ZEELAND GEBOEKT Uitzicht op een nieuwsgierig plukje schaamhaar Vermakelijk is het gewoel van de aardwormen 7 Oek de Jong in 752 bladzijden ofwel 935 gram. De essays in zijn bundel Het glanzend zwart van mosselen vormen een aarzelende autobiografie, een kroniek van hoe hij schrijver werd en bleef. Indringender en overtuigender dan ooit. Pieter van Lierop. Dat is zo'n naam waarbij er ergens vaag een belletje gaat rin kelen. Waar ken ik hem van? Was dat niet die man die ooit in de jury van Film by the Sea in Vlis- singen heeft gezeten? Bijna goed. Pieter was als filmrecensent van de PZC en nog een hele rits an dere regionale kranten gevraagd aan te schuiven bij het gezelschap dat de mooiste literatuurverfil ming zou uitkiezen. Dat was er gens in de jaren 90 of misschien zelfs begin deze eeuw. Een week voor aanvang van het festival kreeg hij te horen dat hij uit de jury werd gezet. Want, zo bleek, het Algemeen Dagblad sponsorde het filmfeest in Vlissingen en wenste geen journalist van een concurrerend medium in de jury. Eigenlijk een schandaal - hoe klein ook - dat nooit eerder aan de grote klok is gehangen. Nu wel. Pieter van Lierop (1945) heeft een bundel samengesteld die een fas cinerend beeld geeft van wat hij tussen 1975 en 2008 als filmrecen sent van het Utrechts Nieuwsblad en via de Geassocieerde Pers Diensten (GPD) ook van de PZC allemaal meemaakte. Wild west, Boedapest en de rest, zo heet het boek. Daarin komt dus het Vlis- singse voorval voorbij, op pagina Het is een tweeledige uitgave. In het verleden opgetekende ach tergrondverhalen en gesprekken met grootheden als James Ste wart, Jack Nicholson, Robert de Niro, Kim Basinger en Faye Du- naway - veel mooie filmhistorie worden afgewisseld met hoofd stukken vol persoon lijke belevenissen en herinneringen. Vaak een beetje Pietje Bel- achtig met hier en daar vast een schepje fantasie. Het is een wereld waarin nogal wat scho nen rondlopen. Pieter is er niet ongevoelig voor. Als Kim Basin- ger hem tijdens een gesprek voortdurend op zijn knie tikt, krijgt hij daarvan behoorlijk de zenuwen. Lena Olin, hoofdrol speelster in The Unbearable Lightness of Being (1988) laat hem helemaal zweten. Ze zitten op hoge stoelen, bijna knie aan knie. Omdat haar gulp open staat, heeft Pieter uitzicht (pagina 145) 'op een stukje blote buik en iets lager een stukje van een zwart kanten slip waaruit een plukje schaamhaar nieuwsgierig naar buiten piepte'. Waarschuwen, of net doen of je niets ziet? Pieter koos voor het laat ste. Maar, schrijft hij: 'Ik meen nu dat het eerste beter was geweest'. Zeeuwse schrijvers Jacob van Lennep is zo'n schrijver waarnaar volop straten zijn vernoemd, maar waar verder niemand nog om maalt. De uitgave van zijn reisdag boek onder de titel De zomer van 1823 door Marita Mathijsen en Geert Mak en de bijbehorende te levisieserie heeft daarin nauwe lijks verandering gebracht. Terwijl Jacob van Lennep (Amsterdam 1802 - Oosterbeek 1861) toch een stralende ster was in de kosmos van onze 19de- eeuwse lite ratuur. Hij ondernam zijn reis door Neder land, tussen 28 mei en 2 september 1823, samen met Dirk van Hogen- dorp, de zoon van de man achter de eerste Nederlandse grondwet. Jolige jongemannen, en dat is in het dagboek te merken. De eerste editie, Nederland in den goeden ouden tijd, dateert van 1942. In de ondertitel werd uitgelegd dat het gaat om 'het dagboek van hunne reis te voet, per trekschuit en per diligence'. In de latere ver sie van M M is dat teruggebracht tot 'het dagboek van zijn voetreis door Nederland'. Maar ook in deze uitgave reizen de twee vaak per koets en per schip. Het lopen maakt duidelijk dorstig, geen bladzijde gaat voorbij zonder drank. In Middelburg wordt op 26 augustus eerst wijn geschonken, daarna is er 'goede rijnwijn', ver volgens 'een fles wijn'. Goes biedt na de zondagse preek ('Nooit heb ik zoveel onzin, pedanterie en malligheid gehoord') madera, Leu vens bier en 'een tafeltje vol rijn wijn'. Zeeuwse dorpen en steden wor den uitgebreid verkend. Maar het is het einde van de reis en Van Lennep lijkt de onderneming beu. Hij reageert net zo als ik vroeger met mijn huiswerk deed: afraffel- stijl, steeds onleesbaarder schrij ven en uiteindelijk helemaal niets meer schrijven. Wat er viel te ont cijferen, is interessant genoeg, vanaf 'de