NIEUWS 13 Adviesraad WRR pleit voor streefcijfer bij de toelating van vluchtelingen Een jaarlijks streefcijfer voor asielzoekers is niet langer taboe. Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) suggereert zo'n richtgetal als middel om grip te houden op asielmigratie. Een jaarlijks aantal als richtsnoer kan helpen om de vluchtelingenstroom te beheersen, opvang in eigen regio te verbeteren en zal bijdragen aan be houd van draagvlak voor de komst van asielzoekers, schrijft de WRR in een rapport, waarin ze er ook voor pleit om meer vluchtelingen uit te nodigen. Nu worden gemeenten vaak verrast door plotselinge migrantenpieken. Een streefcijfer - de WRR spreekt zelf van een 'beleidsmatig richtgetal' - kan een oplossing zijn: ,,Dat brengt een politieke discussie op gang over de vraag hoeveel asielzoekers je als land jaarlijks kan toelaten. Ook voorkomt dat het beeld van een land dat geen greep heeft op asielmigratie'', zegt Godfried Engbersen, raadslid van de WRR en hoogleraar algemene socio logie aan de Erasmus Universiteit Rot terdam. ,,We zeggen: kijk naar Duits land, leer ervan.'' Daar spraken regeringspartijen na de enorme hausse aan Syrische vluch telingen in 2015 af om jaarlijks nog tus sen de 180.000 en 220.000 vluchtelin gen op te nemen. Dit is geen keiharde limiet - volgens mensenrechtenver dragen en wetgeving mogen vluchte lingen niet geweigerd worden - maar een na te streven doel. De Duitse regering doet meer om de instroom beperkt te houden, bijvoor beeld investeren in opvang in de eigen regio en een betere bescherming van de EU-buitengrenzen. Ook is de lijst met veilige landen uitgebreid. ,,De ja ren daarna lag het aantal asielaanvra gen in Duitsland onder het richtge tal.'' De raad noemt voor Nederland geen aantal. Engbersen: ,,Dat is aan de poli tiek. Maar zo'n richtgetal kan goed zijn voor het draagvlak en de kwaliteit van opvang. In de geschiedenis werden we telkens overvallen door migratie: in de jaren 90 moesten er tentenkampen komen, na de oorlog in Syrië werden gymzalen ingericht. Je wil meer regie, weten wat je kunt verwachten.'' Verschillende landen Sinds 2005 kwamen er 2,6 miljoen mensen naar Nederland, circa twee miljoen vertrokken er weer. Per saldo groeide Nederland door migratie met 600.000 inwoners, evenveel mensen als er in Den Haag wonen. De WRR vindt dat het Nederlandse beleid be ter moet inspelen op nieuwe ontwik kelingen: immigranten komen nu uit veel meer verschillende landen, nieuwkomers blijven korter. De tijd van Nederland als eindbe stemming voor mensen uit 'klassieke' migratielanden als Marokko, Turkije en de Antillen is definitief voorbij. Nederland telt nu nieuwkomers uit meer dan tweehonderd landen, zij blijven korter, en komen om meer di verse redenen (asiel, de liefde, werk en studie). Die nieuwe realiteit is nog niet ge land in veel steden en op het Binnen hof, merkt de WRR. ,,Het beleid is nog geworteld in de wereld van giste ren'', zegt Engbersen. „Tegenwoordig komen migranten uit alle delen van de wereld, waaronder voormalige Oostbloklanden, China en India. We zijn een dynamisch migratieland ge worden. Als je daar niet op inspeelt, als je dit op zijn beloop laat, krijg je schildpaddengedrag: mensen trekken zich dan nog meer terug in eigen kring, het veilige schild.'' Het kabinet neemt vanaf 2021 het inburgeringsbeleid op de schop: ge meenten krijgen de regie over inbur gering. Dat is een eerste stap, vindt de WRR. Wat de raad betreft, gebeurt er meer: ook niet-inburgerplichtige im migranten - bijvoorbeeld uit EU-lan- den - zouden bijvoorbeeld de taal moeten leren. ,,Je kunt hen niet ver plichten'', zegt Engbersen. ,,Maar je Tegenwoordig komen migranten uit alle delen van de wereld, waaronder voormalige Oostbloklanden, China en India kunt ze wel prikkelen, op weg helpen. Wij pleiten dus voor 'welkomstcentra' in gemeenten voor alle nieuwkomers. Dat is hun startpunt, hier worden ze op weg geholpen. De asielzoeker uit Syrië hoort daar hoe zijn inburgering begint, maar ook de kenniswerker uit India krijgt te horen hoe hij de taal kan leren.'' En steden en gemeenten zouden moeten samenwerken als ze vergelijk bare migrantengroepen opnemen. ,,Bijvoorbeeld Amstelveen en Veldho ven: daar vestigen veel kenniswerkers zich en hebben ze te maken met een andere groep dan in bijvoorbeeld tuinbouwgemeenten'', zegt Engber- sen. ,,Dat vergt lokaal maatwerk.'' Investeren Ook moeten gemeenten weer investe ren in wijkvoorzieningen, bibliothe ken, buurthuizen, welzijnswerk, vindt de raad. ,,Veel van die infrastruc tuur is wegbezuinigd, maar dat zijn plekken waar immigranten en Neder landers zonder migratie-achtergrond elkaar ontmoeten.'' Er hoeven geen 'multiculturele kookclubs' te komen, zegt WRR-projectcoördinator Meike Bokhorst: ,,Maar met voorzieningen creëer je wel mogelijkheden dat alle groepen elkaar zien. Hier in Den Haag is een grote sportcampus gebouwd aan de rand van de Schilderswijk. Dat werkt.'' Het aantal nieuwkomers in Neder land stijgt al jaren: in 2019 kwamen er 272.000 mensen naar ons land, het aantal mensen dat vertrok was met 158.000 veel lager, per saldo was dit een plus van 114.000 mensen. Een flink deel van de nieuwkomers kan zich via de EU vrij vestigen. Asielzoekers spelen een grote rol in het politieke debat, maar hun aandeel is statistisch beperkt. Vorig jaar was asielmigratie 6 procent van het totaal, maar dat zijn alleen de mensen die een verblijfsstatus hebben gekregen. In to taal vroegen wel bijna 30.000 mensen asiel aan. maandag 14 december 2020 GO Niels Klaassen Den Haag Sinds 2005 kwamen er 2,6 miljoen mensen naar Nederland, circa 2 mil joen vertrokken er weer. Per saldo groeide Nederland door migratie met 600.000 inwoners. Asielzoekers, zoals hier in Ter Apel, spe len een grote rol in het politieke debat, maar hun aandeel is statistisch beperkt. Zij vormen 6 procent van het totaal aantal nieuwkomers. foto anp - Godfried Engbersen, WRR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13