NIEUWS 13
Adviesraad WRR pleit voor streefcijfer bij de toelating van vluchtelingen
Een jaarlijks
streefcijfer voor
asielzoekers is niet
langer taboe. Ook de
Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid
(WRR) suggereert zo'n
richtgetal als middel om
grip te houden op
asielmigratie.
Een jaarlijks aantal als richtsnoer kan
helpen om de vluchtelingenstroom te
beheersen, opvang in eigen regio te
verbeteren en zal bijdragen aan be
houd van draagvlak voor de komst van
asielzoekers, schrijft de WRR in een
rapport, waarin ze er ook voor pleit om
meer vluchtelingen uit te nodigen.
Nu worden gemeenten vaak verrast
door plotselinge migrantenpieken.
Een streefcijfer - de WRR spreekt zelf
van een 'beleidsmatig richtgetal' - kan
een oplossing zijn: ,,Dat brengt een
politieke discussie op gang over de
vraag hoeveel asielzoekers je als land
jaarlijks kan toelaten. Ook voorkomt
dat het beeld van een land dat geen
greep heeft op asielmigratie'', zegt
Godfried Engbersen, raadslid van de
WRR en hoogleraar algemene socio
logie aan de Erasmus Universiteit Rot
terdam. ,,We zeggen: kijk naar Duits
land, leer ervan.''
Daar spraken regeringspartijen na
de enorme hausse aan Syrische vluch
telingen in 2015 af om jaarlijks nog tus
sen de 180.000 en 220.000 vluchtelin
gen op te nemen. Dit is geen keiharde
limiet - volgens mensenrechtenver
dragen en wetgeving mogen vluchte
lingen niet geweigerd worden - maar
een na te streven doel.
De Duitse regering doet meer om de
instroom beperkt te houden, bijvoor
beeld investeren in opvang in de eigen
regio en een betere bescherming van
de EU-buitengrenzen. Ook is de lijst
met veilige landen uitgebreid. ,,De ja
ren daarna lag het aantal asielaanvra
gen in Duitsland onder het richtge
tal.''
De raad noemt voor Nederland geen
aantal. Engbersen: ,,Dat is aan de poli
tiek. Maar zo'n richtgetal kan goed zijn
voor het draagvlak en de kwaliteit van
opvang. In de geschiedenis werden we
telkens overvallen door migratie: in
de jaren 90 moesten er tentenkampen
komen, na de oorlog in Syrië werden
gymzalen ingericht. Je wil meer regie,
weten wat je kunt verwachten.''
Verschillende landen
Sinds 2005 kwamen er 2,6 miljoen
mensen naar Nederland, circa twee
miljoen vertrokken er weer. Per saldo
groeide Nederland door migratie met
600.000 inwoners, evenveel mensen
als er in Den Haag wonen. De WRR
vindt dat het Nederlandse beleid be
ter moet inspelen op nieuwe ontwik
kelingen: immigranten komen nu uit
veel meer verschillende landen,
nieuwkomers blijven korter.
De tijd van Nederland als eindbe
stemming voor mensen uit 'klassieke'
migratielanden als Marokko, Turkije
en de Antillen is definitief voorbij.
Nederland telt nu nieuwkomers uit
meer dan tweehonderd landen, zij
blijven korter, en komen om meer di
verse redenen (asiel, de liefde, werk
en studie).
Die nieuwe realiteit is nog niet ge
land in veel steden en op het Binnen
hof, merkt de WRR. ,,Het beleid is
nog geworteld in de wereld van giste
ren'', zegt Engbersen. „Tegenwoordig
komen migranten uit alle delen van
de wereld, waaronder voormalige
Oostbloklanden, China en India. We
zijn een dynamisch migratieland ge
worden. Als je daar niet op inspeelt,
als je dit op zijn beloop laat, krijg je
schildpaddengedrag: mensen trekken
zich dan nog meer terug in eigen
kring, het veilige schild.''
Het kabinet neemt vanaf 2021 het
inburgeringsbeleid op de schop: ge
meenten krijgen de regie over inbur
gering. Dat is een eerste stap, vindt de
WRR.
Wat de raad betreft, gebeurt er
meer: ook niet-inburgerplichtige im
migranten - bijvoorbeeld uit EU-lan-
den - zouden bijvoorbeeld de taal
moeten leren. ,,Je kunt hen niet ver
plichten'', zegt Engbersen. ,,Maar je
Tegenwoordig
komen
migranten uit
alle delen van
de wereld,
waaronder
voormalige
Oostbloklanden,
China en India
kunt ze wel prikkelen, op weg helpen.
Wij pleiten dus voor 'welkomstcentra'
in gemeenten voor alle nieuwkomers.
Dat is hun startpunt, hier worden ze
op weg geholpen. De asielzoeker uit
Syrië hoort daar hoe zijn inburgering
begint, maar ook de kenniswerker uit
India krijgt te horen hoe hij de taal kan
leren.''
En steden en gemeenten zouden
moeten samenwerken als ze vergelijk
bare migrantengroepen opnemen.
,,Bijvoorbeeld Amstelveen en Veldho
ven: daar vestigen veel kenniswerkers
zich en hebben ze te maken met een
andere groep dan in bijvoorbeeld
tuinbouwgemeenten'', zegt Engber-
sen. ,,Dat vergt lokaal maatwerk.''
Investeren
Ook moeten gemeenten weer investe
ren in wijkvoorzieningen, bibliothe
ken, buurthuizen, welzijnswerk,
vindt de raad. ,,Veel van die infrastruc
tuur is wegbezuinigd, maar dat zijn
plekken waar immigranten en Neder
landers zonder migratie-achtergrond
elkaar ontmoeten.'' Er hoeven geen
'multiculturele kookclubs' te komen,
zegt WRR-projectcoördinator Meike
Bokhorst: ,,Maar met voorzieningen
creëer je wel mogelijkheden dat alle
groepen elkaar zien. Hier in Den Haag
is een grote sportcampus gebouwd
aan de rand van de Schilderswijk. Dat
werkt.''
Het aantal nieuwkomers in Neder
land stijgt al jaren: in 2019 kwamen er
272.000 mensen naar ons land, het
aantal mensen dat vertrok was met
158.000 veel lager, per saldo was dit
een plus van 114.000 mensen. Een
flink deel van de nieuwkomers kan
zich via de EU vrij vestigen.
Asielzoekers spelen een grote rol in
het politieke debat, maar hun aandeel
is statistisch beperkt. Vorig jaar was
asielmigratie 6 procent van het totaal,
maar dat zijn alleen de mensen die een
verblijfsstatus hebben gekregen. In to
taal vroegen wel bijna 30.000 mensen
asiel aan.
maandag 14 december 2020
GO
Niels Klaassen
Den Haag
Sinds 2005 kwamen er 2,6 miljoen mensen naar Nederland, circa 2 mil
joen vertrokken er weer. Per saldo groeide Nederland door migratie met
600.000 inwoners.
Asielzoekers, zoals
hier in Ter Apel, spe
len een grote rol in
het politieke debat,
maar hun aandeel is
statistisch beperkt.
Zij vormen 6 procent
van het totaal aantal
nieuwkomers. foto anp
- Godfried Engbersen,
WRR