaat, de spaken meegerekend, uit zo'n vierhonderd losse on derdelen. Die onder delen komen vooral uit Azië, met name uit China, Vietnam. Malei sië en Taiwan. Frames worden er volgens het ontwerp en specifica ties van Accell Group AMSTERDAM De grootste Ne derlandse banken, ING, Rabo bank, ABN Amro, de Bank Ne derlandse Gemeenten, de Neder landse Waterschapsbank en de Volksbank, lijken goed in staat om de klappen van de coronacri sis op te vangen. Uit een nieuwe stresstest van De Nederlandsche Bank (DNB) komt naar voren dat zelfs in een rampscenario de sys- teembanken overeind blijven, zon der al te grote effecten op de kre dietverlening aan huishoudens en bedrijven. In het zwartste fictieve rampscenario van DNB (de werk loosheid loopt op tot 10 procent en lockdownmaatregelen zullen niet voor 2022 kunnen worden afge bouwd) zouden de grote banken 14 miljard euro verliezen op kredie ten. Het vermogen dat beschikbaar is om toekomstige verliezen op te vangen, daalt wel van 17 procent naar 13 procent, maar daarmee wordt nog altijd voldaan aan de wettelijke eisen, ook doordat DNB eerder dit jaar de regels wat versoe pelde. DNB waarschuwt al wel voor de toenemende risico's op wanbe talingen. Zeker in een situatie waarin maatregelen als uitstel van betaling, garanties en belastinguit stel 'het daadwerkelijke risico van leningen kunnen verbloemen'. LONDEN Het Verenigd Koninkrijk zegt hoop te blijven houden op een handelsovereenkomst met de Europese Unie als de brexit op 1 januari 2021 een feit is. Tegelijkertijd waarschuwt de woordvoerder van premier Boris Johnson 'dat er nog vele heikele kwesties zijn waar nog geen oplos sing voor is gevonden'. ,,We blijven hopen op een akkoord'', aldus een woordvoerder van Downing Street 10, het huisadres van Johnson. ,,Maar geen deal is zeker ook een van de mogelijke uitkomsten, al blijven we inzetten op een ak koord.'' Zondag noemde Johnson het stranden van de onderhandelingen 'nog het meest waarschijnlijke re sultaat'. Met name op het gebied van visserij en eerlijke concurrentie zijn er nog grote verschillen. EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier en zijn Britse evenknie Da vid Frost hebben zondag opdracht gekregen verder te praten. Er is geen deadline genoemd. dinsdag 15 december 2020 Fietsen maken is nog veel handwerk. De aantallen van de verschillende model len zijn te klein om robots in te zetten. FOTO CORNÉ SPARIDAENS Van juli tot oktober steeg de omzet in e-bikes met 38 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. gemaakt en naar Ne derland gevlogen. Ac cell is niet uniek: die werkwijze geldt voor nagenoeg alle fietsen van alle merken. De echt Nederlandse on- derdelen zijn op de vingers van één hand te tellen: de verlich ting, de kettingkast, het slot en de snelbin ders zijn nog wel Made in Holland. Boris Johnson constateert di verse heikele kwesties. FOTO AFP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17