beroemde aardappelen van Zeeland' tot en met een zons ondergang 'met gouden en purpe ren stralen achter de Walcherse kust'. Men pakt de sightseeing se rieus aan. In Middelburg wordt op donderdag de toren beklommen: 'Zeer vermakelijk vonden wij het gewoel van de aardwormen op de markt'. Maar ook worden het be delaarshuis, het oudemensenhuis, het gekkenhuis, de gevangenis, het ziekenhuis en het burgerweeshuis ('Er zijn 250 kinderen') grondig geïnspecteerd. Hoezo goede oude tijd? Ontdekker In Het glanzend zwart van mosselen is hij meer ontdekker dan ooit. Hij gaat op zoek naar zichzelf en ande ren, en in die anderen ook weer naar zichzelf. Anderen zoals de be wonderde schilders Caravaggio, Vermeer, Friedrich. Of collega-auteurs als Ma ria Dermoüt, Arie Visser en zijn stugge vriend Frans Kellendonk (die hij 'na zijn dood nog een stuk beter' leerde kennen). En natuurlijk zijn grote internationale voorbeelden: Dosto- jevski, Flaubert, James Joyce, Proust, Tolstoj zijn in het register van dit boek en in zijn boe kenkast de kampioenen. Ook gaat de schrijver op reis, naar Schiermonnikoog, naar het eilandje Pantelleria, naar Egypte, maar vooral gaat hij in gedachten geregeld naar Goes. Dit boek heeft, niet alleen van wege de omvang, iets weg van een Bijbel. Een hoogst persoon lijke natuurlijk, met in het mid delpunt Oek de Jong die zijn hou ding probeert te bepalen tegen over het geloof van zijn jeugd. Het geloof waarvan hij beweert los te zijn, maar juist doordat hij dit steeds weer herhaalt ga je twijfelen. Net zoals Gods Bijbel literaire hoogtepunten en doffe plekken heeft, de Psalmen maar ook Leviticus, wisselt De Jongs versie eveneens van kwaliteit. Maar heel wat van deze essays zijn prachtig. Ze vormen een aarzelende auto biografie, een kroniek van hoe hij schrijver werd en bleef. Waarbij je je kunt afvragen waar en wan neer het nu precies begon: in flitsend Vlissin- gen of toch in het gezagsgetrouwe Goes waar hij in 1971 aan het Christelijk Lyceum zijn gymnasiumdiploma haalde. Terug naar toen, bij een Bevelandse boomgaard ontdekte hij de poëzie, hij speelde nog op de asfaltvlakte van wat later de A58 zou worden, vond er op zijn 16de de eerste liefde. Goes, waar hij een van de eerste langharigen werd en probeerde te ont komen aan 'het keurig geklede kerkvolk'. In dringender en overtuigender dan ooit, ont moet Oek. Het gebeurde in Vlissingen, zo ver telt Oek de Jong op een van de boeiendste bladzijden uit Het glanzend zwart van mosselen. Deze pas verschenen bundel be schouwt hij 'als de definitieve editie van mijn autobiografische verhalen, essays, reisverha len en cultuurkritische stukken uit de periode 1980-2020'. Hij verbleef weer in Zeeland, de provincie waar hij opgroeide. In een apparte ment aan de Vlissingse boulevard begon hij in maart 1980 te werken aan de roman Cirkel in het gras. Op een avond richtte hij de verrekij ker op een schip dat door de Sardijngeul gleed. Hij zag twee mannen op een loopbrug, de ene klapte de andere op de schouder, en dat maakte zo'n indruk dat het 'als een lotsbe stemming' tot hem doordrong: 'Ik zou de weg van de schrijver gaan'. De literaire loopbaan van Oek de Jong lijkt van begin af aan een succesverhaal geweest. Hij herinnert zich dat hij Opwaaiende zomer jurken, zijn romandebuut, op de uitgeverij kwam inleveren: 'De champagne stond klaar. Voor het eerst in mijn leven dronk ik een glas champagne.' 'Nog nooit', constateert de ge luksvogel zelf, 'was in Nederland een roman debuut zo goed ontvangen én verkocht'. Me nigeen was er verwaand en gemak zuchtig onder geworden. Hij niet, hij heeft altijd de instelling van de begin ner gehouden, een man voor wie de wereld geen overzichtelijke vlakte maar weerbarstig terrein is. maandag 7 december 2020 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers In gedachten naar Goes Jan van Damme 155. Pieter van Lierop: Wild west, Boedapest en de rest. Een film journalist kijkt terug - Uitgeverij Het Wereldvenster, 318 pagina's, 19,90 euro. -rjul iliHir Geert Mak Marita Mathijscn Mario Molegraaf Mario Molegraaf Oek de Jong. foto remko de waal/anp Oek de Jong: Het glanzend zwart van mosse len. Autobiografie, essay, reisverhaal, cultuur kritiek 1980-2020 - Uitgeverij Augustus, 752 pagina's, 25 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 27