Dirk de Wachter en Ard Nieuwenbroek vragen aandacht 16 Jongeren voelen zich massaal ongelukkig door corona. Ze mochten een tijd niet naar school, missen de feestjes en ervaren meer stress. De Belgische psychiater Dirk de Wachter en psychotherapeut Ard Nieuwenbroek vinden dat het 'ongeluk' systematisch besproken moet worden in de klas. Komende week bepleiten ze dat op een onderwijscongres. raten over ongeluk is niet popu lair bij de jeugd. Liever zetten ze hun socialemediakanalen vol met prachtige kiekjes waarop het lijkt alsof hun leven vol maakt is. Maar, betoogt de Belgi sche toppsychiater De Wachter, ongeluk hoort óók bij het leven. Jongeren moeten daarmee leren omgaan en het met elkaar bespre ken, vooral in deze coronatijd waarin de spannin gen oplopen en ze geen uitlaatklep hebben in het uitgaansleven. Volgens De Wachter spreken de onderzoekscij- fers voor zich: steeds meer jongeren raken psy chisch in de knoop. Het aantal gevallen van suï cide stijgt, net als het drugsgebruik. En de prak tijken van therapeuten stromen over. ,,Alle para meters staan op rood en ik denk dat de wachtlijs ten niet alleen door de geestelijke gezondheids zorg moeten worden opgelost, maar door de mensen onder elkaar'', stelt De Wachter. Hij roept de jeugd op om over hun problemen te praten - en niet volgens de geijkte kanalen. „Spreek in vertrouwen met elkaar, niet op Face- book met 20.000 volgers. Zoek verbinding, dat kan een geluksgevoel geven dat veel beklijvender is dan samen feesten.'' Het onderwijs zou hierin een sleutelrol moe ten vervullen. De Wachter en zijn Nederlandse collega Ard Nieuwenbroek (psychotherapeut en van huis uit onderwijzer) spreken woensdag middag op een congres waar ze scholen willen overtuigen van hun visie. Al beseffen ze heus dat de oplossing in deze tijd wat ingewikkelder is. Want door corona raken mensen juist meer geïsoleerd. De Wachter: ,,We kunnen elkaar moeilijker ondersteunen. Dat is de reden dat we nu vast zitten in het omgaan met ongeluk.'' De Wachter: ,,Leerachterstand sowieso. En er dreigen meer mensen dan voorheen uit het sociale weefsel te vallen. Er zijn veel kinderen die hun grootouders verliezen aan corona. Mensen zijn ziek geweest. Gezinsgeweld blijkt toch ook een ernstig probleem te zijn. School is een be langrijke factor om weg te zijn van thuis waar mama of papa ruzie maken of dronken rondlo pen, maar kinderen konden daar niet heen.'' Nieuwenbroek: ,,Er zijn ook ouders die hun baan kwijtraken. Die er niet meer tegenkunnen om thuis te werken. Dat nemen deze kinderen ook mee naar school. School is een vrijplaats waar je even los kunt zijn van die spanning, maar dat be tekent niet dat die spanning weg is. Om te kun nen leren, moet je je open kunnen stellen, maar dat is niet vanzelfsprekend. Er zijn heel veel kin deren die met zorgen op school komen.'' De Wachter: ,,Ze zitten thuis, kunnen niet bui tenspelen. Opa die is overleden. Oma die in het bejaardentehuis zit en die we niet mogen bezoe ken. De uitvaart met maar dertig mensen. Die kinderen maken dat allemaal mee.'' Nieuwenbroek: ,,En hoe gaan we dit jaar kerstmis vieren?'' N: ,,O, enorm. Enorm. Onderschat niet wat kin deren de klas in meenemen. Dat is kilo's zwaar. Ze zien het getob, willen het opgelost hebben voor hun ouders, proberen ongezien te helpen. Kinderen willen maar één ding: dat hun ouders gelukkig zijn. Met praten komt dat naar buiten.'' N: ,,Ik zie dat ze daar hard aan werken, maar ik vind het nog veel te incidenteel. Als er geen inci dent is, wordt er ook niet over gesproken. En dat vind ik jammer. Kinderen die niet spreken vra gen soms meer aandacht dan kinderen die wel spreken.'' De W: „Praten brengt soms zaken naar boven die anders een heel schooltraject verborgen waren gebleven. Dat iemand kan zeggen: mijn vader en moeder maken altijd ruzie, gaan nu uit elkaar en ik voel me daar slecht bij. Heel vaak gebeurt het dat kinderen er met niemand over spreken. Dat ze pas later op mijn consult zeggen dat ze zoveel last hadden van die scheiding. Als ze dat wél dur ven te zeggen, reageert een ander in de klas. O, mijn ouders zijn ook gescheiden. Er begint ie mand te wenen in de hoek van de klas. Zo ont staat er dynamiek.'' N: ,,De uitdaging in het onderwijs is volgens mij dat leraren zich verhouden tot een kind. Dat ze mens-zijn tussen de kinderen." De W: ,,Heel belangrijk is dat op school geen diag nose of psychiater is. Het gebeurt gewoon onder mekaar. De leerkracht is toevallig de volwassen mens die het een beetje kan sturen, maar die is geen therapeut. Het gaat erom dat ze er op een gewone manier over kunnen praten. Mijn vrees is wel dat als alles weer in de gewone routine komt, we doordrammend bezig zijn, consumerend, on nadenkend. Ik wil me over een jaar opnieuw laten ondervragen om te zien waar het dan staat.'' ZATERDAG 5 DECEMBER 2020 GO 'Laten we een beetje eikaars psychiater zijn' ELLEN VAN GAALEN Leerlingen nemen veel meer leed van thuis mee naar school dan velen denken,zegt psychothera peut Ard Nieuwen broek. FOTO ARIE KIEVIT Wat is het gevolg van deze coronatijd voor jon geren? Zoals? Kan kinderen zelfs dat al dwars zitten? Hoe zijn scholen nu op ongeluk ingericht? Meneer De Wachter, u zegt: accepteer de lastig heden in het leven. Hoe vindt u dat het de jeugd vergaat in deze coronatijd?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 64