mitrailleurs nn 'De grauwheid van die tijd is moeilijk na te maken' 5 s^jcssfi® iir~'1 I „Het verhaal is verbeeld vanuit jonge mensen van t8,19,20,2ijaar.Je ziet hoe ze een oorlogs- tsunami over zich heen krijgen. Wat doe je: vind je het fantastisch om mee te doen en maak je verkeerde keuzes, of doe je niks en verandert er ook niks in positieve zin? Ik wil de oorlog zo rauw mogelijk laten zien, aan alle kanten. Het is vooral bruut overleven. Als regisseur bepaal je de aard van het ver haal. Er zijn voorbeelden. De Nederlandse oorlogsfilm Zwartboek is een romantisch verhaal geworden, Soldaat van Oranje komt over als een schelmenroman, Der Untergang is heel dicht op de acteurs gefilmd. Mijn in tentie is het om de toeschouwer niet te stu ren. Ik wil laten zien hoe het waarschijnlijk was." ,,Voor de kleur van de film heb ik veel re search gedaan, onder andere in het archief van Vlissingen. Ik heb lang nagedacht over de grauwheid van Zeeland in die tijd. Die is bijna niet na te maken, vooral omdat het huidige Nederland zo netjes is. Om de sfeer van toen te benaderen is in de film alles nat, modderig en rokerig. Het bij elkaar sprokke len van de goede locaties was heel ingewik keld. De buitenkant van het Duitse hoofd kwartier filmden we in Middelburg, het in terieur vonden we in het gemeentehuis van Hasselt. Ik ben een ras-Amsterdammer. Twee jaar geleden had ik niet kunnen zeg gen waar Walcheren lag. Daarom gebruik ik kaarten in de film, zodat je voor je ziet waar het verhaal speelt." ,,Er waren moeilijke afwegin gen. Wat nemen we mee in het verhaal: wel de Sloedam, niet West-Zeeuws-Vlaanderen en de inundatie van Walcheren. Daar mee doen we tekort aan wat er echt gebeurd is. Maar een aanval op Walcheren vanuit zee hadden we helemaal in de computer moeten maken. Dat is heel duur en niet realistisch. Ik heb een glider laten nabouwen en in de lucht laten houden. Alles zo echt mogelijk. Want als je te veel in de computer maakt, wordt de film een computergame. Ik heb nog tegen de producent gezegd: moeten we de film wel De Slag om de Schelde noemen? Ik vind de Engelse titel The forgotten battle - de vergeten strijd - eigenlijk beter." ,,Ik had geen idee van de Slag om de Schelde. Op school leerden we alleen over de grote steden boven de rivieren en over Anne Frank. Voor mij was het de eerste keer dat ik op zo'n grote set stond. De Sloedam is in Litouwen na gebouwd, we werkten daar met hon derden figuranten. Er waren mensen die zich alleen maar bezig hielden met de rookmachines en er was iemand speciaal voor het ontploffen van de bommen. Ik vond het best wel moeilijk om me in te leven in het verhaal. Waarom bleef Teuntje bij de burge meester werken? Zelf zou ik in die situ- atie ontslag hebben genomen. Teuntje niet, zij wil dat er geld binnenkomt voor het gezin. Dat vind ik sympathiek aan haar. Ik heb wel interviews gelezen met vrouwen die de oorlog meege maakt hebben. Volgens mij waren de meesten vrij nuchter: gewoon blijven, geen gekke dingen doen zoals de broer van Teuntje. In deze film gaan mensen dood. Dat is wat er echt gebeurde, daarom vind ik het mooi." ,,Ik heb Zeeuwse les gehad. Teuntje spreekt Vlissings. Voor een Amster damse als ik was het pittig, ik voel niet aan wanneer een g een h wordt. Ik wilde het perfect doen en voorkomen dat Zeeuwen zouden denken dat ze voor de gek werden gehouden. Uiteindelijk is het gelukt, denk ik." ,,Wat ik heel heftig vond was dat de ge allieerden de dijken van Walcheren ka pot hebben gebombardeerd. Daarbij zijn veel Zeeuwen om het leven geko men. Dat klinkt zo scheef: dat er in Zeeland mensen zijn gedood om de rest van Nederland te bevrijden. Alsof Zeeland werd opgeofferd." ,,De hoofdfocus van de film is het effect van de oorlog op jon geren. Geen romantiek, geen helden, daarover hebben we het vooraf gehad. We willen je mee nemen, je optillen, het is niet de bedoeling om je zacht te laten landen. De jongeren die geen grootouders meer hebben die de oorlog hebben beleefd, zij zijn onze 'target'. Het verhaal wordt verteld vanuit het per spectief van mensen die eigen lijk te jong zijn om invloed uit te oefenen. Marinus begint cor rupt en eindigt met een goede daad. Ik ben trots op de ge vechtsscène in het begin, als de Duitsers bij Narwa tegen de Russen vechten. Het was een gigantische operatie waarvoor we slechts twee dagen hadden, ik snap nog steeds niet hoe we dat voor elkaar hebben gebokst. De scène bestaat uit heel lange takes, dat betekent dat iedereen heel sterk in zijn schoenen moet staan. Voor mij is het een jongensdroom om in een film als deze te spelen." GO ZATERDAG 12 DECEMBER 2020 „i Geallieerden op de Sloedam Matthijs van Heijningen jr., regisseur: Gijs Blom Zeeuwse Marinus die in Duitse dienst gaat. Susan Radder (1999) is Zeeuwse Teuntje die bij het verzet betrokken raakt omdat haar broer wordt opge pakt: Gijs Blom (1997) is de Zeeuwse Marinus die uit idea lisme voor de kant van de Duitsers heeft gekozen:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 53