voor het psychisch leed van jongeren tijdens coronacrisis 'Met elkaar spreken kan een vorm van geluk geven die meer betekent dan samen naar een party gaan' 'Kinderen die niet spreken vragen soms meer aandacht dan kinderen die wel spreken' 17 ,,Ik word om de oren geslagen met vragen van jongeren die het heel moeilijk hebben. Omdat ze niet naar school kunnen, maar ook omdat ze niet naar een festival of allerlei sociale gelegenheden kunnen, niet naar cafés. Er is veel familiair ge weld, significant meer dan voorheen. Uit alle on derzoek komt dat alle psychopathologische para meters van angst en depressie, dwang, middelen gebruik, suïcidaliteit significant zijn verhoogd.'' De W: ,,Zeker. Maar als het niet goed met ons gaat, hebben we de ander nodig. Ongeluk is in deze periode moeilijk op te lossen. Als mensen nu, door corona, niemand hebben, is dat moeilijk te dragen.'' N: ,,Een basisschoolleraar heeft een hele creatieve opdracht bedacht. Hij zei: 'We gaan rond deze sinterklaastijd eens voor elkaar zorgen in deze groep. We gaan er een mooi spel van maken. We gaan lootjes trekken, niet voor een surprise of rijm, maar jij gaat deze week extra zorgen voor de leerling van wie jij de naam trekt.'' De W: ,,Dat is inderdaad een mooi voorbeeld van dingen die inspirerend kunnen blijven, ook als die corona voorbij is. Hier kunnen we iets van leren.'' N: ,,Het effect was heel groot. De leerkracht zei: mijn lessen liepen gemakkelijker. Er was smeer olie toegevoegd, de smeerolie van interactie en verantwoordelijkheid dragen voor elkaar. Die kinderen waren constant bezig met de ander.'' De W: ,,Ik ben een absolute tegenstander van schoolsluiting. Maar ik ben ook dokter. Ik ben me bewust van de virale gevaren, ik leg me neer bij wat de experts daarvan vinden. Maar ik wil zo veel mogelijk de scholen openhouden ja. Zeker voor jonge kinderen.'' De W: „Volgens mij brengt corona geen nieuw probleem. Het vergroot problemen die al lang be stonden uit. Het goede is dat ze nu duidelijk wor den en dat we er bewuster over nadenken. Ik hoop niet dat we nu blussen, aan crisisopvang doen en alles weer vergeten zodra er een vaccin is. Want spreken over lastigheid, zo mekaar vin den, is essentieel in het leven. Ik deed een uitno diging aan het onderwijs om daar plaats voor te maken. En misschien kan de coronatijd daar aan leiding voor zijn.'' De W: ,,Dat school een vertrouwensvolle plek kan zijn. Dat de klas een baarmoederlijke sfeer kan hebben waar mensen durven te spreken over wat lastig is. En waar af en toe momenten voor zijn ingebed. Wat goed is, is dat er niet één aparte leerkracht voor wordt aangewezen, maar dat het bij alle vakken wordt ingeweven. Dat moeilijkhe den ook nog bespreekbaar zijn op school als de tijd niet meer zo moeilijk lijkt.'' Volgens De Wachter kunnen mensen elkaars hulpverlener zijn, tot op zekere hoogte. Niet al leen op school. ,,Laten we alstublieft een klein beetje elkaars psychiater zijn. Natuurlijk moet je niet over de zwaarste trauma's gaan praten met de buurman. Maar over de lastigheid met de an dere buurman of uw baas wel. Spreek in vertrou wen met elkaar. Zie dat het heel verbindend kan zijn als je dat vertrouwen geeft. En dat kan een vorm van geluk geven die meer betekent dan het samen vrolijk naar een party gaan. Waar ik niks op tegen heb hè, echt niet. Maar de ongelukkigheid delen, kan een band creëren tussen mensen die veel duurza mer en betekenisvoller is dan alleen maar vrolijk heid.'' GO ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 Psychiater Dirk de Wachter. foto wouter MAECKELBERGHE/ID Psychotherapeut Ard Nieuwenbroek. FOTO RENE MANDERS Maar ongeluk hoort nu eenmaal bij het leven, zegt u. Dus dit is toch ook 'gewoon' een onge lukkige periode die bij het leven hoort? Jullie zijn duidelijk geen voorstander van een schoolsluiting. Corona lijkt een duurzaam incident te worden. U zei net dat u zich over een jaar graag weer laat interviewen. Wat hoopt u tegen die tijd dan te zien?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 65